KAMU GÖREVLİSİ KAVRAMININ SOMUTLAŞTIRILMASI
İdare hukuku açısından “kamu görevlileri, bir kamu tüzel kişisi tarafından bir kamu hukuku bağıyla istihdam edilen görevlilerdir.”…
Buna karşın kamu görevlisi kavramı farklı kapsamlarda kullanılabilmektedir. Anayasa’nın…
3. STATÜTER PERSONEL
3.1. Devlet Memurları
Devlet memurları kamu görevlileri arasında belirli ve önemli bir grubu teşkil etmektedirler.…
1982 Anayasası’ndan önceki Türk Anayasalarında kamu personeline ilişkin ilkeler düzenlenirken…
DMK’nin 4/A maddesine göre, “Mevcut kuruluş biçimine bakılmaksızın, Devlet ve diğer kamu tüzel kişiliklerince genel idare esaslarına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerini ifa ile görevlendirilenler, bu Kanunun uygulanmasında memur sayılır.” Bu…
Mevcut haliyle DMK’de on farklı memur sınıfı bulunmaktadır. DMK’nin 36’ncı maddesine…
DMK, memurluğa alınma, memuriyetin sona ermesi, memurların hak, yükümlülük, atanma…
Örneğin, DMK’nin 50’nci maddesinin birinci fıkrası ilk defa Devlet memuru olarak…
Buna karşın, 2011 yılında DMK’ye eklenen ek 41’inci maddeyle kamuda uzman istihdamı…
3.2. Subaylar ve Astsubaylar
Subaylar ve astsubaylar, 1982 Anayasası öncesinde memur kavramının geniş yorumuna…
Subay ve astsubay statüleri genel olarak 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel…
Başta görev ve yetkiler olmak üzere askeri personel statüsüne ilişkin önemli bazı…
İlgili mevzuatta subaylık ve astsubaylık birer meslek olarak düzenlenmiş, bu statülerde…
3.3. Hakimler ve Savcılar
Hakimlerin ve savcıların statüleri ve idare ile ilişkileri önemli bir tartışma alanı…
Buna karşın, 1961 Anayasası’nın kamu personel rejimine ilişkin temel düzenlemesi…
“Genel, salt ve yuvarlak bir tanımlama ile “memur” kavramını “kamu hizmetleri görevlileri” gibi bir deyimle karşılamak ilk bakışta mümkün ve akla yatkın görülebilir. “Hâkim” deyiminin böyle bir kavramın içinde yeri olabileceğinde de kuşku yoktur. Bu genişlikte bir yorum, tabiatiyle subayları da “memur” kavramının kapsamı içinde görmek zorundadır.”…
Kararda “memur” kavramının idari hiyerarşiyi içerdiği,…
Hakimlik ve savcılık mesleklerine ilişkin temel ilke ve kurallar 1982 Anayasası’nda…
1961 Anayasası döneminde olduğu gibi hakimlerin ve savcıların özlük işleri özerk…
Hakimlik ve savcılık statüleri Anayasa’da gösterilen kurallar çerçevesinde 2802 sayılı…
Anayasa Mahkemesi, bir kararında hakimlerin ve savcıların muvafakatleri alınmak kaydıyla…
“Hâkimlerin görevlerinde bağımsızlığı kendilerine diğer devlet memurlarından farklı bir konum (statü) verilmesi yani güvencelerinin olması, maddî anlamda yargı fonksiyonunu yerine getirmeleri dolayısıyladır. Bu nedenle, yargısal görevlerinden idarî bir göreve ancak muvafakatları alınmak koşulu ile atanabilmektedirler.…
… İdare örgütü içinde yer alan ve idarî görevler üstlenerek Bakanlık hiyerarşisine bağlı olan merkez kuruluşundaki hâkim ve savcılar, yargı işlevini yapanlar gibi bağımsız kabul edilemez. Çünkü, emir ve direktif altında görev yapmak bağımsızlık kavramına ters düşer.”…
Buna göre, hakimlerin görevlerinde bağımsız olmaları yargılama faaliyetiyle sınırlıdır.…
Bu itibarla, hakimler ve savcılar, statüleri yargılama faaliyetinin gerekleri ve…
3.4. Öğretim Elemanları
1982 Anayasası öncesi dönemde memur kavramının geniş yorumuna dâhil kabul edilen…
Öğretim elemanları, haklarında uygulanacak mali hükümler yönünden, yayımlanan ilk…
Diğer bir kararda ise, öğretim üyelerinin statüsünün yasayla ve özerklik ilkesi dikkate…
“Anayasa’nın 117. maddesinin son fıkrasında “Memurların nitelikleri, atanmaları, ödev ve yetkileri, haklan ve yükümleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri Kanunla düzenlenir” ilkesi yer almıştır. Bu hüküm ilke olarak öğretim üyeleri açısından da geçerli olduğunda duraksamaya yer yoktur. O halde yasa koyucu, 120. maddenin üniversiteler için getirdiği özel ilkelerde de bağlı ve sadık kalarak öğretim üyelerinin niteliklerini, atanma esâslarını, ödev ve yetkilerini, haklarını ve yükümlerini, aylık ve ödeneklerini ve öteki özlük işlerini yasa koymak suretiyle saptamalıdır.”…
1982 Anayasası’nda da akademik özerklik ilkesine yer verilmiş ve öğretim elemanlarının…
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, yükseköğretim faaliyetinde geçerli usul ve esaslar…
2547 sayılı Kanun’a göre öğretim elemanları; öğretim üyeleri, öğretim görevlileri,…
2914 sayılı Kanun’da öğretim elemanları üç sınıfa ayrılmıştır:…
i. Profesörler, doçentler ve yardımcı doçentlerden oluşan öğretim üyeleri sınıfı…
ii. Öğretim görevlileri ile okutmanlardan oluşan öğretim görevlileri ve okutmanlar…
iii. Araştırma görevlileri ile uzman, çevirici ve eğitim - öğretim planlamacılarından…