Makina çeşitleri bakımından MKSGŞ’ da sanayi makinası, iş makinası veya tarım makinası…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
II. Makina Kırılması Sigortası Rizikoları
A. Konusu ve Kapsamı
Makina kırılması sigortası, makinada oluşacak hasarların sebep olduğu zararları sigorta…
MKSGŞ m. 1’de sigortacının sigorta poliçesi ile bu poliçenin ayrılmaz cüzünü teşkil eden ekli envanter cetvelinde sayıları, imalat yılları; nitelikleri ve değerleri yazılı makina…
Sigorta poliçesine ve bu poliçenin ayrılmaz bir parçası olan envanter cetveline sözleşmeye konu edilen makina/makinaların sayısı, imalat yılı, niteliği ve her değeri yazılmış olmalıdır.…
Makinanın montajı yapılıp deneme devresinden sonra normal çalışır halde iken veya aynı…
Kanaatimizce, söz konusu zarar da makina kırılması sigortası kapsamındadır. Çünkü…
Makinadaki hasar ani ve beklenmedik bir şekilde meydana gelmelidir. Ani terimi sözlük anlamı itibariyle, ansızın ortaya çıkan, birden bire husule gelen durum olarak ifade edilmektedir. Beklenmedik
Mahkeme kararlarında hasarın ani ve/veya beklenmedik şekilde meydana gelip gelmediği…
Ani ve beklenmedik olma kavramları sık sık birbiri ile karıştırılan ve birbirlerinin…
MKSGŞ’ya göre teminat, makinanın tamirat ve ikame masraflarına ilişkindir. Tamirat…
Sigorta sözleşmesine konu makinanın tam ziyaı halinde veya tamiri mümkün olmayan…
Yukarıda belirtmiş olduğumuz ön şartların tamamının birlikte gerçekleşmiş olmasıyla…
Son olarak belirtmek gerekir ki MKSGŞ m.1’e göre bazı alet ve parçalar doğrudan doğruya…
B. Sigortalanan Rizikolar
MKSGŞ’da hangi rizikoların sigorta teminatı kapsamında olduğu tek tek sayılarak belirtilmiştir.…
Makina kırılması sigortası sözleşmesi ile sigortalanan rizikoları sırasıyla incelemeye…
1. İşletme Kazaları Rizikosu
Teknolojinin ilerlemesi ile birlikte meydana gelen kazaların büyük bir kısmının işletmelerle…
Arapça bir kelime olan kaza kavramı ise bir irade neticesi olmaksızın veya umulmayan…
İşletme kazası kavramı, İsviçre Hukukunda ilk olarak 1852 ve 1857 tarihli Demiryolu…
Tüm bu anlatılanlar kapsamında işletmede meydana gelen bir kaza dolayısıyla sigorta…
2. Modelin, İmalatın, Montajın, Malzemenin, Kalıbın, Dökümün ve İşçiliğin Kusurlu Olması Rizikosu
Hammaddenin makina ve iş gücü ile işlenerek yeni bir mal olarak satışa sunulması…
Öncelikle belirtmemiz gerekir ki genel şarttaki bu hüküm, modelin, imalatın, montajın,…
Mal, objektif olarak kendisinden beklenen niteliklere veya subjektif olarak alıcıya…
Açıkça görüleceği üzere sözleşmeye konu edilen makinanın modelinin, imalatının, montajın,…
1- Sözleşmeye konu makinanın modeli, imalatı, montajı, malzemesi, kalıbı,…
2- Makinada bir zarar meydana gelmeli,…
3- Bu zarar ile ayıp arasında uygun bir illiyet bağı bulunmalıdır. Söz konusu…
Yüksek Mahkeme de yerleşik hale gelmiş içtihatları uyarınca makinada meydana gelen…
yargılama sırasında alınan bilirkişi raporu doğrultusunda, davanın kısmen kabulü yönünde hüküm kurulmuşsa da, hüküm yeterli araştırma ve incelemeye dayanmadığı gibi temel alınan bilirkişi raporu da uyuşmazlığı çözmeye elverişli değildir. Gerek sigorta ekspertizi tarafından bilgisine başvurulan makina mühendisi bilirkişi, gerek mahkemece alınan bilirkişi raporu birlikte değerlendirildiğinde, davaya konu lastikli yükleyicinin hasara uğramasına sebep olan etkenin, makina parçasının içine yer alan porozite tabir edilen boşluklar olduğu, bu boşlukların zamanla çatlaklara sebebiyet vererek sigortalı emtianın hasarlanmasına sebep olduğu anlaşılmaktadır. Buna karşın dava dosyası içindeki her iki bilirkişi raporu, hasarın sigorta örtüsü içinde yer alıp almadığını tespit bakımından farklı sonuçlara ulaşmaktadır. Mahkemece alınan raporda, porozitenin imalat hatasından kaynaklandığı ve Makina Kırılması Genel Şartları uyarınca, hasarın sigorta örtüsü altında olduğu bildirilmesine karşın sigorta ekspertizi tarafından bilgisine başvurulan bilirkişi tarafından hazırlanan raporda ise davaya konu hasarın çatlak başlangıcı ve nihai kırılma arasında önemli bir zaman farkı olan yorulma kırılması modeli ile gerçekleştiği belirtilmiştir. Bu durum karşısında, davaya konu hasarın sigorta teminatı kapsamında yer alıp almadığının tespiti amacıyla aralarında makina mühendisi, metalürji mühendisi ve sigorta hukuku uzmanının bulunduğu bilirkişi heyetinden rapor alınmak suretiyle makina parçaları içinde yer alan porozite miktar, oran ve niteliğinin imalat hatasına işaret edip etmediği hususları tereddüde yer olmayacak şekilde tespit edildikten sonra davalının sorumluluğunun tayin edilmesi gerekirken, eksik inceleme ve yetersiz bilirkişi raporuna dayalı hüküm kurulması doğru bulunmamış…” yönündeki…
Özetle, makinanın imalat aşamasındaki ayıp sonucu oluşan zarar ve ziyan MKSGŞ uyarınca…
3. Yağlama Kusuru Rizikosu
Yağlama kusuru, teknik bir riziko olarak karşımıza çıkmaktadır. Teknik anlamı itibariyle…
Makinadaki yağın çeşidinin, miktarının, debisinin, kirlilik oranının, basıncının,…
Diğer yandan sigorta ettirenin söz konusu makinayı yağlamasına veya belirli periyotlarla…