Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel +
pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
2.2.Ayan ve Mebusan Meclisleri Arasında Gerilim
II. meşrutiyetin başından itibaren Umumi Meclisin iki kanadı arasında bir gerilim…
Bu sorun Türkiye’ye özgü değildir. Bir benzeri Belçika’da da yaşanmış ve bir ölçüde…
II. Abdülhamit 1878’de Mebusan Meclisini tatil ettiğinde, KE gereği Ayan Meclisi…
Bu tavır İT 1908 Programından bağımsız olmasa gerektir. Bu programa göre (md 2),…
Bu tavır değişikliğinin nedenini, Mebusan Meclisi Anayasa Komisyonu (Kanun-ı Esasi…
Mebusan Meclisinde daha çok gerilim ve öfke yaratan konu ise Ayan Meclisi üyelerinin…
Ertesi yasama yılında, Ayan Meclisi KE değişikliği gündemine geri döner,…
Sıra Ayan Meclisindedir ve 1911’de adeta misilleme yapar gibi, KE md 117 gereği sahip…
Meclisler arasındaki gerilimin en önemli sonucu, 1911 mali yılı bütçe kanunu görüşmeleri…
Bütçe kanun tasarısının giderler bölümünde üzerinde uzlaşılamayan üç maddesi, sivil ve asker bürokrasinin bütçede oluşturduğu yükün hafiftetilmesine ilişkin kesintiler içermektedir. Bu düzenlemeler, aynı zamanda emeklilik kanunlarının da konusuna girdiği için Mebusan Meclisindeki bürokrat kökenli milletvekillerince itiraza uğradığı gibi, tamamına yakını bürokrasiden oluşan Ayan Meclisi Bütçe Komisyonu (Muvazene-i Maliye Encümeni) tarafından da kabûl edilmez. Bu anlaşmazlığı bir krize dönüştürense, Ayan Meclisinin, 1911’de başbakanlıktan istifa ettikten sonra ayan olarak atanan Hüseyin Hilmi Paşa’nın teklifi üzerine oybirliği ile verilen karar olur.…
Ayan Meclisinin bu kararı sonuçları açısından daha ağırdır. Çünkü diğer kanunlardan…
2.1.Mebusan Meclisinin Kanun ve Bütçe Yapım Yetkilerinin Güçlendirilmesi
3.Meclis Üyelerinin Statülerini Belirleme Çabası