Görüldüğü üzere, kanun idare payını tanımlamaktan ziyade ne şekilde hesaplanacağını,…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
5.3. İdare Payı
İdare payı terimi, Jeotermal Kaynaklar Ve Doğal Mineralli Sular Kanunu 10. Maddesinde…
Jeotermal Kaynaklar Ve Doğal Mineralli Sular Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin 4. maddesinde…
Bu kavramın yukarıdaki tanımına rağmen hukuki niteliği hakkında gerekli ve yeterli…
İdare payının hukuki niteliğini tartışmadan önce mevzuatımızdaki düzenleniş biçimini…
5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanun ile yürürlükten kaldırılan…
5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanununda ve Kanunun Uygulama…
Kaynaklardan sınai ve/veya ticari ciro oluşturmak üzere yararlanan işletmenin kaynaklarla…
Ruhsat sahibi veya sözleşmeler yoluyla kaynağı kullanan gerçek ve tüzel kişilere…
Danıştay, 5686 sayılı Kanundaki “idare payı” ifadesiyle, yürürlükten kaldırılan Nizamnamedeki…
“Dosyanın incelenmesinden, Bolu İli, Yeniçağa ilçesi, Yukarıkuldan Köyü sınırları dahilinde bulunan maden suyunun Bolu il Daimi Encümeni’nin 2.4.2002 tarih ve 166 sayılı kararıyla ruhsat süresinin 10 yıl uzatıldığı ve ilgili yıl için rüsum bedelinin belirlendiği, daha sonraki yıllar için rüsum bedelinin ise yine Bolu İl Daimi Encümenince TÜFE ve ÜFE oranları dikkate alınarak belirlendiği anlaşılmaktadır. Bu durumda, 1794 sayılı Maadin…
Anayasa Mahkemesi, 5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanunun…
“İtiraz konusu kuralın anayasal denetiminin yapılabilmesi için öncelikle bu madde ile alınması öngörülen idare payının hukuksal niteliğinin saptanması gerekmektedir.…
Vergi; kamu giderlerini karşılamak amacıyla kanunlarla gerçek ve tüzelkişilere mali güçlerine göre getirilen bir yükümlülüktür. Belirli bir hizmetten doğrudan yararlanma karşılığı olmayan vergi tüm kamu hizmetleri için yapılan giderlere ortak katılma payıdır.…
Harç; kimi kamu hizmetlerinden yararlanmanın karşılığı olarak tahsil edilen kamu gelirleridir. Ödenen vergiler bakımından, vergi mükelleflerinin bireysel bir hizmet ya da karşılık talep etme haklarının bulunmamasına karşın, harçlar belirli bir kamu hizmetinden yararlanmanın (tapu, pasaport gibi) karşılığıdır.…
Resim; bir iş ya da faaliyetin yapılmasına yetkili kuruluşlar tarafından izin verilmesi dolayısıyla yapılan bir ödeme şeklinde tanımlandığı gibi harca benzer biçimde kamu kuruluşlarında…
Vergi, resim, harç benzeri mali yükümlülük ise kişilerden, yapılan kamu hizmetleri karşılığında ya da bir hizmet karşılığı olmaksızın kamu gücüne dayanılarak alınan paralardır. Benzeri mali yükümlülük kimi zaman vergi, harç ve resmin özelliğini ayrı ayrı yansıtırken kimi zaman da verginin harç ve resmin ortak öğelerini taşıyabilir. Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin ortak özellikleri, kanunla konulmaları ve kamu gücüne dayanılarak gerektiğinde zorla alınmalarıdır. Vergiler dışındaki mali yükümlülüklerde kısmen de olsa karşılık ve yararlanma ilkesi geçerli olur. Çünkü bu yükümlülüklere konu olan hizmetlerden kişilerin yararlandırılması, bu bağlamda mali bir karşılığa dayandırılabilmesi olanağı vardır.…
İtiraz konusu kuralda düzenlenen idare payının, ilgililerin, il özel idaresince verilen izne istinaden Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan jeotermal kaynaklardan elde edilen akışkanı (su, gaz ve buharı) kullanmak suretiyle yürüttükleri ticari faaliyet kapsamında alındığı anlaşılmaktadır. İdare payı, idarece verilen ruhsat (izin) çerçevesinde yürütülen bir faaliyet kapsamında alınan mali bir yükümlülük olması itibarıyla resme benzemektedir. Buna karşılık idare payının, faaliyetin sonucunda elde edilen yıllık gayrisafi hâsılat üzerinden alınması yönüyle de vergiye benzediği ifade edilebilir. Dolayısıyla, kamu gücüne dayalı olarak, tek taraflı bir iradeyle ve gereğinde zorla alınan söz konusu pay, belirtilen özellikleriyle “benzeri malî yükümlülük” kavramı içinde değerlendirilebilecek bir kamu geliri niteliği taşımaktadır.”…
Yukarıda yer verdiğimiz mevzuatlar ve mahkeme kararları birlikte değerlendirildiğinde,…
Jeotermal kaynaklar ve doğal mineralli sular, Devletin hüküm ve tasarrufu altında…
Diğer yandan, jeotermal kaynaklar, Devletin hüküm ve tasarrufunda olup tüm toplumun…
Sonuç olarak, Anayasa Mahkemesi kararında da belirtildiği gibi, kamu gücüne dayalı…
Danıştay bir kararında, davacının izinsiz açtığı jeotermal su kuyusundan akan suyun…
İdare payı, Jeotermal Kaynaklar Ve Doğal Mineralli Sular Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin…
Aynı maddenin 2. fıkrasında ise, MTA’ya ödenecek idare payı miktarı düzenlenmiştir.…