Ekonomik idari faaliyetlerdeki kamu yararının biçimsel analizi için temel soruları…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült

Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Üçüncü Bölüm
Ekonomik Kamu Yararı Kavramının İdare Hukukundaki İçeriğinin Belirlenmesi Sorunu
I. Kavramın İçinin Doldurulması Sorunu
İdare hukukunda kamu hizmetleri bakımından genel ve kolektif gereksinimlerin karşılanması…
1. Ekonomik kamu yararının belirlenmesindeki temel ölçü ve kıstaslar nelerdir?…
2. Ekonomik kamu yararının içeriğinin somutlaştırılmasında kimler yetkilidir?…
3. Ekonomik kamu yararının içeriği hangi usullerle belirlenmelidir?…
4. Bir ekonomik kamu hizmeti söz konusu olduğunda nasıl bir kamu yararı ölçütü göz…
5. Böyle bir ölçütün ne tür boyutları vardır?Sayfa 158…
Bu sorulara ek olarak idarenin özel hukuk kişilerinin ekonomik faaliyetlerine müdahalesi…
Kamu yararı hakkında yapılacak olan yöntem tartışmaları, kamu yararının ne olduğunun…
Kamu yararını idari tasarrufların etki alanı bakımından şu şekilde sınıflandırab…
o Toplumun tamamına yönelik genel bir yararın (veya toplumsal ihtiyacın) temin edilmesini…
o Toplumun bir kısmının yararını ve çıkarlarını gerçekleştirmeye yönelik idari t…
o Bireysel çıkarları gerçekleştirmeye yönelik idari tasarruflar.…
Bunlar arasında yarar çatışması olduğunda da sıralı bir hiyerarşi takip edilmesi…
A. Temel Yaklaşımlar
Kamu yararının işlevini merkeze alan modern hukuk ve siyaset düşüncesindeki kamu…
1. Maddi adalete karşı şekli adalet olarak kamu yararı(2):…
2. Basit çoğunluğun tercihi olarak kamu yararı (faydacı-liberal gelenek)(3):…
3. İstek ve çıkarların regülasyonu olarak kamu yararı (demokrat-liberteryan gelenek):…
4. Temel demokratik ve anayasal bir değer olarak kamu yararı (cumhuriyetçi-komüniteryan gelenek): aşırı…
5. Kamu yararına post-modern karşı çıkış: eleştirel hukuk çalışmalarında ve fenomenoloji çalışmalarda kamu yararının idari tasarrufların hukuka uygunluğunun değerlendirilmesindeki tek başına kriter olma olanağı ve meşruluğu reddedilmektedir. Bu yaklaşımın en önemli çıkarımlarından biri, idari tasarruflar bakımından kamu yararı toplumsal olarak temellendirilmeli ve bu temellendirmenin en temel dayanağı tamamıyla idari tek yönlü etkisinden uzak, karşılıklı etkileşime dayalı toplumsal süreçlerden oluşmalıdır(8)…
Kamu yararının kim tarafından ve nasıl belirleneceği hakkındaki görüşleri…
Objektivist yaklaşım; Bu yaklaşıma göre esasında kamu yararı idareden ve yargıdan bağımsız olarak toplum içerisinde zaten vardır ve mücessemdir, esas mesele bunun tespitidir(9).…
Sübjektivist yaklaşım; Bu yaklaşım kapsamında, kamu yararının içeriğinin belirlenmesinde öznenin kim olacağı sorunu çok önemlidir(11).…
Pragmatik idealizm (John Dewey), kamu yararı idealinden ibarettir. Dewey’e göre kamu yararı, sosyal araştırma, kamu yoklaması ve kamu müzakeresi olmaksızın rasyonel yollarla bilinemez. Çünkü kamu yararı, kendi çıkarını korumaya odaklanan toplum (kamu) tarafından duruma ve zamana göre şekillenen bir idealdir.(12)…
Kamu yararının içeriğinin belirlenmesine yönelik bu yaklaşımların yanında ayrıca…
• Felsefi yaklaşım,…
o Rasyonalist teori,…
o İdealist teori,…
o Realist teori,…
• Hukuki yaklaşım,…
• Ekonomik yaklaşım: Ekonomistler kamu yararını, ekonomik işlemlerin faydasını toplum…
• Hukuk – ekonomi yaklaşımı,Sayfa 162…
• Kamu yönetimi yaklaşımı.…
B. Hukukun Belirleyiciliği
Ekonomik kamu yararı kavramının içinin doldurulmasında hukukun belirleyici rolünü…
• Temel hak ve özgürlükler ile diğer esaslar hakkındaki anayasal düzenleme, …
• Kanunlar ve kanunların açıkça öngörmesine bağlı olarak yapılan idari işlemlerle…
• Mahkeme kararları ile kamu yararını içtihat ve yorum yöntemleri çerçevesinde somutlaştırıp…
• Hukuki belirlilik, hukuki istikrar, hukuki güvenlik ilkesi, hizmet gerekleri(14),…
Kamu yararının içeriğinin belirlenmesinde hukukun belirleyici rolü kavramın daha…
Kamu yararının anayasal temelleri ele alınırken, anayasanın demokrasi, insan hak…
C. Ekonominin Belirleyiciliği ve Sınırları
Ekonomik kamu yararının içeriğinin tespitinde ekonominin belirleyiciliği birinci…
Ekonomik kamu yararının içinin doldurulmasından ekonomik imkânlardan hem içeriksel…
• Özellikle birinci bölümde ayrıntılı olarak üzerinde durulan toplumsal refah ölçütü…
• İdare hukuku ekonominin toplumsal refahı ölçme yöntemlerini kamu yararının ölçülmesinde…
Yukarıda yer alan ekonomik yöntemlerin, ekonomik kamu yararının içeriğinin tespitindeki…
Yine 1982 Anayasası’nın 65. Maddesine göre devlet, ekonomik alandaki görevlerini…
1982 Anayasasının 166. maddesi, kamu yatırımlarında kamu yararı ile birlikte kaynakların verimliliğini ölçü…
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu gibi birçok mevzuat, idareye ekonomik verileri…
D. Sosyo-Ekonomik Tercihlerin Ekonomik Kamu Yararı Kavramına Etkisi
Sosyal devlet ilkesi kapsamında “...toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak; kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasi, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırma” devletin temel amaç ve görevleri arasında yer aldığı 1982 Anayasası 5. maddede vurgulanmıştır. Devlete yüklenen bu pozitif müdahaleci görev anayasanın sosyo-ekonomik tercihini göstermektedir. Bütün idari faaliyetlerin temel amacının kamu yararı olması, bu madde ile ifade edilen esasların kamu yararının somutlaştırılmasında önemli bir kıstas olarak dikkate alınmasını zorunlu kılmaktadır. Yani anayasanın 5.maddesine aykırı görülen yasaların (ve idari faaliyetlerin) kamu yararına aykırı olduğu söylenebilir. Bu maddeye göre devlet kamu yararını sağlamak için gerekli gördüğü faaliyetleri yerine getirebilir; çeşitli şirketler kurup işleterek ekonomik içerikli kamu hizmetleri sunabilir. Bu maddeye göre, kural olarak özel hukuk kişilerinin sosyal ve ekonomik serbestliği ilkesi söz konusudur; ancak bu sosyal ve ekonomik serbestlik kişiye anayasal temel hak ve hürriyetleri hukuka ve adalete aykırı olarak ihlal etme hakkı vermez. Örneğin kira sözleşmelerine müdahalede olduğu gibi, devletin piyasanın işleyişinde bir fiyat aralığı belirlemesi bu madde kapsamında değerlendirilebilir(23).…
Anayasa mahkemesi’ne göre sosyal devlet, “ekonomik açıdan müdahaleci devlettir”(24);…