MADDE 5- Kurul, aşağıda belirtilen şartların tamamının varlığı halinde (...), teşebbüsler arası anlaşma, uyumlu eylem ve teşebbüs birlikleri kararlarının 4 üncü madde hükümlerinin uygulanmasından muaf tutulmasına karar verebilir:…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi: Ağustos 2022
Sayfa: 228 - 231
Mikail Enes Çuban
Editör:Hüseyin Can Aksoy, Uğur Orhan, Emir Göka
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
A.Değişiklikten Önceki Bireysel Muafiyet Rejimi
16.06.2020 tarihli 7246 sayılı kanunun 1. Maddesi neticesinde vuku bulmuş olan değişiklikten…
a) Malların üretim veya dağıtımı ile hizmetlerin sunulmasında yeni gelişme ve iyileşmelerin ya da ekonomik veya teknik gelişmenin sağlanması,…
b) Tüketicinin bundan yarar sağlaması,…
c) İlgili piyasanın önemli bir bölümünde rekabetin ortadan kalkmaması,…
d) Rekabetin (a) ve (b) bentlerindeki amaçların elde edilmesi için zorunlu olanlardan fazla sınırlanmaması.…
(Değişik ikinci fıkra: 2/7/2005-5388/1 md.) Muafiyet belirli bir süre için verilebileceği gibi, muafiyetin verilmesi belirli şartların ve/veya belirli yükümlülüklerin yerine getirilmesine bağlanabilir. Muafiyet kararları anlaşmanın ya da uyumlu eylemin yapıldığı veya teşebbüs birliği kararının alındığı yahut bir koşula bağlanmışsa koşulun yerine getirildiği tarihten itibaren geçerlidir. Kurul, birinci fıkrada gösterilen şartların gerçekleşmesi halinde, belirli konulardaki anlaşma türlerine bir grup olarak muafiyet tanınmasına sağlayan ve bunların şartlarını gösteren tebliğler çıkarabilir.…
Kanunun 5/1 fıkrasında Rekabet Kurulunun hükümde sayılmış olan şartların tamamının…
Yine ilk fıkradan anlaşılacağı üzere Rekabet Kurulunun muafiyet kararı verebilmesi…
“…Bireysel muafiyet değerlendirmelerinde yukarıda sayılan dört şartın birlikte varlığı aranmaktadır. Herhangi bir koşulun sağlanmaması, 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesi kapsamındaki bir anlaşmaya, bireysel muafiyet tanınamaması anlamına gelmektedir. Nitekim 4054 sayılı Kanun’un 5. madde gerekçesinde “…oluşturduğu zararlı etkilere nazaran ortaya çıkan yararlı etkilerin daha fazla olması halinde rekabeti kısıtlayıcı uygulamalara 4 üncü madde yasağından muafiyet sağlamak gerekmektedir. Böyle bir muafiyetin verilebilmesi için maddede sayılan dört şartın aynı anda mevcut olması gerekir.” ifadeleri yer almaktadır…” Bununla birlikte, bireysel muafiyet kararı verilmesi için mevcut olması gereken bu…
Hükmün ikinci fıkrasına baktığımızda ise bireysel muafiyetin belirli bir süre için…
Ayrıca yine fıkradan anlaşılacağı üzere Rekabet Kurulu bireysel muafiyeti belirli…
Aslan, Kurul kararlarının özel hukuk işlemi olmamasını, bir idari işlem olmasını da ifade ederek idari işlemlerin şarta bağlı olamayacağı yönünde görüş bildirmektedir(13).…
Sayhan da Rekabet Kurulu kararlarının idari işlem olmasından bahisle özel hukuk işlemi gibi değerlendiremeyeceğini ifade etmektedir. Bundan bahisle Rekabet Kurulunun, tarafların belirli bir şartı yerine getirmesine bağlı olacak şekilde geçerlilik kazanacak bir muafiyet kararı vermesi söz konusu olamayacaktır. Çünkü idari işlemler geciktirici şarta bağlı olarak verilemez(15)…
Sanlı’ya göre ise, bireysel muafiyet kararı özel hukuk işlemi olmayıp idari işlem olsa bile rekabet hukuku perspektifinden bakıldığında şart ve yükümlülük kavramlarının özel hukukta taşıdıkları anlamlardan farklı anlamlara sahip olduklarını ifade etmek mümkün değildir(16).…
Kanımızca da Rekabet Kurulu kararlarının idari işlem olduğunu unutmamak gerekmektedir.…
Hükmün son fıkrasına baktığımızda ise kanun koyucunun Rekabet Kuruluna belirli konulardaki…