Türk hukukunda sendikalaşma hakkının gelişimi hem uluslararası belgelerin hem de…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
2.2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Madde 11 Kapsamındaki İçtihatlarına Göre Türk Hukukunda Sendikalaşma Hakkının Değerlendirilmesi
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin başlangıç kısmında Avrupa Konseyi ülkelerinin…
AİHM yargılaması neticesinde ihlal kararına hükmedilmesi halinde iki türlü yaptırım…
2.2.1. Sendika Kurma Hakkı
1982 Anayasası üzerinde yapılan 2001 Anayasa değişiklikleri ile “işçiler” teriminin yerine “çalışanlar” terimi…
Şikayete konu uyuşmazlıkta o dönemde yürürlükteki Anayasa’nın 128. maddesinde memurların…
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararına göre; “...Dava konusu sendikanın kurulduğu tarihte, henüz kamu çalışanlarının sendika kurabileceklerine dair yasal bir düzenleme bulunmadığı için, yukarıdaki açıklamalara göre bu sendikanın tüzel kişilik kazanmadığının kabul edilmesi gerekir. Buna karşın, kuruluşun Dernekler Kanunu`na göre tüzelkişilik kazandığı veya tüzelkişiliği bulunmayan mesleki dayanışma örgütü yahut adi ortaklık olarak nitelenmesi ve bu nedenle kapatılmasına gerek olmadığı görüşü de, benimsenemez. Çünkü kurucular dahi, kendilerinin bu şekilde nitelendirilmelerinin mümkün olmadığını bildirdikleri gibi, fiilen kendisini sendika olarak resmi kuruluşlara, topluma ve kendi meslek mensuplarına tanıtan, tüzüğünde bu şekilde faaliyette bulunmayı, grev ve toplu sözleşme yapmayı öngören bir kuruluşun Dernekler…
Bu davanın açılmasından sonra ve dava devam ederken, 5.11.1992 günlü ve 3847 sayılı “Sendika Özgürlüğüne ve Örgütlenme Hakların Korunmasına İlişkin 87. Sayılı Sözleşmenin Onaylanmasına Dair Kanun” ile 3848 sayılı “Kamu Hizmetinde Örgütlenme Hakların Korunmasına ve İstihdam Koşullarının Belirlenmesi Yöntemlerine ilişkin 151 Sayılı Sözleşmenin Onaylanması Hakkında Kanun”, 11.12.1992 tarihinde yürürlüğe girmiştir.…
Kısaca ILO sözleşmeleri olarak anılan bu sözleşmeler ile; çalışanlar ile işverenlerin ve kamu görevlilerin sendikalaşma özgürlüğüne halel getirecek her türlü ayrımcılığa karşı yeterli korumadan yararlanacakları ancak, bu sözleşmelerde öngörülen güvencelerin üst düzey görevlilere veya çok gizli görevleri ifa edenlere hangi ölçüde uygulanacağı, keza Silahlı Kuvvetlere ve Polise ne ölçüde uygulanacağının ulusal yasalarla belirleneceği, her üye ülkenin ulusal koşullarına göre gerekli ve uygun önlemlerin alınacağı belirtilmiştir. Görülüyor ki, TBMM`nce Kanun ile kabul edilen bu sözleşmeler, doğrudan doğruya konuyu düzenlememekte, üye ülkelere gerekli düzenlemeyi yapmak görevini yüklemektedir. Bu sözleşmelerin kabulünden sonra henüz kamu görevlileri sendikası ile ilgili bir yasal düzenleme yapılmadığından, yukarıdan beri açıklanan ve varılan sonuç 151 sayılı ILO sözleşmesinin kabulünden sonra da, geçerliliğini sürdürmektedir. Yargıtay Dördüncü Hukuk Dairesi`nin kararında ve daire sözcüsünün açıklamalarında, ILO sözleşmesinin davada uygulanamayacağı, bu nedenle Dairenin bozma kararında ILO sözleşmesinden önceki yasal ve hukuksal duruma göre karar verildiği, konunun ILO sözleşmelerine göre tartışılamayacağı ileri sürülmüş ise de; dava devam ederken yürürlüğe giren ve kamu düzeni ile ilgili olduğu için re`sen uygulanması gereken 151 sayılı İLO sözleşmesi hükümlerinin de gözönüne alınarak konunun tartışılması ve değerlendirilmesi gerektiği görüşü çoğunlukça benimsenmiştir. Yukarıda açıklandığı gibi, 151 sayılı İLO sözleşmesinin kabulünden sonra da, henüz bu konudaki özel yasa kabul edilip yürürlüğe konulmadığından, dava konusu sendikanın tüzelkişilik kazanmadığı sonucuna varılmıştır. Tüzel kişilik kazanmayan böyle bir kuruluşun hukuki varlığının bulunmadığının tesbiti ile yetinilmesi doğru görülmemiş, kamu düzeni ile ilgili bulunduğu için faaliyetlerine son verilmek üzere kapatılmasına karar verilmesi gerektiği görüşü benimsenmiştir. O itibarla direnme kararının açıklanan bu gerekçelerle onanması gerekmiştir”(320).…
Tüm Haber Sen kurucuları sendikanın kapatılmasına yönelik verilen karar üzerine AİHM’e…
Türkiye aleyhine sonuçlanan yargılamada AİHM, AİHS’de düzenlenen hakların ve özgürlüklerin…
6356 sayılı Kanun ile önceki dönemden farklı olarak meslek ve işyeri esasına göre…
Sendika kurucusu olabilmek için Türk vatandaşı olma ve Türkçe okur yazar olma ve…
2.2.2. Sendikaya Üye Olma Hakkı
Sendikaya üye olma hakkı, sendika üyeliğinden kaynaklanan sendikal faaliyetlerde…
AİHM, Hükümetin belediye memurları olan başvurucuların söz konusu toplu sözleşmeyi…
Demir ve Baykara - Türkiye kararı tek başına kısa vadede Türk hukuku açısından olumlu…
6356 sayılı Kanun m. 17/3 hükmü işçi veya işverenlerin aynı işkolunda ve aynı anda…
6356 sayılı Kanunu sendika üyeliğinden faydalanacakların kapsamını da önceki yasaya…
Anayasa Mahkemesi’nin 2015 yılında 6356 sayılı Kanunu’nda sendika üyeliğinin güvencesinin…
2.2.3. Sendikaya Üye Olmama ve Üyelikten Çıkma Hakkı
Sendikaya üye olmama ve sendika üyeliğinden çıkma hakkı negatif sendika özgürlüğünü…