Doğal hukuk, en basit anlatımıyla, hukuk ile adalet ve ahlâk arasında doğrudan bağlantı kurarak, hukukun geçerliliğini adalet/ahlâk terazisi ile açıklamaktadır. Böylece adil olmayan veya ahlâk değerlerini hiçe sayan kurallar hukuk içerisinde görülmez. Şunu belirtmek gerekir ki, doğal hukuk tarihsel açıdan ahlâkî bir yaklaşımı ifade etmiştir. Öyle ki, klasik doğal hukukçuların (Platon,…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi:
Kasım 2023
Son Güncelleme:
Kasım 2023
ISBN:
9786254326646
eISBN:
978-625-432-665-3
Baskı:
13
Sürüm:
1
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
12. Hukuki Pozitivizm ve Doğal Hukuk Karşıtlığından Ne Anlaşılması Gerekir? Yaşayan Hukukta Bu Kuramların Etkileri Ne Şekilde Hissedilebilir?
Doğal hukuk ve hukuki pozitivizm arasındaki çekişme hukuk felsefesinin uğraş alanına…
Öte yandan, neyin adil ve ahlâkî olduğu sorusuna ise doğal hukuk temsilcileri farklı…
Bu konunun her zaman toplumun genel kanısıyla da ilgisi olmayabilir. Çünkü, toplumun…
Hukukî pozitivizm, hukuku değerler bütünü olarak görmek yerine, olgular bütünü olarak algılar. Buna göre, hukuk kuralları ancak olgusal değerlere bağlı olarak değerlendirilebilir; adalet ve ahlâk hukukun ölçüsü olamaz. Çünkü bunların bilimsel olarak gözlemlenmesi, ampirik değerlendirmeye konu olması mümkün değildir. Dolayısıyla adalet ve ahlâk hukukun dışında kalmalıdır. Neyin adil ve ahlâkî olduğunu tutarlı bir biçimde tespit etmek mümkün değildir. Zaten doğal hukukun temsilcileri de farklı dönemlerde bu soruya çok farklı cevaplar vermişlerdir. Hukukî pozitivistlere göre, doğal hukukçu olarak görülen Aristo’nun köleliği savunduğu düşünülürse, bu kuramın ne kadar izafî olduğu ortaya çıkacaktır. Sonuçta, adalet ve ahlâk belirli şekilde meta-fizik (fizik ötesi) bir değer olduğu gibi, aynı zamanda meta-hukuktur (hukuk ötesi). Hukukî pozitivizm açısından hukuk kurallarının kaynağını siyasî iktidar oluşturur. Diğer taraftan hukukî pozitivizmin temsilcileri siyasî iktidarı denetlemek ve onu sınırlandırmak için somut hukukî araçların (hukuk devleti, hukukun üstünlüğü, anayasa yargısı gibi) peşinden gider. Örneğin hukukî pozitivist olan Avusturyalı büyük hukukçu Hans Kelsen,…
Doğal hukuk ve hukukî pozitivizm arasındaki tartışma, Nazi Almanyası gibi, siyasal…
Hukukî pozitivizmin nefesinin kesildiği yerde, bize göre de, doğal hukuk, mutlak…
Bu konuda Frédéric Bastiat’ın Hukuk adlı eserindeki şu tespiti önemlidir:…
“Hukuk … temel rolünün sınırlarında kalmalıdır. Kendi temel sınırlarından saptığı…
Radbruch Formülü. Gelinen noktada, Nazi Almanyası’nı doğrudan deneyimleyen Gustav Radbruch’un 1945…
Birinci Dakika. Asker için emir emirdir. Hukukçu da kanun, kanundur der. Fakat asker için itaat hakkı ve görevi, emrin suç oluşturduğunu bildiği anda sona erer. Hukukçular arasında süre gelen görüş uyarınca kanun geçerlidir, çünkü kanundur. Kanun da, çoğu zaman kendini uygulatma gücü varsa kanundur. İkinci Dakika. Yukarıdaki ilk önerme başka bir önerme ile değiştirilmek…
Üçüncü Dakika. Hukuk adaleti istemektir. Ama adalet ise şu demektir: Kimseyi…
Dördüncü Dakika. Elbette, adalet yanında kamu yararı da hukukun bir amacıdır.…
Beşinci Dakika. Öyleyse, her türlü hukuk koymadan daha güçlü olan ve kendileriyle…