T. 29.05.2017…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Kişisel kusuru ile yol açtığı tek taraflı kazada vefat eden araç sürücüsünün desteğinden yoksun kalanların, aracın ZTS poliçesi olmaması dolayısıyla Güvence Hesabı’na yönelttikleri dava
Yargıtay 17. Hukuk Dairesi …
E. 2016/14573 …
K. 2017/6035 …
Davacılar vekili, davacıların oğlu Erkan Kesen’in yaptığı tek taraflı kazada öldüğünü,…
Davalı vekili, davacılar murisi sürücünün kazada tam kusurlu olması nedeniyle davacıların…
Mahkemece, iddia, savunma, yapılan yargılama ve toplanan delillere göre; davanın…
Dava, tek taraflı trafik kazasından kaynaklanan destekten yoksun kalma tazminatı…
Karayolları Trafik Kanunu’nun 91. maddesi gereği, aynı kanunun 85. maddesinde belirtilen,…
Türk Ticaret Kanunu’nun 1425. maddesine göre sigorta poliçesi genel ve varsa özel…
Karayolları Trafik Kanununun 93. maddesi gereği zorunlu mali sorumluluk sigortası…
01.06.2015 tarihinde yürürlüğe giren Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk…
Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik) Sigortası Genel Şartları, yürürlüğe girmesinden…
Karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortası teminatının kapsamı,…
01.06.2015 tarihinde yürürlüğe giren Karayolları Motorlu araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk…
Karayolları Trafik Kanunu’nun 92. Maddesinin (a) ve (c) bentleri, Karayolları Motorlu…
a) Talep edilen destek tazminatı, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre sigortalıya…
b) Motorlu aracın işletilmesinden dolayı ölen kişinin üçüncü kişi olması gerekir.…
c) Sigortalının sorumluluk riski kapsamında olmakla beraber destek şahsının kusuruna…
Somut olayda, davacıların desteği sürücü Erkan Kesen’in sevk ve idaresinde ki 33…
Kaza tarihi itibarı ile aracın zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptırılmamış olması…
Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik) Sigortası Genel Şartları…
Yine genel şartların A.6. maddesi (d) bendinde destekten yoksun kalan hak sahibinin,…
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle davalı vekilinin temyiz itirazlarının kabulü…
YORUM …
Yargıtay 17. Hukuk Dairesi’nin 29.05.2017 gün ve E. 2016/14573 K. 2017/6035 sayılı kararına konu olan uyuşmazlık aşağıdaki gibidir: …
Araç sürücüsü, yaptığı tek taraflı trafik kazası sonucunda hayatını kaybetmiştir. Onun desteğinden yoksun kalanlar, aracın Zorunlu Trafik Sigortası (ZTS) bulunmadığından, Güvence Hesabı’na karşı “destekten yoksun kalma tazminatı” (DYKT) davası açmışlardır. …
Davalı Güvence Hesabı, savunma olarak sürücünün (desteğin) kazada “tam kusurlu” olduğunu ve davacıların bu sebeple dava haklarının bulunmadığını öne sürmüştür. …
Mahkeme davayı kabul etmiş ve Güvence Hesabını tazminat ödemesi gerektiğine hükmetmiştir. …
Bunun üzerine Güvence Hesabı, temyiz yoluna başvurmuştur. …
Yargıtay 17. HD, ilk derece mahkemesi kararını bozmuştur.…
Yargıtay 17. HD kararında yer alan bazı gerekçelerin özeti (kalın yazı) ve bunlara ilişkin yorumlarımız şöyledir: …
Yeni Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik) Sigortası Genel Şartları 01.06.2015 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Yeni genel şartlar ile, 2003 tarihli (önceki) Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları yürürlükten kaldırılmıştır. C.11 maddesine göre yeni genel şartlar yürürlük tarihinden sonra kurulan sözleşmelere uygulanacaktır. Bunun doğal sonucu olarak yeni genel şartların yürürlük tarihinden sonra düzenlenen poliçelerde eski genel şartların uygulanma imkanı bulunmamaktadır.…
Yeni Zorunlu Trafik Sigortası Genel Şartları (ZTS GŞ), yayınlandığı tarihten daha önceki bir günü “yürürlük tarihi” olarak belirlemiştir. Bu da geriye etkili genel şart çıkartılmasının hukuksal açıdan mümkün olup olmayacağı tartışmasına yol açmıştır. …
- Zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartları, teminat tutarları ile tarife ve talimatları Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlıkça tespit edilir ve Resmi Gazetede yayımlanır (Karayolları Trafik Kanunu m.93). Hazine Müsteşarlığı kanundan aldığı yetki ile zorunlu sigorta genel şartlarını belirlemektedir. Bu nedenle zo
Ülkemizde sigorta genel şartları, Sigortacılık Kanunu m.11(1) uyarınca Hazine Müsteşarlığı tarafından “onaylanması” gereken metinler olmakla birlikte, uygulamada bunların Müsteşarlık tarafından “onaylanması” değil, doğrudan düzenlenmesi ve yayınlanarak yürürlüğe konulması söz konusudur. …
Karayolları Trafik Kanunu (KTK) ise, ZTS Genel Şartlarının Hazine Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakanlık tarafından “tespit edileceğini” ve yayınlanacağını öngörmüştür. Buradaki “tespit etme” deyiminin “düzenleme” anlamında kullanılmış olduğunu varsaymaktayız. …
ZTS GŞ’nın KTK m.93 uyarınca Bakanlık tarafından düzenlenmesi gerektiği varsayımında, acaba genel işlem koşullarına ilişkin yasal hükümler (özellikle Borçlar Kanunu hükümleri) ZTS GŞ’na uygulanacak mıdır? 17. HD bu soruya olumsuz yanıt vermiştir. …