“Orman ve Su İşleri Bakanlığınca, bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında hiçbir yarar görülmeyen ve tarım alanına dönüştürülmesi de mümkün olmayan yerler ile…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült

Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
b.Orman Kanunu’nun Ek 16’ncı Maddesi Uyarınca Orman Sınırları Dışına Çıkarma
Orman sınırları dışına çıkarma, Orman Kanunu’nun 2’nci maddesi kapsamında ele alınan…
Bu halde Orman Kanunu’nun 2’nci maddesi dışında Ek 16’ncı maddesinin de orman sınırları…
Ek 16’ncı madde, Anayasa’nın 169’uncu maddesine aykırılık iddiası ile AYM önünde…
“…orman sınırları dışına çıkartılacak yerler, bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında hiçbir yarar görülmeyen ve tarım alanına dönüştürülmesi de mümkün olmayan yerler; bu maddenin yürürlüğe girdiği 28/4/2018 tarihinde üzerinde yerleşim yeri bulunan yada yerleşim yeri oluşturulması uygun olan taşlık, kayalık, verimsiz ve fiilen orman vasfı taşımayan alanlar (…)…
İkinci grup alanlar bakımından da kuralda bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte üzerinde yerleşim yeri bulunan ya da yerleşim yeri oluşturulması uygun olan taşlık, kayalık, verimsiz tüm alanların değil bu nitelikleri taşımakla birlikte aynı zamanda ancak fiilen orman vasfı taşımayan alanların orman sınırı dışına çıkarılmasına izin verilmiştir. (…)…
Dolayısıyla fıkrada yer alan “fiilen orman vasfı taşımayan alan” ibaresiyle kastedilenin Anayasa’nın anılan hükmünde yer alan ‘bilim ve fen bakımından orman niteliğini tam olarak kaybetmiş olan’ ibaresine karşılık gelen alanları kapsadığı anlaşılmaktadır. Bu çerçevede kural uyarınca bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte üzerinde yerleşim yeri bulunan ya da yerleşim yeri oluşturulması uygun olan taşlık, kayalık ve verimsiz alanlar ancak Anayasa’nın 169. maddesinin anılan hükmü uyarınca bilim ve fen bakımından orman niteliğim tam olarak kaybetmiş ise orman sınırları dışına çıkartılabilir. Bu niteliği taşımayan alanların ise kural gereği orman dışına çıkarılması mümkün değildir”(257)…
Buna göre, Orman Kanunu’nun Ek 16’ncı maddesi uyarınca bilim ve fen bakımından orman…
Anayasa yapıcı, orman sınırları dışına çıkartılacak alanlar bakımından yalnızca iki…
Yüksek Mahkeme’nin ikinci kısımda “bu maddenin yürürlüğe girdiği 28/4/2018 tarihinde üzerinde yerleşim yeri bulunan ya da yerleşim yeri oluşturulması uygun olan taşlık, kayalık, verimsiz ve fiilen orman vasfı taşımayan alanlar”…
Orman sınırları dışına çıkarma konusunda öngörülen Anayasal istisna açık olmasına…
“(…) Fıkranın ikinci cümlesinde ise orman sınırları dışına çıkartılan alanın iki katından az olmamak üzere devletin hüküm ve tasarrufu altında veya Hazinenin özel mülkiyetinde bulunan taşınmazların OGM’ye orman tesis etmek üzere tahsis edileceği öngörülmektedir (…)…
“Kuralla yukarıda belirtilen çerçevede genel olarak orman olarak muhafazasında bilim ve fen bakımından hiçbir yarar bulunmayan, fiilen orman vasfını yitirmiş yerlerin orman sınırlarının dışına çıkartılmasının, bu alanların iki katından az olmayan alanın orman yetiştirmek üzere OGM’ye tahsisinin düzenlendiği ve kuralın amacı dışında keyfi olarak kullanılmasını önleyecek yargısal başvuru yollarının bulunduğu gözetildiğinde kuralla Anayasa’nın 169. maddesinin ihlal edilmediği sonucuna ulaşılmıştır”(260)…
Buna göre mevcut düzenlemenin Anayasa’ya aykırı olmadığı belirtilirken ileri sürülen…
İkinci olarak, Yüksek Mahkeme aynı zamanda bu uygulamaların yargısal denetime konu…
• “bilim ve fen bakımından orman olarak muhafazasında hiçbir yarar görülmeyen ve tarım alanına dönüştürülmesi mümkün olmayan yerler”,…
• “kanun yürürlüğü öncesinde üzerinde yerleşim bulunan yerler”…
• herhangi bir tarihi öngörülmeksizin “yerleşim yeri oluşturulması uygun olan taşlık, kayalık, verimsiz ve fiilen orman vasfı taşımayan yerler…
olarak belirlenmiştir. Yüksek Mahkeme’nin Anayasa’ya uygunluk denetiminde başvurduğu…
Orman Kanunu’nun Ek 16’ncı maddesinin Anayasa’ya aykırılığına ilişkin tartışmalar…
Orman Kanunu’nun Ek 16’ncı maddesi uyarınca orman sınırları dışına çıkartılan alanlara…
Yüksek Mahkeme, ilgililerin hakkına müdahale niteliği taşıdığını değerlendirdikten…
“(…) faaliyetlerin bir an önce sonuçlandırılmasına yönelik amaca ulaşma bakımından elverişli olduğu açıktır. Orman sınırları dışına çıkarılacak alanların tespitinin çok sayıda taşınmazı içerebilmesi nedeniyle tüm ilgililere ayrı ayrı tebligat çıkarılmasının güçlüğü karşısında, ilan yapılması ve ilan ile itirazlar için belirli sürelerin uygulanmasının kurallarla hedeflenen amaca ulaşmada gerekli bir araç olmadığı da söylenemez. Kurallarla kanun koyucunun takdir yetkisi kapsamında öngörülmüş sürelerin dava açılmasını aşırı derecede zorlaştırmadığı, bu bağlamda kurallarda belirtilen sürenin hak düşürücü süre olmayıp kişilerin anılan sürenin geçirilmesinden sonra da Kanun’un 11. maddesi uyarınca on yıl içinde genel yetkili mahkemelerde dava haklarını kullanabilecekleri göz önünde bulundurulduğunda kurallarda bireyin hak arama özgürlüğü ile kamu yaran arasındaki makul dengenin gözetildiği, dolayısıyla kuralların hak arama özgürlüğü yönünden ölçüsüz bir sınırlama niteliği taşımadığı sonucuna ulaşılmıştır”(272)…