7126 sayılı Sivil Müdafaa Kanununun 1, 2, 3, 5, 9, 10, 13, 14, 15, 19, 20, 24, 25, 29, 31, 32, 37, 40 ıncı maddeleriyle 35 inci maddesi 33 üncü ve 33 üncü maddesi de 34 üncü madde olarak aşağıda yazılı şekilde değiştirilmiştir:
"MADDE 1
Sivil Savunma; düşman taarruzlarına, tabii âfetlere ve büyük yangınlara karşı halkın can ve mal kaybının asgari hadde indirilmesi, hayati ehemmiyeti haiz her türlü resmî ve hususi tesis ve teşekküllerin korunması ve faaliyetlerinin idamesi için âcil tamir ve ıslahı, savunma gayretlerinin sivil halk tarafından âzami surette desteklenmesi ve cephe gerisi mâneviyatının muhafazası maksadiyle alınacak her türlü silâhsız koruyucu ve kurtarıcı tedbir ve faaliyetleri ihtiva eder."
"MADDE 2
Hayati ehemmiyet ve hususiyetlerinden dolayı düşman taarruzlarına bilhassa hedef olabilecek şehir, kasaba ve mevkilerle tesisler ve tabii âfetlerin tehditlerine mâruz kalması muhtemel mahallere "Hassas bölge" denir. Buraları öncelikle sivil savunma mecburiyet ve mükellefiyetine tabi tutulur."
"MADDE 3
Tabii âfet sahaları haricinde kalan hassas bölgeler Milli Savunma Yüksek Kurulunca, tabii âfetlere mâruz kalması muhtemel bölgeler ise 7269 sayılı kanunun 2 nci maddesine göre tesbit ve ilân olunur.
Hassas bölgelerde sivil savunmayı teşkilâtlandırmaktan ve sivil savunmanın eğitim, idare ve umumi kontrolundan ve mükelleflerin hizmete çağrılmasından İçişleri Bakanı sorumludur. Bu işlerin maksada uygun şekilde plânlanmasını, tatbikini ve hassas bölgeler arasındaki iş birliği ve yardımlaşmayı temin için İçişleri Bakanlığına bağlı ve Bakana karşı sorumlu bir «Sivil Savunma İdaresi Başkanlığı» kurulur."
"MADDE 5
Mülki idare âmirleri, bu kanun hükümleri ve bunlara müsteniden İçişleri Bakanlığınca tesbit ve tebliğ olunacak esaslar dâhilinde kendi mülki hudutları içindeki hassas bölgelerde sivil savunma teşkilât ve tesisatının kurulmasından, donatımından, sevk ve idaresinden, kontrolundan ve bölgelerine müteveccih düşman taarruzlarına, tabii âfetlere ve büyük yangınlara karşı barıştan itibaren sivil müdafaayı fiilen tahakkuk ettirmekten bizzat mesuldürler."
"MADDE 9
Hassas bölgeler dışındaki şehir, kasaba ve mevkilerde sağlık, yangın ve radyoaktif serpintiye karşı korunma, seyyar destekleme ve tahliye edilenlerin kabulü ile ilgili sivil savunma tedbirleri alınır."
"MADDE 10
Mahallin en büyük mülkiye âmiri sivil savunma hizmetlerinin plânlanması ve karşılıklı yardım hususlarında mahallin garnizon kumandanı ve yoksa en büyük askerî âmiri ile iş birliği yapar. Askerî makamlarca sivil savunmaya yapılacak yardımlarda muharebe görevinin aksatılmaması gözönünde tutulur."
"MADDE 13
Askerlikle ilgili olmıyan ve kendisine Millî Savunma ile alâkalı diğer kanunlarla her hangi bir vazife ve mükellefiyet tahmil edilmemiş olan 15 yaşını bitirmiş ve 65 yaşını bitirmemiş kadın ve erkek bütün yurttaşlar sivil savunma hizmet teşkilâtında kendilerine verilecek görevleri yapmakla mükelleftirler. Bu mükelleflerin miktarı mahalin ihtiyacına göre Sivil Savunma İdaresince tesbit olunur.
Bu mükelleflerin yoklama, muayene, görevlendirme ve göreve çağırılma şekilleri ile mükellefiyetten istisna veya tecil edilecekler ve barışta görev sırasında yaralanma, sakatlık ve ölüm hallerinde bunlara verilecek tazminat miktarı bir tüzükle tesbit edilir.
Seferde bu mükellefler Askerlik Kanununa göre silâh altında bulunan mükelleflerle aynı haklara sahip olurlar.
Sivil savunma hizmetlerine seçilmek üzere istenen mükelleflerin isim listeleri ile icabında yer değiştirme halleri ilgili muhtarlıklarca en geç 30 gün içerisinde Sivil Savunma İdare makamlarına verilir ve bildirilir."
"MADDE 14
Sivil savunma hizmet kollarında vazifelendirilmiş olan mükelleflerin bu vazifelerde yetiştirilmeleri maksadı ile hazarda tertiplenecek eğitim ve tatbikatlara davet vukuunda iştirakleri mecburidir. Bu eğitim ve tatbikatların müddeti yılda 72 saati (9 gün) geçemez.
Halkın sivil savunma konularında aydınlatılması maksadiyle tertiplenen ders ve konferanslara davet vukuunda iştiraki mecburîdir. Bu eğitimin süresi ve yenileme şekli Sivil Savunma İdaresi Başkanlığınca düzenlenir."
"MADDE 15
Çeşitli harb silâh ve vasıtalarının tesirlerine karşı sivil savunma bakımından şehir ve kasaba plânlarının tanzim ve tadili hususlariyle mühim bina ve tesislerin yer ve şekillerinin seçilmesi ve koruyucu her cins sığınak tipleri ve bunların nerelerde, ne suretle ve kimler tarafından yaptırılacağı ve kullanılacağı, bakım ve muhafazaları bir tüzük ile tesbit olunur.
Hükümet, Silâhlı Kuvvetler Kumandanlığı Harb Karargâhı ve sivil savunma idare merkezleri için yaptırılacak sığınakların masraflarını karşılamak üzere her yıl ilgili Bakanlıklar bütçesine lüzumlu ödenek konur. Bu ödenek inşaat maksadiyle Bayındırlık Bakanlığı bütçesine aktarılır. Hassas bölgelerle tahliye kabul bölgelerinde yaptırılacak umumi sığınakların masraflarının üçte biri Hükümetçe sağlanır. Geri kalan masraflar, Bayındırlık ve İçişleri Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak esaslar dâhilinde kira ve özel teşebbüsten faydalanmak suretiyle temin edilir ve bu husus Sığınak Tüzüğünde teferruatlı şekilde belirtilir. Meskenlerle hususi müessese ve teşekküller tarafından kendi ihtiyaçları için yaptırılacak sığınakların masrafları bina sahipleri tarafından temin olunur. Meskenlerde inşa edilen sığınakların masrafları kiralanacak gayrimenkulün maliyetine eklenerek takdir edilecek kiranın tesbitinde nazara alınır. Sığınak inşasını teşvik maksadiyle kredi ve ödeme kolaylıkları sağlanır.
Belediyeler ve imar müdürlüklerince verilecek inşaat ruhsatlarında ve yapılacak inşaatlarda yukarıda sözü geçen Tüzük hükümlerinin tatbiki mecburidir."
"MADDE 19
Tahliye plânları gereğince tahliye edileceklerin sevk, iskân, aşe, sıhhi bakım ve yerlerine iade masrafları ile müstahsil hale getirilmeleri için lüzumlu görülecek masraflar Devletçe ödenir. Nakil ve iskân işlerinde Devlet ve Devlete bağlı idarelerle sermayesinin yarısından fazlası Devlete ait müesseselerın ellerinde bulunan bilumum kara, deniz ve hava nakil vasıtalariyle bina ve tesislerden Millî Müdafaa Mükellefiyeti Kanunu ve Milli Savunma Bakanlığı ile varılacak anlaşma esasları dahilinde istifade olunur.
Bu nakliyattan mütevellit ücretler asgari tarifeye göre tediye olunur.
Tahliye ve seyrekleştirme işleri bir tüzük ile tesbit ve tanzim olunur."
"MADDE 20
Sivil Savunma bakımından yurdun muhtelif bölgelere ayrılması Millî Savunma Bakanlığı ile işbirliği yapılmak suretiyle İçişleri Bakanlığı tarafından sağlanır.
Bölgelerdeki hassas mahallerle resmî ve hususi daire, fabrika ve müesseselerın Sivil Savunma plânlama ve diğer hizmetlerini yürütmek üzere İçişleri Bakanlığınca bir tüzük hazırlanır."
"MADDE 24
Düşmanın çeşitli taarruzlarına ve radyoaktif serpinti tehlikesine karşı alınacak tedbirler için hazırlıklı bulunmak ve zamanında halkı ikaz ve alarm ile her türlü Sivil Savunma tedbirleri almaya sevk etmek ve icabında bunları kaldırmak maksadiyle Sivil Savunma İdaresi tarafından bir haber alma ve yayma, ikaz ve alârm sistemi tesis olunur. İkaz ve alarm sisteminin kaynağını, Millî Savunma Bakanlığının aktif hava savunmasıyle vazifeli kumandanlığının kurduğu Hava Kontrol Merkezlerinin yapacağı yayınlarla, bu maksatlarla kurulacak özel ikaz ve alarm sistemi teşkil eder."
"MADDE 25
Hava kontrol merkezlerinde veya civarında Sivil Savunma idaresince birer (Sivil Savunma ikaz ve alarm, merkezi) teşkil ve tesis olunur. Bu merkezlerin personel işleri, malzeme ve vasıta bakımından kuruluş ve çalışma tarzları, Milli Savunma Bakanlığının mütalâası alınarak İçişleri Bakanlığınca düzenlenir."
"MADDE 29
İkaz ve alarm sistemi meyanında Sivil Savunma İdaresi tarafından bir radyolojik savunma ihbar ve ikaz şebekesi de vücuda getirilir. Bu maksatla Sivil Savunma idaresince gerekli personel ve malzeme yardımı yapılmak, suretiyle mevcut meteoroloji teşkilât ve istasyonlarından da istifade olunur."
"MADDE 31
Sivil Savunma Teşkilâtı, Merkez ve taşra teşkilâtından ibarettir."
"MADDE 32
I - Sivil Savunma Merkez teşkilâtı: Sivil Savunma İdaresi Başkanlığı ile buna bağlı Sivil Savunma Koleji, seyyar kollar ve ikaz ve alarm merkezlerinden ibarettir. Sivil Savunma Merkez Teşkilâtına (Savunma Sekreterliği bürosu dâhil) ait görevler Sivil Savunma İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan ve İçişleri Bakanlığınca onaylanan bir talimat ile teshil olunur.
II - Taşra teşkilâtı: Sivil Savunma Müdürlükleri, memurlukları ve Sivil Savunma mahalli kuvvetlerinden ibarettir."
"MADDE 33
Sivil Savunma mahalli kuvvetleri;
a) Şehir ve kasaba Sivil Savunma teşkilleri, korunma kılavuzları,
b) Resmi ve hususi müesseselerin Sivil Savunma teşkillerinden ibarettir."
"MADDE 34
Sivil Savunma İdaresi Başkanı, İçişleri Bakanının teklifi üzerine müşterek kararname ile tâyin olunur.
Başmüşavirler, müşavirler, şube müdürleri ve mütehassıslar; Müdürler Encümeninin inhası ve İçişleri Bakanının teklifi üzerine müşterek kararname ile tâyin olunur.
Vilâyetler Sivil Savunma Müdürleri valinin mütalâası alındıktan sonra Müdürler Encümeninin inhası ve İçişleri Bakanının tasvip ve tasdiki ile tâyin olunurlar.
Merkez teşkilâtının diğer memurları ile vilâyet Sivil Savunma şubelerindeki memurlar, Sivil Savunma İdaresi Başkanının inhası üzerine İçişleri Bakanlığınca tâyin olunurlar.
Başkan, İçişleri Bakanlığı Müdürler Encümeninin ve Bakanlık İnzibat Komisyonunun tabii üyesidir."
"MADDE 37
Bu fon; işbu kanunun mer'iyete girmesinden itibaren aşağıdaki (a, b, c ve ç) bentleri gereğince kesilecek paralarla vücuda getirilir. Bu paralar Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasında açılacak (Sivil Mudafa Fonu) hesabına yatırılır.
a) Masraflarını hususi varidatlarıyla karşılıyan ve Devletten yardım görmiyen mülhak bütçeli idareler gelir bütçelerinin binde biri;
b) Sermayesinde Devletin iştiraki olan teşekkül, müesseseler ve şirketlerle resmî ve hususi bankalar bilânçolarında gösterilen sâti kâr miktarlarının yüzde yarımı;
c) 5590 sayılı kanuna tabi odalar, borsalar ve meslekî teşekküllerle, ticaret odaları, sanayi odaları ve borsaları birliği bütçelerindeki yıllık gelirlerinin yüzde yarımı;
ç) Hususi, idarelerin belediyelerin bir yıl evvelki gelirlerinin yüzde yarımı nispetinde Hususi idare ve belediyelere umumi bütçeden yapılan yardımlar, asker ailelerine yardım zammı tahsisatı her türlü istikraz ve bağışlar ve mülk satışı hariç) her yıl masraf bütçelerinde (Sivil müdafaa yardım ödeneği) olarak açılacak hususi bir bölüme ödenek kaydedilir. Bu ödenekler, dairelerince Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere iki müsavi taksitte Sivil Müdafaa fonu hesabına yatırılır, (c ve ç) bentlerinde yazılı ödeneklerin konulması halinde bütçeleri tasdike salâhiyeti makam tarafından re'sen konulur veya bütçe tasdik edilmiyerek iade olunur."
"MADDE 40
Resmî, hususi teşekkül ve müesseselerin bu kanuna tevfikan vücuda getirmekle mükellef oldukları Sivil Savunma teşkil ve tesisleri ile malzeme ve teçhizat masrafları kendilerine aittir. Bunların nelerden ibaret olduğu bir tüzükle tesbit olunur."
7126 sayılı Kanunun 34 üncü madde numarası 35 olarak değiştirilmiştir.
7126 sayılı Kanuna aşağıda yazılı maddeler eklenmiştir:
"EK MADDE 1
7126 sayılı Kanuna bağlı (2) sayılı cetvele bu kanuna bağlı (1) sayılı cetvel eklenmiştir."
"EK MADDE 2
Umumi muvazeneye dâhil dairelerle katma bütçeli idarelerin Sivil Savunma teşkilâtının gerektirdiği kadrolar ilişik (2) sayılı cetvelde gösterilmiştir.
Bunların tevzii içişleri Bakanlığınca yapılarak ilgili daire ve idarelere bildirilir."
"EK MADDE 3
Geçici 2 nci madde ye göre İçişleri Bakanlığınca hazırlanacak kadro cetvelinde gösterilen memurlara ödenecek aylıklar karşılığı sivil müdafaa fonundan Hâzineye ödenir."
"EK MADDE 4
Sivil Savunma Teşkilâtı kadrolarına tercihan emekli subaylar tâyin olunur.
Ancak bu kimselerden tekrar emekliye sevk edilecekler hakkında 5434 sayılı kanunun 100 üncü maddesinin üçüncü fıkrası hükmü uygulanmaz."
"EK MADDE 5
Umumi Muvazeneye dâhil daireler, katma bütçeli idareler, İktisadi Devlet Teşekkülleri ile bunlara bağlı müesseseler ve özel bir kanunla kurulan banka ve müesseselerde bu kanun gereğince istihdam edilecek personelin tâyinleri İçişleri Bakanlığının muvafakati alınmak suretiyle ilgili bakanlıklarca, bunların haricinde kalanların tâyinleri re’sen İçişleri Bakanlığınca yapılır."
7126 sayılı kanunun muvakkat 1, 2 ve 3 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Ek ikinci madde gereğince yapılacak kadro tevziatı ile bu teşkilâtın icap ettirdiği diğer masraflar karşılıkları 1960 mali yılında Bakanlıklarla İlgili dairelerin bütçelerinde yapılacak tasarruflardan temin olunur. Bu suretle gösterilecek miktarları ilgili tertiplere aktarmaya Maliye Bakanı yetkilidir.
Bu kanuna ek 1 ve 2 nci maddelerde gösterilen, daireler dışında kalan yerlerde istihdam edilecek Sivil Savunma Teşkilâtı personelinin kadrolarını gösterecek cetvel, 3656 sayılı kanuna bağlı (1) sayılı cetvelin İçişleri Bakanlığı kısmına eklenmek üzere en geç bir ay içinde İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak teşrii organa sunulur.
Bu kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.