1) Kavram olarak hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı, bütün yönleriyle ele alındığında;…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
SONUÇ
Hükmün açıklanmasının geri bırakılması isimli çalışmamızın sonuç kısmında, tezin…
Hükmün açıklanmasının geriye bırakılmasına konu yargısal karar, iki katmandan oluşmaktadır.…
Uygulamada mahkemeler, hükmün açıklanmasının geriye bırakılması kararını verdiği…
2) Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararının hukuki niteliğini ise şu şekilde belirtmek mümkündür. İçerdiği…
3) Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun, erteleme kurumunun diğer çeşitleri ile benzerlik ve farklılığı şöyle sıralanabilir:…
a) Kamu davasının açılmasının ertelenmesi kurumuna bakıldığında hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu ile bir çok
b) Yargılamanın (duruşmanın) ertelenmesi kurumu ile CMK 190. maddesinde belirtilen “Duruşmaya Ara Verilmesi” kurumunu karıştırmamak gerekmektedir. Duruşmanın ya da diğer deyişle yargılamanın ertelenmesi, kurumsal bir yöntemdir. Suç failine bazı haklar tanınmakta ve yükümlülüklere tabi tutulmaktadır. Duruşmanın ertelenmesi, erteleme kurumunun bir türüdür. Yine duruşmanın ertelenmesi, açılmış bulunan ve yürütülmekte olan bir kamu davasına ilişkin yargılamanın, mahkemece belirli bir süre sonuna kadar geri bırakılmasını ifade etmektedir. Belirlenen süre, esasında diğer erteleme kurumlarında olduğu gibi bir denetim süreci sayılmaktadır. Sanık bu sürede kurallara uygun davranırsa, hakkındaki duruşma ve yargılama devam etmeden sonlandırılmasına karar verilir. Amaçlanan, duruşmanın ertelenmesi olmayıp, suçluluk veya suçsuzluk durumu saptanmaksızın, kovuşturmanın bir daha gündeme alınmamak üzere sonlandırılmasıdır. Kamu davasının açılmasının ertelenmesinde yetki ve takdir savcıya ait olmasına karşın,…
c) Cezanın Ertelenmesi; erteleme kurumunun ana çekirdeği olan ve tarihsel süreçte diğer erteleme türlerine kaynaklık eden bir kurum olup, belirlenen ve hükmedilen cezanın şartlı olarak ötelenmesidir. Sanığın deneme sürecinde, şartlara uyduğuna ve uslu bir yaşam geçirdiğine kanaat getirilirse, hakkındaki hüküm; bazı sistemlerde suçun işlenmemiş ve cezanın da gerçekleşmemiş olduğu; diğer bazı sistemlerde ise suçun işlenmiş, cezasının kesilmiş, ve infazın edilmiş varsayıldığı sonucuyla noktalanır olmuştur. Türk Hukuk sisteminde 2005 yılından itibaren başlayan değişiklik hareketinden sonra 5237 sayılı yasayla en son halini almıştır. 5237 sayılı yasanın 51. maddesinde “Hapis Cezasının Ertelenmesi” adıyla düzenlenmiştir. Maddede, iki yıl ve daha az süreyle hapis cezasına mahkum edilenler için erteleme söz konusu olabilmektedir. Ancak bütün miktarlardaki Adli Para Cezalarının ise, hiç bir şekilde ertelenmesi mümkün değildir. Yaş sınırı on sekiz yaşını doldurmamış kişiler ile altmış beş yaş üstü kişiler için bu süre üç yıldır. Ayrıca cezanın ertelenebilmesi için, daha önce üç aydan fazla kasıtlı bir suçtan ceza almamış olmak, yargılama sürecinde pişmanlık duyduğu ve bir daha suç işlemeyeceği konusunda mahkemece kanaat oluşması gerekmektedir. Ancak pişmanlık duymuş olmak şartı, aynı zamanda sanığın işlemediği bir suçu, gerçeğe aykırı olarak üstlenme riskini de taşımaktadır. Erteleme, mağdurun ve kamunun uğradığı zararın aynen iadesi, suç işlenmeden önceki duruma
d) infazın ertelenmesi; kişiye ceza verilmiş hüküm kesinleşmiş, cezanın çektirilmesine…
Türkiye’deki yasal düzenlemeler kapsamında, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin…
Yasal söylemle infazın ertelenmesi olarak adlandırılmayan ancak, fonksiyon olarak…
4) Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı için koşulları şu şekilde sıralamak mümkündür:…
Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun ana koşularını biri objektif, ikincisi…
Objektif koşullar: a) Sanığa verilen cezanın, hapis cinsinde ise iki yıldan yukarı olmaması veya hapis cezası ile birlikte adli para cezası veya tek başına adli para cezası olması gerekir. Hapis cezası için üst sınır öngörülmüşken, adli para cezası için üst sınır öngörülmemiştir. Subjektif Koşullar: a) Sanığın daha önce kasıtlı bir suçtan mahkum olmamış…
Sanığın daha önce kasıtlı bir suçtan mahkum olmamış olması gerekir. Ancak bu kural,…
Sanığın bir daha suç işlemeyeceği konusunda mahkemece kanaat oluşması konusu da tartışmalı…
Hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına yasal olarak engel olmayan suç tipleri ve…
Kurumun uygulamasında en önemli ve problemli hususlardan bir tanesi de, sanığın verdiği…
Zararın pasif süjesi olan mağdurun, gerçek kişiler ile kamu kurumları olması mümkündür.…
Zararın giderilmesi için istenebilecek suç tipleri de önem arz etmektedir. Bunun…