Karar No.: 2016/3263 …
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Yat sigortası uyarınca yatta meydana gelen hasarın tazmini istemiyle açılan dava- 805 sayılı “Türkçe Kullanılması” hakkında yasa- TTK 1429 ile TTK 1448 arasındaki ayrım (bu hükümlerin uygulanma alanları)
Yargıtay 11. Hukuk Dairesi …
Esas No.: 2016/53 …
Karar tarihi: 23.03.2016 …
Taraflar arasındaki davanın Sigorta Tahkim Komisyonu İtiraz Hakem Heyeti kurulunca…
Davacı vekili, Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurarak, müvekkilinin “Institute Yacht…
Davalı vekili, poliçe teminatının bağlı olduğu Institute Yacht Klozları’nın “İstisnalar”…
Sigorta Tahkim Komisyonu’nca, iddia, savunma, toplanılan deliller ve tüm dosya kapsamına…
Sigorta Tahkim Komisyonu kararına davacı vekili tarafından itiraz edilmesi üzerine,…
Sigorta Tahkim Komisyonu tarafından, taraflar arasındaki uyuşmazlıkla ilgili İtiraz…
Sigorta Tahkim Komisyonu İtiraz Hakem Heyeti kararı, davalı vekili tarafından temyiz…
1- Dosya içerisindeki bilgi ve belgelere, hakem heyeti kararının gerekçesinde dayanılan…
2- Talep, tekne sigorta poliçesine dayalı hasar bedelinin tazmini istemine ilişkin…
SONUÇ: Yukarıda (1) numaralı bentte açıklanan nedenlerle, davalı vekilinin sair temyiz…
YORUM…
Davacı, …
- Gezinti teknesini sigorta ettirdiğini, …
- Teknede arıza ve hasar meydana geldiğini, …
- Davalı sigortacının hasarın teminat dışında kaldığı gerekçesiyle ödeme yapmadığını ileri sürmüş ve hasar tutarının davalıdan tahsilini talep etmiştir.…
Davalı Institute Yacht Klozları’nın “İstisnalar” başlıklı bölümünün 10.10. maddesi uyarınca hasarın teminat dışında olduğunu savunmuştur. …
Uyuşmazlık Hakem Heyeti’nce, …
- Institute Yacht Clauses’ın İstisnalar başlıklı bölümünün 10.10. maddesinde “Yarı batık bir gemi neden olmadıkça, ağır hava nedeniyle motor…
- Bu kloz uyarınca sigorta ettirenin hasarının teminat kapsamı dışında olduğu …
gerekçesiyle, talebin reddine karar verilmiştir.…
İtiraz Hakem Heyeti ise …
- Taraflar arasında akdedilen poliçenin “Klozlar” başlığı altında 1. sayfasında teknenin, tekne, makine ve teçhizat itibariyle sigorta edildiği …
- Bu nedenle teknenin arızalanan motorunun ve buna bağlı makine ve teçhizatının teminat altına alındığı, …
- Hasarın teminat dışında kaldığını ispat yükünün davalı sigortacıya ait olduğu …
- Davalının özel şart olarak poliçede bulunan Institute Yacht Clauses 10.10. maddesine dayanarak hasarın teminat dışında olduğunu savunduğu …
- Oysa, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu m.11(5) uyarınca sigorta sözleşmelerinde yabancı kelimelere yer verilemeyeceği, …
- Bunun emredici bir hüküm ve yaptırımının da geçersizlik olduğu, …
- Anılan hüküm olmaksızın sözleşmenin yapılmayacağını ispat yükünün de davalı sigortacıda olduğu ancak davalı tarafça bu hususun ispatlanamadığı, …
- Bu nedenle sigorta sözleşmesinin, poliçenin eki olarak kabul edilen Instıtute Yacht Clauses hükümleri olmaksızın geçerli sayılacağı…
- Davalı sigortacının tekne motorunda arıza sebebiyle gerçekleşen hasarı tazmin etmesi gerektiği…
gerekçeleriyle hasar tutarının davalı sigortacıdan tahsiline karar vermiştir.…
Yargıtay bu kararı bozmuştur. Yüksek Mahkeme’ye göre: …
TTK’nın ‘’Zararı önleme, azaltma ve sigortacının rücu haklarını koruma yükümlülüğü’’ başlıklı 1448(1) maddesinde ‘’sigorta ettirenin, rizikonun gerçekleştiği veya gerçekleşme ihtimalinin yüksek olduğu durumlarda, zararın önlenmesi, azaltılması, artmasına engel olunması için, imkânlar ölçüsünde önlemler almakla yükümlü olduğu” belirtilmiştir. TTK 1448(2)’de ise ‘’bu yükümlülüğe aykırılık sigortacı aleyhine bir durum yaratmışsa, kusurun ağırlığına göre tazminattan indirim yapılacağı” öngörülmüştür. …
Davalı sigortacı tekne kaptanının hasarın artmasına neden olduğunu savunmuştur. …
Tekne kaptanının hasarın artmasına neden olduğu hususu hem ekspertiz raporunda hem de hakem heyeti tarafından alınan bilirkişi raporunda kabul edilmiştir. …
Buna rağmen hakem heyeti …
o TTK 1429 uyarınca gemi kaptanının sigortalının hukuken fiillerinden sorumlu bulunduğu kişiler arasında yer aldığı, …
o Kaptanın rizikonun gerçekleşmesine kasten sebep olduğuna dair bir tespit bulunmadığı, …
o Bu konudaki ispat yükünün TTK 1409(2) uyarınca sigorta şirketine ait olduğu fakat bu hususta bir delil ibraz edilemediği …
o Bu nedenlerle davalı sigortacının gemi kaptanının kusurundan kaynaklanan ilave zararlardan da sorumlu olduğu…
o Meydana gelen toplam zarardan, gemi kaptanının kusurlu davranışından dolayı yol açtığı zararların indirilemeyeceği sonucuna varmıştır.…
TTK 1429’daki düzenlemenin somut uyuşmazlıkla bir ilgisinin bulunmamaktadır.…