Görüntüleme Ayarları:
Sayfa numarasını gizle

Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.

Sayfa 493

Av. Cihan DOĞAN*

ÖZET

İnternet ve dijitalleşme, birçok sektörde yeni ürünlerin ve iş modellerinin geliştirilmesine katkı sağlayarak ekonomik birimler arası etkileşim yöntemlerini önemli ölçüde değiştirmiştir. Tüketicilerin artık birçok ürünü çevrimiçi ortamlardan sipariş edebilme ve hatta yer yer bu ürünleri çevrimiçi ortamlarda tüketebilme imkanına sahip olması ise bu etkinin en önemli görünümüdür. Tüketicilerin tüm bu ihtiyaçlarını karşılama noktasında platform iş modelleri devreye girmektedir. Bu iş modelleri, birden fazla müşteri grubuna hizmet sağlamakta ve bu müşterileri işlem maliyetini azaltmak suretiyle bir araya getirerek değer yaratmaktadır. Bu farklı müşteri gruplarının talepleri arasındaki ağ etkisi de göz önüne alındığında, bu platformların çok taraflı pazar özelliği gösterdiği rahatlıkla görülmektedir. Bu ağ etkisi, bazı teşebbüslerin kolaylıkla pazar gücü kazanmalarını sağlayabilir. Bu teşebbüsler, daha fazla kullanıcı verisini, daha etkin bir şekilde toplayarak, pazarda rakipleri karşısında daha avantajlı pozisyona gelebilir ve bunun yanı sıra, bu verilere ihtiyaç duyan teşebbüsler ile bu verileri paylaşmayarak bu teşebbüsler için pazara giriş engeli yaratmakta ve bu suretle piyasadaki rekabeti olumsuz etkileyebilmektedir. Tüketici geri bildirimleri, geçmiş alışveriş verisi, başarılı iş modeli verisi ve sosyal ağ kullanıcı verisi gibi verilerin bu verilere ihtiyaç duyan teşebbüslerle paylaşılmaması, kişisel fiyatlandırma ve haksız sözleşme şartları marifetiyle aşırı veri toplanması gibi eylemler neticesinde piyasadaki rekabetin zarar görmesi ve toplam refahın olumsuz etkilenmesi kaçınılmazdır. Mevcut huku

I. GİRİŞ