BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Usul ve Esasların amacı; beşeri sermayenin geliştirilmesi ve toplumsal bütünleşmenin sağlanmasına yönelik Sosyal Destek Programının (SODES) uygulanması, koordinasyonu ve izlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Usul ve Esaslar; öncelikle Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) ve Doğu Anadolu Projesi (DAP) kapsamındaki iller olmak üzere Kalkınma Bakanlığı tarafından belirlenecek illerdeki valiliklerin, il/ilçe özel idarelerinin, kamu kuruluşlarının, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, belediyelerin, mahalli idare birliklerinin, üniversitelerin ve sivil toplum kuruluşlarının istihdam, sosyal içerme, kültür, sanat ve spor alanındaki projelerine tahsis edilecek ödeneğin harcanması, izlenmesi, değerlendirilmesi ve denetlenmesine dair hükümleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 641 sayılı Kalkınma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2. maddesinin k bendi ile 6583 sayılı 2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa ekli (E) işaretli cetvelin 20. maddesine ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 9. maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;
a) Sosyal Destek Programı (SODES): Uygulandığı illerde, yerel dinamikleri harekete geçirerek yoksulluk, göç ve kentleşmeden kaynaklanan sosyal sorunları gidermek, değişen sosyal yapının ortaya çıkardığı ihtiyaçlara karşılık vermek, toplumsal dayanışma ve bütünleşmeyi güçlendirmek, toplumun dezavantajlı kesimlerinin ekonomik ve sosyal hayata daha aktif katılmalarını sağlamak amacıyla, istihdam, sosyal içerme ve kültür, sanat ve spor alanlarındaki projeleri destekleyen programı,
b) Sivil Toplum Kuruluşları: Projenin uygulanacağı ilde, başvuru tarihinden en az bir yıl önce kurulmuş olan veya en az bir yıldır şube veya temsilciliği bulunan sivil toplum kuruluşlarını,
c) Bakanlık: Kalkınma Bakanlığını,
d) Valilik Değerlendirme Komisyonu: Vali başkanlığında Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürü, Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürü, Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürü, İl Milli Eğitim Müdürü ve İl Kültür ve Turizm Müdüründen oluşan değerlendirme komisyonunu,
e) Proje Koordinasyon Birimi: Program kapsamında sunulan proje tekliflerinin ön değerlendirmesini yapan; projelerin yerel düzeyde tanıtımı, uygulanması, koordinasyonu ve izlenmesinden sorumlu olan valilikler bünyesinde kurulan birimleri,
f) Ödenek: SODES kapsamındaki projeleri desteklemek amacıyla Bakanlık bütçesinden valiliklere aktarılan ödeneği,
g) SODES Bilgi Sistemi (SODES-BİS): SODES kapsamındaki projelerin elektronik ortamda alınması, değerlendirilmesi, izlenmesi ve raporlanması gibi süreçlerin tamamını kapsayan bilgi sistemini,
h) Proje Yürütücüsü: Proje teklifi Bakanlık tarafından kabul edilen ve söz konusu projeyi yürütmekle sorumlu kurum ve kuruluşu,
i) Proje Ortağı: Proje yürütücüsüne ayni, nakdi veya teknik açıdan destek veren kamu kuruluşları, il/ilçe özel idareleri, belediyeler, mahalli idare birlikleri, üniversiteler, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ve özel hukuk tüzel kişilerini,
j) Asil Proje Listesi: Proje teklif çağrısı döneminde Valilik Değerlendirme Komisyonu tarafından Bakanlık değerlendirmesine sunulmuş, değerlendirmeler neticesinde illere tahsis edilen ödenek tutarınca desteklenmesi uygun bulunan projeleri,
k) Yedek Proje Listesi: Proje teklif çağrısı döneminde Valilik Değerlendirme Komisyonu tarafından Bakanlık değerlendirmesine sunulmuş, değerlendirmeler neticesinde desteklenebilir nitelikte olduğuna karar verilen ancak illere tahsis edilen ödenek kısıtı nedeniyle desteklenemeyen projeleri
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Desteklenecek Proje Türleri
(1) SODES kapsamında aşağıda belirtilen proje türleri desteklenir:
a) Sosyal içerme projeleri,
b) İstihdam projeleri,
c) Kültür, sanat ve spor projeleri,
(2) Sosyal içerme konusunda hazırlanacak projeler; proje başvurusunun yapıldığı ilde yoksulluğun azaltılması, sosyal yardım alan yoksul kesimin kendi geçimini temin edecek duruma getirilmesine destek olunması, yaşlı, özürlü, kadın ve çocuklar gibi toplumun öncelikli kesimlerinin yaşam standartlarının yükseltilmesi, bunlara götürülen hizmetlerin kalitesinin artırılması ve toplumsal bütünleşmenin sağlanması amacına yönelik projelerdir.
(3) İstihdam konusunda hazırlanacak projeler; proje başvurusunun yapıldığı ilde istihdam edilebilirliğin artırılması, ildeki ihtiyaçlara uygun alanlarda nitelikli işgücünün yetiştirilmesi ve mesleki bilgi ve becerilerin geliştirilmesine yönelik projelerdir.
(4) Kültür, sanat ve spor konularında hazırlanacak projeler; proje başvurusunun yapıldığı ilde toplumun ihtiyaç duyduğu kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerin geliştirilmesi ile özellikle çocukların ve gençlerin bu tür faaliyetlerden yararlandırılmasına ve yönlendirilmesine yönelik projelerdir.
(5) Kurumsal kapasite geliştirme ödeneği, Ek I’de yer alan kurallar çerçevesinde, proje koordinasyon birimlerinin faaliyetlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilmeleri amacıyla Bakanlık tarafından valiliklere tahsis edilen ödenektir. Söz konusu ödeneğin tutarı ilde desteklenmesi uygun görülen projelerin tutarına bağlı olarak Bakanlık tarafından belirlenir.
(6) Proje yürütücü adayları sadece bulundukları illerdeki valiliklere başvurabilirler ve bu illerde proje yürütebilirler. Ancak il ve bölge içinden veya dışından ayni, nakdi ve/veya teknik destek vermek amacıyla proje ortakları proje uygulamasına katılabilirler.
(7) SODES ödeneğinin proje türlerine göre dağılımı Bakanlık tarafından belirlenir.
Proje Başvurusu Yapabilecek Kuruluşlar
(1) SODES kapsamında aşağıdaki kuruluşlar bulundukları illerde proje başvurusu yapabileceklerdir.
a) Kamu kuruluşları,
b) İl/ilçe özel idareleri,
c) Belediyeler,
d) Mahalli idare birlikleri,
e) Üniversiteler,
f) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları,
g) Sivil toplum kuruluşları.
(2) Okul, halk eğitim merkezi, kütüphane, gençlik merkezi, çocuk yuvası, huzurevi gibi kamu kuruluşlarının proje teklifleri bağlı bulundukları il ve ilçe müdürlükleri tarafından yapılır ve kabul edilmeleri halinde bunlar tarafından yürütülür.
Projelerin Süresi ve Bütçe Büyüklüğü
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında desteklenen projelerin süresi, sözleşme imza tarihinden itibaren en fazla bir yıldır.
(2) Valilik, yapılan izleme ve denetleme faaliyetleri sonucunda gerekli gördüğü takdirde projenin durdurulmasına karar verebilir. Projede uygulanan durdurma işlemlerinin toplam süresi 6 ayı geçemez.
(3) Projenin çeşitli nedenlerle öngörülen sürede tamamlanamaması durumunda proje yürütücüsü Valilik makamına tamamlanamama nedenlerini yazılı olarak bildirerek projenin bitiş tarihinden geçerli olmak üzere en fazla üç aya kadar ek süre talep edebilir. Ek süre, valiliğin uygun görmesi durumunda bir defaya mahsus olmak üzere verilebilir.
(4) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yürütücüler tarafından valiliğe ve Valilik Değerlendirme Komisyonu tarafından Bakanlığa teklif edilecek projelerin SODES destek tutarının bütçe büyüklüğünün alt sınırı 100.000 TL, üst sınırı ise 500.000 TL’dir.
(5) Projeye tahsis edilen ödeneğin tamamının süresi içinde harcanamaması halinde harcanamayan kısım valilik SODES hesabında kalır. Valilik SODES Hesabında kalan miktar, bir sonraki uygulama döneminde SODES projeleri için Bakanlık tarafından valiliğe tahsis edilecek ödenekten düşülebilir.
(6) Genel bütçe kapsamında yer alan kamu idareleri ve özel bütçeli kurumlar projelere eş finansman katkısı sağlamazlar.
(7) Belediyeler, il ve ilçe özel idareleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile sivil toplum kuruluşlarınca teklif edilen projelerde SODES destek tutarının en az %10’u oranında eş finansman katkısı zorunludur. Bu projelerde yapılacak revizyon işlemleri sonrasında eş finansmanın SODES destek tutarına oranı %10’un altına düşürülemez. Proje değerlendirme aşamasında eş finansman tutarının %10’dan yüksek olduğu projelere daha fazla puan verilecektir.
(8) SODES destek tutarının proje hesabına yatırılabilmesi için eş finansman tutarının proje hesabına yatırıldığını gösterir banka dekontunun valiliğe teslimi gereklidir. Proje harcamalarının proje fişinde öngörülen bütçeden daha düşük oranda gerçekleşmesi durumunda aynı oranda eş finansman miktarı proje yürütücüsüne iade edilir.
Desteklenecek Projelerin Seçimi
(1) Desteklenecek projelerin seçiminde;
a) Dördüncü maddede yer alan SODES tanımındaki amaçlara uygunluk,
b) Sürdürülebilirlik,
c) Projenin amacı, faaliyetleri ile bütçesi arasındaki tutarlılık,
d) Projeyi öneren kuruluşun proje yürütme kapasitesi,
e) Projenin hedef gruplar üzerinde yaratacağı etkiler,
f) Proje hedef kitlesinin genişliği,
g) İlin öncelikleri ve
h) Eş finansman oranı,
göz önünde bulundurulur.
(2) Kamu kuruluşlarının il müdürlükleri en fazla 10, ilçe müdürlükleri ise en fazla 3 proje teklifinde bulunabilir.
(3) Bakanlık proje teklif çağrısını Valiliklere yazı ile bildirir ve Bakanlık internet sitesinden kamuoyuna duyurur.
(4) Proje teklifleri kuruluşlarca SODES-BİS aracılığıyla Valiliklere sunulur.
(5) Valilik Değerlendirme Komisyonu üyelerince birinci fıkrada yer alan ilkeler çerçevesinde 100 puan üzerinden değerlendirilen projelerin ortalama puanları esas alınarak puan sırasıyla tutanak altına alınan proje teklifleri hem SODES-BİS hem resmi yazıyla Bakanlığa bildirilir. Gönderilen proje tekliflerinin elektronik ve yazılı nüshaları arasında fark olması halinde ilgili teklifler değerlendirmeye alınmaz.
(6) Valiliklerden Bakanlığa bildirilen proje teklifleri, değerlendirildikten sonra desteklenecek projeler ve ödenek miktarları tespit edilir. Desteklenecek projeler asil ve yedek olmak üzere Bakanlık tarafından hem SODES-BİS hem resmi yazıyla Valiliğe bildirilir ve Bakanlık internet sitesinden kamuoyuna duyurulur.
(7) SODES kapsamında sosyal yardım mahiyetindeki projeler desteklenmez.
(8) SODES kapsamında okul derslerini takviye amaçlı etüt faaliyetleri ve sınavlara hazırlık amacı taşıyan kurs projeleri desteklenmez.
(9) Projeler kapsamında üniversitelere ait alanlarda herhangi bir tadilat, kiralama ve tefrişat işlemi gerçekleştirilemez.
(10) Açık hava spor alanı, semt sahası, halı saha, yürüyüş parkuru ve fitness odası içeren projeler faaliyet odaklı olması ve ilin toplam ödenek tutarının yüzde 15’ini geçmemesi kaydıyla desteklenecektir.
(11) SODES Programı, illerin altyapı ihtiyaçlarım gidermekten ziyade mevcut altyapıyı sanatsal, sportif, kültürel, eğitim ve istihdam benzeri faaliyetlerle harekete geçirecek biçimde uygulanmaktadır. Bu açıdan çocuk parkı yapımı, tiyatro/sinema/konferans salonu oluşturulması gibi projeler müstakil bir proje olarak teklif edilemez. Ancak faaliyet içeren ve geniş kapsamlı projelerin bir bileşeni olarak bütçelendirilebilirler. Söz konusu projelerde tadilat ve tefrişat giderleri toplam proje bütçesinin yüzde 30’unu geçemez.
Projelere Ödeneklerin Aktarılması
(1) Desteklenen projelerin ödeneklerinin kullanılabilmesi için valilikler, Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği çerçevesindeki bankalardan birinde SODES için ayrı bir hesap açtırırlar. SODES Proje ve Kurumsal Kapasite Geliştirme Ödeneği için ayrı hesaplar açılır. Açtırılan hesaplara ilişkin bilgiler Bakanlığa iletilir. Bakanlık, desteklenmesi uygun görülen projelerin ödeneklerini bu hesaba aktarır.
(2) Projenin kabul edilmesini müteakip Ek II’de yer alan SODES Finansman Sözleşmesi çerçevesinde proje yürütücüsü ile valilik arasında yapılan sözleşme hükümleri çerçevesinde proje için tahsis edilen ödenek valinin onayıyla proje hesabına aktarılır.
(3) Bankaya aktarılan ödeneğin proje yürütücüleri tarafından kullanımı bu Usul ve Esaslarda yer alan hükümlere göre yapılır. Aktarılan ödenekler proje amacı dışında kullanılamaz.
(4) Valilik SODES hesaplarındaki ödenek bakiyeleri, Valilikler tarafından SODES-BİS aracılığıyla Aralık, Nisan ve Ağustos ayları sonunda Bakanlığa bildirilir. Valilik SODES hesabında yılsonunda kalan tutar, valiliklere bir sonraki yıl SODES projeleri için aktarılacak ödenekten düşülebilir.
Valilerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
(1) Vali SODES kapsamında aşağıda sıralanan görevleri yürütmekle yetkili ve sorumludur:
a) Valiliklere iletilen proje başvurularının ön incelemelerini yapmak,
b) Projelerin kabul edilmesini müteakip 1 ay içerisinde proje yürütücüleriyle Ek II’deki SODES Finansman Sözleşmesi çerçevesinde sözleşme imzalamak,
c) Projelere yapılacak ödemeleri bu Usul ve Esaslardaki hükümler çerçevesinde gerçekleştirmek,
d) Söz konusu projelerin idari ve mali denetimini yapmak,
e) Söz konusu projeler ile ilgili her türlü sekretarya hizmetini ve arşivleme işlemlerini yapmak,
f) SODES kapsamındaki projeler için ilde yapılacak ihalelere gözlemci olarak katılmak,
g) İl düzeyinde benzer alanlarda yürütülen diğer projeleri takip ederek projelerin tamamlayıcılığını sağlamak,
h) İlin ihtiyaçları doğrultusunda ilgili kuruluşları ve kamuoyunu proje hazırlamaya yönlendirmek üzere bilgilendirmek ve SODES’in tanıtımını yapmak,
i) Projelerin gelişimiyle ilgili proje yürütücüleri tarafından SODES-BİS’e girilen bilgilerin doğruluğunu kontrol ederek Bakanlığa bildirmek,
j) SODES hesap bakiyesini SODES-BİS aracılığıyla Bakanlığa bildirmek,
k) Bakanlık tarafından istenilen bilgi ve belgeleri temin etmek,
l) SODES projeleri kapsamında bugüne kadar alınan demirbaşların envanterini 30 Haziran tarihine kadar Bakanlığa göndermek,
m) Proje yürütücüleri arasında her türlü koordinasyonu ve işbirliğini sağlamak,
(2) Valiler tarafından, yukarıda sıralanan iş ve işlemleri gerçekleştirmek amacıyla ayrı bir proje koordinasyon birimi oluşturulur. Bu birim; valinin SODES’ten sorumlu olarak görevlendirdiği vali yardımcısının koordinatörlüğünde, proje yönetimi konusunda tecrübeli ve Ek III’te belirtilen asgari nitelikleri taşıyan personelden oluşur.
Proje Yürütücülerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
(1) Proje yürütücülerinin görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Projelerin kabul edilmesini müteakip 1 ay içerisinde Valilikle Ek II’deki SODES Finansman Sözleşmesi çerçevesinde sözleşme imzalamak,
b) Desteklenen projelerin ödeneklerinin kullanılabilmesi için Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği çerçevesindeki bankalardan birinde SODES için ayrı bir hesap açtırmak,
c) Projeyi amaçlarına uygun olarak yürütmek ve sonuçlandırmak,
d) Gerekmesi halinde, projeye ortak olan kuruluşlarla ortaklık beyannamesi ve gerekli protokolleri imzalamak,
e) Projede sorun yaşanması halinde durumu Valiliğe derhal bildirmek,
f) Proje harcamalarını sözleşmeye ve bu Usul ve Esaslara göre yapmak; harcamalarla ilgili 14. maddenin 3. fıkrasında sayılan belgeleri hazırlamak, Valiliğe sunmak ve 5 yıl süreyle saklamak,
g) Proje izlenme ve denetlenmesi esnasında Valiliğin talep edeceği her türlü bilgi ve belgeyi sağlamak ve proje gelişmelerine ilişkin bilgileri SODES-BİS’e girmek,
h) Proje başlangıcı ve sonunda kamuoyunu proje amaçları, faaliyetleri ve sonuçları hakkında bilgilendirmek,
i) Proje ihale ilanlarını en az bir hafta önceden valilik internet sitesinden yayınlamak,
j) Hizmet akdine dayanılarak istihdam edilecek kişilerin işe başlama ve ayrılma bilgisini valiliğe bildirmek,
k) Proje kapsamındaki eğitimlerde veya bilgilendirme/bilinçlendirme faaliyetlerinde görev alacak uzmanların ve eğitmenlerin söz konusu faaliyetler konusundaki yeterliliğini gösterir belgeyi, faaliyet öncesinde Valiliğe sunmak, Projenin uygulanması safhasında iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin her türlü önlemi almak,
l) Mesleki eğitim faaliyeti içeren projelerde, Milli Eğitim Bakanlığı ve İŞKUR’la işbirliği yapmak suretiyle kursiyerlere işgücü piyasasında geçerliliği olan bir sertifika verilmesini sağlamak,
m) Mesleki eğitim kurslarına katılan kişilerin İŞKUR’a kayıtlarının yapılmasını sağlamak.
(2) Proje yürütücüsü, projenin yürütülmesi esnasında ya da projenin bir sonucu olarak sebep olabileceği her türlü zarardan üçüncü kişilere karşı tek başına sorumlu olmayı kabul eder.
(3) Proje yürütücüsü; kendisi veya çalışanları tarafından yapılan bir hukuka aykırılık veya üçüncü kişilerin haklarının ihlali nedeniyle ortaya çıkabilecek tazminat talebi veya davalarla ilgili olarak, Bakanlığı her türlü sorumluluğun dışında tutar.
Proje Harcamaları
(1) SODES kapsamındaki projelerde desteklenmesi uygun görülen harcamalar:
a) Personel giderleri, mesleki eğitim kursiyerlerine yapılacak ödemeler (Kamu görevlilerine yapılacak ödemeler 6883 sayılı 2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ve kamu personelinin tabi olduğu diğer mevzuatın ilgili hükümleri çerçevesinde olacaktır),
b) Yolculuk giderleri,
c) Gündelik giderler (Maliye Bakanlığı’nın her yıl için belirlediği “harcırah kanunu uyarınca verilecek gündelik ve tazminat tutarlarını gösterir cetvel” de yer alan memur ve hizmetliler başlığı altında, “aylık/kadro derecesi 1-4 olanlar” için öngörülen tutarın üç katını aşmayacak şekilde belirlenmelidir. Kamu görevlilerine yapılacak gündelik ödemeleri 6583 sayılı 2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde olacaktır),
d) Ekipman ve hizmet (eğitim, nakliye, kira vb.) satın alma maliyetleri,
e) Sarf malzemeleri maliyetleri,
f) Taşeron maliyetleri (yayın basım, etkinlik organizasyonu vb.),
g) Projenin uygulanması için mutlaka gerekli olan ancak yeni bina inşaatı ve inşaatı devam eden binanın tamamlanması hariç inşaat işleri (çocuk parkı, semt sahası, halı saha, tadilat giderleri vb.),
h) Mali hizmet giderleri (özellikle havale, sigorta, banka, ihale ve ilan maliyetleri, işveren SGK payı vb.),
i) Elektrik, su, telefon vb. idari giderler,
Proje Harcamalarına İlişkin Özel Hükümler
(1) Proje koordinatörüne ilişkin hükümler:
a) Proje koordinatörü en az lise mezunu olmalıdır.
b) Koordinatör olarak görev yapacak en fazla bir personele aylık en fazla net 400 TL tutarında ödeme yapılabilir.
c) Proje koordinatörü sadece bir projeden koordinatör ücreti alabilir. Proje koordinatörü sorumlu olduğu projeden koordinatör ücreti dışında başka bir ücret alamaz.
d) Herhangi bir sosyal güvencesi olmayan kişi proje koordinatörü olamaz.
(2) Proje koordinatörünün dışında projelerde tam zamanlı (haftada en az 30 saat) olarak çalışacak personele ödenecek ücret brüt asgari ücretin iki katını, yarı zamanlı olarak (haftada 30 saatten az) çalışacak personele ödenecek ücret ise brüt asgari ücreti geçemez. Kamuda görevli personeller projelerde tam zamanlı veya yarı zamanlı idari destek personeli olarak görev alamazlar.
(3) Vali yardımcıları, kaymakamlar ve başvuru sahibi kurumun başkanı projelerden hiçbir ad altında ücret alamaz.
(4) Proje yürütücüsünün, proje dışındaki faaliyetlerini yürüttüğü mekanların kira, elektrik, su vb. giderleri SODES kapsamında ödenmez.
(5) Projeler kapsamında hiçbir şekilde taşıt alımı yapılamaz.
(6) Gezi projelerine katılan kişilere gezi esnasında günlük 15 TL’ye kadar harçlık verilebilir.
(7) Mesleki eğitim kursiyerlerine, İŞKUR tarafından verilen mesleki eğitim kurslarındaki günlük kursiyer harçlığı kadar harçlık ödenebilir.
(8) Projeye ait banka hesabında oluşan faiz ve benzeri gelirler proje yürütücüsü tarafından kullanılamaz ve projenin tamamlanmasını müteakip Valilik hesabına aktarılır.
(9) Satın alma işlemleri proje yürütücüsünün tabi olduğu mevzuat hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir. Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile sivil toplum kuruluşlarınca yürütülecek projelerde doğrudan temin usulü uygulanır ve Ek IV’te yer alan hükümlere uyulur.
(10) Proje kapsamındaki harcamalar, belgelenebilmesi amacıyla oluşturulacak banka hesapları üzerinden gerçekleştirilir.
(11) Kalkınma Bakanlığı tarafından desteklenmek üzere belirlenen projelerin bütçe kalemlerindeki birim maliyetler gösterge niteliğinde olup, bu harcamaların makul olan en düşük fiyattan gerçekleştirilmesinde Valilik her türlü yetki ve sorumluluğa sahiptir.
Proje Harcamalarının Muhasebeleştirilmesi
(1) SODES Proje ve Kurumsal Kapasite Geliştirme Ödeneği hesaplarına Bakanlık tarafından aktarılan tutarlar emanet hesaplara alınır, harcamalar bu hesaptan yapılır.
(2) SODES Proje ve Kurumsal Kapasite Geliştirme Ödeneği hesaplarından yapılan harcamalarda muhasebeleştirme belgesi olarak Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği eki Muhasebe İşlem Fişi kullanılır.
(3) SODES Proje ve Kurumsal Kapasite Geliştirme Ödeneği hesaplarının muhasebe işlemleri, Valinin görevlendireceği muhasebe yetkilisi tarafından yerine getirilir.
(4) Proje ve kurumsal kapasite kapsamındaki harcamalar gerçekleştirme görevlisinin imzasını müteakip harcama yetkilisinin muhasebe birimine, muhasebe yetkilisinin de bankaya vereceği talimat üzerine SODES Proje veya Kurumsal Kapasite Geliştirme Ödeneği hesabından yapılır.
(5) Muhasebe yetkilisinin imza sirküleri SODES Proje ve Kurumsal Kapasite Geliştirme Ödeneği hesaplarının açıldığı bankaya bildirilir.
(1) Proje yürütücüsü projeye ilişkin hesapları kendi muhasebe sistemine uygun olarak tutar.
(2) Her proje için ayrı hesap tutulur ve projenin tüm gelir ve giderleri, tahakkuk eden faizler de dahil olmak üzere, ayrıntılı olarak bu hesaplarda gösterilir.
(3) Proje yürütücüsü yapılan giderlere ilişkin aşağıdaki belgeleri hazırlar ve saklar.
a) Projeye ilişkin muhasebe kayıtları,
b) Teknik ve idari şartname, fiyat teklifleri ve fiyat araştırması raporu vb. satın alma işlemlerine ilişkin belgeler,
c) Sipariş formları ve sözleşmeler gibi taahhütlerin belgeleri,
d) Tedarikçilerden alınan teslim-tesellüm makbuzu türünde belgeler,
e) Bir işin tamamlandığını kanıtlayan ibraname türü belgeler,
f) Bir hizmet veya mal alımını ispatlayan makbuz ve fatura türü belgeler,
g) İş sözleşmeleri, maaş bordroları ve sosyal güvenlik prim belgeleri gibi personele ilişkin kayıtlar.
(4) Yapılan giderlere ilişkin belgeler proje yürütücüsü kurumun sorumlu amirince belirlenecek 3 kişilik bir komisyon tarafından onaylanır. Bu belgeler proje dosyasında saklanarak, istenmesi durumunda Valiliğe veya diğer yetkili kurumlara ibraz edilir.
Projelerde Yıl İçinde Yapılacak Değişiklikler
(1) Projenin amaçları ve faaliyetlerinde değişiklik yapılamaz. Uygulama imkanı ortadan kalkan faaliyetler valinin izniyle iptal edilebilir. Proje bütçesinin imkan vermesi halinde, valinin izniyle, proje amaçlarına uygun yeni faaliyetler eklenebilir. Projelerde valiliklerce yıl içinde yapılacak değişiklik sayısı üçü geçemez.
(2) Projelerin uygulama yerinde valinin izniyle değişiklik yapılabilir.
(3) Valilikler, teklif çağrısı döneminde Bakanlık tarafından kabul edilen yedek proje listesinden uygun gördükleri projeleri, yıl içerisinde SODES hesabında artan ödeneklerden karşılanmak suretiyle ek proje olarak desteklenmesi amacıyla seçer ve bilgi amaçlı olarak Bakanlığa bildirirler. Bilginin Bakanlığa ulaşmasının ardından söz konusu projeler SODES- BİS üzerinden yapılan Bakanlık onayını müteakiben SODES kapsamında desteklenir.
(4) Projenin bütçe kalemleri arasında valinin izniyle aktarma yapılabilir. Aynı bütçe kalemleri içerisinde, bütçe kalemi toplam tutarının yüzde 20’sine kadar olan değişiklikler, valiliğe bilgi vermek kaydıyla proje yürütücüsü tarafından yapılabilir. Yapılan değişiklikler proje süresi içerisinde yapılacak diğer revizyonlarla birlikte SODES-BİS’e işlenir.
(5) Projelerde proje bütçesini aşacak şekilde öngörülmeyen bir takım giderlerin ortaya çıkması durumlarında, valiliğin SODES hesabında yeterli ödenek olması halinde, bir defaya mahsus olmak üzere valilik tarafından projeye ek ödenek sağlanabilir. Aktarılacak ek ödenek miktarı projeye sağlanan SODES destek tutarının %15’ini aşamaz.
(6) Projelerin gerçekleşen maliyetlerinin proje bütçesinin altında kalması durumunda, proje için tahsis edilen ödenek valilik SODES hesabına aktarılır.
(7) Proje yürütücüsü; ilgili bütçe kaleminin toplam tutarını değiştirmeyen birim fiyatı ve miktar değişikliklerini, proje koordinatörü ile uzman veya eğitici değişikliklerini, banka hesabı ve iletişim bilgileri değişikliklerini valilikten izin almadan gerçekleştirebilir. Ancak yapılan değişiklik en geç 10 gün içinde valiliğe bildirilir.
(8) Uygulanma olanağı ortadan kalkan projelerin ödenekleri valilik SODES hesabına aktarılır.
(9) Projelerde yapılacak tüm değişiklikler SODES-BİS aracılığıyla valiliğe ve Bakanlığa 10 gün içerisinde bildirilir.
(10) Projelerde yapılan değişiklikler sonucunda oluşan revize proje ve finansman sözleşmesi her türlü işlemde esas alınır.
Projelerin izlenmesi ve Denetlenmesi
(1) Projelerin malî ve fizikî gerçekleşme durumları proje yürütücüleri tarafından Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarının 15’ine kadar SODES-BİS’e girilir ve valilik tarafından değerlendirilip onaylandıktan sonra SODES-BİS aracılığıyla Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarının sonuna kadar Bakanlığa bildirilir. Projelerle ilgili gönderilen bilgiler, fotoğraf, video kaydı vb. görsel ve sesli materyallerle desteklenir. Söz konusu bilgiler ve materyallerin asılları elektronik ortamda arşivlenmek üzere valiliğe teslim edilir.
(2) Valilikler projeleri yerinde inceler ve sözleşmede öngörülen hükümlere, takvime, görünürlük kurallarına ve bu Usul ve Esaslarda yer alan diğer hükümlere uyulup uyulmadığını denetler. Söz konusu denetimlerde tespit edilen aksaklıklar bir tutanağa bağlanarak proje yürütücüsünün gerekli düzeltici işlemleri yapması sağlanır.
(3) Valilik, izleme ve denetleme faaliyetleri sonucunda gerekli gördüğü takdirde projelerin durdurulmasına veya iptaline karar verebilir.
(4) Ödeneğin amacı dışında kullanıldığının tespit edilmesi halinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Görünürlük Kuralları
(1) Projelerde Ek V’te belirtilen SODES Görünürlük Kuralları uygulanır.
Proje Sonuçlarının Kullanımı
(1) Proje sonucunda ortaya çıkan ürünlerin mülkiyeti proje yürütücüsüne aittir.
(2) Proje çerçevesinde satın alınan demirbaş malzemeler ve oluşturulan mesleki eğitim atölyesi gibi tesislerin proje bitiminden sonra en az üç yıl süreyle proje amaçlarına uygun şekilde dezavantajlı kesimlere ücretsiz olarak kullandırılması valilik tarafından sağlanır. Bu amaçla, valilik ile proje yürütücüleri arasında protokol imzalanır. Proje yürütücüsünün istekli veya yeterli olmaması halinde valilik başka kuruluşlarla işbirliğine gidebilir.
(3) Proje bitiminden 3 yıl sonra, proje çerçevesinde satın alınan demirbaş malzemeler ve oluşturulan mesleki eğitim atölyesi gibi tesislerin protokolle kullandırıldığı kuruluşa süresiz olarak devri valilik tarafından gerçekleştirilebilir.
(4) Proje kapsamında alınan demirbaşlar ve oluşturulan tesisler özel kişilere kiralanamaz, devredilemez veya satılamaz.
Proje Uygulamalarına İlişkin Özel Hükümler
(1) İstihdam projelerinde, proje sonrasında kendi işini kurmak isteyen kursiyerler için KOSGEB, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları ve il özel idareleri gibi girişimcilik ve mikro kredi desteği veren kuruluşlarla ortaklık kuranlar ile istihdam garantili olanlara öncelik verilir.
(2) Proje yürütücüleri, proje kapsamında koordinatörler dışında istihdam edeceği kişileri İŞKUR’a kayıtlı olan kişiler arasından belirler.
(3) Kursiyerlerin, devamsızlık durumlarının toplam eğitim süresinin % 10’unu aşması halinde eğitim ile ilişkileri ve kursiyer harçlıkları kesilir.
(4) Mesleki eğitim merkezi, sinema, kültür merkezi, gençlik merkezi, tiyatro, konferans salonu gibi tesislerin oluşturulmasına yönelik projelerde, projenin tamamlayıcı bir parçası olarak, ilgili alanlarda kurs veya etkinlik düzenlenmesi zorunludur.
(5) Başka bir finansman kaynağından desteklenen projeler SODES’ten desteklenemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
(1) Bu Usul ve Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Usul ve Esaslardaki hükümleri Kalkınma Bakanı yürütür.