ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Konsolide metin (Sürüm: 4)
Kurum: Başbakanlık (Hazine Müsteşarlığı)
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 25.12.2014
Son Değişiklik Tarihi: 28.04.2022
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 28.04.2022
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun çerçevesinde borç üstlenim taahhütleri hariç olmak üzere dış finansman sağlanmasına, sağlanan dış finansmanın dış borcun tahsisi, dış borcun ikrazı, Hazine geri ödeme garantisi ve yap-işlet-devret, yap-işlet ve işletme hakkı devri ile benzeri finansman modelleri kapsamında verilenler hariç olmak üzere Hazine karşı garantisi altında kuruluşlara kullandırılmasına ve Dış Borç Ödeme Hesabının oluşturulmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(1) Bu Yönetmelik,
a) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun I ve II/A sayılı cetvellerinde yer alan kamu idareleri,
b) 5018 sayılı Kanunun II/B, III ve IV sayılı cetvellerinde yer alan kamu idareleri ve kurumları,
c) Kamu iktisadi teşebbüsleri,
ç) Özel hukuk hükümlerine tabi olmakla beraber sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamuya ait olan kuruluşlar,
d) Büyükşehir belediyeleri, belediyeler, bunlara bağlı idareler ile sair yerel yönetim kuruluşları,
e) Fonlar,
f) Kamu bankaları,
g) Yatırım ve kalkınma bankalarını
kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 4749 sayılı Kanunun 4 üncü, 7 nci, 8 inci, 11 inci ve 16 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4749 sayılı Kanunun 3 üncü maddesindeki tanımlara ilave olarak;
a) Banka: 4749 sayılı Kanunun 12 nci ve 16 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanan Kamu Haznedarlığı uygulamasına ilişkin mevzuat kapsamında kamu kuruluşlarının her türlü mali kaynağının tutulması öngörülen, hesabın açılacağı bankaları,
b) Garantili imkân ve dış borcun ikrazı limiti: Yılı bütçe kanunu ile belirlenen ve yılı içerisinde sağlanabilecek garantili imkânın ve ikrazen kullandırılacak dış borcun limitini,
c) Garantili finansman: Hazine geri ödeme ya da Hazine karşı garantisi altında sağlanan krediyi ya da tahvil ihracını,
ç) Garantili finansman anlaşması: Kuruluşun ödeme yükümlülüklerine Hazine geri ödeme garantisi ya da Hazine karşı garantisi sağlanmasına ilişkin finansman anlaşmasını,
d) Garanti protokolü: Hazine geri ödeme garantisi veya Hazine karşı garantisi verilebilmesini teminen Müsteşarlık ile kuruluş arasında imzalanan ve Hazine geri ödeme garantisi veya Hazine karşı garantisi verme koşullarını düzenleyen protokolü,
e) Hesap: Dış borç ödeme hesabını,
f) İkraz anlaşması: Dış borcun ikrazı amacıyla Müsteşarlık ile kuruluş arasında imzalanan ve ikraz koşullarını düzenleyen anlaşmayı,
g) İkrazlı kredi: Dış borcun ikrazı yöntemiyle kullandırılan krediyi,
ğ) İkrazlı kredi anlaşması: Dış borcun ikrazı yöntemiyle kullandırılmak üzere kredi sağlanmasına ilişkin olarak dış finansman kaynağı ile Müsteşarlık arasında imzalanan kredi anlaşmasını,
h) Kanun: 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunu,
ı) Kuruluş: 2 nci maddede belirtilen kurum, idare ve kuruluşları,
i) Müsteşarlık: Hazine Müsteşarlığını,
j) Ticari sözleşme: Mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde kuruluş ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
k) Yüklenici: Kuruluş ile ticari sözleşme imzalayan gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Projelere Dış Finansman Sağlanması
Dış finansman temini izni
(1) Kuruluş, dış finansman ile gerçekleştireceği projeler için dış finansman temini amacıyla Müsteşarlığa müracaat eder. Yurt dışı tahvil ihraçlarına ilişkin işlemlerde sermaye piyasası mevzuatı hükümleri saklıdır.
(2) Müsteşarlık, dış finansman temini çalışmalarına başlamadan önce projenin, yıllık yatırım programındaki yeri ve dış finansman temininin uygunluğu, yıllık yatırım programında öngörülen toplam tutarı, dış finansman ihtiyacı, önceliği ve yılı ödeneği, yıllara sari işlerde yeterli ödeneğin ayrılıp ayrılamayacağı hususlarında Kalkınma Bakanlığının uygun görüşünü alır. Savunma projeleri ve yıllık yatırım programında yer almayan güvenlik projeleri ile niteliği itibariyle yıllık yatırım programına tabi olmayan projeler için Kalkınma Bakanlığının görüşü aranmaz. Özelleştirme kapsamındaki kuruluşların projeleri için dış finansman temini çalışmalarına başlanabilmesini teminen Özelleştirme İdaresi Başkanlığının uygun görüşü, dış finansmanın tahvil ihracı yolu ile sağlanmasına ilişkin taleplerde ise Sermaye Piyasası Kurulunun görüşü alınır.
(3) Kuruluşların projelerine ikinci fıkra uyarınca alınan uygun görüşe istinaden dış finansman sağlanması, Bakandan alınacak onaya dayanılarak Müsteşarlıkça verilecek izne tabidir. Bu Yönetmelikte belirtilen esas ve usuller çerçevesinde dış finansmanın doğrudan Müsteşarlık tarafından temini esas olmakla birlikte, Müsteşarlık gerekli görülen durumlarda finansman teklifinin yüklenici tarafından temin edilmesine veya finansmanın kuruluşça gerçekleştirilecek tahvil ihracı ile sağlanmasına izin verebilir. Sağlanacak dış finansman, dış borcun tahsisi, dış borcun ikrazı yöntemleriyle ya da Hazine geri ödeme garantisi veya Hazine karşı garantisi altında kullandırılır.