Kurul’un 2013 tarihli takas komisyonu muafiyet kararının 91 numaralı paragrafında,…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi: Mart 2020
Sayfa: 292 - 298
Oğuzkan Güzel
Editör:Kerem Cem Sanlı, Dilan Alma
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
XII. BKM FAALİYETLERİNDE REGÜLASYON İHTİYACI VE REKABET/REGÜLASYON DENGESİ
BKM A.Ş.’nin yapısı itibari ile bankalara ve finansal kurumlara hizmet vermesi ve…
“Yukarıda yer verilen değerlendirmeler ışığında takas komisyonu uygulamasına yönelik olarak yapılan değerlendirmelerde dikkate alınan konuları/problemleri aşağıdaki şekilde sıralamak mümkündür:…
- Fiyat düzenlemesi mahiyetinde olan takas komisyonu ile ilgili görevlendirilen bir sektörel düzenleyici mevcut değildir. Uygulama rekabet otoritesinin genel yetkileri çerçevesinde ele alınmaktadır,…
- Fiyat düzenlemesi mahiyetinde olan takas komisyonu, telekomünikasyon ve enerji sektöründen önemli bir farkla ayrışmaktadır. Söz konusu sektörlerde erişim fiyatının belirlenmesinde hâkim konumdaki oyuncuların fiyatları ve maliyetleri dikkate alınırken, takas komisyonunda çok sayıdaki bankanın maliyetleri ağırlıklandırılmaktadır. - Her ne kadar Rekabet Kurulu kararları doğrultusunda takas komisyonunun maliyet esaslı olarak belirlenmesi karara bağlansa da bütün maliyetlerin ağırlıklandırılması neticesinde, etkin olmayan bankaların maliyetleri de hesaplamalarda yer almaktadır.…
- Düzenlemenin yalnızca maliyet esaslı olması, bankaların ne kadar etkin çalıştığının/çalışması gerektiğinin dikkate alınamamasına yol açmaktadır.…
- Düzenlemenin belirli bir fiyatı ya da oranı ifade etmekten ziyade hesaplama formülüne yönelik olması, bankaların takas komisyon maliyetlerini aşağıya çekme yönünde, geleneksel tavan fiyat düzenlemelerinin teşvik edici yönünü ortadan kaldırmaktadır.…
- Takas komisyon oranının sürekli olarak değil ancak muafiyet dönemlerinin bitiminde ele alınıyor olması sürekli bir gözetim mekanizmasının faydalarını ortadan kaldırmaktadır,…
- Takas komisyonu hesaplamalarına dâhil edilen kalemlere ait verilerin doğruluğuna yönelik bir denetim mevcut değildir.…
- Dört taraflı ödeme sistemlerinin çift taraflı pazar yapısı içerisinde, bir pazarda uygulanan fiyat mutlaka diğer pazarda uygulanan fiyat ile birlikte değerlendirilmelidir.…
Bu anlamda bankaların kredi kartına yönelik olarak hem ihraççı pazarında kart hamillerinden hem de kabulcü pazarında üye işyerlerinden çeşitli adlar altında gelirler elde ettiği görülmektedir. Bu çerçevede takas komisyonu olmasa dahi, bankaların söz konusu maliyeti belirtilen alanlardan elde etmesine yönelik bir fiyatlama politikası uygulayacağı dikkate alınmalıdır.”…
Aynı şekilde 2017 tarihli takas komisyonu muafiyet kararının 25-29 numaralı paragraflarında…
“Öte yandan maliyet kalemlerinin ve verilerinin düzenleme ve denetlenmesinin Rekabet Kurumunun uzmanlık alanı olmadığı önceki Kurul kararlarında da ifade edilmiş bir husustur. Bu …
Öte yandan 2013 tarihli kararda da takas komisyon oranlarına rekabet hukuku ile müdahale edilmesinin çeşitli problemleri beraberinde getirdiği hususuna yer verilmiştir.…
(26) Konuya ilişkin süreçte, ilk olarak Kurul’un 2005 tarihli kararında kredi kartı ile ödemeler sisteminin düzenli işleyişi ile ilgili olarak BDDK’ya, hazırlanan “Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu” tasarısında kredi kartı sisteminin işleyişi ile ilgili düzenleme ve denetleme yapma yetkisinin BDDK’ya tanınması gerektiğine dair bir Kurul görüşünün gönderilmesine karar verilmiştir.…
İzleyen süreçte BDDK tarafından, 5464 sayılı Kanun ve bu Kanun’a dayanılarak hazırlanan “Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakkında Yönetmelik” uyarınca denetimin BDDK tarafından yerine getirileceği belirtilmiş, “BDDK Tarafından Yapılacak Denetime İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” doğrultusunda anılan Kanun ve Yönetmeliğe uygunluğun gözetim ve denetiminin, BDDK Denetim Daire Başkanlığı tarafından yerine getirileceği ifade edilmiştir.…
(28) Öte yandan kararda geçen sürede takas komisyonu sisteminin işleyişinin denetimi hakkında düzenleme yapılmadığı tespitine ulaşılmıştır. İlave olarak Kurul’un 09-36/904-216 sayılı kararında da, geçen sürede “takas komisyonu sisteminin” işleyişinin denetimi hakkında düzenleme yapılmadığının tespit edildiği, bu çerçevede, ilgili alanda düzenleme yapılacağına ilişkin öngörünün gerçekleşmediği belirtilmiştir. (29) Benzer şekilde 2013 tarihli Karar’da da, kararda fiyat düzenlemesi mahiyetinde olan takas komisyonu ile ilgili görevlendirilen bir sektörel düzenleyicinin mevcut olmaması, takas komisyonu uygulamasına yönelik olarak yapılan değerlendirmelerde dikkate alınan konular/problemler arasında sayılmıştır.”…
Makalemize konu olan BKM A.Ş. hizmet ve faaliyetlerinin de esasen BDDK yetkisinde…
Son dönem kararları ile Kurul tarafından BKM A.Ş. hizmetlerine verilen muafiyetlere…