Ekli “Tarım ve Orman Bakanlığı Orman Genel Müdürlüğü Tarafından 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (b) Bendi Kapsamında Yapılacak Alımlara İlişkin Usul ve Esaslar"ın yürürlüğe konulmasına, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile ek 11 inci maddesi gereğince karar verilmiştir.
Tarım ve Orman Bakanlığı Orman Genel Müdürlüğü Tarafından 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (b) Bendi Kapsamında Yapılacak Alımlara İlişkin Usul ve Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Usul ve Esasların amacı, Tarım ve Orman Bakanlığına bağlı Orman Genel Müdürlüğü tarafından 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (b) bendi kapsamında sözleşmenin yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gereken veya Devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren hâllerle ilgili olarak orman yangınları ile mücadele faaliyetlerinin yürütülmesinde ihtiyaç duyulan mal ve hizmet alımlarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Usul ve Esaslar, sözleşmenin yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gereken veya Devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren hâllerle ilgili olarak Orman Genel Müdürlüğünün orman yangınları ile mücadele faaliyetlerinin yürütülmesinde ihtiyaç duyacağı yurt içinden veya yurt dışından yapılacak mal ve hizmet alımlarını kapsar.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile ek 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Usul ve Esasların uygulanmasında;
a) Acil ihtiyaç alımı: Orman yangınlarıyla mücadele kapsamında söndürme faaliyetinin devam ettiği süre içerisinde ortaya çıkan veya önceden öngörülemeyen, kısa sürede karşılanması gereken, karşılanamaması durumunda söndürme faaliyetinin aksamasına neden olan, akaryakıt dâhil, doğrudan ya da dolaylı ihtiyaç duyulan alımları,
b) Alım: Orman Genel Müdürlüğü ve/veya birimlerinin orman yangınlarıyla mücadele faaliyetlerinin yürütülmesinde ihtiyaç duyduğu, yurt içinde veya yurt dışında yerli ve/veya yabancı gerçek veya tüzel kişilerden bu Usul ve Esaslar kapsamında ihale veya doğrudan temin usulüyle yapacağı mal ve hizmet alımını,
c) Bakan: Tarım ve Orman Bakanını,
ç) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
d) EKAP: Kamu İhale Kurumu tarafından kurulan ve işletilen Elektronik Kamu Alımları Platformunu,
e) Genel Müdür: Orman Genel Müdürünü,
f) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
g) Harcama birimi: Bütçe ile ödenek tahsis edilen ve harcama yetkisi bulunan birimi,
ğ) Harcama yetkilisi: Harcama biriminin en üst yöneticisini,
h) Hava aracı: Orman yangınlarıyla mücadele kapsamında ihtiyaç duyulan ve fiilen orman yangınlarının yönetilmesi ve/veya söndürülmesinde kullanılan uçak, helikopter ve insansız hava araçlarının ayrı ayrı her birini,
ı) Hizmet: Orman yangınlarıyla mücadelede kullanılacak hava araçları ile kara araçlarının; kiralama, bakım, onarım, modernizasyon, idame, eğitim, abonelik, haberleşme, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ve yazılım hizmetleri ile acil ihtiyaç kapsamındaki hizmetleri,
i) İdare: Bu Usul ve Esaslar kapsamında alım yapacak Orman Genel Müdürlüğü ve/veya birimlerini,
j) İhale dokümanı: İsteklilere talimatları da içeren idari şartnameler ile teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgileri,
k) İhale yetkilisi: Orman Genel Müdürlüğünün ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi ve kurulları ile usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış görevlilerini,
l) İstekli: Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak olan ihale veya sözleşme konusu işi gerçekleştirmek üzere teklif veren gerçek veya tüzel kişiler ile bunların oluşturduğu ortak girişimleri,
m) Kara aracı: Orman yangınlarıyla mücadele kapsamında ihtiyaç duyulan ve fiilen orman yangınlarının yönetilmesi ve söndürülmesinde kullanılan arazöz, iş makinesi, ilk müdahale aracı, yangın yönetim aracı, yakıt tankeri, yangın lojistik aracı, su ikmal aracı ve treyler ile benzeri araçları,
n) Mal: Orman yangınları ile mücadele kapsamında ihtiyaç duyulan kara aracı, hava aracı ile bunlara ilişkin araç, gereç, teçhizat, modernizasyon, doküman, donanım, yedek parça ve acil ihtiyaç kapsamındaki malları,
o) Maliyet etkin: Fiyat dışı avantaj unsurlarının teklif edilen fiyata dâhil edilerek hesaplanan en düşük teklifi,
ö) Modernizasyon: Orman Genel Müdürlüğü envanterinde bulunan hava araçlarının teknolojik gelişmelere ve ihtiyaçlara bağlı olarak araştırma ve geliştirme yoluyla ve ilave yazılım ya da donanım kullanılarak kullanım ömrünün ve performansının arttırılmasını,
p) Orman yangını: Serbest yayılma eğiliminde olan ve ormanda yaşama birliği içinde bulunan, yanabilen canlı ve cansız bütün varlıkları yakarak yok eden ateşi,
r) Orman yangını ile mücadele faaliyeti: Ormanlık alanlarda ve ormanlık alanlara sirayet etme riski bulunan kırsal alanlardaki yangınlarla mücadele faaliyetlerini,
s) Satın alma görevlisi: Harcama yetkilisi tarafından satın alma faaliyetini yürütmek üzere görevlendirilmiş kişi veya kişileri,
ş) Sözleşme: Mal ve hizmet alımlarında Orman Genel Müdürlüğü ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
t) Teçhizat: Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki hava araçları ve kara araçları ile ekipleri için ihtiyaç duyulan kişisel koruyucu donanım, görev ekipmanları ve malzemeleri,
u) Yaklaşık maliyet: Alım öncesi her türlü fiyat araştırması yapılmak suretiyle katma değer vergisi hariç olmak üzere belirlenen değeri,
ü) Yüklenici: Sözleşme konusu işi gerçekleştirmek üzere İdare ile sözleşme imzalamış isteklileri,
ifade eder.
(2) Bu maddede tanımlanmamış hususlar hakkında 4734 sayılı Kanun ile ilgili mevzuatta yer alan tanımlar esas alınır.
Temel ilkeler ve sorumluluk
(1) İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamındaki alımlarda, ulusal menfaatin korunması, güvenlik ve gizliliğin gerektirdiği hususlar, standardizasyonun korunması, modernizasyonun sağlanması ve süratle hareket ilkelerinin yanı sıra, 4734 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temel ilkeleri de dikkate alınır.
(2) İdare yapılacak alımlarda; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamaktan sorumludur.
(3) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılan alımlar, birlikte veya kısımlar hâlinde yapılabilir.
(4) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılan alımlarda; Devlet güvenliğine ilişkin menfaatlerin korunmasını gerektiren hâller veya her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin sağlanması gözetilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Alım Usulleri
Alım usulleri
(1) İdare tarafından bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak alımlarda aşağıdaki usullerden biri uygulanır:
a) Doğrudan temin usulü.
b) Teklif alma yöntemi kullanılarak yapılacak ihale usulü.
Doğrudan temin usulü
(1) İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamına giren ihtiyaçlarını, aşağıda belirtilen hâllerde ilan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın, fiyat üzerinde görüşme yaparak doğrudan temin edebilir:
a) Acil ihtiyaç durumlarında, alımın yapıldığı yangına esas olmak üzere Genel Müdürlükçe şekli ve içeriği belirlenerek ilgililerine duyurulan “Yangın Haber Formu” düzenlenmesine müteakip yapılan acil ihtiyaç alımları.
b) Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki hava araçları, kara araçları ve ekipleri için ihtiyaç duyulan, bakım, modernizasyon, teçhizat, işletme ve idameye yönelik alımlar.
c) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki kamu idareleri, kamu iktisadi teşebbüsleri, döner sermayeler, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bu idarelere ait birlikler, özel kanunlarla vakıf, fon ve sair adlarla kurulmuş olan kuruluşlar ile bunların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme veya şirketlerden bu Usul ve Esaslar kapsamına giren alımlar.
ç) İkili veya çok taraflı uluslararası anlaşmalar gereği yapılan alımlar ile yabancı ülkelerin resmi kurumlarından yapılan alımlar.
d) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişilerden yapılacak alımlar.
(2) Birinci fıkranın;
a) (b), (c), (ç) ve (d) bentleri kapsamında yapılan alımlarda sözleşme yapılması zorunludur.
b) (a), (c), (ç) ve (d) bentleri kapsamında yapılacak alımlarda ayrıca piyasa fiyat araştırması yapılmaz.
Doğrudan temin süreci
(1) Doğrudan temin ile yapılacak alımlarda ilan yapma, teminat alma, alım komisyonu kurma, yaklaşık maliyet hesaplama ve yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın harcama yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından sadece 7 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki alımlara yönelik piyasada fiyat araştırması yapılarak ve gerekli görülen hâllerde fiyat görüşmesi gerçekleştirilerek ihtiyaçlar temin edilir. Satın alma görevlilerince yapılan fiyat araştırması dayanaklarıyla birlikte piyasa fiyat araştırması tutanağında gösterilir.
(2) 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen acil ihtiyaç alımları, harcama yetkilisi tarafından yazılı veya tutanağa bağlanmak şartı ile sözlü talimatı doğrultusunda karşılanır. Alınan talimat gereği, Genel Müdürlükçe şekli ve içeriği belirlenerek ilgililerine duyurulan “Orman Yangınları Acil Mal/Hizmet Talep Formu” satın alma görevlilerince düzenlenerek imza altına alınır. Harcama yetkilisi onayı ile yapılacak acil ihtiyaç alımlarında “Orman Yangınları Acil Mal/Hizmet Talep Formu” şartı aranmaz.
Teklif alma usulü
(1) Teklif alma usulü; ihale dokümanında belirtilen fiyat avantaj oranları dikkate alınarak malî ve teknik tekliflerin değerlendirilmesi ile yüklenicinin İdare tarafından seçildiği ihale usulüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teklif Alma Usulünün Uygulanması
İhaleye başlama kararı
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında ihtiyaç duyulan ve teklif alma usulü uygulanarak yapılacak alımlar, İdarenin ilgili birimi tarafından belirlenir ve ihale yetkilisinin onayı alınarak ihale süreci başlatılır.
İhale komisyonu
(1) İhale yetkilisi, ihaleyi gerçekleştirmek üzere ihale komisyonunu oluşturur.
(2) İhale komisyonu, tek sayıda olmak üzere başkan dâhil en az beş kişiden oluşur. Üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı, birinin muhasebe veya malî işlerden sorumlu personel ve birinin de ilgili birimden bir personel olması zorunludur. Asıl üyeler ile birlikte aynı sayıda ve nitelikte yedek üyeler belirlenir. İhale komisyonu toplantılarına başkan ve üyelerin bizzat katılması esastır. Ancak asıl üyelerin izinli, raporlu veya geçici görevli olmaları hâlinde, ihale yetkilisi onayında belirtilen yedek üyeler ihaleye katılır.
(3) İhale komisyonunun, İdarenin personelinden oluşturulması esastır. Ancak ihalenin niteliği gereği ihaleyi yapan İdarede yeterli sayıda veya nitelikte personel bulunmaması hâlinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelerden ihale komisyonuna üye alınabilir.
(4) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. İhale komisyonu başkan ve üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. İhale komisyonu başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullananlar, gerekçelerini ihale komisyonu kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, ihale komisyonu başkan ve üyelerinin adları ve soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır.
(5) İhale komisyonu, ihale kapsamında sunulan belgelerin doğruluğunu teyit için gerekli gördüğü belge ve bilgileri isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda yapılan talepler, ilgililerce ivedilikle yerine getirilir.
(6) İhale dokümanlarının birer örneği, gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla ilan tarihini izleyen üç gün içinde İdare tarafından ihale komisyonunun asıl üyelerine elden veya elektronik ortamda verilir ya da gönderilir. İdare tarafından gerek görüldüğü takdirde, yedek üyelere de ihale dokümanlarının birer örneği verilebilir. Yedek üyenin asıl üyenin yerine ihale komisyonunda görev alması hâlinde ise ihale dokümanlarının bir örneğinin yedek üyeye verilmesi zorunludur.
Yaklaşık maliyet ve güncellenmesi
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında teklif alma usulüne göre yapılacak alımlarda, ihale yapılmadan önce İdare tarafından, her türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir. Ancak yaklaşık maliyetin sınaî veya teknolojik zorunluluklar veya acil ihtiyaçlar nedeniyle belirlenemediğinin gerekçeleriyle birlikte onay belgesinde belirtilmesi kaydıyla, yaklaşık maliyet belirlenmeksizin ihale sürecine başlanabilir.
(2) Yaklaşık maliyete ilişkin herhangi bir bilgiye, onay belgesi ekindeki hesap cetveli dışında hiçbir belgede ve ilanlarda yer verilmez. İsteklilere veya alım süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
(3) İhale komisyonu, yaklaşık maliyetin ihale tarihine kadar geçen sürede değişikliğe uğradığını belirlemesi durumunda; değişikliğin gerekçelerini belirtmek suretiyle güncellediği yaklaşık maliyeti dikkate alır.
İhale işlem dosyası
(1) İhalesi yapılacak her iş için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada; ihale yetkilisinden alınan ihale onay belgesi ve eki yaklaşık maliyete ilişkin hesap cetveli, ihale dokümanı, ilan metinleri, istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile ilgili bütün belgeler bulunur.
İhale dokümanı
(1) İhale başlama kararının alınmasını müteakip, İdare tarafından ihale dokümanı hazırlanır. İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak ihaleye ilişkin idari şartname, teknik şartname, sözleşme tasarısı ve standart formları hazırlamaya yetkilidir. Ancak ihalesine çıkılacak alım işlerinin özelliği nedeniyle, İdare tarafından hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler hizmet alımı yapılması suretiyle de hazırlattırılabilir.
(2) İhale dokümanında; isteklilere talimatları içeren varsa fiyat dışı unsurlara uygulanacak avantaj oranları da belirtilmiş idari şartname, ihtiyaç listesi, sözleşme tasarısı, teknik şartname ve ekleri ile İdarece uygun görülen diğer bilgi ve belgeler yer alır. İhale dokümanında, söz konusu alım işinin 4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında yapıldığı, 4734 sayılı Kanundan istisna edildiği ve İdarenin alımı gerçekleştirip gerçekleştirmemekte veya kısmen gerçekleştirmemekte serbest olduğu hususlarına yer verilir.
(3) İdare, ihale dokümanını bu Usul ve Esaslara uygun olarak hazırlar. Her sayfası onaylanan dokümanın bir nüshasının ihale işlem dosyasında muhafazası zorunludur.
(4) İhale dokümanının Türkçe hazırlanması zorunludur. Ancak yabancı isteklilere açık olan ihalelerde, dokümanın tamamı veya bir kısmı Türkçe yanında başka dillerde de hazırlanabilir. Bu durumda, başka dillerde hazırlanan doküman da ihale dokümanlarına dâhil edilir; ancak dokümanın anlaşılmasında, yorumlanmasında ve anlaşmazlıkların çözümünde Türkçe metin esas alınır.
(5) Maliyet etkin en avantajlı teklifin esas alındığı, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu unsurların neler olduğu ve bu unsurların avantaj oranları açıkça belirtilir.
İhale ilanı
(1) İhale ilanında, işin tanımı ve kapsamı, varsa asgari yeterlik şartları, ihale dokümanı teslim şartları ve istenilen belgeler, ihale dokümanı alma tarihleri ve yeri ile teklif teslim tarihi ve yeri açıkça belirtilir.
(2) İhale ilanlarında yer alan bilgilerin ihale dokümanını oluşturan belgelerdeki düzenlemelere uygun olması gerekir. İhale dokümanında belirtilmeyen hususlara, ihale ilanında yer verilemez. İhale dokümanı hazırlanmadan ilan yayımlanamaz.
(3) İlan sürelerinin hesaplanmasında ilanın yayımlandığı gün dikkate alınır, ihale günü veya son başvuru günü dikkate alınmaz.
(4) İhaleler; işin özelliğine göre bütün isteklilere tekliflerini hazırlayabilmeleri için yeterli süre tanımak suretiyle ihale tarihinden en az on gün önce aşağıdaki şekillerden biri veya birkaçı ile ilan edilmek suretiyle duyurulur:
a) Gazete ile ilan: Gazete ilanları Basın İlan Kurumu aracılığıyla yapılır. Basın İlan Kurumu vasıtası ile ilan yapılamayan yerlerde valilikler, kaymakamlıklar veya belediyeler vasıtasıyla yapılabilir.
b) İdarenin internet sitesinde ilan.
c) EKAP üzerinden ilan.
İhale dokümanının görülmesi, satın alınması ve elektronik ortam üzerinden indirilmesi
(1) İhale dokümanı satış bedeli İdarece belirlenir ve ilanda düzenlenir. İhale dokümanı, teklif verecek isteklilere doküman bedeli yatırıldıktan sonra verilir. İhale doküman bedelleri, İdarenin hesabına gelir kaydedilir.
(2) İdare, hangi alımlara yönelik ihale ilanının EKAP üzerinden yayımlanacağını belirlemeye yetkilidir.
(3) İhale dokümanları İdarece her sayfası onaylanarak ihale işlem dosyasında muhafaza edilir.
Teknik şartname
(1) İdare; hizmet alımlarında işin teknik ayrıntılarını ve şartlarını, mal alımlarında ise alınacak malın teknik kriterleri ve özelliklerine yer verilen bir teknik şartname hazırlar.
(2) Alım konusu malın/hizmetin tek kaynaktan ve/veya uluslararası kabul gören, parça numarası, üretici firma kodu ve/veya prospektüsü ve benzeri gibi yolla alınabileceğinin usulüne göre belirlenmesi hâlinde, harcama yetkilisi onayı alınarak teknik şartname hazırlanmaksızın alım yapılabilir.
(3) Teknik şartnamede teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir, belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Zorunluluk arz eden durumlarda İdare standardizasyon veya teknik zorunluluklar nedeniyle birden fazla ürünü içine alan bir kalite bandı oluşturmak amacıyla “veya dengi, veya muadili, ve benzeri gibi” ifadelere yer verilmek şartıyla marka, model veya patent belirtebilir.
(4) Teknik şartnamelerde; ihtiyaç konusu alımın bütün özellikleri, cinsi, miktarı, karakteristiği, varsa evrensel kodu ile ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler, garanti, teslim yeri ve şekli belirtilir.
(5) Teknik şartnamede, alım konusu malın ambalajlanması ve etiketlenmesi ile kullanım kılavuzuna yönelik düzenleme yapılabilir.
(6) Teknik şartnamede, alım konusu malın montajı ve satış sonrası servisi ile yedek parçasının sağlanmasına yönelik düzenleme yapılabilir.
(7) Teknik şartnamede yapılacak düzenlemelerin idari şartnamede belirtilen ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak öngörülen mesleki ve teknik yeterlik kriterleri ve belgeleriyle uyumlu olması gerekir.
(8) Teknik şartnamedeki düzenlemelerin; ihale komisyonu ile muayene ve kabul komisyonunca yapılacak inceleme ve değerlendirmelerde tereddüt oluşturmayacak şekilde açık olması gerekir.
(9) Özel imalat süreci gerektiren mal alımlarında; yüklenici tarafından öncelikle malın prototipinin İdareye sunulmasına ve bu prototipin kabulünden sonra üretiminin yapılmasına yönelik teknik şartnamede düzenleme yapılabilir.
(10) Alım konusu malın niteliği gereği yüklenicinin personel çalıştırmasının öngörülmesi hâlinde, bu personelin sayısı ve niteliği teknik şartnamede veya sözleşme tasarısında belirtilir.
(11) Özel imalat süreci gerektiren mal alımlarında, malın ilgili mevzuat gereğince teknik düzenleme kapsamında bulunması ve piyasaya arz edilmesinin belirli kurallara tabi olması durumunda; İdare ve yüklenicinin malın uygunluk değerlendirilmesine yönelik yükümlülükleri, teknik şartnamede ve/veya sözleşme tasarısında belirtilir.
(12) Teknik şartnamede ihale veya alım konusu işte kullanılacak makine, malzeme ve ekipmanın kullanımına yönelik düzenleme yapılabilir.
(13) Teknik şartname hazırlanmayan durumlarda;
a) İş emirleri,
b) Teknik kriterleri belirtir doküman,
c) Katalog,
ç) Numune,
gibi bilgi ve belgeler ile sarf malzeme veya yedek parça alımlarında mevcut mal veya ekipmanın marka, model, tip, parça numarası ve benzeri bilgileri ihtiva eden dokümanlar teknik şartname yerine geçecek belgeler olarak kabul edilir.
İhale dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
(1) İlan yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır.
(2) Tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin İdarece tespit edilmesi ya da İdareye yazılı olarak bildirilmesi hâlinde, zeyilname düzenlenmek suretiyle dokümanda değişiklik yapılabilir.
(3) Yapılan bu değişikliklere ilişkin zeyilname, ihale dokümanının bir parçası olarak ihale tarihinden en az beş gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde, doküman alanların tamamına bu Usul ve Esaslarda düzenlenen bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir.
(4) Yapılan değişiklik nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması hâlinde, ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi hâlinde; tekliflerini vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek, yeniden teklif verme imkânı tanınır.
(5) İstekliler, teklif verme aşamasında, ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak ihale tarihinden beş gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edebilir. Bu tarihten sonra yapılacak açıklama talepleri değerlendirmeye alınmaz.
(6) Açıklama talebinin İdarece uygun görülmesi hâlinde yapılacak açıklama, ihale dokümanının bir parçası olarak doküman alanların tamamına bu Usul ve Esaslarda düzenlenen bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. Açıklamada, sorular ve İdarenin ayrıntılı cevapları yer alır; ancak açıklama talebinde bulunanın kimliği belirtilmez.
(7) İsteklilerce yapılan bildirim üzerine gerçekleştirilen incelemede; tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve İdarece ihale dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi hâlinde, ihale tarihine beş günden az süre kalmış olsa dâhi gerekli düzeltme yapılarak yukarıdaki fıkralarda belirtilen usule göre ihale tarihi en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir.
(8) İdare ya da istekli tarafından belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması hâlinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür. Düzeltme ilanı, ihale ilanının yayımlandığı yayın organında ihale tarihinden en az beş gün öncesinde yayımlanır.
İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
(1) İdarenin gerekli gördüğü ya da ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların tespit edildiği hâllerde, ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.
(2) İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihalenin iptal edildiği hususu ile gerekçesi ihale dokümanını satın alanlara tebliğ edilir.
(3) İhalenin iptal edilmesi hâlinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce İdareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(4) İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
Teminatlar
(1) 4734 sayılı Kanunun 34 üncü maddesinde belirtilen değerler teminat olarak kabul edilir. İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale üzerinde kalan istekliden sözleşme imzalanmadan önce, ihale bedelinin en az % 6’sı oranında kesin teminat alınır.
(2) İhale dokümanında belirtilmesi kaydıyla yabancı para birimiyle yapılan ihalelerde teminatlar, teklif edilen para birimi üzerinden alınır.
(3) Teminat mektupları süresiz olarak verilebilir. Ayrıca, isteklinin/yüklenicinin işin kabulü yapılıncaya kadar veya ihale sonuçlanıncaya kadar sürenin belirli devrelerle herhangi bir bildirime gerek kalmadan uzatılacağı kaydı bulunan banka teminat mektupları da verilebilir.
(4) Geçici teminatlarla ilgili olarak bankalarca düzenlenecek süreli teminat mektuplarında; sürenin, tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla olacak şekilde düzenlenmesi ve bu sürenin teminat mektubunda İdarenin ikazına lüzum kalmaksızın belirli devreler hâlinde kendiliğinden uzayacağı hükmünün yer alması gereklidir.
(5) Kesin teminatlarla ilgili olarak bankalarca düzenlenecek süreli teminat mektuplarında süre; garanti süresi öngörülmüşse garanti süresinin bir ay sonrasını kapsayacak şekilde olması ve İdarenin ikazına lüzum kalmaksızın belirli devreler hâlinde otomatik olarak uzatılacağı hükmünün yer alması gerekir. Garanti süresi öngörülmeyen hâllerde teminat mektubu süresinin, kesin kabulün bir ay sonrasını kapsayacak şekilde olması ve İdarenin ikazına lüzum kalmaksızın belirli devreler hâlinde bu sürenin kendiliğinden uzayacağı hükmünün yer alması zorunludur.
(6) Taahhüdün, sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği ve yüklenicinin bu işten dolayı İdareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra, alınmış olan kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz belgesinin getirildiği saptanmasını müteakip; alınan mal veya yapılan iş için bir garanti süresi öngörülmesi hâlinde yarısı, garanti süresi dolduktan sonra kalanı, garanti süresi öngörülmeyen hâllerde ise tamamı yükleniciye iade edilir.
(7) Avans teminat mektuplarının süresi, mahsup süresi göz önüne alınarak İdarece belirlenir.
(8) İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
(9) Mevzuata aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.
Tekliflerin geçerlilik süresi
(1) Tekliflerin geçerlilik süresi; tekliflerin tahmini değerlendirme süresi, ihale kararının onaylanması ile sözleşme imzalanmasına kadar geçecek süre ve benzeri hususlar dikkate alınarak İdare tarafından belirlenir ve bu süre ihale dokümanında belirtilir.
(2) İdarece ihtiyaç duyulması hâlinde bu süre, teklif ve sözleşme koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir.
Tekliflerin dili, türü ve geçerli para birimi
(1) Teklifleri oluşturan belgeler ve ekleri ile diğer dokümanların Türkçe olması zorunludur. Ancak Türkçe haricinde başka bir dilde sunulan belgeler, apostil onaylı Türkçe tercümesi ile birlikte verilmesi hâlinde geçerli sayılır. Bu durumda teklifin veya belgenin yorumlanmasında Türkçe tercümesi esas alınır.
(2) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak ihalelerde, her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş kalemleri işin teklif edilen birim fiyatlarının çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden teklif alınır.
(3) Tekliflerin Türk Lirası olarak verilmesi esastır. Ancak ihale onay belgesinde ve ihale dokümanlarında belirtilmesi kaydıyla yabancı para birimi cinsinden de teklif alınabilir.
Tekliflerin hazırlanması ve sunulması
(1) İhale konusu iş için teklif edilen bedelin yer aldığı teklif mektubu ile geçici teminat, isteklinin malî teklifini oluşturur. Bu teklif, üzerine malî teklif olduğu yazılmak suretiyle bir zarfa konulur. Teklif mektuplarının 4734 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinde belirtilen şartlara uygun olması zorunludur.
(2) Teknik değerlendirme için istenilen diğer bütün belgeler, isteklinin teknik teklifini oluşturur. Bu teklif, üzerine teknik teklif olduğu yazılmak suretiyle ayrı bir zarfa konulur.
(3) Her iki zarfın üzerine de isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi ve teklifin hangi işe ait olduğu yazılır. Zarfların yapıştırılan yerleri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir.
(4) Malî ve teknik teklife ait zarflar birlikte ayrı bir zarf içerisine konularak, üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan İdarenin açık adresi yazılmak suretiyle sunulur. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir.
(5) İsteklilerden, ihale komisyonu tarafından belirlenen tarih ve saate kadar tekliflerini vermeleri istenir.
(6) Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
(7) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hâli hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
Tekliflerin alınması ve teknik tekliflerin açılması
(1) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır.
(2) İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 23 üncü maddede belirtilen esaslara uygun olmadığı tespit edilen zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz.
(3) Teknik tekliflere ait zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır, istenilen belgelerin tam olarak verilmiş olup olmadığı kontrol edilir ve durum bir tutanakla tespit olunur.
(4) Malî teklifleri içeren zarflar bir tutanağa bağlanarak açılmaksızın ihale komisyonunca toplu hâlde paketlenir, mühürlenip imzalanarak muhafaza altına alınır.
(5) Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teknik teklifler ihale komisyonunca değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Teknik tekliflerdeki belge ve/veya bilgi eksikliklerinin tamamlatılması
(1) İhale komisyonunun talebi üzerine İdare, teknik tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak teknik tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hâle getirilmesi amacıyla istenilmez.
(2) İhale komisyonunca tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle isteklilerin teknik değerlendirmeye esas bütün belge ve/veya bilgilerin, ihale dokümanında istenilen şartlara uygun olarak düzenlenip düzenlenmediği incelenir. Belge ve/veya bilgileri eksik olan veya istenilen şartlara uygun olmadığı tespit edilen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır. Ancak teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla dokümanda yeterlik kriteri olarak gösterilen belge ve/veya bunlara ilişkin bilgilerde eksiklik bulunması hâlinde, iki iş gününden az olmamak üzere İdare tarafından belirlenecek makul bir süre içerisinde isteklilerden bu eksik belge ve/veya bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede eksik belge ve/veya bilgileri tamamlamayan istekliler, tutanak altına alınarak değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir.
(3) İsteklilerce sunulan belge ve/veya bilgilerin, ihale tarihinden sonraki bir tarihte düzenlenmesi hâlinde, bu belge ve/veya bilgilerin, isteklinin ihale tarihi itibarıyla ihaleye katılım şartlarını sağladığını göstermesi gereklidir.
Mali tekliflerin açılması
(1) Teknik teklifi değerlendirme dışı bırakılan isteklilere, değerlendirme dışı bırakıldığı ve malî tekliflerinin açılmadan kendilerine veya vekillerine elden iade edileceği, teknik teklifleri değerlendirmeye alınan isteklilere ise malî tekliflerin açılacağı tarih ve saat yazılı olarak bildirilir.
(2) İhale komisyonunca bildirilen tarih ve saatte oturum açılarak teknik teklifleri değerlendirmeye alınan isteklilerin varsa fiyat dışı unsur avantaj oranları ile yaklaşık maliyet, hazır bulunanlar önünde açıklanır.
(3) Toplu hâlde muhafaza altına alınmış olan malî teklifleri içeren zarflar açılır, teklif mektubu ve/veya geçici teminatı bulunmayan istekliler tutanakla tespit edilir.
(4) Teklif edilen fiyatlar açıklanarak bir tutanakla tespit edilir ve teklifler değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Tekliflerin değerlendirilmesi
(1) Teklif mektubu ve/veya geçici teminatı bulunmayan ya da yapılan incelemede belgelerde uygunsuzluk tespit edilen istekliler değerlendirme dışı bırakılır.
(2) Teknik değerlendirme sonucunda varsa belirlenmiş ve açıklanmış olan fiyat dışı unsur avantajları dikkate alınarak yapılan hesaplama sonucunda değerlendirmeye esas yeni fiyat tespit edilir.
Aşırı düşük teklifler
(1) İhale komisyonu, verilen teklifleri 27 nci maddeye göre değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya İdarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.
(2) İhale komisyonu, aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen kriterleri esas alır.
Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
(1) İhale komisyonunun kararı üzerine ihale yetkilisi, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi hâlinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare, bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak İdare isteklilerin talepte bulunması hâlinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.
(2) İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
İhalenin karara bağlanması ve onaylanması
(1) İhale komisyonu, ihale kararını ihale yetkilisinin onayına sunmadan önce ihale üzerinde kalan istekli ile varsa en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin, ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını Kamu İhale Kurumundan teyit ederek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. Her iki isteklinin de yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda ihale iptal edilir.
(2) 27 nci maddenin ikinci fıkrasına göre yapılan değerlendirme sonucu ihale en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır ve ihale komisyonunca gerekçeli karar düzenlenir.
(3) İhale komisyonu gerekçeli kararını oluşturarak ihale yetkilisinin onayına sunar. İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle ihaleyi iptal eder. İhale, kararın onaylanması hâlinde geçerli, iptal edilmesi hâlinde ise hükümsüz sayılır.
Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi
(1) İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dâhil, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.
(2) İhale kararlarının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere aynı şekilde bildirim yapılır.
İsteklinin sözleşmeye davet edilmesi
(1) İhale sonucu bildiriminin yapılmasından itibaren üç gün içinde, ön malî kontrol yapılması gereken hâllerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekli sözleşmeye davet edilir. Davet yazısında, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde yasal yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu istekliye bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye on iki gün ilave edilir. İsteklinin, davet yazısının tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşme
Sözleşmenin imzalanması
(1) Sözleşmenin imzalanacağı tarihte ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı Kamu İhale Kurumundan teyit edilerek buna ilişkin belge sözleşmeye eklenir. İhale üzerinde kalan isteklinin yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda sözleşme imzalanmaz ve ihale iptal edilir.
(2) İhalenin ortak girişim üzerinde kalması hâlinde, iş ortaklığı veya konsorsiyumdan sözleşme imzalanmadan önce noter tasdikli konsorsiyum sözleşmesini veya iş ortaklığı sözleşmesini vermesi istenir.
(3) Yapılan bütün ihaleler bir sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler İdarece hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından imzalanır. İhale dokümanında aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir. İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.
(4) Düzenlenecek sözleşmeler, Türkçe çevirisinin yapılması kaydıyla Türkçe’nin yanında başka bir dilde de düzenlenebilir. Bu durumda sözleşmenin yorumunda Türkçe metin esas alınır. Ancak sözleşmenin eki olan ve Türkçe’ye çevrilememiş bölümlerde yabancı dil geçerli olarak kabul edilir.
(5) Sözleşmenin ihale yetkilisi tarafından imzalanması ile ihale süreci tamamlanır.
Sözleşme yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
(1) İhale üzerinde kalan istekli yasal yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle sözleşmeyi imzalamak zorundadır.
(2) Üzerine ihale bırakılan isteklinin, 32 nci maddede belirtilen yükümlülükleri yerine getirmemesi hâlinde protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda İdare, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla bu teklif sahibi istekli ile bu Usul ve Esaslar kapsamında sözleşme imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için bu istekliye 32 nci maddede belirtilen şekilde bildirim yapılır. Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda ise bu teklif sahibinin de geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Sözleşme yapılmasında İdarenin görev ve sorumluluğu
(1) İdare, sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla yükümlüdür. İdarenin bu yükümlülüğü yerine getirmemesi hâlinde istekli, sürenin bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş gün içinde, on gün süreli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde geçici teminat geri verilir ve istekli teminat vermek için yaptığı belgelendirilmiş giderleri istemeye hak kazanır.
Geçici teminatın iade edilmesi/gelir kaydedilmesi
(1) Sözleşme imzalandıktan hemen sonra varsa diğer isteklilere ait geçici teminatlar iade edilir. İsteklinin sözleşmeyi imzalamaması hâlinde ise geçici teminatı gelir kaydedilerek, uygun görülen ikinci istekli sözleşmeye davet edilebilir.
Sözleşme hükümlerinin uygulanması
(1) Sözleşmenin imzalanmasından sonraki alım faaliyetleri, sözleşmede yer alan hükümler dâhilinde İdare tarafından gerçekleştirilir.
(2) İhalelerde esas alınacak para birimi yabancı ülke para birimi olduğunda fiyat farkı hesaplanmaz. Ancak Türk Lirası esas alınarak yapılacak ihalelerde ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümlerine göre fiyat farkı hesaplanabilir.
İş miktarında artma ve eksilme olması
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki alım sözleşmelerinde, öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması hâlinde, artışa konu olan iş;
a) Sözleşmeye esas proje içinde kalması,
b) İdareyi külfete sokmaksızın asıl işten ayrılmasının teknik veya ekonomik olarak mümkün olmaması,
şartlarıyla ihale yetkilisi onayı alınarak sözleşme bedelinin % 30’una kadar bir oran dâhilinde, süre hariç sözleşme ve ihale dokümanındaki hükümler çerçevesinde aynı yükleniciye yaptırılabilir.
(2) Sözleşme bedelinden daha düşük bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde sözleşme bedelinde % 20 oranında iş eksilişi yapılabilir.
Sözleşmede değişiklik yapılması
(1) Sözleşme imzalandıktan sonra, sözleşme bedelinin aşılmaması ve İdare ile yüklenicinin karşılıklı olarak anlaşması kaydıyla, aşağıda belirtilen durumlarda sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılabilir:
a) İşin yapılma veya teslim yeri.
b) İşin süresinden önce yapılması veya teslim edilmesi kaydıyla işin süresi ve bu süreye uygun olarak ödeme şartları.
c) İş eksilişi oranının aşılması durumu.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mücbir sebepler
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında mücbir sebep olarak kabul edilebilecek hâller aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
ç) Kısmi veya genel seferberlik ilanı.
d) Gerektiğinde İdare tarafından belirlenecek benzeri diğer hâller.
(2) Süre uzatımı verilmesi, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dâhil olmak üzere, İdare tarafından birinci fıkrada belirtilen hâllerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için;
a) Yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması,
b) Taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması,
c) Yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması,
ç) Mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin İdareye yazılı olarak bildirimde bulunması,
d) Yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi,
zorunludur.
(3) Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi hâlinde hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir.
(4) Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshi veya cezasız süre uzatımı gibi hususlar idari şartnamede belirtilmek kaydıyla İdarece düzenlenebilir.
Ortak girişim ve alt yükleniciler
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında istekli olabilecek ortak girişimler, birden fazla gerçek ve/veya tüzel kişi tarafından iş ortaklığı veya konsorsiyum olarak iki türlü oluşturulabilir. İş ortaklığı üyeleri, hak ve sorumluluklarıyla işin tümünü birlikte yapmak üzere, konsorsiyum üyeleri ise hak ve sorumluluklarını ayırarak işin kendi uzmanlık alanlarıyla ilgili kısımlarını yapmak üzere ortaklık yaparlar. İş ortaklığı bu Usul ve Esaslar kapsamındaki her türlü ihaleye teklif verebilir. Ancak İdare işin farklı uzmanlıklar gerektirmesi durumunda, ihaleye konsorsiyumların teklif verip veremeyeceğini ihale dokümanında belirtir. İhale aşamasında ortak girişimden kendi aralarında bir iş ortaklığı veya konsorsiyum yaptıklarına dair anlaşma istenir.
(2) İş ortaklığı anlaşmalarında pilot ortak, konsorsiyum anlaşmalarında ise koordinatör ortak belirtilir. İhalenin iş ortaklığı veya konsorsiyum üzerinde kalması hâlinde; sözleşme imzalanmadan önce noter tasdikli iş ortaklığı sözleşmesi veya konsorsiyum sözleşmesinin verilmesi zorunludur. İş ortaklığı anlaşma veya sözleşmesinde; iş ortaklığını oluşturan gerçek ve/veya tüzel kişilerin taahhüdün yerine getirilmesinde müştereken ve müteselsilen sorumlu oldukları, konsorsiyum anlaşma veya sözleşmesinde ise konsorsiyumu oluşturan gerçek ve/veya tüzel kişilerin, işin hangi kısmını taahhüt ettikleri ve taahhüdün yerine getirilmesinde koordinatör ortak aracılığıyla aralarındaki koordinasyonu sağlayacaklarının belirtilmesi zorunludur.
(3) İhale konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç duyulması hâlinde, ihale aşamasında isteklilerden alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri belirtmeleri, sözleşme imzalamadan önce de alt yüklenicilerin listesini İdarenin onayına sunmaları istenebilir. Ancak bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Yasak fiil ve davranışlar
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak alımlarda, 4734 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır, bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında 4734 sayılı Kanunun dördüncü kısmında belirtilen hükümler ile 4735 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
Bildirim ve tebligat esasları
(1) Aday ve isteklilere yapılacak her türlü bildirim ve tebligatlar 4734 sayılı Kanunun 65 inci maddesine göre yapılır. Söz konusu maddede hüküm bulunmayan hâllerde yapılacak tebliğler hakkında ise 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Sürelerin hesabı
(1) Sürelerin hesaplamasına ilişkin olarak bu Usul ve Esaslarda hüküm bulunmayan hâllerde 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Ön ödeme
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak alımlar için 30/12/2005 tarihli ve 2005/9913 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre avans verilebilir. Avans verilmesi durumunda, yine söz konusu yönetmelik hükümlerine göre mahsup edilir.
(2) Kamu idarelerinden veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarından yapılacak alımlarda verilecek avanslar karşılığında teminat aranmayabilir.
İhale sonucunun Kamu İhale Kurumuna bildirilmesi
(1) İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamında gerçekleştirilecek alım işine konu ihale sonuçlarını, sözleşmenin taraflarca imzalanmasını müteakip 4734 sayılı Kanunda belirtilen süre içerisinde Kamu İhale Kurumuna bildirir.
Kanıtlayıcı belgeler ve teslim işlemleri
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılan alımların muayene ve kabul işlemleri, İdarece görevlendirilen muayene ve kabul komisyonu marifeti ile yapılır.
(2) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılan alımların, ihtiyaç duyulan yerde kullanıldığı, görevlendirilen kişiler tarafından imzalanmış tutanaklarla tevsik edilir.
(3) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılan alımlara ilişkin ödeme emri belgesine;
a) Yangın Haber Formu,
b) Orman Yangınları ile Mücadele İçin Acil Mal/Hizmet Talep Formu,
c) 31/12/2005 tarihli ve 26040 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği hükümlerine göre düzenlenen belgeler,
eklenir.
Yerli istekliler ile ilgili düzenleme
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak ihalelerde, yerli isteklilere yönelik olarak 4734 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinde yer alan hükümler uygulanır.
Diğer hususlar
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki alımlarda, 4735 sayılı Kanun kapsamında ek sözleşme düzenlenmesi, denetim, muayene ve kabul işlemleriyle ilgili esaslar İdare tarafından belirlenir.
(2) 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinin (1) numaralı alt bendi gereğince Kamu İhale Kurumu hesabına yatırılması gereken sözleşme bedelinin on binde beşi miktarındaki tutar, bu Usul ve Esaslara göre yapılan ihalelerde alınmaz.
(3) Bu Usul ve Esaslarda belirtilmeyen hususlarda İdare tarafından, 4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
(1) 13/9/2018 tarihli ve 90 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Tarım ve Orman Bakanlığı Tarafından 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (b) Bendi Kapsamında Yapılacak Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Usul ve Esaslar yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut alımlar
(1) Bu Usul ve Esasların yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanmış alım işlemleri ve bunlara ilişkin sözleşmeler, tabi olduğu mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.