Kamu tüzel kişiliği Anayasanın 123. maddesinin son bendine göre ancak kanunla veya…
-
Git
: -
Favorilere ekle veya çıkar
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
2.2.1.2.2. Kamu Tüzel Kişileri
Kamu hukuku tüzel kişileri kamu hukuku kurallarına bağlı olan tüzel kişilerdir ve…
Kamu hukuku tüzel kişileri, kamu hizmeti gören ve sınırlı bir devlet gücüne sahip…
Kamu tüzel kişileri kuruluşla taraf ehliyetine sahip olurlar ve tüzel kişiliğin sona…
“…Kamu tüzel kişileri, fiil ehliyetine sahip oldukları anda, yani kanunen tüzel kişilik kazandıkları anda dava açma ehliyetine de sahip olurlar”(54)…
Kamu tüzel kişilerinin başında Devlet tüzel kişiliği bulunur. Ancak devletin davalarda…
Bazı genel müdürlükler ise Bakanlıklara bağlı olmasına rağmen, Orman Genel Müdürlüğü,…
Tüzel kişiliği olmayan kamu kuruluşlarının ise TMK hükümlerince taraf ehliyetine…
‘‘….hemen değinmek isteriz ki idare hukuku sahasında dava ehliyetinin ancak gerçek ve tüzel kişilere tanındığı yolunda kısıtlayıcı bir ilke ve kural yoktur. 521 sayılı Yasada dava ehliyetine ilişkin bütün hallerde gerçek ve tüzel kişi terimlerinden daha kapsamlı olan ilgililer sözcüğü kullanılmıştır, idarede…
Kamu hukuku yönünden soruna daha da geniş bir açıdan bakmak gerekmektedir. Yukarıda değindiğimiz gibi, Danıştay Kanununun 88 nci maddesi taraf ve dava ehliyeti için Hukuk Usulü Yargılama Kanununa gönderme yapmakla yetinmiştir. Ancak bu gönderme, ehliyet yönünden idare hukukumuzun özellikleri ve gereksinmeleri olmadığı ve uygulamada bunun gözetilemiyeceği anlamına gelmemektedir. Gerçekten hergün Danıştay’da, -bakanlıklar dahil- tüzel kişilikleri olmayan, ancak kendilerine yasalarla ve diğer düzenlemelerle yetki ve görevler tanınan pek çok kamu idare ve merciine karşı iptal davaları açılmaktadır.…
İdare usul hukuku içinde, anlaşmazlığın bir aşamasında davalı olanın, bir diğer aşamada davacı olması da olasıdır. Esasen dava yeterliği; davacı veya davalı olarak hukuksal sonuçları olan yargısal işlemleri yapmak ve bu işlemlere muhatap olabilmek için karar verebilme yeterliğidir. Tüzel kişiliği olmayan bir idari merciin yukarıda yazılı kararlarda görüldüğü gibi, davalı olabileceği nasıl kabul ediliyorsa, aynı idarenin gerekli hallerde davacı olabileceğinin kabulü de zorunludur. Aksine bir uygulama usul hükümlerinin eşitlik kurallarıyla bağdaştırılamayacak çelişkilere yol açar ve bir anlaşmazlığın tüm yasal mercilerden geçerek kesinleşmesini zaman zaman engeller.’’(57)…
Buna göre bağımsız görev ve yetki sahibi olan ve bazı durumlarda re’sen hareket edebilen…
Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu’nun ilgili kararının idari yargı açısından…
Yukarıda belirtilen İçtihadı Birleştirme Kurulu kararına paralel olarak, tüzelkişiliği…
“…idari yargılama usulünde dava ehliyetinin kayıtsız şartsız bir şekilde gerçek ve tüzel kişilerin medeni haklarını kullanma ehliyetine bağlı tutulup tutulamayacağı meselesinin irdelenmesi gerekmektedir.…
Bu mesele, Meslek Odalarının dava ehliyetlerinin bulunup bulunmadığı açısından Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu’nun gündemine gelmiş ve Kurul’un 08.03.1979 tarih ve E:1971/1, K:1979/1 sayılı kararında bu konuya ilişkin ayrıntılı değerlendirmelere yer verilmiştir. Bu kararda özetle; idare hukuku sahasında dava ehliyetinin ancak gerçek ve tüzel kişilere tanındığı yolunda kısıtlayıcı bir ilke ve kural bulunmadığı, 521 sayılı Kanun’da dava ehliyetine ilişkin bütün hâllerde gerçek ve tüzel kişi terimlerinden daha kapsamlı olan “ilgililer” sözcüğünün kullanıldığı, İdarede birçok merci ve organların, tüzel kişiliklerinin olmamasına rağmen kanunen yüklendikleri görevler ve aldıkları yetkiler nedeniyle görev ve yetki sahalarına ilişkin olarak tasarruf ehliyetini ve bu arada dava ehliyetini de haiz bulunmakta oldukları; üstlendikleri yetki ve görevler nedeniyle davalı olabileceği kabul edilen idare ve mercilerin, davacı olarak da kabul edilmelerinin zorunlu olduğu; kamu hizmetleri alanında görevler üstlenen ve kendisine verilmiş yetkileri kullanan bir idarenin, işlemleri, tutumu ve kararlarıyla toplumun sosyal ve ekonomik…
Bu bağlamda, idari yargılama usulünde tüzel kişiliğin davada taraf olma ve dava ehliyeti açısından olmazsa olmaz bir koşul olarak aranmadığı, tüzel kişiliği olmayan kuruluşların da istikrar kazanmış bir şekilde davalı yan olarak Danıştayca kabul gördüğü, bu suretle, davalı konumunda bulunabilen ve kamu hizmetleri alanında görevler üstlenen ve kendisine verilmiş yetkileri kullanan bir idarenin davacı olarak dava ve taraf ehliyetine sahip olduğunun kabulü gerektiği açıktır. Nitekim 2577 sayılı Kanun’un 2. maddesinde “menfaatleri ihlal edilenler” ifadesi yer almış olup, madde metninde bir kişilik vurgusu yer almamıştır.…
