Ekli “Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Bazı Maddelerine İlave Yapılması Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Yönetmelik”in yürürlüğe konulması; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın 15/9/2000 tarihli ve 2885 sayılı yazısı üzerine, 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Kanunun 25 inci maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 9/10/2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Bazı Maddelerine İlave Yapılması Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Yönetmelik
11/6/1985 tarihli ve 85/9588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan “Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu Uygulama Yönetmeliği”nin 2 nci maddesine 15 inci bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki 16 ncı bent eklenmiştir.
“16) Arazi Kullanım Planı : Ülkesel ve bölgesel diğer planlara uygun olarak çevre kaynaklarının rasyonel kullanımını sağlamak için belediye mücavir alanları ile turizm alan ve merkezleri dışında kalan arazide, tarımsal üretim, sanayii, rekreasyon, şehirsel yerleşim, turizm gibi araziye yönelik kullanım talepleri ile, toprak, su, iklim ve çevre karakterlerinin göz önünde bulundurularak, değerlendirilmesi ve birbirleriyle olan ilişkilerini belirleyen rasyonel arazi kullanım planını,”
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uygulama bölgesi olarak belirlenen yerlere ait 1/5000 ölçekli güncelleştirilmiş standart topografik kadastral haritalar, bu haritalar yoksa güncelleştirilmiş mevcut kadastral haritalar, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünden temin edilir. Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünce uygulama alanının etüdü yapılarak arazi kullanma kabiliyet sınıfları tespit edilir ve temin edilen haritalara işlenir.”
Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Proje alanındaki arazi sahipleri, Genel Müdürlükçe belirlenecek esaslar dahilinde Komisyona kendi aralarından bir asıl ve iki yedek üye seçerler. Ancak parsellerin tamamı Hazineye ait veya davalı olduğu için malikleri belli olmadığı durumlarda; bu parsellerin bulunduğu alanda arazi maliki asil ve yedek üye seçimi yapılmaz. Bu yerlerde Derecelendirme Komisyonu diğer üyeler ile çalışmalarını sürdürür.”
Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesine aşağıdaki dördüncü fıkra eklenmiştir.
“İmar, ihya ve ıslah sonucu tarıma kazandırılacak veya topografya, toprak, iklim gibi etmenler nedeniyle ekonomik verimi yüksek özel bitki plantasyonu veya özel üretim yapılacak alanlarda arazi kullanım kabiliyeti sınıflaması yerine özel üretim veya potansiyel verimlilik kriterlerinin dikkate alındığı bir sınıflama, Genel Müdürlükçe kurulacak bir komisyon tarafından yapılır. Bu tür alanların dağıtımında bu sınıflama esas alınır. Bu sınıflamaya ilişkin detaylar teknik talimatla düzenlenir. Özel sınıflamanın uygulanacağı alanlarda birinci ve ikinci fıkra hükümlerine göre dağıtım normu hesaplanır.”
Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye (h) bendinden sonra gelmek üzere, aşağıdaki (ı) bendi eklenmiştir.
“g) Kendisi, eşi ve reşit olmayan çocuklarının toplam arazi varlığı, dağıtılacak toprak normunun altında olmak,”
“ı) Geçimini çiftçilik yaparak sağlamak ve tarımda sigortalılık dışında Devlete ait bir sosyal güvenlik kuruluşunun mensubu olmamak.”
Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesine aşağıdaki üçüncü fıkra eklenmiştir.
“Tarım Reformu uygulama alanlarında köy gelişme ve yeni köy yerleşme yerlerinin alt yapı hizmetlerini Tarım Reformu Genel Müdürlüğü yapar veya yaptırır.”
Aynı Yönetmeliğin Sekizinci Bölümün başlığı “Arazi Kullanım Planı” olarak, 51 inci maddesi ise başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve Yönetmeliğin 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 ve 59 uncu maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
“Arazi kullanım planının tespiti
MADDE 51
Arazi Kullanım planlarının amacı, araziye yönelik kullanım talepleri dikkate alınarak, arazilerin en uygun kullanım şekillerini alternatifleriyle birlikte sunmak suretiyle, arazi kullanıcılar arasındaki talep ve menfaat çatışmalarından kaynaklanan problemleri asgariye indirmek ve arazilerin özelliklerine uygun en ideal kullanım şekillerini belirlemektir.
Uygulayıcı kuruluş başta tarım dışı kullanım talepleri olmak üzere çeşitli arazi kullanım şekillerinin toprağa yönelik isteklerini arazide arazi kullanım kabiliyeti veya diğer sınıflamalar olmak üzere, iklim ve çevre özellikleri dikkate alınarak hangi arazinin, ne amaçla kullanılması gerektiğini belirler. Bu çalışmada seçilen haritalama birimleri bütün arazi kullanımları için ayrı ayrı test edilerek, en uygun arazi kullanım şekli ve alternatif kullanımlar belirlenir.”
Aynı Yönetmeliğin 61 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kira bedeli her yıl peşin olarak tahsil edilir.”
Aynı Yönetmeliğin 66 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 66
Genel Müdürlüğün tasarrufuna geçmiş arazi, gerektiğinde kendilerine özel kanunlarla verilen görev ve yetki içinde kullanmaları şartıyla diğer kamu kuruluşlarına tahsis edilmek üzere Hazine tasarrufuna bırakılabilir.”
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.