Diğer imar planlarının olduğu gibi koruma amaçlı imar planlarının hayata geçirilmesi…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi:
Temmuz 2017
ISBN:
978-605-152-561-7
eISBN:
978-605-7542-44-1
Baskı:
1
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
III. Koruma Amaçlı İmar Planı Doğrultusunda Gerçekleştirilen Uygulama İşlemleri
Belirli bir alandaki yapılaşma faaliyetlerinin sistemli bir şekilde gerçekleşmesi,…
Öte yandan, imar planlarının hayata geçirilmesi yani uygulama işlemlerinin tesis…
“Belediyeler; imar planlarının yürürlüğe girmesinden en geç 3 ay içinde, bu planı tatbik etmek üzere 5 yıllık imar programlarını hazırlarlar. Beş yıllık imar programlarının görüşülmesi sırasında ilgili yatırımcı kamu kuruluşlarının temsilcileri görüşleri esas alınmak üzere Meclis toplantısına katılır. Bu programlar; belediye meclisinde kabul edildikten sonra kesinleşir. Bu program içinde bulunan kamu kuruluşlarına tahsis edilen alanlar, ilgili kamu kuruluşlarına bildirilir. Beş yıllık imar programları sınırları içinde kalan alanlardaki kamu hizmet tesislerine tahsis edilmiş
Plan kararlarının uygulanmasının ilk aşaması olarak nitelenen imar programının, planın…
Koruma amaçlı imar planlarının hayata geçirilmesine yönelik imar programı hazırlanmasına…
İmar Kanunu’ndaki açık hükümlere rağmen, imar programlarının hazırlanmamış olması,…
A. Kamulaştırma
1. Genel Olarak Kamulaştırma
Devlet veya kamu tüzel kişilerinin yerine getirmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin…
Kamulaştırma işleminin 2942 sayılı Kanun’da idari ve adli olmak üzere iki aşama şeklinde…
Koruma amaçlı imar planlarının uygulanması ve koruma gerekleri doğrultusunda kültür…
İdare ve malik arasında bedel konusunda bir mutabakata varılamaması durumunda, ikinci…
2. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Kamulaştırılması
Daha önce de ifade ettiğimiz üzere, kültür ve tabiat varlıklarının korunması idareye…
a. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Kamulaştırılmasında Yetki
İdare hukukunda yetkisizliğin asıl olduğu, bir idarenin ancak kendisine kanun ile…
Her ne kadar kanunda kamulaştırma yetkisine sahip tek bakanlığın Kültür ve Turizm…
Menşei vakıf olup da çeşitli sebeplerle kısmen veya tamamen özel hukuk kişilerinin…
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nda kamulaştırma yetkisi verilen diğer…
2863 sayılı Kanun’da yapılan değişiklikler neticesinde pek çok idareye kamulaştırma…
Öte yandan, kültür varlıklarını koruma kurulları ile tabiat varlıklarını koruma komisyonlarının…
b. 2863 Sayılı Kanunda İdareyi Kamulaştırma Yapmaya Sevk Eden Nedenler
Kamulaştırma işleminin yetki unsuru yukarıda açıklanmış olduğu şekilde ortaya konulduktan…
Taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının bulunduğu parseller ile bunların korunma…
(1) Koruma Gerekleri Doğrultusunda Kamulaştırma
Kısmen veya tamamen gerçek kişilerin ya da özel hukuk kişilerinin mülkiyetinde bulunan…
Danıştay, mülkiyet hakkının kamulaştırma yolu ile kaldırılmasının ancak kamu yararının…
“Kamulaştırma veya taşınmaza el koyma, mülkiyet hakkına Devlet ya da kamu idarelerinin yaptığı bir müdahaledir. Bu yöntem ile mülkiyet hakkı ortadan kaldırılmaktadır. Mülkiyet hakkından yoksun bırakan bir müdahalenin kabul edilebilmesi için hukuki olması, diğer bir anlatımla müdahalenin hukuki bir temele dayanması ve müdahalenin meşru bir
I. derece doğal ve arkeolojik sit alanı niteliğinde olan bir taşınmazda, Hazine tarafından…
Özel hukuk kişilerinin mülkiyetinde bulunan taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının…
Öte yandan, taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının bulunduğu parsellerin devlet…
(2) Koruma Amaçlı İmar Planları Doğrultusunda Kamulaştırma
Bilindiği üzere kamulaştırma işleminin, imar planlarının hayata geçirilmesi amacıyla…
Kamulaştırma işleminin imar planına dayalı olarak tesis edilmesi halinde ayrıca bir…
Koruma amaçlı imar planlarında baskın unsur “koruma işlevi” ise de, diğer imar planlarında olduğu gibi bu planlarda da yol, otopark, yeşil alan gibi ortak kullanım alanlarına ayrılmış yerler bulunacaktır. Korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının korunma alanlarının bu
c. Kamulaştırma Bedelinin Tespit Edilmesi
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nda, kamulaştırma bedelinin tespiti sırasında…
Yukarıda sözü edilen düzenlemeden anlaşılacağı üzere taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının…
“…AİHM, davanın esasını teşkil eden konunun, Türk hukuku uyarınca, tescilli mülk için kamulaştırma tazminatı hesaplanırken, mülkün kısmi enderliğinden ve mimari ve tarihi özelliklerden kaynaklanan değerini göz önüne almanın olanak dahilinde olmadığı kanısındadır. Türk yasaları, bu tür özelliklerin göz önüne alınmasını kapsam dışı bırakarak, söz konusu değerlendirmelere sınırlar getirmiştir. Bu nedenle, söz konusu özellikler tescilli mülkün değerinin arttığını gösterse dahi ulusal mahkemeler, bu özellikleri göz önüne alamamaktadır. Buna karşılık, kamulaştırılan bir taşınmazın değerinin, tescilli mülk olarak kaydedilmesi nedeniyle değerinin düştüğünün kaydedildiği Yargıtay içtihadına göre, mahkemeler ödenecek tazminatı belirlerken bu tür değer kayıplarını göz önüne almaktadır.…
AİHM, bu kıymet takdir sisteminin, devlete açık bir avantaj sağlaması nedeniyle adil olmadığını kaydeder. Kamulaştırma tazminatının belirlenmesinde nihai bir değer artışı dikkate alınmazken, mülkün tescilli oluşundan kaynaklanan değer kaybının, kamulaştırma sırasında göz önüne alınması sağlanmaktadır. Bu nedenle, bu tür bir sistem yalnızca külfetli bakım masraflarını üstlenen tescilli mülk sahiplerinin cezalandırılması olasılığını getirmez, aynı zamanda onları mülklerinin belirli özelliklerinden kaynaklanabilecek değer artışlarından mahrum bırakır. AİHM ayrıca, Daire gibi, tescilli taşınmazların kamulaştırılması alanında Avrupa Konseyi üyesi bazı ülkelerin uygulamalarının, kıymet takdiri hususunda kesin bir kural ya da ortak kriter bulunmamasına rağmen, uygun tazminat belirlenirken söz konusu mülklerin belirli özelliklerini göz önüne alma seçeneğinin, kesin olarak göz ardı edilmediğini gösterdiğini gözlemler. Bu nedenle AİHM, yukarıda kaydedilenler ışığında, mülkten mahrum bırakma ve güdülen kamu yararı arasındaki orantılılık gereklerinin karşılanması için, tescilli mülkün kamulaştırılması halinde, sahibinin alacağı tazminat belirlenirken binanın belirli özelliklerini makul bir dereceye kadar göz önüne almanın uygun olduğu kanaatindedir.”(29)…