2. Açık alanlardaki toplantılar için bildirimde bulunma yükümlülüğüne ve bu toplantıların dağıtılması ve yasaklanması için aranan koşullara dair Toplanma Yasası’nda yer alan düzenlemeler (33 14, 15 Toplanma Yasasi (VersG), yorumlanmalarında ve uygulanmalarında aşağıda yer alan hususlar dikkate alındığı takdirde, anayasal gerekliliklerle uygundur: …
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi: Aralık 2020
Sayfa: 111 - 147
Adem Sözüer, Philip Kunig
Çeviren:Berke Özenç
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Brokdorf Kararı - BVerfGE 69, 315*,**, 1. Yurttaşların, toplanma özgürlüğünü kullanarak siyasi görüş ve irade oluşturma süreçlerine aktif olarak katılma hakkı, demokratik bir toplumun işleyişinin vazgeçilmez unsurları arasında yer alır. Toplanma özgürlüğünün bu temel nitelikteki önemi, gerek temel hakkı sınırlandıran hükümlerin yürürlüğe konması sırasında yasa koyucu tarafından, gerekse bu hükümlerin yorumlanması ve uygulanması sırasında yetkili makamlar ve mahkemeler tarafından dikkate alınmalıdır. … a) Spontane gösterilerde bildirim yükümlülüğü bulunmamaktadır ve bildirim yükümlülüğünün ihlali… b) Dağıtma ve yasaklama yalnızca, ölçülük ilkesi sıkı bir şekilde gözetilerek eşit değerdeki hukuki menfaatlerin korunması amacıyla ve bu hukuki menfaatlerin, yalnızca açık dayanaklardan çıkarsanabilecek doğrudan bir tehlike altında olması halinde gerçekleştirilebilir.… 3. Devlet makamları, barışçıl yürütülmüş kitlesel gösteri örneklerine uygun bir şekilde, toplanmanın sürdürülmesi amacına yönelen bir tutum almakla ve başarısı kanıtlanmış tecrübelerin, yeterli sebep olmaksızın gerisinde kalmamakla yükümlüdür. Düzenleyiciler; tek taraflı güven sağlayıcı tedbirlerin alınmasına ya da gösterinin sürdürülmesi amacına yönelik bir işbirliğine ne denli hazırsa, yetkili makamların, kamu güvenliğinin tehlikeye düşmesi nedeniyle gerçekleştirecekleri müdahale için gereken eşik de o oranda yükselir.… 4. Bir gösterinin bir bütün olarak barışçıl olmayan bir seyir izlemesi ya da düzenleyici ve taraftarlarının bu tür bir seyri amaçlaması ya da en azından onaylaması söz konusu değilse, bireylerin ya da bir azınlığın taşkınlığı öngörülse dahi, toplanma özgürlüğünün Anayasa tarafından tüm yurttaşlara sağlanan koruması, barışçıl katılımcılar için varlığını sürdürür. Bu tür bir olayda, toplantının bütününe yönelik önleyici bir yasağın konulması için, tehlike oluşacağına dair teşhisin sıkı koşullara dayanmasının yanı sıra barışçıl göstericilerin temel haklarını kullanmalarına imkân veren, makul şekilde uygulanabilir tüm araçların önceden tüketilmesi gerekir. … 5. İdare mahkemeleri geçici tedbire dair yargılama sırasında kapsamlı bir denetim vasıtasıyla, bir gösteri yasağının acil icrasının, kural olarak temel hakkın kullanımının nihai şekilde engellenmesine yol açtığını dikkate almalıdır. 6. Hâkimin hukuk yaratmasının sınırlarına dair… Anayasa şikâyeti üzerine yapılan yargılamada… Hüküm:… I. Aşağı Saksonya ve Schleswig-Holstein Eyaletleri Yüksek İdare Mahkemesi’nin 28 Şubat 1981 tarihli, 12 OVG B 26/81 ve 12 OVG B 28/81 sayılı kararları, ilk derece mahkemelerinin kararları aleyhine olan itirazların kabul edildiği kısımlar bakımından, başvurucuların Anayasa’nın 8. maddesinden kaynaklanan temel haklarını, Anayasa’da yer alan hukuk devleti ilkesi ile bağlantılı olarak ihlal etmiştir. Kararlar, bu kısımlar bakımından iptal edilmiştir. Mesele, Yüksek İdare Mahkemesi’ne iade edilmiştir. … II. İkinci başvurucuların diğer anayasa şikâyetleri reddedilmiştir. … III. Schleswig-Holstein Eyaleti İdaresi, başvurucuların masraflarını tazminle yükümlüdür.… Gerekçe… A. … Almanya’da gösteri düzenleme özgürlüğünün güvencesinin anayasal temelini, ifade özgürlüğünün… (1) Bütün Almanlar, bildirimde bulunmadan ya da izin almadan barışçıl ve silahsız olarak toplanma hakkına sahiptir. … (2) Açık alanlardaki toplanmalar için bu hak yasa aracılığıyla ya da bir yasaya dayanarak sınırlandırılabilir.… Ayrıca 1953 yılında yürürlüğe giren ve çeşitli değişikler geçiren Toplanma Yasası… (1) Her kim açık alanlarda kamusal bir toplantı ya da yürüyüş düzenlemek isterse, toplantı ya da yürüyüşün kamuya duyurulmasından en geç 48 saat önce söz konusu eylemlerin kapsamını içerecek şekilde yetkili makamlara bildirimde bulunmakla yükümlüdür. … (2) Bildirimde, toplantı ya da yürüyüşten kimin sorumlu olduğuna yer verilmelidir… Yasanın 15. maddesine göre: … (1) Toplantı ya da yürüyüşe dair kararların verilmesi esnasında teşhis edilebilen koşullara göre toplantı ya da yürüyüşün gerçekleşmesi ile kamu güvenliği ya da düzeni doğrudan tehlike altına girmiş ise, yetkili makam bu eylemleri yasaklayabilir ya da belirli koşullara tabi kılabilir. …