T.C. Danıştay Başkanlığı - İdari Dava Daireleri Kurulu
Esas No.: 2020/242
Karar No.: 2020/1620
Karar tarihi: 24.09.2020
Dosya olarak kaydet: PDF - TIFF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

KARAR DÜZELTME

İSTEMİNDE BULUNAN (DAVALI) : F1 Anonim Şirketi

VEKİLLERİ :Av. K1, Av. K2

UETS Kodu: 35774-94775-60893 (E-Tebligat)

KARŞI TARAF (DAVACI): K3

VEKİLLERİ : Av. K4, Av. K5

UETS Kodu : 16155-51485-83268 (E- Tebligat)

İSTEMİN KONUSU : Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca verilen; Çanakkale İdare Mahkemesinin 16/06/2017 tarih ve E:2017/733, K:2017/821 sayılı ısrar kararının bozulmasına ilişkin 08/05/2019 tarih ve E:2018/1377, K:2019/2182 sayılı karara karşı davalı idare karar düzeltme isteminde bulunmaktadır.

YARGILAMA SÜRECİ :

Dava konusu istem: Çanakkale ili Biga F1 Merkez Müdürlüğünde dağıtıcı olarak görev yapan ve aynı zamanda F5-Sen Bursa Şube Başkanı olan davacının, Mudanya F1 Merkez Müdürlüğünde dağıtıcı olarak görev yaptığı döneme ilişkin olarak hakkında başlatılan disiplin soruşturması sonucunda, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 125/B-m maddesi uyarınca "kınama" cezası ile cezalandırılmasına ilişkin 07/06/2011 tarih ve 85 sayılı F1 Genel Müdürlüğü İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı işleminin iptali istenilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Çanakkale İdare Mahkemesinin 30/05/2012 tarih ve E:2011/937; K:2012/545 kararıyla; davacının sendikal faaliyet kapsamında olmayan bir konuda yetkisi olmadığı halde basına demeç vermesi nedeniyle eyleminin karşılığı olan "kınama" cezası ile cezalandırılmasına ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyledavanın reddine karar verilmiştir.

Daire kararının özeti: Danıştay Onikinci Dairesinin 20/01/2016 tarih ve E:2012/10025, K:2016/76 sayılı kararıyla; davacının F2-Sen Bursa Şube Başkanı sıfatıyla basın açıklamasında bulunduğu; uyuşmazlık konusu fiilin, "yetkili olmadığı halde basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demeç vermek" kapsamında değerlendirilemeyeceği; sendikal faaliyet kapsamında bir fiil olarak kabulü gerektiği, disiplin suçu teşkil etmeyen bu fiil nedeniyle davacıya disiplin cezası verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle, Çanakkale İdare Mahkemesinin 30/05/2012 tarih ve E:2011/937; K:2012/545sayılı kararının bozulmasına karar verilmiştir.

İlk Derece Mahkemesi ısrar kararının özeti: Çanakkale İdare Mahkemesinin 16/06/2017 tarih ve E:2017/733, K:2017/821 sayılı kararıyla; davanın reddi yolundaki ilk kararda ısrar edilmiştir.

Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu kararının özeti: Davacının temyiz başvurusu üzerine Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 08/05/2019 tarih ve E:2018/1377, K:2019/2182 sayılı kararıyla; davacının, F2-Sen Bursa Şube Başkanı sıfatıyla basın açıklamasında bulunmuş olması ve basın açıklamasının içeriğinin de F1 çalışanlarının durumu ile F1'nin gelirlerine ilişkin olduğu da dikkate alındığında; anılan basın açıklamasının, sendikal faaliyet kapsamında değerlendirilmesi gerektiği ve "yetkili olmadığı halde basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demeç vermek" fiili kapsamında değerlendirilemeyeceği sonucuna varılarak, disiplin suçu teşkil etmeyen bu fiil nedeniyle davacıya disiplin cezası verilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık, davanın reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet bulunmadığı gerekçesiyle anılan kararın bozulmasına karar verilmiştir.

KARAR DÜZELTME TALEP EDENİN İDDİALARI :Davalı idare tarafından, işlemin mevzuata uygun tesis edildiği belirtilerek, karar düzeltme isteminin kabulü ile davanın reddi yolundaki ısrar kararının onanması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI :Karar düzeltme isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ K6'İN DÜŞÜNCESİ :Karar düzeltme isteminin reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, davalı idarenin karar düzeltme dilekçesinde öne sürdüğü hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi hükmüne uygun bulunduğundan, karar düzeltme isteminin kabulü ile Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca verilen; 08/05/2019 tarih ve E:2018/1377, K:2019/2182 sayılı bozma kararı kaldırılarak, Çanakkale İdare Mahkemesinin 16/06/2017 tarih ve E:2017/733, K:2017/821 sayılı ısrar kararına yönelik davacının temyiz istemi yeniden incelendi, gereği görüşüldü:

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:

İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan;

"a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,

b) Hukuka aykırı karar verilmesi,

c) Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması" sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.

Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.

KARAR SONUCU:

Açıklanan nedenlerle;

1. Davacının temyiz isteminin reddine,

2. Yukarıda özetlenen gerekçeyle, davanın reddi yolunda verilen, Çanakkale İdare Mahkemesinin 16/06/2017 tarih ve E:2017/733, K:2017/821 sayılı ısrar kararının ONANMASINA,

3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini teminen dosyanın Çanakkale İdare Mahkemesine gönderilmesine, 24/09/2020tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞIOY

X-Davalı idare tarafından karar düzeltme dilekçesinde öne sürülen hususlar, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 08/05/2019 tarih ve E:2018/1377, K:2019/2182 sayılı bozma kararının kaldırılmasını gerektirecek nitelikte görülmediğinden, karar düzeltme isteminin reddi gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.