Uygulanmakla etkisi tükenecek idari işlemler, “geçici yürütmenin durdurulması müessesi”…
YILMAZ, kavramdan anlaşılması gerekenin, yapıldıktan sonra telafi şansının olmadığı…
TEKİNSOY, uygulanmakla etkisi tükenecek idari işlemleri madde gerekçesindeki yıkım…
Uygulanmakla etkisi tükenecek idari işlemlerin tanımı noktasında yargı kararları…
“… , uygulandığı anda telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ihtimali bulunan ‘uygulanmakla…
Kurallarda, sadece uygulandığı anda telafisi güç veya imkânsız zararlar doğurması ihtimali bulunmayan ancak belli bir süre uygulanmakla telafisi güç veya imkânsız zararlar doğurma ihtimali olan ‘uygulanmakla…
Danıştay kararları, kavramın tanımlanmasında büyük önem arz etmektedir. Çünkü bu…
“ … Uygulanmakla tamamlanan, uygulandıkları takdirde telafisi güç ya da imkânsız olacak zararın gerçekleştiği veya gerçekleşme olasılığı bulunan, bu özellikleri itibarıyla da haklarında acil olarak karar verilmesi gereken işlemler…”(249)…
İlgili kararlarda ayrıca zarar konusuna da şu şekilde açıklık getirilmiştir: …
“işlemlerin uygulanmaları durumunda geri döndürülemez sonuçlara yol açıp açmadıkları tespit edilirken, fiilen böyle bir sonucun ortaya çıkıp çıkmadığı değil, böyle bir olasılığın bulunup bulunmadığı önem taşımaktadır.” …
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu bir başka kararında, uygulanmakla etkisi tükenecek…
“Yasa hükmünün gerekçesinde yer verilen yıkım, sınır dışı etme örneklerinde olduğu gibi, etkisi uygulandığı anda tükenen ve aynı zamanda uygulandıkları anda geri döndürülemez sonuçlara yol açma olasılığı bulunan idari işlemlere ilişkin olarak, söz konusu olasılığın gerçekleşmesinden sonra verilecek olan yürütmenin durdurulması kararının, hatta iptal kararının hiç bir etkisinin ve uygulanabilirliğinin kalmayacağı açıktır. Bu…
Danıştay’ın aksine İdare mahkemeleri, uygulanmakla etkisi tükenecek idari işlemlerle…
Kavramın tanımlandığı veya belli özelliklerle nitelendirildiği iki İdare Mahkemesi…
“(…)”Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerin” dava konusu olduğu durumlarda, idarenin savunması alınmaksızın da yürütmenin durdurulmasına karar verilebilecektir.…
Bu bağlamda, öncelikle, “Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlem” kavramının açıklanması gerekmektedir.…
Anılan kavramı 2577 sayılı Yasa’nın 27. maddesine dâhil eden 6352 sayılı Yasa’nın 57. maddesinin gerekçesinde, “ (…) yürütmenin durdurulması kararları kural olarak idarenin savunması alındıktan veya savunma süresi geçtikten sonra verilebilecektir. Yürütmenin durdurulması talebinin yerinde olmadığı, dava dilekçesi ve eklerinden anlaşılmakta ise davalı idarenin savunması alınmaksızın talep reddedilebilecektir. Yıkım ve sınır dışı etme gibi uygulanmakla etkisi tükenecek nitelikteki idari işlemler bakımından ise savunma alındıktan sonra yeniden bir karar verilinceye kadar geçici olarak yürütmenin durdurulmasına karar verilebilecektir.” denilmektedir.…
Buna göre, Yasa koyucu, bir yandan, savunma alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilemeyeceğini ilke olarak kabul ederken, diğer yandan, (…), uygulanmakla etkisi tükenecek nitelikteki idari işlemler için bir istisna getirmiştir. (…) Yasa hükmünün gerekçesinde verilen yıkım, sınır dışı etme ve işyeri kapatma örneklerinde olduğu gibi, bir takım idari işlemler, uygulandıkları takdirde geri döndürülemez etkilere neden olma olasılığına sahip bulunmaktadır. Böyle bir olasılığın gerçekleşmesi durumunda, daha sonra verilecek olan yürütmenin durdurulması kararının, hiç bir etkisinin ve uygulanabilirliğinin kalmayacağı açıktır. Bu itibarla, uygulanmakla etkisi tükenecek nitelikteki idari işlemlerin, uygulanmakla tamamlanan, uygulandıkları takdirde geri döndürülemez sonuçlara yol açma olasılığı bulunan, bu özellikleri itibarıyla da haklarında acil olarak karar verilmesi gereken işlemler olarak değerlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.…
Doktrin ve mahkeme kararları ışığında uygulanmakla etkisi tükenecek idari işlemler,…