Prof. Dr. Oktay Uygun…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi: Haziran 2024
Sayfa: 3 - 4
Prof. Dr. Oktay Uygun
Editör:Sultan Tahmazoğlu Üzeltürk, Fatmagül Yazıcı
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Turkish Political Culture and Conception of the Holy State…
Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi…
ORCID: 0000-0001-9027-7297…
Öz
Türklerin Orta Asya’dan başlayıp Anadolu’ya kadar uzanan coğrafyada oluşturdukları siyasal geleneklerin en dikkat çekici yönlerinden biri devletin kutsallaştırılmasıdır. Devleti kutsayan anlayışın oluşumuna hem İslamiyet öncesi Avrasya bozkır kültürü hem de İslam kültürü katkıda bulunmuştur. 1937 yılında laikliğin anayasal ilke olarak kabul edilmesiyle birlikte din temelli bir kutsallaştırma anlayışı zayıflamış olmakla birlikte, dinsel olmayan referanslarla devletin kutsanmasına devam edilmiştir. Günümüzde, devletin bireyden üstün olduğu ve bireylerin amaçlarından bağımsız amaçları bulunduğu görüşünün, farklı gerekçelerle de olsa, toplumun çoğunluğunca paylaşıldığını söylemek mümkündür. Devletin bireyler tarafından ve bireylerin hak ve özgürlüklerini korumak için kurulduğu şeklindeki liberal görüşün ülkemizde pek taraftar bulamamış olmasının nedeni bu zihniyettir. Devleti bireyden üstün, önemli ve asli bir varlık olarak gören bu görüşün hukuki bir yansıması olarak 1982 Anayasası’nın orijinal metninde (başlangıç kısmında) “Kutsal Türk Devleti” ifadesi yer almıştı. 1995 yılında bir anayasa değişikliğiyle “kutsal” kavramı “yüce” kavramıyla değiştirilmiş olsa da, bu değişiklik, devleti kutsayan zihniyetin artık siyasal kültürümüzün bir parçası olmadığı anlamına gelmiyor. Bu makalede devleti kutsal bir varlık olarak gören anlayışın tarihsel kökenleri ve günümüze etkisi araştırılacaktır.…
Anahtar Kelimeler: Gazali, Göktürkler, Hunlar, İslam Devleti, Laiklik, Medine Sözleşmesi, Milli İrade, Osmanlılar, Örfi Hukuk, Siyasal Kültür Abstract…
The understanding that the state is sacred is one of the most striking aspects of the Turkish political traditions which created in the geography starting from Central Asia and extending to Anatolia. Both pre-Islamic Eurasian steppe culture and Islamic culture contributed to the formation of the understanding that sanctifies the state. With the adoption of secularism as a constitutional principle in 1937, a religion-based sanctification concept weakened, but the sanctification of the state with non-religious references continued. Today, the prevailing view is that the state is superior to the individual and has its own independent goals. This mentality is the reason why the liberal view that the state is established by individuals to protect the rights and freedoms of individuals is not dominant in our political culture. As a legal reflection of this view, which sees the state as a superior, important, and essential entity than the individual, the phrase “Holy Turkish State” was included in the original text (preamble) of the 1982 Constitution. Although the concept of “Holy” was replaced by the concept of “Sublime” with a constitutional amendment in 1995, this change does not mean that the old mentality is no longer a part of our political culture. In this article, the historical origins of the understanding that sees the state as a sacred entity and its effect on today’s secular state order will be investigated.…
Keywords: Al-Ghazali, Charter of Medina, Gokturks, Hsiung-nu Empire, Islamic State, National Will, Ottoman Empire, Ottoman State Law, Political Culture, Secularism…
Modern çağın başına kadar, hemen her coğrafyada, devlet iktidarını “kutsal” kabul…