Bilgi hakkı, bilginin serbestçe dolaşımı, ifade hürriyeti gibi kavramlardan hareketle,…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Birinci Bölüm
REKLAMIN TANIMI, UNSURLARI, ÇEŞİTLERİ, BENZER KAVRAMLARDAN FARKI, HUKUKİ NİTELİĞİ ve TELEVİZYON REKLAMLARI
I. Genel Anlamda Reklam
Geniş manada reklam, yerel veya evrensel düzeyde belli bir dengeye ulaşmış mevcut…
Reklamlar, hem ticari faaliyeti teşvik ederek, kapitalist sistemlerin ihtiyaç duyduğu…
Amerikan başkanlarından Thomas Jefferson “reklamlar sadece gerçekleri içerir” derken;…
Yalnızca bir ürünün tanıtımını yapmak, ona piyasada bir yer açmak gibi masumane amaçlar…
Reklamın tanımı ve unsurları üzerinde tam bir görüş birliği sağlandığı söylenemez.…
II. Reklamın Tanımı
A. Genel Olarak
Temelde mal ve hizmetlerin tanıtımına yönelik bir iletişim faaliyeti olan reklam,…
Reklam kelimesinin kökeni, Latince çağırmak anlamına gelen “clamane” sözcüğüne dayanmaktadır
B. Doktrinde Yapılan Tanımlar
Ürünlerin kalitesinin üretim noktalarından uzakta bulunan tüketicilere reklam yoluyla…
Reklamın talep yaratma sanatı olduğunu öne süren bir yaklaşım ise reklamı; “tanıtımını üstlendiği mal ve hizmetlerin tüketiciler tarafından beğenilen yönlerini öne çıkararak yeni ihtiyaçlar yaratmayı ve unutulan ya da zaten var olan ihtiyaçları ise güçlendirmeyi amaç edinen bir talep yaratma sanatı”…
İkna etme işlevini önceleyerek yapılan başka bir tanım da şöyledir: “Reklam, kişileri ikna ederek, satın alma kararını verdirmeyi hedefleyen planlı etkileme çabalarıdır”(16).…
“Ücret karşılığı yapılma ve ayrılabilme” unsurunu vurgulayan ayrıntılı bir tanımsa…
Amerikan Pazarlama Birliği’nin reklam tanımı ise şöyledir(18):…
Öncekilere nispeten daha kısa olan tanımlarda ise reklam; “belli bir mala, hizmete veya işletmeye karşı talep yaratmak üzere yapılan her türlü beyan”(20);…
Son dönemde yapılan tanımlar, teknolojinin ilerlemesinin de etkisiyle pazarın ve…
Dişbudak’a göre reklâm, “mal/hizmetin veya işletmenin ya da maddi veya manevi gayelerle ilgili bir düşüncenin, bir bedel karşılığında, rakiplerinden/benzerlerinden sıyrılarak, tüketicinin dikkatini çekmesi ve onu o mala/hizmete veya işletmeye ya da düşünceye yönlendirmesi için denenen her türlü yoldur”(23).…
AB’nin 84/450/EEC(24) sayılı direktifinden istifade edilerek bir tanım yapılması gerektiğini ifade eden Bozbel ise…
Son olarak Pınar reklamı; “kişisel özel alan veya işletmenin kendi iç işleyişine ilişkin çerçevenin dışına çıkan her türlü görünüm veya tanıtım türü, muhatabın sayısına bakılmaksızın reklam olarak kabul edilmelidir”,…
1-Reklam, pazarlama iletişimi içerisinde yer alan bir unsurdur.…
2-Reklam (Ticari) belli bir ücret karşılığında yapılır.…
3-Reklam, reklam verenden tüketiciye doğru akan bir iletiler bütünüdür.…
4-Reklam bir kitle iletişimidir. …
5-Reklam yapan kişi, kurum, kuruluş bellidir.…
6-Reklam ile tüketici bilgilendirilmeye ikna edilmeye çalışılır.…
7-Reklam, diğer pazarlama iletişimi unsurları ile işletmenin belirlediği pazarlama…
C. Türk Mevzuatında Reklama İlişkin Tanımlar
Değişik metinlerde reklamın tanımı yapılmış olmasına rağmen mevzuatımız açısından…
Türkiye’nin de taraf olduğu dolayısıyla kanunlarımız önünde yürürlüğe sahip olan…
84/450/EEC sayılı AB Yönergesi’nde ise ticari reklam ve ilan : “Bir ticaret, iş, zanaat veya serbest mesleğin icrasında gayrimenkuller, haklar ve borçlar da dâhil olmak üzere malların satışını veya hizmetlerin ifasını artırmak amacıyla yapılan her türlü beyan”…
Avrupa Birliği Konseyince çıkarılan 89/552/EEC sayılı Avrupa Görsel İşitsel Medya…
Mülga 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun’un(34)…
Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik…
Son olarak İstanbul Büyükşehir Belediyesince,
Tüm bu tanımlar ışığında kanaatimizce reklam kısaca şöyle tanımlanabilir: Reklam,…
III. Reklamın Unsurları
Hukukumuzda reklamın tanımında olduğu gibi unsurlarıyla ilgili de farklı görüşler…
Reklamın unsurları, hukukumuzda yer alan tanımlardan, öğretideki görüşlerden ve ortaya…
A. Bir Tanıtımın (Mesaj) Bulunması
Reklam tanıtıcı bir mesaj içermelidir. Bu mesaj tüketiciye, mal ve hizmetle ulaştırılmak…
B. Belli Bir Vasıtanın (Ortamın-Mecranın) Kullanılması
Bir tanıtımın kamuoyuna yönelebilmesi bir vasıtanın varlığına muhtaçtır. Bir reklamın…
Reklam Yönetmeliğinin 4/(g) bendinde ise mecra; “reklam ve tanıtım mesajını ileten ve o mesajı alan durumunda olan kişi, grup ya da …
İnal, yüz yüze tanıtımlarla birlikte malın etiketi, ambalajı, reklam panoları, posta, e-posta gibi yollarla yapılan tanıtımlar için vasıtasız reklam ibaresini kullanmakta ve bazı reklamlar için bir vasıtanın gerekli olmadığını vurgulamaktadır(52).…
C. Reklam Yapma İradesinin Varlığı
Bu unsur reklamda dikkatle sorgulanması gereken bir unsurdur. Bir beyanın veya tanıtımın…