Bugüne kadar toplumsal yaşama dair görüş geliştirmiş düşünce sistemlerinin hepsinin,…
“Platon’dan Hobbes’a, Locke’tan Kant’a, Mill’den Dewey’e Rousseau’dan Marks ve Engels’e, filozoflar kendi dünya görüşleri doğrultusunda genel siyasal teorilerinin bir parçası olarak eğitim üzerine doktrinler oluşturmuşlardır.” (4)…
Çoğu zaman eğitim yasalarının halktan talep gelmesini beklemeksizin politikacılar…
Çocukların mevcut düzenin değerlerini benimseyerek yetiştirilmesinin düzenin devamlılığı…
“Fakat anayasal sürekliliğin sağlanmasına yaradığının söylendiğini işittiğimiz güvencelerden (koruma tedbirlerinden) en önemlisi, fakat bugün en aldırış edilmeyeni eğitimdir - yani, yurttaşların anayasaya uygun bir yolda yaşamak için eğitilmeleri. Bireyler bir politeia’nın ilkelerine göre -yani, toplumun yasaları demokratikse demokratik olarak, oligarşikse oligarşik
Eğitimin mevcut iktidar ilişkilerini sürdürmek için kullanıldığı iddiası Hobbes’un…
Egemenlik ile vatandaşlara öğretilecek düşüncelerin belirlenmesi arasındaki ilişki,…
Hobbes, insanların egemenlikten doğan haklara boyun eğmesi için yalnızca yasa ya…
Okulun bireyleri toplumsal yaşamı benimsemeye, toplumun sorunlarına karşı duyarlı…
Okulun bireyleri şekillendirici rolüne dikkat çeken başka yazarlar da vardır. Bertrand…
Eğitimin kurumsallaşması ve devlet denetimine alınmasını kapitalist sistemin “belirli…
Benzer şekilde iktidarın tek kullanım şeklinin yasaklayıcı normlar üretmek olmadığını…
Foucault’nun eğitimi (ve aileyi) XVII ve XVIII. y.y.’da devletin Kilise’den devraldığı…
Bu noktada doktrinde eğitim ve öğretim kavramlarının birbirinden ayrı tutulduğunu…
Modern devletle birlikte, çocukların toplumsal kuralları öğrenmesinde okul, ailenin…
“Modern toplumlarda, yapılandırılmış eğitim pratiği ve kurumların rolü günden güne artmaktadır… Daha önce hiçbir çağda, günümüzde olduğu kadar çok sayıda insan kolektif ve sistemli olarak özellikle bu amaçla oluşturulan yapılandırılmış kurumlarda eğitim görmüyordu.”(25)…
Eğitimin modern öncesi toplumlarda “uzmanlaşmış kurumlar eliyle” verilmesi yaygın…
Eğitimin uzmanlaşmış kurumlara devrinden önce çocuklar, mesleki ve toplumsal kuralları…
“İnsanların yetişkinliğe başkalarının çocuklarını”(30)…
“Eski dayanışma bağlarına saygıyı içermeyen ve bireye değer veren bir hayat şuuru; öğretmen, hoca gibi, çocuğu velisinden edinemeyeceği bilgilerle tanıştırmakla görevli üçüncü kişilere başvurmayı zorunlu kılar. Veliler de aslında anlamışlardır ki, özel alana kapanma, çocuğa yoksunluk duyurma tehlikesi taşıyacaktır; nitekim artık veliler, eskiden topluluğun çocuğa verdiği eğitimin bir benzerini vermekten acizdirler.”(32)…
Türkiye’de uygulanan eğitim sistemine göre öğrenciler ancak on üçüncü eğitim yılında…
Türk Milli Eğitim Temel Kanunu’na göre eğitimin amacı; bu çalışmada daha önce ana baba eğitiminden beklendiği söylenen amaçla aynıdır. Buna göre ilköğretimin amacı öğrencileri iyi vatandaşlar olarak yetiştirmek ve toplumsal yaşamın kurallarını öğretmek, hayata ve üst kademe eğitime hazırlamaktır(33).…
Türk Milli Eğitim Temel Kanunu’nda da açıkça görüldüğü gibi zorunlu temel…
Zorunlu temel eğitim yoluyla eğitim kurumları, toplumsal yaşama ilişkin ebeveyn eğitiminin…
Rejimin totaliter ya da demokratik olmasından bağımsız olarak eğitime her bir siyasi düzenin devamını sağlayacak niteliklere sahip insanların yetişmesi için başvurulur(37).…
