Fikri mülkiyet hakkı sahibi, belli şartlara bağlı olarak, genel hukuki korumaya kıyasla…
Bu koruma/sınırlama dengesi aynı zamanda fikrî üretimi de teşvik eden, örneğin sadece…
Markanın temel işlev ve özelliği: Ayırt edicilik ve sicilde gösterilebilir olma. Markanın…
Tescile bağlı koruma. Kanunda marka için öngörülen koruma tescil esaslıdır (m.7 f.1). Marka hakkı kavramı kural olarak marka tescilinden doğan hakkı ifade eder. Tescil, belli usul (m.11 vd.) ve esaslara (m.5, 6 vb.) göre yapılır ve kurucu etkiye sahiptir(17).…
Tescilin bulunmadığı, hükümden düştüğü veya tescil ile elde edilen koruma süresinin…
Başvuru ve tescilin yayımı. Marka tescilinden doğan haklar münhasıran marka…
Başvurusu eksiksiz yapılmış veya eksiklikleri giderilmiş, m.16 uyarınca incelenmiş,…
Marka hakkına tecavüz oluşturduğu halde bir işaret hem kullanıldığı hem de tescili…
Tescil şeklen bulunmakla birlikte markanın bir hükümsüzlük sebebi içerdiğinin tartışma…
Kullanımdan bağımsızlık. Marka koruması tescil esaslıdır. Bir işaretin marka işlevi ile kullanılmasından marka hakkı doğmaz. Bu tür işaretler için bazı haklar tanınmış olması (m.6 f.3; m.25 f.1) bir tür ko-
Kullanım, markanın tescil edilebilirliğini garanti etmez. İşaret kullanım sonucu…
Tescilsiz markalar. Bir teşebbüs, üretim veya ticaretini yaptığı mal ve hizmetler…
Markasal olarak kullanılan unsurlar marka olarak tescilli olmadığı takdirde, üçüncü…
Marka tescilsiz olarak uzun süre kullanıldıktan sonra tescil edilip daha sonra yenilenmeme…
Mutlak hak - inhisarî yetkiler. Marka hakkı mutlak haklardandır(26).…
Gayri maddî hak. Diğer fikrî ve sınaî mülkiyet hakları gibi marka hakkı da gayri maddî hak niteliği taşır(28).…
Soyut hak. Soyut bir hak olan marka hakkı, üzerinde yer aldığı veya ilişkilendirildiği eşya ile onun kaderini takip etmez(29).…
Marka hakkı bir şahıs veya işletmeye bağlı değildir(30).…
Malvarlığı hakkı. Marka hakkı, gayri maddî nitelikte olmakla birlikte, konusu para ile ölçülebilen bir hak olması itibariyle(31)…
Mülkiyet hakkına benzerlik. Marka hakkı, para ile değerlendirilebilmesi ve çeşitli hukuki işlemlere konu edilebilmesi itibariyle mülkiyet hakkına benzeyen, ayni etkilere sahip bir haktır(32).…
Şeklî ve maddî hak sahipliği ilişkisi. Marka hakkı şeklî bir haktır. Bu hak,…
Süreli koruma. Marka hakkının eşya hukukundan ayrılan bir başka yönü süreli…
İhtiyarîlik. Mal ve hizmetler üzerinde marka kullanımı ve kullanılan bir markanın tescil edilmesi hukuken ihtiyarîdir. Bunun sonucu olarak, bir teşebbüs, mal ve hizmetlerini ayırt etmek üzere marka kullanmaya, kullandığı takdirde bunu tescil ettirmeye kural olarak zorlanamaz. Marka kullanımı, ticaret ve rekabetin doğası gereği pratik bir zorunluluktur.
Ülkesellik. Marka koruması ülkeseldir. İlke iki yönlüdür. Birincisi, marka hakkı kural olarak ülke dışına uzanmaz; Türkiye sınırları içinde geçerlidir. Marka koruması bakımından, Türkiye sınırları içinde veya gümrük ve serbest liman veya bölge gibi alanlar ile gümrük hattı dışı eşya satış mağazaları yurt içi rejime tabidir (m.159 f.2-b). Buralarda faaliyet gösteren işletmeler bakımından marka hakkının kullanılması ve korunması normal yurt içinde olduğu gibidir(34).…
Markanın farklı ülkelerde korunabilmesi için bu ülkelerde marka hakkı tesis edilmesi…
Yurt dışında tescilli olduğu halde ülkemizde tescili bulunmayan bir marka Türkiye’de…
İkincisi, Ankara’da bulunan Türk Patent nezdinde yapılan tescil, marka sahibine, kural olarak işi ve hitap ettiği müşteri çevresinden bağımsız, bütün Türkiye çapında bir koruma bahşeder. Buna göre, Gaziantep’te faaliyet gösteren bir işletme, sahip olduğu hizmet markasının Mersin’de kullanılmasına itiraz edebilir(35).…
Bu noktada, bir yandan ulusal ve uluslararası tüketim hareketliliğindeki sürekli…
Tükenmezlik. Koruma süresi ve tescilin geçerliliğinin devam etmesi kaydıyla, marka hakkı, sahibine, markanın ilişkin olduğu mal ve hizmetler bakımından tükenmeyen bir kullanım hakkı sunar(36).…
Bu ilke marka sahibinden kullanma hakkı edinen kişiler için geçerli olmayabilir.…
Hakkın tükenmesi. Marka sahibi, marka ile ilişkilendirdiği malları piyasaya…
Buna göre, öncelikle, marka sahibi tarafından piyasaya sunulan mallarla ilgili fiiller…
Tükenmenin sınırı-1: Piyasaya sunulmuş mal. Tükenme ilkesi, marka sahibi tarafından veya onun izni ile piyasaya sürülmüş mallar ile ilgili ticaret alanındaki fiillere ilişkindir. Hak, kanunda belirlenen sınır dahilinde ve sadece piyasaya sunulan somut mallar bakımından tükenir(38).…