Dosya olarak kaydet: PDF - TIFF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

TemyizEden: İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı - İSTANBUL

Vekili: Av. K1 - (Aynı yerde)

KarşıTaraf: K2

İstemin Özeti : Davacının çalışma gücü kayıp oranı hakkında Merkez Sağlık Kurulunca yapılan değerlendirme esas alınmak suretiyle sakatlık indiriminden yararlandırılmasının mümkün olmadığı yolunda tesis edilen 3.6.2014 tarih ve 59474 sayılı işlemin iptali istemiyle dava açılmıştır.

İstanbul 8. Vergi Mahkemesi, 30.12.2014 gün ve E:2014/1724, K:2014/2759 sayılı kararıyla; davacının gözünde bulunan özür durumu nedeniyle çalışma gücü kaybının tespiti amacıyla yaptığı başvuru sonucu yapılan tetkikler neticesi, Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Özürlü Sağlık Kurulu tarafından verilen 5.10.2009 tarih ve 3953 sayılı rapor ile özürlülük oranının %58 olduğunun tespit edildiği, anılan raporun Merkez Sağlık Kurulunca değerlendirilmesi neticesinde çalışma gücü kaybı oranının %38 olarak belirlendiği, 30.3.2013 tarih ve 28603 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırma ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkındaki Yönetmelikle yetkili hastanelerce verilen raporların Merkez Sağlık Kurulunca yeniden değerlendirilmesi sisteminin terk edildiği; Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan ''özürlü sağlık kurulu raporu vermeye yetkili sağlık kuruluşları"ndan alınan raporlara itirazın, raporu vermeye yetkili sağlık kuruluşuna yapılabileceği, itiraz edilen sağlık kuruluşu tarafından aynı oranın benimsenmesi halinde raporda belirlenen oranın kesinleşeceği, farklı olması halinde ise yine Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan hakem hastanelerden, kişinin ikamet ettiği yere en yakın olanına tekrar başvurulması sonucu anılan hastane tarafından verilen raporun kesin olduğu şeklinde getirilen sistemde Merkez Sağlık Kurulunun yetkilerinin sona erdiği, bu durumda, özürlüler için yukarıda anlatılan şekilde alınan raporlarda belirlenen çalışma gücü kaybı oranlarının Maliye Bakanlığı tarafından esas alınması, yasa ve yönetmelik hükümlerinin gereği olduğundan, davacının, özürlü sağlık kurulu raporu vermeye yetkili sağlık kuruluşları arasında yer verilen ve "Hakem Hastane" konumundaki Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesinden alınan "sürekli" raporda belirtilen oranda sakatlık indiriminden yararlandırılmasına bir engel bulunmadığı, nitekim Danıştay Dördüncü Dairesinin, 13.5.2014 gün ve E:2014/2241, K:2014/3312 sayılı kararının da bu yönde olduğugerekçesiyle işlemi iptal etmiştir.

Davalı idarenin temyiz istemini inceleyen Danıştay Dördüncü Dairesi, 5.11.2015 gün ve E:2015/1440, K:2015/5130 sayılı kararıyla; 30.3.2013 tarih ve 28603 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırma ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkındaki Yönetmeliğin 19'uncu maddesiyle, 14.1.2012 tarih ve 28173 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmışsa da anılan Yönetmelikte de Merkez Sağlık Kurulunun yetkileri düzenlenmeyip, sağlık kurulu raporu vermeye yetkili hastaneler bünyesinde var olan özürlü sağlık kurullarının yapısı ve yetkileri düzenlenmiş olduğundan, yeni Yönetmelikle, Merkez Sağlık Kurulunun yetkilerinin sonlandırılmış olduğu sonucuna varılamayacağı, sakatlık İndirimden Yararlanacak Hizmet Erbabının Sakatlık Derecelerinin Tespit Şekli ve Uygulanması Hakkında Yönetmelik ile 30.3.2013 tarih ve 28603 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırma ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkındaki Yönetmelik hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; sakatlık indiriminden yararlanmak isteyen şahsın yetkili hastanelerden alacağı raporda; hastanın laboratuvar bulguları, klinik muayene bulguları, sakatlık bulguları ve teşhisin açık, kesin ve ayrıntılı şekilde belirtileceği, bu raporun Merkez Sağlık Kurulu tarafından incelenmesi neticesinde davacının çalışma gücü kayıp oranının bu Kurul tarafından belirleneceği, Kurulun gerekli görmesi halinde bu raporu bir daha incelenmek üzere raporu veren hastaneye iade etme veya hizmet erbabının çalışma gücü kayıp oranlarının tespiti için yetkili başka bir sağlık kuruluna gönderilmesini isteme yetkisinin bulunduğunun anlaşıldığı gerekçesiyle; davacıya hastane tarafından verilen raporda belirtilen çalışma gücü kayıp oranı ile Merkez Sağlık Kurulu tarafından belirlenen çalışma gücü kayıp oranı arasındaki çelişki nedeniyle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 20'nci maddesinde öngörülen re'sen araştırma ilkesinin gereği olarak, Mahkeme tarafından, davacının Yönetmelik ekinde belirtilen hakem hastanelerden herhangi birinde muayenesi sağlanıp, çalışma gücü kayıp oranının, başvuru tarihinde yürürlükte olan Özürlülük Ölçütü Sınıflandırılması ve Özürlülere verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre belirlenmesi ve tespit edilen bu orana göre davacının sakatlık indiriminden faydalanıp faydalanamayacağına karar verilmek üzerekararı bozmuş; davacının karar düzeltme istemini reddetmiştir.

İstanbul 8. Vergi Mahkemesi, 14.2.2018 gün ve E:2017/3074, K:2018/1029 sayılı kararıyla; Merkez Sağlık Kurulunun yetkilerinin sona erdiği yolundaki değerlendirmelerine yer vermeksizin; yeni Yönetmelikle Merkez Sağlık Kurulunun yetkilerinin sonlandırılmadığının anlaşıldığını belirttikten sonra, ilk kararında yer alan hukuksal nedenler ve gerekçeye ek olarak; çalışma gücü kaybı oranının ilgili cetvele göre neden %38'e indirildiğinin açıklanmadığı, ilk ve sürekli olan raporun üzerine, ''%38'' ibaresi yazılarak belirleme yapıldığı, bu haliyle Merkez Sağlık Kurulunca, somut gerekçeler gösterilmeksizin, davacının sunduğu rapor üzerine düşülen orana itibar edilemeyeceği; aksi düşüncenin, özürlülük indiriminden yararlanmak isteyen ve yönetmeliklerde öngörülen şekliyle hakem hastanelerden raporlarını almış olan kişilerin, bu raporlar üzerine yönetmelik ve eki cetvellere bağlı kalarak belirleme yapması gereken Merkez Sağlık Kurulunca yapılacak incelemelerde yetersiz, dayanağı olmayan, laboratuvar bulgularını çürütecek şekilde somut gerekçeler içermeyen değerlendirmeleri yüzünden, yargılama aşamasında yeniden hakem hastanelere sevki suretiyle uyuşmazlıkların çözümünün, Anayasa'da yerini bulan sosyal devlet ve hukuk devleti ilkelerinin doğal bir sonucu olarak, özürlülük nedeniyle bu indirimden yararlanmak isteyen kişiler için bezdirici bir hal alıp hakkın kullanılmasında caydırıcı bir durum yaratacağı gerekçesiyle ısrar etmiştir.

Davalı idare tarafından, davanın Gelir İdaresi Başkanlığı husumetiyle görülmesi gerektiği, ilgili hastane raporlarının idareyi bağlayıcı etkisinin bulunmadığı, aksinin kabulü halinde Merkez Sağlık Kuruluna ihtiyaç kalmayacağı ileri sürülerek ısrar kararının bozulması istenmiştir.

Savunmanın Özeti :Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi : K3

Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulüyle, uyuşmazlığa konu hastane raporu üzerinde yaptırılacak bilirkişi incelemesi üzerine karar verilmek üzere ısrar kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulunca, dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

Davacının çalışma gücü kayıp oranı hakkında Merkez Sağlık Kurulunca yapılan değerlendirme esas alınmak suretiyle sakatlık indiriminden yararlandırılmasının mümkün olmadığı yolunda tesis edilen 3.6.2014 tarih ve 59474 sayılı işlemin iptali yolunda verilen ısrar kararı davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.

Danıştay Dördüncü Dairesinin yukarıda yer verilen kararının dayandığı aynı hukuksal nedenler ve gerekçe uyarınca temyiz isteminin kabulü ile ısrar kararının bozulmasına, yeniden verilecek kararda karşılanacağından, yargılama giderleri hakkında hüküm kurulmasına gerek bulunmadığına, kararın tebliğ tarihini izleyen on beş (15) gün içinde Danıştay nezdinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 23.10.2018gününde oyçokluğuyla karar verildi.

X - KARŞI OY

Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, dayandığı hukuksal nedenler ve gerekçe karşısında vergi mahkemesi kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte bulunmadığından, istemin reddi gerektiği oyu ile karara katılmıyorum.

XX - KARŞI OY

Davacının çalışma gücü kayıp oranı hakkında Merkez Sağlık Kurulunca yapılan değerlendirme esas alınmak suretiyle sakatlık indiriminden yararlandırılmasının mümkün olmadığı yolunda tesis edilen 3.6.2014 tarih ve 59474 sayılı işlemin iptali yolunda verilen ısrar kararı, davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.

Mahkemece, dava konusu işlemin dayanağı olan Şişli Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından düzenlenen 5.10.2009 tarih ve 3953 sayılı sağlık kurulu raporu üzerinde yaptırılacak bilirkişi incelemesiyle, Merkez Sağlık Kurulunca belirlenen çalışma gücü kayıp oranının 16.12.2010 tarih ve 27787 (mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanan "Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik" eki tabloda yer alan ölçütlere göre belirlenip belirlenmediğinin tespiti suretiyle karar verilmesi gerekirken, idarenin yerine geçmek suretiyle davacının yeniden hakem hastanede muayenesinin sağlanarak, bu hastane tarafından verilen rapora istinaden karar verilmesinde hukuka uygunluk bulunmadığından, temyiz istemine konu ısrar kararının bu gerekçeyle bozulması gerektiği oyuyla karara katılmıyoruz.

¸Bu belge 5070 Sayılı Yasa Hükümleri uyarınca Elektronik İmza ile imzalanmış olup, ayrıca ıslak imza ile İMZALANMAYACAKTIR.