Reklam kavramı hem öğretide hem de hukuki metinlerde birbirinden farklı şekillerde…
1.1.1.2. Öğretide Yapılan Tanımlar
Reklamın mesaj unsuruna vurgu yapan bir tanıma göre reklam; “bir ürün ya da hizmetin potansiyel alıcılarına etkili satış mesajları göndermek suretiyle yapılan güçlü bir iletişim biçimi ve pazarlama aracıdır”(5).…
Yine reklamı mesaj olarak kabul eden başka bir tanıma göre reklam; “mal ve hizmetleri tanıtmak ve satışlarını arttırmak amacıyla, üretici veya satıcı tarafından bir bedel ödenerek herhangi bir vasıta ile yayınlanan her türlü mesajdır”(6)…
Reklamın tüketiciyi yönlendirme özelliğine dikkat çeken bir tanıma göre reklam; “bir…
Daha geniş kapsamlı bir tanıma göre reklam; “mal/hizmetin veya işletmenin ya da maddi veya manevi gayelerle ilgili bir düşüncenin, bir bedel karşılığında, rakiplerinden/benzerlerinden sıyrılarak, tüketicinin dikkatini çekmesi ve onu o mala/hizmete veya işletmeye yönlendirmesi için denenen her türlü yoldur”(8).…
Reklamın “ikna etme”, “yönlendirme” ve “ücret karşılığında yapılma” özelliklerini…
Öğretide AYDOĞDU, geniş anlamda reklam- hukuki anlamda reklam ayrımına giderek iki…
Amerikan Pazarlama Derneği Tanımlar Kurulu tarafından, reklamın daha çok pazarlama…
Reklamın tanımı yapılırken 84/450 sayılı AB Direktifinden istifade edilmesi gerektiğini…
1.1.1.3. Mevzuatta Yapılan Tanımlar
Mevzuatımızda farklı metinlerde değişik reklam tanımlarına yer verildiği görülmektedir.…
Yürürlükten kalkan 4077 sayılı TKHK’da, ticari reklamın tanımı yer almamaktaydı.…
Öte yandan eski Ticari Reklam ve İlanlara Dair Yönetmelikte, ticari reklamla beraber…
Reklama dair bir diğer tanım, 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın…
195 Sayılı Basın İlan Kurumu Teşkiline Dair Kanun’un(22) “Hususi İlan ve Reklamlar” başlıklı ikinci kısmında “Satışı artırmak gibi ticari gayelerle veya bir şeye veya bir fikre rağbet sağlamak gibi maddi veya manevi bir menfaat temini maksadiyle gazete ve dergilerde yazı, resim veya çizgilerle yapılan ilanlar, reklam sayılır (m.40/2)” denmektedir. Söz konusu bu tanım, madde metninden anlaşılacağı üzere yazılı basında yer alan reklamlar için düzenlenmekle birlikte, iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeler göz önüne alındığında günümüz açısından oldukça yetersiz bir tanımdır(23).…
Uluslararası mevzuatta yapılan tanımlara değinilecek olursa, Avrupa Sınır Ötesi Televizyon…
Avrupa Konseyi tarafından çıkarılan 2006/114/EC sayılı yönergenin 2. Maddesine göre…
Yine Avrupa Konseyi tarafından çıkarılan 89/552/EEC sayılı direktifin 1-c maddesinde…
Son olarak, Uluslararası Ticaret Odası ( International Chamber of Commerce, ICC)…
Görüldüğü üzere mevzuatımızda yeknesak bir reklam tanımından bahsetmek mümkün değildir Öte yandan, öğretide de farklı perspektiflerden yola çıkılarak yapılmış pek çok reklam…
1-) Reklam bir pazarlama aracıdır.…
2-) Reklam bir kitle iletişimidir.…
3-) Reklam, reklam verenden tüketiciye doğru yönelen mesajlar bütünüdür.…
4-) Reklam ile tüketici belli bir mal, hizmet veya düşünceyle ilgili olarak bilgilendirilmeye…
5-) Reklam belirli bir ücret karşılığı yapılır.…
6-) Reklamda reklam yapan kişi, kurum veya kuruluş bellidir.…
7-) Reklam, yazılı, görsel, işitsel ve benzeri vasıtalarla tüketiciye ulaştırılı…
1.1.2. Reklamın Unsurları
1.1.2.1. Mesaj(Tanıtım) Unsuru
Reklam, esasen mal veya hizmetlerin tüketicilere tanıtılmasını amaçlamaktadır. Söz…
Reklam mesajı, tüketiciye mal ve hizmetlerle ilgili ulaştırılmak istenen bilgi veya…
Mesaj unsuruna dair öğretide çoğunlukla kabul edilen görüş, reklamın kişisel olmayan,…
Kanaatimizce de, günümüzdeki teknolojik gelişmeler ölçüsünde reklamın görünüm biçimlerinin…
1.1.2.2. Ticari Amaç Unsuru
Ticari amaç unsuru, reklamdaki tanıtımın ticari amaçlarla yapılmasını ifade etmektedir.…
1.1.2.3. Vasıta(Mecra) Unsuru
Reklamın içerdiği mesajın tüketiciye ulaştırılabilmesi için bir vasıtanın kullanılması…
Tanımdan anlaşıldığı üzere, reklam mesajı ile hedef kitlenin buluştuğu ortam, her…
Öğretide bir görüş, yüz yüze tanıtımlarla birlikte malın etiketi, ambalajı, reklam…
1.1.2.4. Mesaj Kaynağı Unsuru
Mesaj kaynağı, reklamda reklam verenin(mesaj kaynağının) kim olduğunun bilinmesi…
Reklamdan beklenen faydanın sağlanması için reklam verenin kimliğinin bilinmesi önemlidir.…
Öğretide bir görüş, “viral reklamlar” veya sosyal medya üzerinden yapılan bazı reklamlar…
1.1.2.5. Bedel(Ücret) Unsuru
Bedel unsuru, gerek öğretideki ve gerekse mevzuattaki tanımlar açısından üzerinde…
Evvelce belirtildiği gibi, reklamın hedef kitleye ulaşabilmesi için bir mecraya ihtiyaç…