BİRİNCİ BÖLÜM
Umumi hükümler
Sivil müdafaanın tarifi ve şümulü
Sivil müdafaa; yurt aleyhine müteveccih düşman faaliyetlerine, tabiî âfetlere ve büyük yangınlara karşı halkın can ve mal kaybının asgari hadde indirilmesi, hayati ehemmiyeti haiz her türlü resmî, hususi tesis ve teşekküllerin korunması ve faaliyetlerinin idamesi, tamir ve ıslahı harb gayretlerinin sivil halk tarafından âzami surette desteklenmesi ve cephe gerisinin emniyet ve maneviyatının muhafazası için alınacak tedbir ve faaliyetlerdir.
Hayati ehemmiyeti ve hususiyetlerinden dolayı düşman faaliyetlerine bilhassa hedef olabilecek şehir, kasaba ve mevkilerle tesisler ve tabii âfetlerin muhtemel tehditlerine mâruz bölgeler öncelikle sivil müdafaa mecburiyet ve mükellefiyetine tabi tutulurlar. Sivil müdafaa mecburiyet ve mükellefiyetine tabi yerlere «Hassas bölge» tâbir olunur.
Vazife, salâhiyet, mesuliyet ve mükellefiyetler
Memleket içindeki hassas bölgelerin tâyin ve tesbitinden, buralarda Sivil Müdafaayı teşkilâtlandırmaktan ve Sivil Müdafaanın eğitim, umumi idare ve kontrolünden ve mükelleflerin hizmete çağırılmasından Dahiliye Vekili mesuldür. Bu işlerin maksada uygun şekilde plânlanmasını, tatbikini ve hassas bölgelerarası işbirliği ve yardımlaşmayı temin için Dahiliye Vekâletine bağlı ve Vekile karşı mesul bir «Sivil Müdafaa İdaresi» kurulur.
Tabiî âfet sahaları haricinde kalan hassas bölgeler; Dahiliye ve Milli Müdafaa Vekâletlerince müştereken tesbit olunur.
İşbu kanunun şümulüne giren bütün hizmet ve faaliyetlerin Dahiliye Vekâletinde planlanması ve icrası sırasında alınacak karar ve tedbirlerde diğer vekâletlerle işbirliği ve karşılıklı yardım hususları bir nizamname ile tesbit olunur.
Mülkî idare âmirleri, bu kanun hükümleri ve bunlara müsteniden Dahiliye Vekâletince tebliğ olunacak esaslar dâhilinde kendi mülkî hudutları içindeki hassas bölgelerde Sivil Müdafaa Teşkilât ve tesisatının kurulmasından, donatımından, sevk ve idaresinden, kontrolünden ve bölgelerine müteveccih düşman faaliyetlerine, tabiî âfetlere ve büyük yangınlara karşı barıştan itibaren Sivil Müdafaayı fiilen tahakkuk ettirmekten bizzat mesuldürler.
Tabii âfetler ve büyük yangınlarda; 4373 sayılı (Taşkın sular ve su baskınlarına karşı korunma) ve 4623 sayılı (Yer sarsıntısından evvel ve sonra alınacak tedbirleri hakkında kanunlar hükümleri dairesinde yapılacak her türlü kurtarma ve yardım işlerine, mahalli mülki âmirliklerce görülecek lüzum üzerine bu bölgede bulunan Sivil Müdafaa teşkillerinin de katılması mecburidir.
Hassas bölgelerdeki resmi ve hususi daire, müessese ve teşekküller arasında Sivil Müdafaa bakımından işbirliği ve karşılıklı yardımlaşma valiler ve kaymakamlar tarafından tertip ve tanzim olunur.
Hassas bölgedeki belediyeler ve hususi idareler Sivil Müdafaa isteklerini yerine getirmekle mükellef ve bu yönden mahallin mülki âmirlerine karşı mesuldürler.
Hassas bölgeler haricindeki şehir, kasaba ve mevkilerde Sivil Müdafaa hizmetleri eldeki imkânlara göre plânlanır. Buralarda ilk sıhhi yardım ve yangınla ilgili tedbirlerin alınması mecburidir.
Mahallin garnizon kumandanı, yoksa en büyük askerî âmiri Sivil Müdafaa ile ilgili hizmetlerde mahallin en büyük mülkiye âmiri ile işbirliği yapar ve mümkün olan yardımlarda bulunur.
İçtimai yardım müesseselerinin Sivil Müdafaa hizmetlerine iştirak şekilleri Sivil Müdafaa İdaresiyle veya mahallin en büyük mülkiye âmiriyle bu müesseselerin mesul idarecileri arasında müştereken tâyin ve tesbit olunur.
Vatandaşlar, resmî ve hususi daire, müessese, teşekküller ve içtimai yardım müesseseleri, yabancılar ve yabancı müesseseler işbu kanun ve nizamnamelerle kendilerine tahmil olunan Sivil Müdafaa hizmet ve vazifelerini yapmaya ve bu mevzudaki istekleri yerine getirmeye mecburdurlar.
Hassas bölgelerde, askerlikle ilgili olmıyan ve kendilerine Millî Müdafaa ile alâkalı diğer kanunlarla her hangi bir vazife ve mükellefiyet tahmil edilmemiş bulunan 15 yaşını bitirmiş ve 65 yaşını bitirmemiş kadın, erkek, bütün vatandaşlar, mahalli sivil müdafaa hizmet teşkilâtı içinde kendilerine verilecek vazifeleri yapmakla mükelleftirler. Mükelleflerin miktarı mahallin ihtiyaçlarına göre Sivil Müdafaa idaresince tesbit olunur. Bu mükellefiyetten kimlerin istisna veya tecil edileceği, hazarda ve seferde mükelleflere verilecek tazminat şekilleri nizamnamede gösterilir. Mahalli sivil müdafaa hizmetlerine ayrılmış ve vazifeleri kendilerine yazılı olarak tebliğ bulunan mükelleflerin isim kayıtları ile icabında yer değiştirmeleri hali ilgili muhtarlıklarca 30 gün içerisinde Sivil Müdafaa İdareleri makamlarına verilir ve bildirilir.
Sivil Müdafaa hizmet kollarında vazifelendirilmiş olan mükelleflerin bu vazifelerde yetiştirilmeleri maksadı ile hazarda tertiplenecek eğitim ve tatbikatlara davet vukuunda iştirakleri mecburidir. Bu eğitim ve tatbikatların müddeti yılda yetmiş iki saati (9 gün) geçemez.
Hassas bölgelerde muhtelif silâh ve vasıtaların tesirlerine karşı şehir ve kasabalarda Sivil Müdafaa bakımından şehir plânlarının tertip, tanzim ve tadili hususlarıyla mühim bina ve tesis yer ve şekillerinin seçilmesinde ve koruyucu her cins sığınak tipleri, bunların nerelerde, ne suretle ve kimler tarafından inşa ve istimal olunacağı, bakım ve muhafazaları, inşa masraflarının nasıl karşılanacağı bir nizamname ile tâyin ve tesbit olunur.
Sivil Müdafaa Teşkilâtı, kuvvet ve vasıtalarını fevkalâde hallerde sevk ve idare edecek olan kademeler için Sivil Müdafaa İdaresi tarafından lüzumu kadar (Sivil Müdafaa İdare Merkezleri) tesis olunur.
Hassas bölgelerde Sivil Müdafaa hizmet ve vazifelerinde halka önderlik etmek, Sivil Müdafaa İdaresiyle mahallî sivil müdafaa kuvvetleri arasında gerekli irtibatı korumak üzere bölgelerin hususiyetine göre ve buralarda devamlı oturan mükellefler arasından yeter sayıda (Korunma klavuzları) seçilir.
Lüzum görülen hassas bölgelerle askerî harekâta sahne olabilecek tehlikeli bölgelerde yerleşmiş halkın can kaybını azaltmak ve buralardaki müdafaa gücünü destekliyen, taşınabilir millî servetlerin düşman eline geçmesine mâni olmak üzere, icabında bunların tamamen veya kısmen daha emin bölgelere tahliyesinin ilgili vekâletlerle işbirliği yapılarak maksada uygun şekilde planlanmasından ve tatbikınden Dahiliye Vekâleti mesuldür.
Hazırlanmış olan tahliye plânları Millî Savunma Yüksek Kurulunun tasvibine arz olunur. Tasdik olunan bu plânların tatbik mevkiine konulmasına İcra Vekilleri Heyeti karar verir.
Valiler, bu plânların kendi vilâyetlerini ilgilendiren kısımlarını tahakkuk ettirmekle mükelleftirler.
Tahliye plânları gereğince tahliye edileceklerin sevk, iskân, iaşe ve sıhhi bakım ve iade masraflarıyle müstahsil hale getirilmeleri için lüzumlu görülecek masraflar Devletçe ödenir. Nakil ve iskân işlerinde Devlet ve Devlete bağlı idarelerle sermayesinin yarısından fazlası Devlete alt müesseselerin ellerinde bulunan bilumum kara, deniz ve hava nakil vasıtaları ile bina ve tesislerinden istifade olunur.
Bu nakliyattan mütevellit ücretler asgari tarifeye göre tediye olunur.
Tahliye ve seyrekleştirme işleri bir nizamname ile tesbit ve tanzim olunur.
İKİNCİ BÖLÜM
Plânlama - eğitim - haberalma ve yayma - donatım
I - Plânlama
Sivil Müdafaa bakımından yurdun muhtelif bölgelere ayrılması ve bu bölgelerin hassasiyet dereceleri ve diğer hassas bölgelerle olan münasebetlerinin tâyini ve bu bölgelere ait her türlü Sivil Müdafaa hizmet ve faaliyetlerinin planlanması ve yürütülmesi hususları, ilgili vekâletlerin mütalâaları da alınarak Dahiliye Vekâleti tarafından hazırlanacak hususi talimatnamelerle tâyin ve tesbit olunur.
Hassas bölgeler içerisinde bulunan vilâyet ve kazaların vali ve kaymakamları vilâyet ve kazaları dâhilindeki Sivil Müdafaa teşkilât, tesisat, vasıta, hizmet ve faaliyetlerini mevcut mevzuata ve alacakları emir ve direktiflere göre plânlamak ve tahakkuk ettirmekle mükelleftirler. Bu vali ve kaymakamlar vilâyet ve kazaları dâhilindeki Sivil Müdafaa hizmet ve faaliyetlerini her safhada icra, takip ve murakabe etmeye ve ettirmeye salahiyetlidirler.
Sivil Müdafaa hizmet ve faaliyetlerinin plânlanması ve yürütülmesi sırasında resmî daire, müessese ve teşekküllerle belediyeler, hususi müessese ve teşekküller Sivil Müdafaa bakımından vâki işbirliği ve yardım isteklerini yerine getirmekle mükelleftirler.
II - Eğitim
Dahiliye Vekâleti Sivil Müdafaa İdaresi emrinde (Sivil Müdafaa Kolej ve Enstitüleri) açmaya, kurslar tertip ve idame ettirmeye, Devlet ve devlete bağlı müessese ve teşekküllerle, özel idare ve belediye memurlarından lüzum görülenlerinin bu kurslara tâbi tutmaya, eğitim, deneme tatbikatları yaptırmaya, her çeşit yayın yapmaya, mevcut yayın vasıtalarından ve Devlet Radyolarından istifade etmeye, yabancı memleketlere kurs ve staj için personel göndermeye veya yabancı mütehassıs celbetmeye salâhiyetlidir.
III - Haber alma ve yayma, ikaz ve alârm
Düşmanın çeşitli hava taarruzlarına karşı alınacak tedbirler için hazırlıklı bulunmak ve zamanında halkı, ikaz ve alârm ile her türlü Sivil Müdafaa tedbîrleri almaya sevk etmek ve icabında bunları kaldırmak maksadıyla Sivil Müdafaa İdaresi tarafından bir haber alma ve yayma, ikaz ve alârm sistemi tesis olunur. İkaz ve alârm sisteminin kaynağını, Millî Müdafaa Vekâletinin aktif hava müdafaası ile vazifeli kumandanlığının kurduğu (Hava Kontrol Merkez) lerinin yapacağı yayım teşkil eder.
Hava Kontrol Merkezlerinde Sivil Müdafaa İdaresince birer (Sivil Müdafaa İkaz ve Alârm Merkezi) teşkil ve tesis olunur. Bu merkezlerin personeli, malzeme ve vasıta bakımından kuruluş ve çalışma tarzları, Hava Kuvvetleri Kumandanlığının mütalâası alınarak Sivil Müdafaa İdaresi tarafından düzenlenir.
Tehlike haberlerinin Sivil Müdafaa İdare merkezlerine ulaşması ve buralardan hassas bölgeler halkına ve istihsal, ulaştırma müesseselerine yayılması maksadiyle gereken emin ve seri ve telli ve telsiz muhabere ve irtibat sistemi, munzam vasıta, telsiz ve işletme masrafları Sivil Müdafaa İdaresince ödenmek üzere PTT ve Sivil Müdafaa İdaresi tarafından, müştereken plânlanır ve PTT İdaresince tahakkuk ettirilir. Ayrıca mevcut PTT şebekesiyle memleket radyolarından da istifade olunur. Bu takdirde fevkalâde hallerde ve seferde muhabere rüçhaniyeti ikaz ve alârm haberlerine aittir.
Mahallî PTT teşkilâtının; Sivil Müdafaa ihtiyaç ve zaruretlerine göre tevsi ve takviyesi için yeter sayıda mükelleflerden yardımcı muhabere ve irtibat ekiplerinin teşkili, talim ve terbiyesi ve istihdamı, mahallî Sivil Müdafaa İdaresi ile PTT arasında müştereken plânlanır ve Sivil Müdafaa İdaresince tahakkuk ettirilir.
Resmî, hususi daire ve müesseseler, kendi hususi alârm sistemlerini, verilecek esaslar dâhilinde kendileri kurmaya mecburdurlar.
Sivil Müdafaa İdaresi, haberleşme ve irtibat sistemini kendi teşkilâtı içinde takviye ve tevsi edebileceği gibi lüzum gördüğü bölgelerde ayrıca bir (Gözetleme şebekesi) de vücuda getirir.
IV - Donatım
Sivil Müdafaa hizmet ve faaliyetlerinin tedviri için lüzumlu bilcümle vasıta, teçhizat ve malzemenin cins ve miktarı ile tahsis ve kullanılma yer ve şekilleri ve bu hizmetlerde vazifeli personelin tanınma işaret ve kıyafetleri bir nizamnamede gösterilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teşkilât
Sivil Müdafaa Teşkilâtı; Sivil Müdafaa İdare kademeleri ila Sivil Müdafaa mahallî kuvvetlerinden ve seyyar kollardan terekküp eder.
Sivil Müdafaa idare kademeleri, aşağıda yazılı merkez ve taşra teşkilâtını ihtiva eder:
I - Merkez teşkilâtı:
Sivil Müdafaa İdaresi Reisi,
Başmüşavir,
Müşavirler, şube müdürleri,
Şube Şef, memur ve kâtipleri,
Mütehassıslar ve müfettişler,
Tercüme Bürosu,
Araştırma ve Geliştirme Bürosundan mürekkeptir.
II - Taşra teşkilâtı:
Sivil Müdafaa müdürlükleri, memurlukları, Sivil Müdafaa ikaz ve alârm merkezleri memurluklarından terekküp eder.
Sivil Müdafaa idaresi Reisi; Dahiliye Vekilinin teklifi üzerine müşterek kararname ve Reisicumhur'un tasdiki ile tâyin olunur.
Başmüşavir ve müşavirlerle şube müdürleri ve mütehassıslar; müdürler encümeninin inhası ve Dahiliye Vekilinin teklifi üzerine müşterek kararname ve Reisicumhur'un tasdiki ile tâyin olunur.
Vilâyetler Sivil Müdafaa Müdürleri valinin mütalâanı alındıktan sonra Müdürler Encümeninin inhası ve vekilin tasvip ve tasdiki ile tâyin olunurlar.
Merkez teşkilâtının diğer memurlariyle vilâyet sivil müdafaa şubelerindeki memurlar; reisin inhası üzerine Vekâletçe tâyin olunurlar.
Reis; Dahiliye Vekâleti Müdürler Encümeninin ve Vekâlet İnzibat Komisyonunun tabii âzasıdır.
30/6/1939 tarih ve 3656 sayılı kanuna bağlı cetvel ile tadil ve eklerinin Dahiliye Vekâleti kısmından bu kanuna bağlı (1) sayılı cetvelde derece, unvan, aded ve maaşları gösterilen memuriyetler çıkarılmış, yerlerine (2) sayılı cetvelde derece, unvan, aded ve maaşları yazılı kadrolar ilâve edilmiştir.
Sivil Müdafaa mahallî kuvvetleri:
a) Mahallî hükümet ve belediye teşkilâtından;
b) Resmî ve hususi müesseselerin kendi hususi koruma ekiplerinden;
c) Sivil Müdafaanın çeşitli hizmet kollarında vazifelendirilmiş mahallli mükelleflerden;
d) Seyyar kollardan mürekkeptir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Malî Hükümler
Memlekete şâmil Sivil Müdafaa hizmetlerinin tedviri ve eğitim, tesis, vasıta, ilâç, malzeme ve teçhizat ve sair ihtiyaç maddeleri masrafları karşılığı olmak üzere ve tahsis, sarf mahalleri ve idaresi Dahiliye Vekilinin mesuliyetine mevdu bir (Sivil Müdafaa Fonu) teşkil olunur.
Bu fon; işbu kanunun mer'iyete girmesinden itibaren aşağıdaki a, b, c ve ç fıkraları gereğince kesilecek paralarla vücuda getirilir. Bu paralar Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasında açılacak (Sivil Müdafaa Fonu) hesabına yatırılır.
a) Devlet gelir bütçesi âdi varidatının binde biri;
b) Masraflarını hususi varidatlariyle karşılayan ve Devletten yardım görmeyen mülhak bütçeli idareler gelir bütçelerinin binde biri;
c) Sermayesinin tamamı veya yarısından fazlası Devlet tarafından verilmek suretiyle kurulan iktisadi teşekkül ve müesseselerde sermayelerinde Devletin iştiraki bulunan bankaların, hususi kanunlarla kurulan bankalar ve teşekküllerin, (5590 sayılı kanuna tabi odalar ve borsaların meslekî teşekküller hariç)
Her iki fıkrada yazılı idare, teşekkül ve bankalar tarafından sermayesinin yarısından fazlasına iştirak suretiyle kurulan teşekküllerle bunların aynı nispette iştirakleri ile vücut bulan müesseselerin bilançolarında gösterilen safi kâr miktarının yüzde yarımı,
ç) Hususi idare ve belediyelerin bir yıl evvelki gelirlerinin yüzde yarımı nispetinde (Hususi idare ve belediyelere umumi bütçeden yapılan yardımlar, asker ailelerine yardım zammı tahsisatı her türlü istikraz ve bağışlar ve mülk satışı hariç) her yıl masraf bütçelerine (Sivil Müdafaa yardım ödeneği) olarak açılacak hususî bir bölüme ödenek kaydedilir. Bu ödenekler, dairelerince Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere iki müsavi taksitte Sivil Müdafaa Fonu hesabına yatırılır, (c) ve (ç) bentlerinde yazılı ödeneklerin konulmaması halinde bütçeyi tasdika salâhiyetli makam tarafından re’sen konulur veya bütçe tasdik edilmiyerek iade olunur.
Hassas bölgelerde vilâyetlerce hazırlanan ve Dahiliye Vekâletince tasdik edilen Sivil Müdafaa plânının tahakkuku için lüzumlu tahsisat ile eğitim ve çeşitli Sivil Müdafaa hizmetleri giderleri bölgenin hassasiyet derecesi ve hizmetin ehemmiyet ve müstaceliyeti gözönünde bulundurularak plânlanmış bir öncelik sırasına göre, Dahiliye Vekâletince Sivil Müdafaa Fonundan ödenir.
Sivil Müdafaa Fonundan yapılacak her türlü masraflar 2490 sayılı Artırma, Eksiltme ve İhale, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunları ile Divanı Muhasebat vizesine tabi değildirler.
Ancak, Fon hesaplarının toplanma, İdare ve sarf şekilleri Maliye ve Dahiliye Vekâletlerince müştereken hazırlanacak nizamnamede gösterilir.
Hususi teşekkül ve müesseselerin bu kanuna tevfikan vücuda getirmekle mükellef oldukları Sivil Müdafaa teşkil ve tesisleri ile malzeme ve teçhizat masrafları kendilerine aittir. Bunların nelerden ibaret olduğu nizamname ile tesbit ve Sivil Müdafaa İdaresi Reisliği tarafından kendilerine tebliğ olunur.
Vali ve kaymakamlar, salâhiyetli askerî makamlarla önceden mutabakata varmak suretiyle fevkalâde hallerde bedeli, ücreti, kirası veya tazminatı bilahara umumi hükümlere göre ödenmek üzere Sivil Müdafaa hizmet ve faaliyetleri için lüzumlu görülen canlı, cansız ve motorlu nakil vasıtalarına, alât, edevat, ilâç ve malzeme ve teçhizata, arazi ve arsalara ve ihtiyaç haricindeki musakkaf gayrimenkullere ve her çeşit emval ve eşyaya el koymaya ve hiçbir kayıt ve merasime tabi olmaksızın koruma, kurtarma, barındırma ve saire gibi işlerin icabettirdiği âcil mubayaaları yapmaya ve yaptırmaya salâhiyetlidir.
Halkın mal ve can emniyetini sağlamalı maksadiyle hassas bölgelerde vücuda getirilecek Sivil Müdafaa tesisleri için lüzumlu gayrimenkuller istimlâk edilebilir.
Sivil Müdafaa hizmetleri için kurulmuş olan bilcümle tesisler, fevkalâde hallerde Sivil Müdafaa icaplarına süratle intibakları sağlanmak şartiyle, barışta iktisadi maksatlar için de kullanılabilir veya icar edilebilir. Bu husus, yeniden inşa edilecek tesislerde de dikkat nazarına alınabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Cezai Hükümler
İşbu kanunla tahmil olunan vazife ve mükellefiyetleri, yerine getirmiyen hakikî şahıslarla hükmi şahısların, resmi veya hususi daire, müessese ve teşekküllerin, hususi idare ve belediyelerin mesul organları hakkında umumi hükümlere göre doğrudan doğruya takibat yapılır.
Vali ve kaymakamlar hakkında takibat icrası Dahiliye Vekilinin iznine bağlıdır.
Bu kanun hükümlerini tatbik ile mükellef olan memur ve hizmetlilerden ihmalleri görülenler hakkında Türk Ceza Kanununun 230 uncu maddesinin ikinci fıkrası hükmü tatbik olunur.
Bu Kanunun 37 nci maddesine tevfikan bütçelerine vazedilmiş bulunan ödenekleri taksit ayları hitamına kadar Sivil Müdafaa Fonuna yatırmıyan muhasip ve âmiri italar hakkında mezkûr ödeneklerin % 10 u nispetinde teehhür cezası tatbik olunur.
Bu Kanun hükümlerine göre tatbiki ilân olunan Sivil Müdafaa tedbirlerine riayet etmiyen bütün vatandaşlarla resmî veya hususi daire, müessese ve teşekküllerin mesul âmirleri hakkında, fiilleri ayrıca bir suç teşkil etmediği takdirde, Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesi hükmü tatbik olunur.
Bu Kanunun 13 üncü maddesinde yazılı mükelleflerden yoklama, muayene, vazifelendirme veya eğitim, kurs ve tatbikat maksadı ile kendilerine ilânen veya sair suretlerle tebligat yapıldığı halde gelmiyenler bir aydan üç aya kadar hapis veya 100 liradan 500 liraya kadar para cezası ile tecziye olunurlar.
Bu Kanunun 12 nci maddesinde yazılı mecburiyete riayet etmiyenler Sivil Müdafaa mahalli hizmetlerinde vazifelendirilmiş mükelleflerden kendilerine verilen vazifeyi makbul bir sebebe müstenit olmaksızın yapmıyanlar üç aydan bir seneye kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
Sivil Müdafaa Teşkilâtına veya bu teşkilâtın memur ve hizmetlilerine veya yardımcı mükelleflere mahsus kıyafet ve tanınma işaretlerini, salâhiyeti olmadığı halde kullanan, giyen ve taşıyanlar hakkında bir aydan altı aya kadar hapis cezası hükmolunur.
Az vahim hallerde ceza yarıya indirilir.
Sivil Müdafaa mahallî yardımcı hizmet teşkilâtında vazifeli olup da yer değiştirenlerden bu durumu ilgili muhtarlığa haber vermiyenler hakkında on günden bir aya kadar hapis veya 50 liradan 250 liraya kadar para cezası hükmolunur.
Kendisine tevdi edilmiş olan Sivil Müdafaaya ait eşya ve teçhizatı temellük edenlere veya bunları tahsis olundukları maksat dışında kullananlara bir aydan altı aya kadar hapis ve 100 liradan 500 liraya kadar para cezası hükmolunur.
Bunları zayi edenler ve harabiyetine sebebiyet verenler aynı müddet hapis cezasına ve fer'i olarak, zayi ve tahribedilen eşya ve teçhizat bedelini ödemeye mahkûm edilirler.
Hassas bölgelerde, bu kanunun 13 üncü maddesinde yazılı mükelleflerin tam listesini, talep vukuunda, ilgili makamlara bildirmeyenlerle değişiklikler; otuz gün içinde merciine haber vermiyen mahalle ve köy muhtarları hakkında on günden bir aya kadar hapis cezası veya 50 liradan 250 liraya kadar para cezası hükmolunur.
Sivil Müdafaa Teşkilât; içinde, deruhde ettiği vazife dolayısiyle muttali olduğu, ifşasında zarar memul olan sırları ifşa edenler Türk Ceza Kanununun 198 inci maddesine göre cezalandırılırlar.
Sivil Müdafaaya mahsus veya bu işe yarıyan tesisleri kasten tahrip edenler veya hasara uğratanlar bir seneden beş seneye kadar ağır hapisle cezalandırılırlar.
Sivil Müdafaa talim ve tatbikatlarına ve toplantılarına iştirak etmemeye ve emrolunan tedbirleri almamaya halkı teşvik edenler ve onları telâş ve heyecana düşürecek ve yanlış tedbir almaya veya hiçbir tedbir almamaya sevk etmek suretiyle tehlike ika edecek şekilde kasten asılsız veya mübalâğalı haberler yayanlar hakkında üç aydan bir seneye kadar hapis cezası hükmolunur.
Yukardaki maddelerde yazılı suçları seferde veya fevkalâde hallerde işliyenler hakkında verilecek ceza iki misli artırılır.
Bu Kanunun şümulüne giren suçlar 3005 sayılı Meşhut Suçlar Kanununun hükümleri dairesinde takip olunur.
ALTINCI BÖLÜM
Diğer Hükümler
Bu kanun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3502 sayılı Hava Taarruzlarına karşı Korunma Kanunu, buna ek 5593 sayılı kanunun 1 ve 2 nci maddeleriyle 3992 sayılı kanun ve şehir, kasaba ve köylerin lüzumunda tahliye veya seyrekleştirilmesi hakkındaki 4656 sayılı kanun meriyetten kaldırılmıştır.
1624 sayılı Dahiliye Vekâleti Teşkilât Kanununa ek 2531, 3046, 3049 ve 4445 sayılı kanunlarla kurulmuş bulunan Dahiliye Vekâleti Seferberlik Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilâtı kaldırılmıştır.
1624 sayılı kanuna ek 4445 sayılı kanunun 6 ncı maddesi ile Vekâlet Seferberlik Müdürlüğüne mevdu (Millî seferberlik ve ordu seferberliğine yardım işleri) Dahiliye Vekâletince Sivil Müdafaa İdaresi merkez ve taşra teşkilâtında kurulacak birer büro tarafından ifa olunur.
3502 sayılı (Hava taarruzlarına karşı korunma Kanunu) na tevfikan hususi idareler ve belediyeler bütçesine konulan ve sarf edilmiyerek vilâyet ve kazalar pasif korunma komisyonları emrinde bankalarda birikmiş bulunan pasif korunma ödenekleri bu kanun meriyete girdiği tarihten itibaren 15 gün zarfında Sivil Müdafaa Fonuna aktarılır.
3502 sayılı (Hava Taarruzlarına Karşı Korunma Kanunu) nun, neşrinden, bu kanunun meriyete girdiği tarihe kadar pasif korunma ödenekleriyle satınalınmış olan veya sair suretlerle temin ve tedarik edilmiş bulunan bilcümle teçhizat, alât, edevat, ekiplere ait malzeme ve teçhizat veya sair eşya Sivil Müdafaa İdaresine devrolunur.
Bu Kanun 23 Şubat 1959 tarihinde meriyete girer.
Bu Kanun hükümlerini icraya İcra Vekilleri Heyeti memurdur.