Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2017/17
Authority:
Hazine Müsteşarlığı
Adoption Date:
07.11.2017
Valid start date:
07.11.2017
Last modified date:
15.02.2024
Edition valid start date:
15.02.2024
This document is published in different source than the Official Gazette. Consolidated text can be prepared as the related source is updated.
1. Hatalı/Gecikmiş Poliçe ve Hasar Bilgilerinin Merkeze İletilmesi
09.08.2008 tarihli ve 26962 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Yönetmeliği (SBM Yönetmeliği)'nin sigorta şirketlerinin Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (Merkez)’ne bilgi verme yükümlülüğünü düzenleyen 23 üncü maddesi ve 16 ncı maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde eşzamanlı düzenlenen sigorta poliçelerinin anlık, diğer poliçe ve hasar verilerinin de yine en geç bir günlük gecikmeyle Merkeze iletilmesi gerekmektedir. Bu çerçevede, sigorta şirketlerince Merkeze transferi sağlanan tüm sigorta poliçe ve hasar verilerinin Merkeze iletilmesinde SBM Yönetmeliğinde belirtilen sürenin aşılması veya hata yapılması halinde aşağıdaki esaslara uyulması gerekmektedir.
1.1. Hatalı/gecikmiş veri transferi talebi ilgili sigorta şirketinin asgari Genel Müdür Yardımcısı veya muadili tarafından Merkeze gerekçeli ve yazılı olarak iletilir.
1.2. Hatalı/gecikmiş veri transferi talebinde yer alan gecikme sebeplerinin Merkez Müdürünce makul değerlendirilmesi halinde ilgili şirkete 5 iş gününü geçmeyecek şekilde ek bildirim olanağı tanınır.
1.3. 1.1 ve 1.2 nci maddeler kapsamında yapılan başvuru ve işlemler üçer aylık dönemler halinde Merkez tarafından Hazine Müsteşarlığına (Müsteşarlık) raporlanır.
1.4. Kara Araçları Kasko Sigortasında her bir aracın hasar durumunun ayrı ayrı görülebilmesini teminen filo sigortalarında da araç verileri tek tek araç bazında girilir.
1.5. Sigorta şirketlerinin hatalı ve gecikmiş veri transferini engellemek üzere sistemlerini SBM online veri transfer sistemine uygun şekilde tasarlaması ve anlık veri transferini sağlaması gerekmektedir.
2. Mutabakat Projesi Kapsamında Merkeze Yapılacak Veri Transferleri
Merkez tarafından mutabakat projesi kapsamına alınan sigorta branşlarında düzenlenmiş poliçelere ve hasar dosyalarına ilişkin verilerdeki eksikliklerin ve/veya yanlışlıkların giderilmesi için aşağıdaki esaslara uyulması gerekmektedir.
2.1. Mutabakat projesinin başlangıç aşamasında, mutabakat projesine giren tüm branşlar için ham veri istekleri, veri silme-güncelleme ve tekrar veri gönderme işlemleri için otorizasyon kodu talep edildiğine dair genel talep ilgili sigorta şirketinin asgari Genel Müdür Yardımcısı veya muadili tarafından Merkeze yazılı olarak iletilir.
2.2. Mutabakat projesinin ilerleyen aşamalarında yukarıda belirtilen hususlara ilişkin müteakip talepler elektronik olarak ekinde 2.1 inci maddede belirtilen ilgili sigorta şirketi yazısını içerecek şekilde Merkeze iletilir.
2.3. Dönem ve içerik itibarıyla mutabakat projesi kapsamına girmeyen veri transferleri için bu Genelgenin 1 inci maddesinde yer alan hükümler geçerlidir.
3. Hasar Verilerindeki Hataların Düzeltilmesi
Merkeze iletilen hasar verileri ile gerçek hasarlar arasındaki uyumsuzlukların giderilmesini teminen aşağıda belirtilen hususların yerine getirilmesi gerekmektedir.
3.1. Merkezin internet sitesinin kolay erişilebilecek bir yerinde "Hasar Bilgilerini Düzeltme" başlığı altında Merkez tarafından belirlenecek bilgileri içeren bir düzeltme formu yer alır.
3.2. Düzeltme formu ilgililer tarafından doldurulmasından itibaren 2 iş günü içerisinde ilgili sigorta şirketine elektronik ortamda iletilir ve ilgili şirket 7 iş günü içerisinde:
a) Talep haklı ise gerekli düzeltmeleri yaparak Merkeze elektronik ortamda bilgi verir. Bu çerçevede, gerçekleşen hasar tutarını doğru biçimde iletir.
b) Talep haklı değil ise, Merkeze elektronik ortamda gerekçeli açıklama yapar.
3.3. İlgili sigorta şirketi tarafından yapılan düzeltme veya gerekçeli açıklama Merkeze ulaşmasından itibaren 2 iş günü içerisinde Merkez tarafından başvuru sahibinin erişimine sunulur.
4. Tarifelerin Merkeze İletilmesi
14.07.2007 tarihli ve 26582 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmeliğin (Tarife Yönetmeliği) 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (trafik sigortası) tarifelerinin Merkeze iletilmesi sırasında aşağıdaki esaslara uyulması gerekmektedir.
4.1. Kara araçları sorumluluk branşında ruhsat sahibi sigorta şirketleri trafik sigortası için uygulayacakları temel primler ile indirim ve artırım sebeplerini, oranlarıyla birlikte uygulamaya başlamadan 5 gün önce ekli şablon (EK-1) kapsamında imzalardan en az birinin Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcısına yahut yetki ve görevleri itibariyle bunlara denk kişilere ait olmak üzere imzalı olarak ve bu amaçla Merkez nezdinde hazırlanmış veri tabanına PDF formatında güvenli elektronik ortamda iletir. Söz konusu şablona ek olarak, Ek- 2'de yer alan tabloyu da içeren Müsteşarlığı muhatap bir aktüer raporu yer alır. Söz konusu aktüer raporunda, trafik sigortası düzenlenen tüm araç türleri temelinde yüklenen tarifeye göre ulaşılacak asgari ve azami brüt prim tutarının ve aktüerin tarife hakkındaki kanaatlerinin gerekçeleriyle yer alması gerekmektedir. Müsteşarlık zorunlu sigorta prensipleri dâhilinde fiyatların değiştirilmesini talep edebilir. Bu durumda talep çerçevesinde gecikmeksizin işlem tesis edilir.