Bireysel sırların korunmasının anayasal dayanağı olan Anayasa’nın 20/1. maddesine…
2.3.2. Genel Koruma-TTK’daki Haksız Rekabet Hükümleri
Hem ticarî işletmelerin ekonomik durumları açısından hem de piyasadaki serbest rekabetin…
TTK m. 55/1/b-3 bendine göre; “İşçileri, vekilleri veya diğer yardımcı kişileri, işverenlerinin veya müvekkillerinin üretim ve iş sırlarını ifşa etmeye veya ele geçirmeye yöneltmek” haksız…
TTK m. 55/1/b-3 hükmünün uygulanabilmesi için üretim veya iş sırrı mahiyetindeki…
Türk Ticaret Kanunu’nun ticarî sırları korumayı amaçlayan bir diğer haksız rekabet…
TTK m. 55/1/d hükmünün uygulanabilmesinin öncelikli unsuru, hukuka aykırılıktır.…
2.3.2.1. Ticarî Sırrın İhlali Sonucunda Oluşan Haksız Rekabet İçin Açılabilecek Davalar
Bir hakkın varlığının dava yolu ile korunabilmesi hiç şüphesiz kişilere hukukî güvence…
TTK m. 56 uyarınca, ticarî sırlara yönelik haksız rekabet sonucu açılabilecek davalar,…
Bu noktada dikkat edilmesi gereken bir başka husus da ticarî sırları haksız rekabet…
Ayrıca TBK m. 58’deki şartların sağlandığı durumlarda manevi tazminat davası da açılabilir.…
2.3.3. Özel Koruma
2.3.3.1. Bankacılık Kanunu’na Göre Ticarî Sırların Korunması
Tüm dünyada bankacılık sektörünün büyümesi ile birlikte bankacılık sırrı da büyük…
Ticarî sırların korunmasına yönelik özel düzenleme örneklerinden biri Bankacılık…
5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun yürürlükten kaldırdığı 4389 sayılı Bankalar Kanunu’nun…
Bankacılık faaliyetlerini düzenlemek ve denetlemek amacıyla, idarî ve malî özerkliğe…
5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 159. maddesi, m. 73 ile koruma altına alınan sırların…
Ticarî sır üst başlığı altında kabul ettiğimiz müşteri sırrı o denli büyük önemi…
2.3.3.2. Sermaye Piyasası Kanunu’na Göre Ticarî Sırların Korunması
Sermaye Piyasası Kanunu’na göre ticarî sırların korunması meselesine geçmeden önce…
Sermaye piyasası mevzuatı bakımından ticarî sırlar incelenirken mutlaka kamuyu aydınlatma…
Sermaye piyasasındaki halka açık anonim ortaklıklar bakımından ticarî sırlar meselesinde…
SerPK’nın 121. maddesinin 3. fıkrası SPK(46)…
SerPK m. 106’da düzenlenen “bilgi suistimali” suçunu işlemeyen, yani bir “içeriden…
SerPK m. 90 eleştiriye açık bir düzenleme ihtiva etmektedir. Bu hükme göre, SPK tarafından…
2.3.3.3. Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’a Göre Ticarî Sırların Korunması
Bir piyasada rekabetin varlığı, ucuz ve kaliteli ürüne ulaşmanın yanında ülke ekonomisinin…
RKHK’nın “Yasaklar” başlıklı 25. maddesinin 4. fıkrasına göre, “Kurul üyeleri ve personeli Kurumla ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve bu Kanunun uygulanması sırasında öğrendikleri teşebbüs ve teşebbüs birliklerinin ticari sırlarını görevlerinden ayrılmış olsalar bile ifşa edemezler, kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamazlar.” Bu…
Rekabet Kurulu, piyasadaki rekabet şartlarının bozulup bozulmadığını incelerken ticarî…
Örnek bir karar bulunmasa da RKHK m. 57 ve 58 ticarî sır ihlâllerinde uygulanabilir…
2.3.3.4. Ticarî Sır, Banka Sırrı ve Müşteri Sırrı Hakkında Kanun Tasarısı’na Göre Ticarî Sırların Korunması
Mevzuatımızda ticarî sırlar, çeşitli kanun, tüzük veya tebliğlerle düzenlenmiş olsa…
21.10.2011 tarihinde TBMM Adalet Komisyonu’na gönderilen ve o günden çalışmanın hazırlandığı…
Kanun tasarısı, çalışmamızın ilk bölümünde incelediğimiz üzere detaylı bir ticarî…
Tasarının 4. maddesi, bahsi geçen sırların hangi hallerde ve kimlerce talep edilebileceğini…
Tasarı kapsamındaki sırların ifşa edilmesinin önlenmesi amacıyla 6. maddede sır saklama…
Kanun tasarısı, herhangi bir yükümlülük sonucunda kamu görevlilerine bildirilen ticarî…
Tasarı, sarih bir ticarî sır tanımı yaparak bu konudaki boşluğu gidermiş olsa da,…
2.3.3.5. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’na Göre Ticarî Sırların Korunması
Demokratik ve şeffaf yönetimin gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek amacı…
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamındaki bilgi edinme başvuruları ile ilgili…
2.3.3.6. Elektronik Haberleşme Kanunu’na Göre Ticarî Sırların Korunması
Elektronik haberleşme sektörünün ülkemizde özellikle son yirmi yılda hızla geliştiği…
5809 sayılı Kanun’un 6/1-h hükmüne göre, BTK’nın görevlerinden biri, “İşletmecilerin ticari sırları ile kamuoyuna açıklanabilecek bilgilerinin kapsamını belirlemek, işletmecilerin ticari sırları ile yatırım ve iş planlarının gizliliğini korumak ve bunları adli makamların talepleri dışında muhafaza etmek”tir.…
BTK tarafından uygun görülen ölçüde yayınmlanabilecek bilgiler ise yönetmeliğin 7.…
2.3.3.7. Fikri ve Sınai Haklar Hukukuna Göre Ticarî Sırların Korunması
21. yüzyılda her geçen gün teknoloji alanında büyük yeniliklerin olduğu gözlemlenmektedir.…
Ticarî sırların korunması konusunda, Fikri ve Sınai Haklar Hukuku incelenirken patent…
Patent başvurusunda bulunulduğu andan, patentin kabul edileceği veya reddedileceği…
Fikrî ve Sınaî Haklar alanındaki ticarî sırlar ile ilgili olan bir diğer konu ise endüstriyel tasarımlardır. 554 sayılı ve 1995 tarihli Endüstriyel Tasarımların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’ye göre tasarım; bir ürünün tümü, veya bir parçası veya üzerindeki süslemenin, çizgi, şekil, biçim, renk, doku, malzeme veya esneklik gibi insan duyuları ile algılanan çeşitli unsur veya özelliklerinin oluşturduğu bütünü ifade etmekte-Sayfa 80dir. Endüstriyel tasarım ise, endüstriyel yolla üretilen ve seri imalata konu olan ürün tasarımlarıdır(78). Şayet tasarım, yeni ve ayırt edici bir niteliğe sahipse 554 sayılı KHK’nın sağlamış olduğu korumadan yararlanabilmektedir. Bir tasarımın yeniliğinden söz edebilmek için, onun aynısının, tescil için başvuru veya rüçhan tarihinden önce, dünyanın herhangi bir yerinde kamuya sunulmamış olması gerekmektedir(79). Ancak hemen belirtmek gerekir ki, özellikle de konumuz bakımından önem arz eden tescilsiz tasarımlar bakımından yenilik şartı bu denli katı bir şekilde aranmamaktadır. Nitekim 2005 tarihli bir Hukuk Genel Kurulu kararında(80); “... Davacı, (tescilli bir) endüstriyel tasarım hakkına tecavüz iddiasında bulunmadığına göre, böyle bir davada yenilik niteliği aranmaması gerekir” denilmektedir. Tasarımın ayırt edici niteliğinden maksat ise 554 sayılı KHK’nın 7. maddesine göre, bu tasarımın bilgilenmiş kullanıcı üzerinde yarattığı genel izlenim ile ikinci fıkrada belirtilen herhangi bir tasarımın böyle bir kullanıcıda yarattığı genel izlenim arasında belirgin bir farklılık olmasıdır. Yenilik ve ayırt edicilik niteliklerine sahip olmayan ve tescil edilmeyen endüstriyel tasarım mahiyetindeki tasarımların ne şekilde koruma altına alınacağı tartışmalıdır. Koruma koşulları oluşmadığından veya sahibinin arzusu ile tescil edilmeyen tasarımlar kamuya açıktır ve rekabet özgürlüğü çerçevesinde herkes tarafından üretilebilir. Fakat önemle belirtmek gerekir ki, o tasarımın üretimine ilişkin birtakım gizli teknik bilgiler, yöntemler ticarî sır kapsamında olacağından dolayı haksız rekabet hükümlerine göre ve şartlarını taşıyorsa ticarî sırların korunduğu diğer özel koruma yolları ile koruma altında olacaktır(81). Kaldı ki, 554 sayılı KHK’nın 1. maddesinin 2. fıkrasına göre, tescilsiz tasarımlar genel hükümlere tâbidir. Hâl böyle olunca, tescil edilmemiş bir endüstriyel tasarımın genel hükümlerdeki haksız rekabet hükümlerine göre korunması gerekmektedir(82).Sayfa 81