Türkiye hukukundaki adıyla “toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı” anayasal bir haktır,…
Yasaklama kararlarına bakıldığında, en çok yasaklama kararının “Nevruz Kutlamaları…
Ekim 2015 - Kasım 2016 arasında yapılmak istenen 227 toplanmadan 183’üne etkinlik…
Yargı, hak özneleri aleyhine 2911 dışında “kamu görevlilerine direnme” gibi suçlara…
Toplanma özgürlüğüne ilişkin AİHM içtihatlarında, iç hukukunda konuya ilişkin büyük…
1- Barışçıl gösterilere müdahale, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin toplanma özgürlüğünü düzenleyen 11. maddesine aykırıdır.…
2- Barışçıl olmayan gösterilerde barışçıl şekilde eylem yapanların hedef alınması, Sözleşmenin 11. ve işkence yasağını düzenleyen 3. maddesine aykırıdır.…
3- Barışçıl ve barışçıl olmayan gösterileri dağıtmak için orantısız güç kullanımı (göz yaşartıcı gaz veya fiziksel kuvvet yoluyla) Sözleşmenin 11. ve 3. maddelerine aykırıdır. …
4- Barışçıl eylemcilerin iç hukukta dava edilmeleri Sözleşmenin 11. maddesine aykırıdır.…
5- Polis memurlarının ve amirlerinin AİHS 3. madde ihlali niteliğindeki tasarruflarının etkin olarak soruşturulmaması 3. maddenin usul bakımından yüklediği pozitif yükümlülüklere aykırıdır. …
İlk olarak, bu grupta toplanan davaların birçoğu, söz konusu toplantı ve gösteri…
İkinci olarak AİHM, şiddet içeren gösterilerde başvurucuların bizzat şiddete başvurduklarına…
Üçüncü olarak, eylemcilerin müdahale sırasında maruz kaldığı muamele AİHM tarafından…
Dördüncü olarak, eylemcilerin daha sonra iç hukukta somut delillere dayanmaksızın…
Beşinci olarak, kolluk kuvvetlerinin müdahale yetkisini orantısız biçimde kullanmasına…
Eylül 2013 tarihli 1179. nolu BK toplantısında Ataman Grubu Davaları’na istinaden…
- 2911 sayılı kanunda, özellikle toplantı veya gösterilerin barışçıl olduğu hallerde, gerçekleştirilen müdahalenin gerekliliğini değerlendirme yükümlülüğü getirecek yönde değişiklikler yapılması…
- Kolluk kuvvetlerinin zor kullanma yetkisi, özellikle göz yaşartıcı gaz (veya biber gazı) kullanımı ile ilgili halihazırdaki düzenlemelerin revize edilmesi,…
- Gösterilerin dağıtılması sonrasında zor kullanımının gerekliliği, orantılılığı ve uygunluğunu denetleme amaçlı bağımsız, etkili ve tarafsız usullerin hayata geçirilmesi,…
- Kolluk kuvvetlerinin zor kullanımlarının gereklilik ve orantılılık ile ilgili düzenlemelere aykırı olması halinde başvurulacak yaptırımların mevzuatta yer almasına ilişkin düzenlemeler yapılması,…
- Ulusal otoritelerin ve mahkemelerin, kötü muameleye ilişkin iddiaları soruşturmada ve kolluk kuvvetleri aleyhinde yapılan ceza yargılamalarında hızlı ve özenli davranmaları için gerekli adımların atılması,…
- Ulusal otoritelerin, toplanma özgürlüğünü kullanan bireylere karşı, onları cezalandırmak veya korkutmak amacıyla, olay tarihinden sonra herhangi bir tedbire başvurmadıklarından emin olunması(419). BK, toplantıdan bir yıl sonra kanuni, idari ve yargısal tedbirlere ilişkin Türkiye…
Tüm bu bilgiler ışığında unutulmamalıdır ki; kolluk hem Anayasa hem de AİHS ile AİHM…