Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.

1. Genel İlkeler ve İçerik

1.1. 2015 yılı çalışma programı, Onuncu Kalkınma Planı öncelikleri ve Dönüşüm Programları hedeflerine ulaşılmasına katkı sağlamayı gözetmeli ve mezkûr politika belgelerine aykırılık taşımamalıdır. 2015 yılı çalışma programı, mevcut onaylı bölge planları ve 2014-2023 taslak Bölge Planları1 öncelikleri dikkate alınarak; öncelik alanı, tedbir ve faaliyetler arasında ilişki kurulması suretiyle hazırlanacaktır2.

1.2. TÜBİTAK tarafından mevcut PFD modülüne entegre olarak geliştirilen Çalışma Programı ve Bütçe Modülü hazırlıkları devam ettiğinden 2015 yılı için Çalışma Programı ve Bütçe KAYS sistemine girilmeyecek, basılı nüsha olarak onaya sunulacaktır.

1.3. Önceki yıllarda başlayan, ancak devam eden program, proje ve faaliyetler çalışma programında gösterilmelidir. Bu faaliyetlerden, bütçe ve faaliyet niteliği açısından önemli görülenlerin neden gerçekleştirilemediği belirtilmeli; bu faaliyetlerin gerekçesi halen geçerli ise yeni çalışma programında bu ihtiyacın hangi faaliyetlerle giderilmeye çalışılacağı açıklanmalıdır.

1.4. Basılı nüshada, her bir faaliyetin gerekçesi, maliyeti, süresi ve uygun faaliyetler için çıktı göstergeleri belirtilmelidir.

1.5. Çalışma programı üç yıllık perspektifle hazırlanmalı, ulaşılması beklenen ana sonuçlar ve hedefler belirtilmelidir. Bütçe yılını takip eden iki yıl için önemli karar, öncelik ve öngörülere yer verilmelidir.

1.6. Çalışma programı ile bütçe arasında uyum ve giderlerin gelirden fazla olmaması gözetilmeli; bütçenin ekine bütçe kalemlerinin faaliyet bazında dağılımını gösteren bir tablo eklenmeli ve çalışma programında bütçe kodlarına yer verilmemelidir.

1.7. Bütçenin temel harcama kalemleri itibarıyla dağılımı bir pasta grafikle gösterilmelidir.

1.8. Çalışma programında uzun açıklamalara yer verilmemesi gözetilecektir.

1.9. Üçer aylık harcama programları gider tahminlerinin Kalkınma Ajansları Yönetim Sistemi Proje ve Faaliyet Destekleme modülündeki proje ödemelerine ilişkin takvim dikkate alınarak daha gerçekçi olarak belirlenmesi sağlanacaktır.

2. Öncelikli Alanlar

2.1. Bölge planında öncelikler esas olmak üzere aşağıda madde işaretleri kapsamında sıralanan konuların mali destek, teknik destek, işbirliği/ortaklık geliştirme, nitelikli ve kapsamlı araştırma/strateji geliştirme vb. faaliyetler ve projelerle desteklenecek şekilde çalışma programında öncelikli olarak yer verilmesi gerekmektedir.

2.2. 2015 Yılı öncelik alanları belirlenirken, 10 Kalkınma Planı ve Öncelikli Dönüşüm Programları aşağıda yer alan başlıklar altında esas alınmalıdır. Çalışmaları son aşamada bulunan Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi de dikkate alınmalıdır. Aşağıda eksenler bazında öncelikler örnek olarak sıralanmakta olup 2015 yılında ve önümüzdeki iki yıl içinde temel müdahalelerin gerçekleştirileceği temel konular için özet bilgiler verilmelidir.

i. Bölgesel Rekabet Edebilirlik ve Ekonomik Gelişme

• İş ve yatırım ortamının iyileştirilmesi

• Yatırım destek ve tanıtım

• Faiz desteği ve/veya faizsiz kredi desteği

• Kümelerin ve kümelenme stratejilerinin tespiti, kümelere özel destek uygulamalarının tasarlanması

• Bölgesel yenilik stratejileri

• Girişimcilik (özellikle genç ve kadın girişimciliğinin geliştirilmesi)

• Yerel turizm faaliyetlerinin geliştirilmesi

ii. Sosyal ve Beşeri Kalkınma

• Sosyal girişimcilik

• İstihdamı artırıcı faaliyetler, istihdam yoğun sektörlerin geliştirilmesi

• Kırsal alanda tarım dışı istihdamı artırmaya yönelik iktisadi faaliyetler

• Bölge düzeyinde nitelikli işgücü piyasası araştırmalarının yapılması, işgücü piyasasının etkin çalışmasına yönelik uygulamaların tasarlanması, desteklenmesi ve eğitim hizmetlerinin işgücü talebine uyumlu hale getirilmesi

• Eğitim çağındaki nüfus dâhil olmak üzere beşeri kaynakların geliştirilmesi

• Bölgeye özgü sosyal sorunların tespit edilmesi ve bunlara yönelik çözüm üretilmesi

iii. Mekânsal Gelişme ve Sürdürülebilir Çevre

• Bölge içi, kırsal-kentsel alanlar arası gelişmişlik farklarının azaltılması

• Metropol, endüstriyel merkez, az gelişmiş bölgelerdeki merkez niteliği güçlendirilecek şehirler gibi önemli kentlere yönelik çalışmalar

• Bölgenin özel nitelikli alt bölgelerine, ilçelerine veya korunacak alanlara yönelik özel çalışma ve tedbirler

• Bölge planı öncelikleri kapsamında analize ve raporlamaya dayalı büyük ölçekli kamu yatırımı önerilerinin geliştirilmesi

• Çevre koruma ve sürdürülebilir çevre yönetimine yönelik çalışmalar

• Yenilenebilir enerji üretimi ve enerji verimliliği

iv. Yönetişimin ve İşbirliklerinin Geliştirilmesi

• Çok taraflı işbirliği modellerinin geliştirilmesi

• BKİ'ler ile ortak çalışmalar ve BKİ eylem planlarıyla uyumlu proje destekleri

• Bölgeyi doğrudan etkileyen bölge dışı gelişmelere yönelik çalışmalar (örn. Suriye krizinin Doğu Akdeniz ve Güneydoğu üzerindeki sosyo-ekonomik etkilerine ve buna ilişkin önlemlere yönelik çalışmalar)

2.3. 2.1 no'lu maddede belirtilen ve çalışma yürütülmesi öngörülen öncelik alanı ile yürütülecek faaliyet/projeleri ilişkilendiren bir tablonun çalışma programında bulunması gerekmektedir. Bu kapsamda örnek tablo Ek-2'de sunulmakta olup tabloya tamamen bağlı kalma şartı olmadan istifade edilebilecektir.

3. Kurumsallaşma Kurumsal Stratejik Plan

3.1. Üst ölçekli politika dokümanları dikkate alınarak ajansın bu hedefleri gerçekleştirmedeki rolünü belirleyen bir stratejik plan hazırlık sürecinin başlatılması uygun olacaktır.

3.2. Ajansın kurumsal gelişim süreci uzun vadeli bir bakış açısıyla ele alınmalı ve bunun yıllık dilimi çalışma programında yer almalıdır.

Beşeri Kaynak Yönetimi

3.3. Personelin bilgi, beceri ve nitelikleri bölgesel ve kurumsal önceliklere göre stratejik bir yaklaşımla geliştirilmelidir. Personelin uzmanlaşması (sektör veya tematik alan uzmanlığı gibi) gözetilmelidir.

Ücretler, Mali ve Sosyal Haklar ve Gündelikler

3.4. Yurtdışı gündelikler 28/05/2014 tarihli YPK kararı ile yeniden belirlenmiştir. Gündelik ve konaklamaya dair hesaplamalar Yurtdışı Gündeliklerine Dair Bakanlar Kurulu Kararları çerçevesinde yürütülecektir.

3.5. 28/05/2014 tarihli YPK Kararının 8. maddesi uyarınca, ajans personeli geçici görev yaptığı pozisyonlara dair hakları kazanamayacaktır. Bu kapsamda personele vekâlet ettiği pozisyonların ücreti de ödenmeyecektir.

3.6. 28/05/2014 YPK Kararının 7. maddesi uyarınca, kalkınma ajanslarında 15/01/2012 tarihinden önce istihdam edilmiş personele Yönetim Kurullarınca ajans personeline her ne ad altında olursa olsun yapılacak ödemelerin (ücret, performans ödemesi, ikramiye vb.) yıllık toplamları YPK kararında belirtilen aylık tavan ücretin 12 katını geçemez.

İletişim Stratejisi

3.7. Ajans iletişim stratejisi oluşturulmalı, ajansın bölgedeki algısını (imajını) ölçmeye yönelik bilinirlik çalışmaları (anket vb.) tamamlanmalıdır.

3.8. Temsil ve tanıtım faaliyetlerinin ve bunların sonuçlarının bölge planına, ajansın misyonuna, hedef ve stratejilerine ne şekilde hizmet edeceği ifade edilmelidir.

3.9. 2014-2023 Bölge Planı onayının ardından bilinirliğinin ve sahiplenilmesinin artırılması için tanıtımına özel önem verilmelidir.

3.10. Ajans internet sitesinin ajans ve bölgeye ilişkin tüm bilgi ve verilerin ingilizce internet sitesi de dahil olmak üzere güncel tutulmasına özen gösterilmelidir.

Bilgi Sistemleri

3.11. Kurulması planlanan büyük ölçekli bilgi sistemlerinin oluşturulma amacı, kullanıcılar ve sürdürülebilirliğine ilişkin bilgiler verilmelidir.

3.12. Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili yatırım ve çalışmalar yapılması öngörüldüğü takdirde Bakanlığa bir yol haritası sunulmalıdır. Bu çalışma için harcama yapılmadan önce Bakanlığımız ile mutabık kalınmalıdır.

Denetim

3.13. Devlet Denetleme Kurulu tarafından hazırlanan inceleme raporu doğrultusunda gerekli tedbirler alınmasına yönelik çalışmalar içerilmelidir.

3.14. Sayıştay Denetim Raporu bulgularında belirtilen öneriler kapsamında alınacak tedbirlere dair işlem, faaliyet ve projelere yer verilmelidir.

3.15. Bağımsız Denetim Raporlarında dikkat çekilen konulara önem verilmelidir. Raporda yer alan eleştirilere karşılık alınan tedbirler yazılmalıdır.İç denetim faaliyetlerinin etkili bir şekilde yürütülmesi ve sonuç raporlarında öngörülen hususların yerine getirilmesine yönelik çalışmalara yer verilmelidir.

Yatırım Destek ve Tanıtım Faaliyetleri

3.16. YDO'lar tarafından yürütülecek yatırım destek ve tanıtım faaliyetleri ve bu faaliyetlerin YDO'lar tarafından etkili bir şekilde yürütülebilmesi için alınacak önlemler açık bir şekilde belirtilmelidir. Bu alanda hedefler ve performans göstergeleri oluşturulmalıdır.

3.17. 10. Kalkınma Planı ekinde yer alan 25 adet öncelikli dönüşüm programlarından bir tanesi olan "İş ve Yatırım Ortamının Geliştirilmesi" Programı "Yatırım Yeri Teminin Kolaylaştırılması" ve "İş ve Yatırım Ortamıyla İlgili Yönetişimin Bölgesel Düzeyde Geliştirilmesi" bileşenleri kapsamında yer alan eylemler, çalışma programı hazırlıklarında göz önünde bulundurulmalıdır.

3.18. İl düzeyinde yatırım, destek ve tanıtım stratejisi hazırlanması çalışmalarında Bakanlığımızın koordinasyonunda TYDTA ile işbirliği tesis edilmeli, ulusal politika ve uygulamalarla uyum sağlanmalı, ulusal düzeyde elde edilen tecrübelerden yararlanılmalıdır.

3.19. Bölgelerde iş ve yatırım ortamının analizi ve değerlendirmesine imkân verecek gerekli kurumsal ve beşeri altyapı ile işbirliği kuruluşlarının belirlenmesine yönelik faaliyetlere çalışma programında yer verilmelidir.

3.20. YDO'lar tarafından yürütülecek yatırım, tanıtım ve destek faaliyetleri ve bu faaliyetlerin YDO'lar tarafından etkili bir şekilde yürütülebilmesi için alınacak önlemler açık bir şekilde belirtilmelidir. Bu alanda hedefler ve performans göstergeleri oluşturulmalıdır.

3.21. Ajansın teşvik sistemi kapsamında yerine getirmesi gereken görevler çalışma programına yansıtılmalıdır. Özellikle yatırıma uygun yerlerin tespitine yönelik çalışmaların gerçekleştirilebilmesine yönelik faaliyetler ve girişimler çalışma programına yansıtılmalıdır.

3.22. Yatırım destek ve tanıtım faaliyetlerinin ajanslar ve ayrıca Bakanlık tarafından etkin takibinin ve raporlanmasının sağlanabilmesi için KAYS kapsamında faaliyete açılan YDO modülünün kullanılmalıdır.

Yurtdışı Çalışma Ziyaretleri

3.23. Türkiye İhracat Stratejisi, Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Stratejisi, bölgesel yatırım destek ve tanıtım stratejisi ve bölge planlarında belirlenen stratejiler ve öncelikler doğrultusunda bölgelerin yatırım olanaklarının tanıtımı amacıyla katılım sağlanacak yurt içi ve yurt dışı organizasyonlar belirtilmelidir. Söz konusu organizasyona katılımdan sağlanacak somut faydalar açıkça ve detaylı olarak yazılmalıdır.

3.24. Organizasyonlara ajansın katılımı ile ilgili zorunlu giderler ajans tarafından karşılanmalı, katılım sağlayan özel sektör temsilcilerinin giderlerinin, fuarlara özel katılım desteği sağlayan KOSGEB ve Ekonomi Bakanlığı kaynaklarından karşılanması konusunda gerekli yönlendirmeler yapılmalıdır.

3.25. Ajansların 2015 yılında yurtdışına gerçekleştirecekleri ziyaretler ve eğitimler; toplantı konusu, ziyaretin hangi bölgesel gelişme hedefine hizmet edeceği, beklenen fayda ve toplam maliyet olmak üzere açıkça ve ayrıntılı olarak yer almalıdır. (KAYS'da oluşturulan yurtdışı ziyaret modülüne de bu bilgiler girilmelidir/modülden alınacak çıktı ÇP'ye konulmalıdır.)

3.26. 2015 Yılı Çalışma programında 2014 yılında gerçekleştirilen yurtdışı çalışma ziyaretlerinin katılım düzeyini ve sonuçlarını içerecek şekilde ayrıntılı bilgi yer almalıdır.

4. Diğer Ajanslarla ve Kurumlarla İşbirlikleri

4.1. Kalkınma Bakanlığı ve Kalkınma Ajansları Ortak Faaliyetler Tablosu'nda yer alan faaliyetlerden 2015 yılında yürütülecek olanlara ilişkin planlanan faaliyetlere çalışma programında yer verilmelidir.

4.2. Ajans diğer kalkınma ajanslarıyla işbirlikleri geliştirmeli ve ortak çalışmalar planlanmalıdır. Özellikle, ağ niteliği taşıyan alan ve konularda ilgili ajanslar ile işbirlikleri kurulmalı; ortak çalışma alanları belirlenerek faaliyetler arasında tamamlayıcılık gözetilmelidir. Diğer ajanslarla ortak mali destek verilebilecek alanlar (Örneğin turizm koridorları, havza temelli sektörel ve tematik alanlar, kümelenme, göç ağları ve akımları vb) belirtilmelidir.

4.3. İlgili ajanslarca, GAP, DAP, DOKAP ve KOP Bölge Kalkınma İdareleri ile geliştirilecek işbirliği ve ortak çalışma alanları ile bu alanlarda yürütülecek faaliyet ve projeler belirtilmelidir.

4.4. Doğu Karadeniz Bölgesinde turizmin geliştirilmesi amacıyla geliştirilen "Yeşil Yol" projesinin etkisini artırmak üzere, güzergâhın cazibesini artıracak faaliyet ve projelerin desteklenmesi amacıyla DOKAP Bölge Kalkınma İdaresi ile işbirliği gözetilerek ilgili kalkınma ajansları tarafından mali destek programları uygulanacaktır.

4.5. IPA Bölgesel Rekabet Edebilirlilik ve İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi Operasyonel Programları kapsamındaki fonların kullanımına yönelik işbirliği çalışmaları Çalışma Programında yer almalıdır.

5. Ajans Destekleri

5.1. Desteklerin ulusal ve bölgesel strateji belgeleriyle somut düzeyde ilişkisi kurulmalı, desteklerin yöneldiği öncelik alanlarına odaklanarak daraltılması ve bunun detaylı olarak gerekçelendirilmesi, destek programlarının çalışma programının hedef ve önceliklerine katkısı net olarak gösterilmelidir. Belirli bir destek programı uygulamasına devam edilmiyorsa bu durumun gerekçeleri bildirilmelidir.

5.2. Destekler bölgelerin kalkınma girişimlerini güçlendirmeye, rekabet gücünü ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik, katma değeri en yüksek alanlara odaklanmalıdır. Bireysel desteklerden daha çok ortak faydayı azami düzeye taşıyan desteklere öncelik verilmelidir.

5.3. Bakanlıkça hazırlıkları sürdürülen alternatif destek mekanizması çalışmaları takip edilmeli ve güdümlü proje uygulamalarının sayısı ve etkinliği artırılmalıdır. Ajansın sağlayacağı tüm destekleri bölgesel gelişme öncelikleriyle ilişkilendiren ve 3 yıllık dönemi kapsayan Destek Stratejisi aşağıdaki tablodan da yararlanmak suretiyle (ilgili hücreler kısaca açıklanarak) gösterilmelidir.

5.4. Desteklerin bölge içerisinde çeşitlendirilmesi ve mekânsal farklılaştırılması ve (sadece il bazlı değil, kent-kır eksenli, büyükşehir/orta ölçekli merkez, ilçelerin gelişmişlik düzeyine göre vb.) aşamalı teklif çağrısı uygulanması gözetilmelidir.

5.5. Ajansların üçüncü taraflara sağlayacağı tüm destekler Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği ile düzenlenmiştir. Burada yer alan destek türleri dışında üçüncü şahıslara ve kurumlara destek sağlanamaz. Örneğin, "sponsorluk" şeklinde proje veya faaliyet desteğine dayanmayan bir destek türü mevcut değildir.

5.6. Ajanslar genel ilke olarak diğer kuruluşların projelerine (AB projeleri dâhil) ortak olmayacaklar ve bu projelere yönetmelikte belirtilen usuller dışında kaynak tahsis etmeyeceklerdir. AB ve benzeri kuruluşlarca finanse edilen ve ajansın görev alanına giren projelerde ise ajansın bizzat projelere öncülük etmesi, daha önce süreci başlamış projelere pasif ve sadece mali destek sağlayan bir konumda katılımcı olarak dâhil olunmaması gerekmektedir. Teklif Çağrıları Süreci

5.7. Ajanslar tüm desteklerin hazırlık ve uygulama sürecini KAYS - PFD D modülü üzerinden yürüteceklerdir.

5.8. Proje teklif çağrıları yıl içerisinde aktarılan kaynağı en etkili şekilde kullanacak şekilde programlamalıdır. Proje teklif çağrısı takvimi buna göre düzenlenmelidir.

Özel Sektörün Geliştirilmesine Yönelik Destekler

5.9. Özel sektörün geliştirilmesine yönelik düzenlenecek mali destek programları için kapsamlı bir gerekçelendirme çalışması yapılmalı; çalışmada bu desteklerin diğer özel sektör destekleriyle ilişkisi tamamlayıcılık, mükerrerlik, verimlilik ve dışlayıcılık açılarından incelenmeli; özel sektörün desteklenecek alanlarda mevcut finansman olanaklarından faydalanma düzeyi analiz edilmeli; programın amaç ve hedefleri ile ilgili somut ve ölçülebilir göstergeler belirlenmeli; destek kapsamı ve miktarı konusunda uluslararası anlaşmalardan doğan yükümlülüklerimiz dikkate alınmalıdır.

5.10. Bu çerçevede, AB devlet yardımları mevzuatı ve blok muafiyetlere ilişkin düzenlemeler incelenmeli, Ar-Ge ve yenilikçilik, çevrenin korunması, kadın girişimciler ile genç yenilikçi işletmelerin desteklenmesi ve benzeri konular için tanınan muafiyetler dahilinde mali destek programlarında uygulanabilecek azami destek tutarları, bölgenin koşul ve ihtiyaçları ile bölgesel gelişme öncelikleri dikkate alınarak değerlendirilmelidir. Bu muafiyetlerin uygulamasına ilişkin şartların destek sağlanması öngörülen işletmelerce yerine getirildiğinin belirlenebilmesi için gerekli değerlendirme ve takip mekanizmaları oluşturulmalıdır.

5.11. Birinci ve ikinci bölge3 bazında KOBİ destekleri kapsamında; yenilik, ar-ge, markalaşma, uluslararasılaşma, kümelenme ve ağ oluşturma öncelikle desteklenecek alanlardır.

5.12. Üçüncü ve dördüncü bölge bazında KOBİ destekleri kapsamında; yenilik, ar-ge, markalaşma, uluslararasılaşma, kümelenme, ağ oluşturma, kalite sertifikasyonu, yeni ürün üretilmesi, ürün çeşitlendirilmesi, girişimcilik desteği öncelikle desteklenecek alanlardır.

5.13. Beşinci ve altıncı bölge bazında KOBİ destekleri kapsamında; yenilik, ar-ge, markalaşma, uluslararasılaşma, kümelenme, ağ oluşturma, kalite sertifikasyonu, yeni ürün üretilmesi, ürün çeşitlendirilmesi, üretim kapasitesinin artırılması, girişimcilik desteği öncelikle desteklenecek alanlardır.

5.14. Yatırımlarda Devlet Yardımlarını düzenleyen 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen desteklenmeyecek sektörler/yatırımlar teklif çağrılarında da desteklenmeyecektir.

5.15. Destek miktarının ve yararlanıcı eş-finansman oranlarının, bölgenin ya da ilin gelişmişlik durumu ve kentsel-kırsal niteliği ile işletme özellikleri dikkate alınarak (%50'nin altında

olmamak üzere) farklılaştırılması uygun olacaktır. Gelişmiş bölgelerde eş-finansman oranının daha yüksek tutulması yararlı görülmektedir.

5.16. Azami destek miktarının yerleşim yeri, işletmelerin sektörü ve/veya ölçeğe göre farklılaştırılması yararlı görülmektedir.

5.17. Ajanslar, fikir ve kuruluş aşamasındaki girişimciler ile kuruluş sonrası erken aşama işletmelere yönelik destekler hakkında ÇP'de genel bir yol haritası sunmalı, diğer kurumlarla işbirliği içerisinde mali desteklerle sınırlı olmayan farklı destek yöntemleri tasarlamalıdır. Girişimcilik desteklerinde 75.000 TL azami destek limiti esas alınacaktır.

Tarım ve Hayvancılık Destekleri

5.18. Tarım sektöründe (hayvancılık dâhil) birincil üretim faaliyetlerinin desteklenmemesi esastır. Desteklerin, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumunca (IPARD) sağlanan destekler/destek programları ile tamamlayıcılık sağlaması, dışlayıcılığa ve mükerrerliğe neden olmaması gerekmektedir.

5.19. İlke olarak hayvancılık yatırımları Yatırımlarda Devlet Yardımlarını düzenleyen 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının ekinde belirlenen 6. Bölge dışında desteklenmeyecektir. Ancak hayvancılığa yönelik olarak; bölgesel rekabet altyapısını iyileştirmek üzere AR-GE, pazarlama, örgütlenme, tanıtım, yayım, mesleki eğitim uygulama ve model üniversite-sektör işbirliği vb. konular desteklenebilecektir.

Küçük Ölçekli Altyapı Destekleri

5.20. Özel sektöre yaygın ve ortak pozitif dışsallık sağlayan, beşeri kaynakların nitelik ve verimini artırarak üretim ve istihdamı doğrudan etkileyecek projelerin desteklenmesi esas alınmalıdır.

5.21. Kırsal altyapı ve KÖYDES kapsamındaki projeler desteklenmeyecektir.

5.22. Sosyal hayattaki durağanlığın dışarıya göçü beslediği şehirlerde kent merkezlerinin canlanmasına ve dolayısıyla dışarıya göçün kontrol edilmesine katkı sağlayabilecek sosyal altyapı yatırımları ile bu çerçevede sosyal altyapı ve donatı ihtiyaç değerlendirmesi yapılması öncelikli olarak desteklenebilir.

5.23. Doğal, tarihi ve kültürel mirasın değerlendirilmesine yönelik projeler sonucunda kazanılan alanların/tesislerin özel sektör tarafından işletilmesi esas olacaktır.

Turizme Yönelik Destekler

5.24. Turizmi çeşitlendirmeye, dört mevsime yaygınlaştırmaya, turizm faaliyetlerinin bölgede uygulanabilir kılınmasına, turist başına elde edilen geliri yükseltmeye ve turizm kümelerini geliştirmeye dönük program ve projelere öncelik verilecektir.

5.25. Belgeli konaklama tesislerinde bir üst sınıfa geçmeyi destekleyen projeler ile butik işletmeciliğe yönelik projeler öncelikle desteklenecektir.

5.26. Kamunun turizme yönelik projelerinde kurumsal kapasite geliştirme, tanıtım, pazarlama, bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımı, araştırma, strateji geliştirme, eserlerin tespiti, ortaya çıkarılması, restorasyonu, yenilenmesi, onarımı, çevrenin

güzelleştirilmesi, yeniden düzenlenmesi gibi projelere öncelik verilecektir. Her ne türde olursa olsun kamu işletmeciliğine dayalı konaklama, yeme-içme, ulaşım vb. projeler desteklenmeyecektir.

5.27. Kamu kurumları ve belediyeler tarafından işletilen misafirhane, öğretmenevi, sosyal tesis gibi işletmelere yönelik projeler desteklenmeyecektir.

STK Kapasite Geliştirme Destekleri

5.28. Sivil toplum kuruluşlarının kurumsal ve beşeri kapasitelerinin geliştirilmesi (STK personelinin eğitim ihtiyaçlarının giderilmesi, halkla ilişkiler uzmanlıklarının geliştirilmesi, yenilikçi programların geliştirilmesi vb.) konusunda destekler verilmesi gerekmektedir.

Güdümlü Proje Destekleri (GPD)

5.29. Güdümlü Projelerin fizibilitelerinin hazırlığında Kalkınma Bankası gibi kuruluşlardan destek alınması yararlı görülmektedir.

5.30. Diğer destek türleriyle yerine getirilebilecek küçük ve orta büyüklükteki faaliyetler GPD olarak programda yer almamalıdır.

5.31. Projelerde yerel önceliklerden veya mahalli ihtiyaçlardan ziyade bölgesel, stratejik öncelikler dikkate alınarak ortak amaçlara hizmet etme ve sürdürülebilirlik kapasitesi göz önünde bulundurulmalıdır.

5.32. Çalışma programında tüm güdümlü proje fikirleri yer alacak ve Bakanlığımızca onaylanacaktır. Tutarı 5 Milyon TL'nin üzerindeki güdümlü projelerin fizibilite çalışmaları Bakanlığımıza gönderilecek, bu tutarın altındaki projeler için Yönetim Kurullarının onayı yeterli olacaktır. Bakanlığımıza gönderilecek fizibilitelerin incelenmesi ve gerektiğinde kurum görüşlerinin alınmasının uzun bir süreç gerektirebileceği dikkate alınarak, uygulama takviminin buna göre belirlenmesi ve çalışma programında güdümlü projeye yılı içindeki uygulama öngörüsüne uygun kaynağın tahsis edilmesi gerekmektedir.

5.33. Güdümlü projeler için yönetmelikle getirilen bütçe limiti (%20) cari yıl için geçerli olup 2-3 yıllık projeler için cari yıla düşen kısmı bu limitin içerisinde kalmalıdır.

5.34. 2015 yılı için güdümlü proje desteği konusunda olgunlaşmış bir proje fikri bulunması halinde Ek-3'te yer alan Proje Bilgi Formunun eksiksiz bir şekilde doldurularak çalışma programına eklenmesi gerekmektedir.

5.35. 2015 yılında güdümlü proje desteği verilmesinin planlandığı ancak olgunlaşmış proje fikrinin bulunmadığı durumlarda; çalışma programında proje geliştirilmesi amacıyla saha çalışması ve araştırma faaliyetlerinin yapılacağı, yıl içerisinde proje fikrinin geliştirilmesi ve fizibilite çalışmalarının tamamlanması halinde çalışma programının revize edileceği belirtilmeli, tahmini ödenek Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliğinde belirtilen limit dahilinde bütçede gösterilmelidir.

5.36. Güdümlü projenin geliştirilmesi sürecinde ajansın koordinasyonunda muhtemel proje sahibi ve ortaklarınca Ek-4'te verilen formata uygun olarak kesin projeye dayanan fizibilite raporu hazırlanacaktır.

5.37. Ajans tarafından güdümlü projeye sağlanacak mali destek miktarının ajansın cari yıl bütçesinin yüzde onundan fazla olması durumunda güdümlü projeye ait fizibilite raporu ve rapora esas teşkil eden diğer belgeler Yönetim Kurulu onayının ardından Kalkınma Bakanlığı onayına sunulacaktır. Söz konusu belgeler Kalkınma Bakanlığı tarafından uygun görüldüğü takdirde projeye kaynak tahsis edilecektir.

Doğrudan Faaliyet Desteği

5.38. 18/04/2012 tarih ve 2140 sayılı Bakanlığımız yazısında belirtilen hususlara riayet edilmelidir.

5.39. Bölge planı ve çalışma programı öncelikleri ile doğrudan ilgili olmayan ve ilgili kuruluşun kurumsal ve akademik öncelikleri çerçevesinde hazırlanmış rutin araştırma projelerine destek verilemez.

Teknik Destekler

5.40. Teknik desteklerin öncelikleri ve hedef kitlesi çalışma programında yer almalıdır.

5.41. Mali açıdan güçlü olmayan belde ve ilçelerdeki kamu kurum ve kuruluşlarına özel önem/öncelik verilmek suretiyle teknik destek sağlanmasına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.

6. İzleme ve Değerlendirme

6.1. Çalışma programında uygun/kritik faaliyetler bazında belirlenen performans/çıktı göstergelerinin tamamı İzleme ve Değerlendirme bölümünün sonunda bir tablo şeklinde düzenlenecektir.

2015 Yılı Performans Tablosu
Başlık Bölüm/Alt Bölüm Faaliyet Süresi Gösterge Ölçüm Kriteri Hedef

6.2. Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliğinin 47. maddesi uyarınca öngörülen etki analizi çalışmaları yapılmalıdır.

6.3. Büyük yatırımların çevreye ve bölgeye etkileri ajans tarafından incelenmeli ve diğer Bakanlıklara iletilmesi gereken hususlar rapor olarak Bakanlığa sunulmalıdır.

7. Hizmet alımı

7.1. Ajansın asli görev tanımına giren plan hazırlığı, proje teklif çağrılarına ilişkin bilgilendirme ve eğitim çalışmaları vb. işler mutlak zorunluluk olmadıkça hizmet alımı yöntemiyle karşılanmamalıdır. Rutin cari hizmetler (ulaştırma, kira vb.) dışında hizmet alımı öngörülen başlıklar ayrıntılı bir şekilde gerekçelendirilmelidir. Ajansın bazı rutin faaliyetlerinin, toplantılarının, atölye çalışmalarının bölgenin farklı illerine ve ilçelerine yaygınlaştırılması gözetilmelidir. Destek personel istihdamına ilişkin sınırın hizmet alımı yoluyla aşılması yoluna gidilmeyecektir.

8. Faaliyet Takvimi

8.1. Yıl boyunca gerçekleştirilmesi planlanan faaliyetler "Gantt Şeması (Zaman-Faaliyet Planı)" üzerinde gösterilmeli; tatil dönemleri işlenerek tercihen haftalık takvimlendirme yapılmalıdır. Öngörülen münferit bir faaliyetin gerçekleşme süresi/dönemi 1 Ocak - 31 Aralık olarak verilmemelidir. Takvimlendirmede dönemlerin 3'er aylık dilimleri geçmemesi ilke olarak gözetilmelidir.

9. Performans Ölçümü

9.1. 2015 yılında gerçekleştirilecek 2014 yılı performans ölçümü ile 2015 yılı için gerçekleştirilecek performans ölçümünde, aşağıdaki hususları içeren kriterler esas alınacaktır. Söz konusu performans sonuçları 2015 yılı ve sonrası kaynakların kullandırılmasında göz önüne alınacaktır. Kriter ağırlıkları ve alt kriterler Bakanlığımızca ayrıca belirlenecektir.

Performans Ölçmeye Esas Hususlar

1. Kurumsallaşma

2. Analiz, Strateji ve Proje Geliştirme

3. Katılım, yönetişim, işbirliği geliştirme ve koordinasyon

4. Yeni Model/Yöntem Geliştirme

5. Destek Uygulamaları

6. Yatırım Destek ve Tanıtım

7. Yerel Paylar

8. Bakanlıkla İşbirliği ve Bilgi Akışı

Ekler