Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2009/32
Kurum:
Sağlık Bakanlığı
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
12.05.2009
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu : Hizmet alımlarında çalıştırılacak işçi sayısının tespiti ve öngörülecek ücretler
……………VALİLİĞİNE
(İl Sağlık Müdürlüğü)
İlgi: a) Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 05/06/2008 tarihli ve 2008/42 Sıra Nolu Genelgesi.
b) Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nın 01/09/2005 tarihli ve 2005/135 Sıra Nolu Genelgesi.
c) Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nın 29/12/2005 tarihli ve 2005/187 Sıra Nolu Genelgesi.
Bilindiği üzere Bakanlığımıza bağlı döner sermayeli kurumlar, döner sermaye kaynaklarından yapacakları hizmet alımları kapsamında çalıştıracakları işçi sayısının tespitinde; hizmet alımının konusuna göre ilgi Genelgeler veya Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nce belirlenen kriterler (Sağlık Müdürlüklerince uygulanan) doğrultusunda hareket etmektedirler.
İlgi genelgelerde, standart kadro yönetmelikleri esas alınarak çeşitli hesaplama yöntemleri ile çalıştırılacak azami işçi sayısı tespit edilmektedir. Standart kadro yönetmeliklerinde kurumlar yatak sayısına göre sınıflandırıldığından, kapalı alanı büyük olmasına rağmen bir yataklı, iki yataklı veya üç yataklı odalarla hizmet verme şeklinde dizayn edildiği için toplam yatak sayısı az olan kurumlarımız bu durumdan olumsuz etkilenmektedir. Ayrıca şuanda uygulanan yöntemde aynı yatağa sahip olup hasta potansiyeli diğerinden fazla olan iki kurum arasında da herhangi bir farklılık gözetilmemektedir.
Diğer taraftan Bakanlığımıza bağlı kurumların, personel çalıştırmasına dayalı benzer hizmet alımlarında, işçilere farklı ücretler öngörmek suretiyle hizmet satın aldıkları görülmektedir. Söz konusu durum kurumların mali yapılarını bozduğu gibi kurumlar arasında da dengesizlik oluşturmaktadır.
Sonuç olarak, Bakanlığımıza bağlı kurum ve kuruluşlarımız döner sermayeli işletme niteliğinde olduğundan ve tabi olduğu mevzuat çerçevesinde kar amacı gözetmeden genel işletmecilik esasları doğrultusunda yönetildiğinden hareketle, hizmet alımı kapsamında çalıştırılabilecek işçi sayısının tespitinde; sağlıkta dönüşüm programı çerçevesinde geliştirilen yeni sağlık hizmeti sunumu modeline (koğuş sisteminden tek yataklı veya iki yataklı odalara) uygun, gelire, hizmet sunumuna, hasta potansiyeline, hizmet sunulan mekânın büyüklüğüne, kadrolu ve/veya sözleşmeli olarak çalışan mevcut personel sayısına göre değişebilen yeni kriterlerin belirlenmesi ihtiyacı ile yine hizmet alımları kapsamında çalıştırılan işçilere asgari ücretin üzerinde öngörülecek ücretlerde kurumlarımız arasında uygulama birliğinin sağlanması amacıyla bazı standartların geliştirilmesi ihtiyacı doğmuştur.
Bu bağlamda hizmet alımı kapsamında çalıştırılabilecek azami işçi sayısının tespitinde ve bu kişilere asgari ücretin üzerinde öngörülecek ücretlerin belirlenmesinde bundan sonra aşağıda belirlenen usul ve esaslar ile geliştirilen yeni hesaplama yöntemi çerçevesinde hareket edilecektir.
(Asgari ücretin üzerinde öngörülecek ücretlerin belirlenmesi amacıyla belirlenen usul ve esaslar tüm döner sermayeli kurumlarımızı kapsamaktadır.)
I. HİZMET ALIMLARI KAPSAMINDA ÇALIŞTIRILABİLECEK İŞÇİ SAYISININ TESPİTİ
A. Genel Esaslar
1. Getirilen bu düzenleme Sağlık Müdürlükleri ile Bölge Hıfzıssıhha Enstitüsü Müdürlükleri hariç olmak üzere diğer tüm döner sermayeli kurumlarımızı kapsamaktadır. Ancak Sağlık Müdürlükleri ile Bölge Hıfzıssıhha Enstitüsü Müdürlükleri hizmet genişlemesi, hizmet aksaması gibi zorunlu haller dışında hizmet alımı yöntemiyle mevcut çalıştırdıkları işçi sayısını artırmayacaklardır.
2. Yeni hesaplama yöntemine göre hizmet alımları kapsamında çalıştırılacak azami işçi sayısı, hizmet alımının konusuna göre ayrı ayrı belirlenmemekte, kurumların tüm hizmet alımlarında (temizlik, koruma ve güvenlik, yemek pişirme ve dağıtım, bilgi sistemleri kullanımına ilişkin hizmet alımları vb.) çalıştırabileceği toplam azami işçi sayısı belirlenmektedir. Başka bir ifadeyle çalıştırılabilecek işçi havuzu belirlenmektedir.
3. Kurumlarımız ihtiyaçları doğrultusunda istedikleri sayıda kişiyi istedikleri hizmet alımında, işçi havuzunda belirlenen azami sayıyı aşmamak şartıyla çalıştırabilirler. Örnek; Bir kurumun hizmet alımları kapsamında çalıştırabileceği azami işçi sayısını 200 olarak kabul edersek, kurum bunun 100 tanesini temizlik ihalesi kapsamında, 50 tanesini koruma ve güvenlik ihalesi kapsamında geri kalanını da yemek pişirme ve dağıtım ihalesi veya diğer hizmet alımları kapsamında çalıştırabilecektir.
4. Sözleşme kapsamında iş artışı ve iş eksilişi birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen hizmet alımlarında mümkün olduğundan, kurumların yeni hizmetlere veya ihtiyaca göre diğer hizmetlere işçi sayısını kaydırabilmeleri için hizmet alımlarını mutlaka birim fiyat teklif almak suretiyle yapmaları gerekmektedir.