-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Üçüncü Bölüm
FİİLİ TAŞIYICININ SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK
Fiili taşıyıcı, Guadalajara Sözleşmesinin kabulüyle, kendisine akdi talep yöneltme…
Şekil 9: Fiili Taşıyıcının SorumluluğuSayfa 118…
Guadalajara Sözleşmesinde fiili taşıyıcı, gerçekleştirmiş olduğu taşıma bakımından…
Asıl taşıyıcı, asıl taşıma sözleşmesinin ihlalinden asıl gönderen ve asıl taşıma…
Asıl ve alt taşıma sözleşmelerinin ve bu sözleşmelerden doğan hak ve borçların, fiili…
II. UYGULANACAK HUKUKİ REJİM
A. GENEL OLARAK
Günümüzde bir ülkeden diğerine yapılan eşya taşımaları uluslararası anlaşmalarla…
Uluslararası eşya taşımaları, iki farklı ülke arasında yapıldığı için, bu tür taşımaları…
Buna göre uygulanacak hukuki rejim tespit olunurken, öncelikle taşıma sözleşmesinin…
Taşıma sözleşmesinin, bir uluslararası anlaşmanın uygulama alanına girmediği ya da…
Burada önem arz eden husus, uluslararası anlaşmaların ardından uygulanacak hukukun…
Son olarak Türk Ticaret Kanununun 1. maddesinde, bu Kanundaki hükümlerle, bir ticari…
B. ASIL TAŞIMA SÖZLEŞMESİNİN TÂBİ OLDUĞU HUKUKİ REJİM
Türk hukuku bakımından, fiili taşıyıcının sorumluluğuna uygulanacak hukuki rejim…
Örneğin İzmir’den Pekin’e havayoluyla eşya taşımayı üstlenen taşıyıcının, İzmir-İstanbul…
Söz konusu mesele hakkında, fiili taşıyıcının hükme bağlandığı uluslararası düzenlemelerde,…
Dikkate değer diğer bir mesele, hem asıl hem de alt taşıma sözleşmesinin bağlı olduğu…
Bunun yanısıra, asıl taşıma sözleşmesinin tâbi olduğu hukuki rejimde, alt taşıma…
Örneğin, asıl taşıma sözleşmesinin CMR, fiili taşıyıcının gerçekleştirdiği taşımayı…
Asıl taşıma sözleşmesi CMR kapsamında olduğu için, CMR’de hüküm olmaması halinde…
C. TAŞIMA ORTAMININ TÂBİ OLDUĞU HUKUKİ REJİM
1. Karayolu Taşımaları
Türk hukukunda karayoluyla eşya taşımalarında fiili taşıyıcının sorumluluğu, Türk…
2. Demiryolu Taşımaları
Demiryoluyla uluslararası eşya taşıma sözleşmeleri ve bu sözleşmeler bakımından fiili…
3. Havayolu Taşımaları
Türkiye, Montreal Sözleşmesi’ne taraf bir ülkedir. Montreal Sözleşmesinde fiili taşıyıcı…
Türk hukukunda, ulusal hava taşımalarına Türk Sivil Havacılık Kanunu uygulanır, ancak…
Türk Sivil Havacılık Kanununun 106. maddesinde, yurtiçinde yapılacak havayolu taşımalarına…
4. Denizyolu Taşımaları
Türk Ticaret Kanununun deniz ticaretine dair beşinci kitabında denizyoluyla eşya…
Türkiye, fiili taşıyıcıya yer veren Hamburg Kurallarına taraf olmadığı gibi, tarafı…
5. Karma Taşımalar
Taşıma hukukunda, karma taşımaları düzenleyen ve aynı zamanda yürürlükte olan bir…
Karma taşımalar, Türk Ticaret Kanununun 902 vd maddelerinde “Değişik Tür Araçlar ile Taşıma”…
Örneğin taşıyıcı (karma taşıma operatörü) A’nın, karma taşıma sözleşmesiyle, eşyayı…
Başka bir ihtimalde, Isparta’dan İzmir limanı üzerinden Pire’ye (Yunanistan) konteyner…
Asıl Taşıma Sözleşmesi | Uluslararası Taşımalar | Ulusal Taşımalar | Fiili Taşıyıcının Sorumluluğu (Uluslararası Taşımalar) | Fiili Taşıyıcının Sorumluluğu (Ulusal Taşımalar) |
Karayolu | CMR | TTK 4. Kitap | TTK m. 888 | TTK m. 888 |
Havayolu | Montreal S. | TSHK | Montreal S. m. 39 | Montreal S. m. 39 (TSHK) |
Denizyolu | Lahey Kuralları | TTK 5. Kitap | TTK m. 1191 | TTK m. 1191 |
Demiryolu | CIM | TTK 4. Kitap | CIM m. 27 | TTK m. 888 |
Karma | - | Zararın gerçekleştiği ortam belli: Ortamın tâbi olduğu hukuk belli değil: TTK 4. Kitap | belli: TTK m. 888, 1191 / CIM m. 27 / Montreal S. m. 39. belli değil: TTK m. 888 | belli: TTK m. 888, 1191 / Montreal S. m. 39 vd. belli değil: TTK m. 888 |
Şekil 10: Türk Hukukunda Fiili Taşıyıcının Sorumluluğuna Tatbiki Mümkün Hükümler…
III. DAYANDIĞI ESASLAR
A. ASIL YÜKLE İLGİLİLERİN ÂKİD TAŞIYICIYA KARŞI HAK SAHİBİ OLDUKLARI ÖLÇÜDE SORUMLULUK
1. Âkid Taşıyıcı Gibi Sorumluluk
Fiili taşıyıcının sorumluluğu, Guadalajara Sözleşmesinden bu yana ayrıntıya girilmeden,…
Âkid taşıyıcı gibi sorumluluğun bir sonucu olarak, asıl taşıma sözleşmesinin tâbi…
Örneğin, Türk Ticaret Kanununun 888. maddesi manasında bir fiili taşıyıcı, 876. maddeye…
Benzer yönde Alman Ticaret Kanununun 437. maddesindeki “taşıyıcıyla aynı şekilde”…
2. Âkid Taşıyıcıya Ait Def’ileri İleri Sürebilme
Asıl yükle ilgililerin fiili taşıyıcıya başvurabilmesinin temelinde, asıl taşıma…
Fiili taşıyıcıyı, asıl yükle ilgililerin, âkid taşıyıcıya karşı sahip oldukları tazminat…
Fiili taşıyıcı, âkid taşıyıcı gibi sorumlu olduğundan, âkid taşıyıcının tâbi olduğu…
İşte fiili taşıyıcının, âkid taşıyıcıya nazaran daha ağır şekilde sorumlu tutulmasını…
Türk Ticaret Kanununun 888(2). maddesinde, “fiili taşıyıcının, taşıma sözleşmesinden doğan asıl taşıyıcıya ait bütün def’ileri ileri sürebileceği”…
Diğer bir yandan, 888. maddede bahsi geçen “def’i” den kastedilen, hukuk tekniği bakımından sadece def’iler değil, itirazları da kapsar şekilde taşıyıcının sorumluluğu rejiminin taşıyıcıya bahşettiği tüm savunma imkânlarıdır. Aynı şekilde, 2013 tarihli deniz ticareti hukuku reformu ile Alman Ticaret Kanununun 437. maddesindeki “Einwendungen”…