Evvela ifade etmek isteriz ki, kanaatimizce, kurumun mantığı ve mutlak niteliği icabı,…
Yasama dokunulmazlığı müessesesinin ise, sadece yasama çalışmalarına doğrudan katılacak…
2. Cumhurbaşkanı
1924 Anayasası, 41. maddesinin 2. fıkrası ile, görev süresi içerisinde cumhurbaşkanının…
Bahsi geçen görüşlerden biri, Cumhurbaşkanının milletvekillerinden, hatta milletvekili…
Öğretide de cumhurbaşkanının kişisel suçlarından dolayı sorumlu olduğu mutabakatla…
Cumhurbaşkanının kişisel suçlarından ötürü sorumlu olduğunu kabul eden yazarlardan…
Kanaatimiz odur ki, Cumhurbaşkanının kişisel suçlarından ötürü yargılanmasının görev…
TBMM’nin vatana ihanet usulünü cumhurbaşkanının kişisel suçları açısından da işletmesi…
Son olarak, Anayasa’da açık hüküm olmamasına rağmen, Cumhurbaşkanının milletvekili…
B. Süre Yönünden
1. Meclisin İstimrarı İlkesi ve Yasama Dokunulmazlığı
Gerek Kanun-u Esasi döneminde görülen meclisin tatil edilip bir daha toplantıya çağırılmamasına…
1982 Anayasası’nın 83. maddesi gereğince, parlamenter fonksiyon ile ilgisi olmayan…
İfade etmek gerekir ki, 1982 Anayasası’nda dokunulmazlığın sürekli olup olmadığı…
“Anayasada yasama dokunulmazlığının, yasama dönemi boyunca kesintisiz olarak devam edeceği kabul edilmiştir. Bunun yerine, … dokunulmazlığın, Meclisin toplantı dönemlerinde söz konusu olacağı kabul edilebilir. Bu durumda Meclisin tatilde olduğu dönemlerde, milletvekilleri dokunulmazlıktan yararlanamayacaktır. Bu, dokunulmazlık kurumunun mantığına uygun bir haldir. Yukarıda belirtildiği üzere dokunulmazlığın temel gayesi, milletvekillerini, keyfi veya asılsız iddialarla yasama görevlerini yerine getirmelerini engelleyecek kovuşturmalar karşısında korumaktır. Meclisin tatil olduğu dönemlerde yasama faaliyetlerinde bulunmayan bir milletvekilinin dokunulmazlığının bulunmasında öncelikli bir kamu yararı söz konusu değildir”(97)…
Kanaatimizce, AİHM içtihatları çerçevesinde şiddet/şiddete teşvik unsuru içermediği…
KIRATLI da, katıldığımız bir biçimde, meclisin istimrarı ilkesi karşısında yasama…
“…Bilindiği gibi, parlmanter muafiyetler, icra organının tahakkümüne karşı parlamentonun siyasi ve hukuki bağımsızlığını korumak zarureti ile mevcut bulunmuştur. Bir memlekette parlmanter dokunulmazlığın dar veya geniş tutulması veya tamamen kaldırılması, Meclisin icra organı karşısında bağımsız kalabilmesi imkanına ve derecesine bağlıdır. Bu bağımsızlık imkanı da her şeyden önce o memlekette, ferdi hürriyetleri tam bir teminat altına alan, fertleri keyfi kovuşturma ve tevkiflerden koruyan bir hukuk düzeninin kurulması ile varlık kazanabilir. Ferdi hürriyetlerin tam bir teminat altında bulunmadığı memleketlerde parlamentonun bağımsızlığını sağlamak için, dokunulmaz(l)ığın geniş tutu(l)ması bir ihtiyaçtır… Ferdi hürriyetlerin memleketimizde tam bir teminat altında bulunduğunu söylemek de güçtür. Bu itibarla, bugünkü durumda, dokunulmazlığı içtima süresine inhisar ettirmek, Meclisin bağımsızlığını azaltmak tehlikesini de beraberinde taşımaktadır…”(103).2. Yasama Dokunulmazlığının Başlangıcı ve Sona Ermesi
Doktrinde yasama dokunulmazlığının ne vakit başlamış sayılması gerektiği hususunda…
Kanaatimiz odur ki, yasama dokunulmazlığı koruması milletvekilliğinin kazanılmasıyla…
Yasama dokunulmazlığı kurumunun sağladığı korumanın gayesini göz önünde bulundurarak…
İfade etmek gerekir ki, Yüksek Seçim Kurulu’nun (YSK) bahsi geçen meseleye dair vermiş…
“…Her ne kadar, anılan tarihte milletvekili seçilen Mehmet Cihat ÖZÖNDER’e 2839 sayılı Yasa’nın 4125 sayılı Yasa ile değişik 36 ncı maddesi uyarınca bir tutanak verilmemiş ise de, anılan işlemin kurucu değil açıklayıcı olması sebebiyle bu husus neticeye etkili değildir….22 Temmuz 2007 Pazar günü yapılan Milletvekili Genel Seçimi sonrasında, sandık kurullarınca düzenlenerek seçim kurullarına teslim edilen tutanak-
Yukarıdan beri yapılan açıklamalar çerçevesinde;….Mehmet Cihat ÖZÖNDER’in….oy verme günü olan 22/07/2007 Pazar günü saat 17:00 itibariyle….milletvekili seçilmiş sayılmasına….karar verilmesi gerekmiştir”(110)…
Anılan sebeplerle, oy verme işleminin sonlandığı anda başlayan yasama dokunulmazlığı,…
Yasama dokunulmazlığı, milletvekili olmayan Bakanlar Kurulu üyeleri açısından ise,…
C. Ceza Muhakemesi ve Cezaların İnfazı Yönlerinden
Yasama sorumsuzluğu, bir görüşe göre suçun oluşumuna (meşruiyet sebebi nazariyesi),…
Anayasal düzenimizde sadece cezai yönden bir koruma sağlayan ve hukuk davalarına…
1. Muhakeme Engeli Olarak Yasama Dokunulmazlığı
1982 Anayasası’nın 83. maddesinin 2. fıkrası, yasama dokunulmazlığının engel olduğu…
a. Tutma
“Tutulamaz” ifadesi, kimi müelliflere göre “yakalanamaz” tabiriyle eş anlamlıdır;…
Şu halde, 83. maddenin 2. fıkrasında, defaatle bahsetmiş olduğu “yakalama” tedbirini…
Ceza muhakemesi hukukuna yabancı bir terim olan “tutma”, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi…
Buna göre, kanaatimizce, 1982 Anayasası’nın “tutulamaz” tabiri, milletvekilleri hakkında…
Yasama dokunulmazlığının mani olduğu bu muhakeme işlemlerine karşın, hareket özgürlüğünü…
Mesele dinleme yönünden ele alındığında, öncelikle mukayeseli hukuktan bir örnek…
Konuyu meskende arama yönünden incelemek gerekirse, CMK’nin 120. madde hükmü üzerinde…
İfade etmiş olduğumuz üzere, yasama dokunulmazlığının meskende arama sonucunda tatbik…
b. Sorguya Çekme
5271 sayılı CMK’nin 2. maddesinin h bendi uyarınca, sorgu, şüpheli veya sanığın hakim…
Öğretide, 1982 Anayasası’nın 83. maddesindeki “sorguya çekilemez” hükmünün kapsamı…
Erdener YURTCAN ise, 1992 tarihli Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu değişikliğinin teknik…
Dokunulmazlığın kanun önünde eşitlik ilkesinin bir istisnası olduğu, istisnaların…
“Sorguya çekilemez” hükmünün kapsamı üzerindeki tartışmalardan ikincisi, milletvekilinin…