K. 2014/10115…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Kasko sigortasında sigorta ettirene tazminat ödeyen sigortacının, zarardan değişik sebeplerle sorumlu kişilere yönelttiği yasal halefliğe dayalı rücu istemi
T.C.…
YARGITAY…
17. HUKUK DAİRESİ…
E. 2014/11623…
T. 26.6.2014…
Davacı vekili, müvekkiline kasko sigortalı aracın davalının kusurlu olarak neden…
Davalı B. ve E. Ö. vekili, kazanın oluşmasında müvekkillerinin kusurunun bulunmadığını…
Mahkemece, iddia, savunma, toplanan kanıtlara ve benimsenen bilirkişi raporuna göre;…
1- )Davalı B. ve E. Ö. vekilinin temyiz itirazı yönünden;…
7.10.2004 tarih, 25606 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan ve 1.6.2005 tarihinde yürürlüğe…
Temyize konu karar anılan Kanunun yürürlüğünden sonra verildiğinden kesin niteliktedir.…
2- )Davacı vekilinin temyiz itirazı yönünden;…
a- )Dosya içerisindeki bilgi ve belgelere, mahkeme kararının gerekçesinde dayanılan…
b- )Dava, 6762 Sayılı TTK’nun 1301. maddesinden (6102 sayılı TTK m. 1472 )…
Davacı vekili meydana gelen trafik kazasında kasko sigortalı aracın hasara uğraması…
BK’nın 50, 51. maddesi ve müteselsil sorumluluk esaslarına göre, kusurlu oldukları…
Müteselsil sorumlulukta, kural olarak borçlulardan her biri, BK’nın 141. 142. maddesine…
Açıklanan ilkeler altında somut olaya baktığımızda davacı vekili davasını teselsül…
3- )Kabule göre de, davaya konu tazminat miktarı likit (belirli, muayyen) olmayıp…
YORUM…
Yüksek Mahkeme ele almakta olduğumuz kararında doğru sonuca varmıştır. Kanımızca “müteselsil sorumluluğa” ilişkin gerekçelendirme daha değişik bir biçimde yapılsaydı konu daha netleşmiş olurdu.…
Olayda davacı kasko sigortacısı, haleflik hakkına dayalı rücu davası açmıştır. Davacı, tazminat istemini kazaya yol açtığı belirlenen araçlardan birinin işleten ve sürücüsüne yöneltmiş ve onların müteselsil olarak sorumlu tutulmalarını istemiştir. …
Olayda kazaya sebep olan bir diğer araç daha söz konusudur. Ancak kararda açıklandığına göre bu ikinci aracın sürücüsünün kimliği belirlenememiştir (Sanırız aracın plakası ve işleteninin kim olduğu da saptanamamıştır). Yapılan belirlemeye göre işleten ve sürücüsü dava edilen ilk aracın sürücüsünün kusuru kazaya %10 oranında etki etmiş; %90 kusur ise belirlenemeyen ikinci araca çıkarılmıştır. Davacı sigortacının kendisine halef olduğu zarara maruz kalan sigorta ettirenin aracında ise kusur bulunmamaktadır. …
Kısaca üç aracın karıştığı kazada zarar gören sigortalı aracın sürücüsü kusursuz; işleten ve sürücüsü dava edilen araç %10; kimliği belirlenemeyen üçüncü bir araç ise %90 kusurludur.…
Olayda iki ayrı müteselsil sorumluluk söz konusudur: …
- Davalılar (davalı işleten ve davalı sürücü) arasında…
- Davalı işleten ile kazaya %90 kusuruyla sebep olan (kimliği belirlenemeyen) aracın işleteni arasında …
Davalılar arasındaki (davacının da dava dilekçesinde ileri sürdüğü anlaşılan) teselsül, niteliği itibariyle değişik hukuksal sebeplere dayanarak aynı zarardan sorumlu olan kişiler arasındaki teselsüldür. Davalı araç işleteni Karayolları Trafik Kanunu’nda (KTK) düzenlenen araç işleteninin sorumluluğuna ilişkin kurallar uyarınca sorumludur. %10 kusurlu olduğu belirtilen davalı işletenin aracını kaza sırasında sevk etmekte olan sürücü ise Borçlar Kanunu (BK)…
2011 tarihli Türk Borçlar Kanunu m.61 önceki yasada yer alan “eksik teselsül-tam teselsül” ayırımını kaldırmış ve hem birlikte zarar neden olanlar, hem de aynı zarardan değişik sebeplerle sorumlu olanlar arasında teselsülün söz konusu olacağını hükme bağlamıştır. Bununla birlikte, KTK m.88 fk.1 de trafik kazalarından kaynaklanan zararlar için birden fazla kişinin sorumlu tutulması olasılığı hakkında özel bir düzenleme getirmiştir. Buna göre, sorumlular arasında teselsül söz konusu olacaktır. Şu halde, en başta kusurlu sürücü ile kaza sırasında bu sürücü tarafından yönetilmekte olan aracın işleteni arasında (TBK m.61’e ek olarak) KTK m.88 fk.1 uyarınca da teselsül bulunmaktadır. Kanımızca metnini aşağıda verdiğimiz KTK m.88 fk.1 kapsamına yalnızca %10 oranında kusurlu olan sürücü ve o aracın işleteni (davalılar) değil, ayrıca kazaya karışan ve sürücüsünün %90 oranında kusurlu olduğu belirlenen – ancak plakası ve sürücüsü saptanamamış olan- diğer aracın (dava dışı) sürücü ve işleteni de girmektedir. …
KTK m.88 fk.1 şu şekildedir: …
Zarar verenlerin birden fazla olması…
Madde 88…
Bir motorlu aracın katıldığı bir kazada, bir üçüncü kişinin uğradığı zarardan dolayı, birden fazla kişi tazminatla yükümlü bulunuyorsa, bunlar müteselsil olarak sorumlu tutulur.…
Birden fazla kişinin sorumlu olduğu durumlarda, bunlar arasındaki ilişki bakımından zarar, olayın bütün şartları değerlendirilerek paylaştırılır. Özel durumlar ve özellikle araçların işletme tehlikeleri, zararın iç ilişkide başka türlü paylaştırılmasını haklı göstermedikçe, işletenler ve araç işleticisinin bağlı olduğu teşebbüs sahipleri kusurları oranında zarara katlanırlar.…