Sermaye ayırımı
Kültür Bakanlığına 50 milyon lira döner sermaye ayrılmıştır. Bu sermaye Bakanlar Kurulu kararı ile 300 milyon liraya kadar artırılabilir.
Sermayenin kaynakları
Kültür Bakanlığı döner sermayesi; Bakanlık bütçesine konulacak ödeneklerle Hazinece yapılacak ayni yardımlar, döner sermaye çalışmalarından elde edilecek kârlar, bağış ve yardımlardan oluşur. Sermayenin tümü 1 nci maddede belirlenen düzeye ulaştıktan sonra fazlası bir sonraki hesap yılının altıncı ayı sonuna kadar Hâzineye yatırılır. Bu süreyi uzatmaya Maliye Bakanı yetkilidir.
Bağış ve yardımlar 1 nci maddede gösterilen limite dahil değildir.
Döner sermayenin kullanma alanı
Kültür Bakanlığı döner sermayesi; eski eserler, anıtlar, müzeler, kütüphanecilik, bibliyografya, dokümantasyon, enformasyon, yayın, tanıtma, güzel sanatlar, sahne sanatları, arşiv, folklor, el sanatları, sinema sanatı, festival düzenleme, kültür merkezleri ve bunlar gibi mal veya hizmet üretim ve satışını içeren işletme alanlarında kullanılır.
Harcama yerleri
3 ncü maddede belirtilen iş ve hizmetlere ilişkin giderlerle, yalnız döner sermaye işlerinde çalıştırılacak personelin her türlü giderleri döner sermayeden karşılanır.
Gelir kaynakları
3 ncü maddede belirtilen iş ve hizmetlerden elde edilecek;
a) Müzelerle, Devlet Tiyatroları ve Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüklerince düzenlenenler dışındaki, tiyatro, bale, opera, konser, sinema ve benzeri yerlere giriş ücreti dahil, her türlü ücretler,
b) Her çeşit hizmet, mal, sanat eseri, kültür malzemesi, yayın ve benzeri satış gelirleri,
c) Taşınır mallarla, Kültür Bakanlığına tahsis edilen ve döner sermaye hizmetlerinde kullanılan taşınmaz malların ve tesislerin sergi, yeme, içme, dinlenme yerleri ile salon, büfe ve otoparklarının işletme ve kira gelirleri,
d) Depozito gelirleri,
e) Telif hakkı gelirleri,
Döner sermayenin gelirleridir.
Yukarıdaki gelirlerle ilgili tarifeler, Kültür Bakanlığınca saptanır.
Kuruluş
Döner sermayenin bütçe, bilanço ve hesaplarını düzenleme, inceleme, döner sermaye ile ilgili bütün mali ve yönetsel işleri düzenlemek ve yönetmek üzere Kültür Bakanlığı merkez kuruluşunda ve saymanlık örgütüne sahip olmak üzere “Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü” ve ayrıca merkez ve taşra örgütünde, Kültür Bakanlığı kararı ile döner sermaye verilen her birimde “Döner Sermaye İşletmesi” kurulur. Döner sermaye işletmeleri mali ve yönetsel açıdan, döner sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğüne bağlı olarak çalışır.
Sayman Maliye Bakanlığınca atanır.
Ayrıcalıklar
Kültür Bakanlığı döner sermayesi; 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu, 2490 sayılı Artırma - Eksiltme ve İhale Kanunu ile bu kanunların ek ve değişiklikleri hükümlerine bağlı değildir.
Hesap yılı ve hesapların denetimi
Kültür Bakanlığı döner sermayesi hesap yılı, mali yıldır. Kültür Bakanlığı, hesap yılını izleyen 4 ay içinde döner sermaye hesaplarını, bilanço ve eklerini gelir ve gider belgeleri ile birlikte Sayıştay’a bilanço ve eklerinin onaylı birer örneğini de Maliye Bakanlığına gönderir.
Çeşitli hükümler
Döner sermaye ile ilgili her türlü mali ve yönetsel işlemlerin nasıl yürütüleceği Kültür ve Maliye Bakanlıklarınca birlikte düzenlenecek bir yönetmelikle saptanır.
Döner sermayeye ait mallar Devlet malı kapsamı içindedir.
15 Temmuz 1953 tarih ve 6152 sayılı Kanunla değiştirilen, 3340 sayılı Müzelerle Örenyerlerini Ziyaret Edenlerden Alınacak Ücret Hakkındaki Kanun ile 10 Haziran 1949 tarih ve 5441 sayılı Kanunun, 14 Temmuz 1970 tarih, 1310 sayılı Kanunla eklenen Ek 1 nci maddesi ve aynı tarih 1309 sayılı Kanunun 25 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Kanun yayımı gününde yürürlüğe girer.
Bu Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.