Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2013/382
Kurum:
Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği
Kabul Tarihi:
18.04.2013
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
18.04.2013
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
GENEL MEKTUP
No: 691
Konu: Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun ve İkincil Mevzuatın Uygulanmasına İlişkin MASAK Açıklamaları hk.
SAYIN ÜYEMİZ,
5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun ve ikincil mevzuatın uygulanması kapsamında karşılaşılan ve Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı’na (MASAK) yapılan başvuralardan anlaşılan bazı hususlarla ilgili olarak üyelerimizin bilgilendirilmesine yönelik MASAK’ın 10.04.2013 tarih ve 81683147010.99-2272 sayılı yazısı Genel Mektubumuz ekinde iletilmektedir.
Gereği için bilgilerinize sunarım.
Saygılarımla,
Konu: Bilgilendirme
TÜRKİYE SERMAYE PİYASASI ARACI KURULUŞLARI BİRLİĞİNE
11 /10/2006 tarihli ve 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun ve ikincil mevzuatının uygulanması kapsamında karşılaşılan ve Başkanlığımıza ulaşan bilgilerle yapılan başvurulardan anlaşılan bazı hususlarla ilgili olarak yükümlü gruplarımızın bilgilendirilmesi ihtiyacı doğmuş bulunmaktadır.
Malumları olduğu üzere, gerek 19.11.1996 tarihinde yürürlüğe giren 4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Önlenmesine Dair Kanunla, gerekse 18.10.2006 tarihinde yürürlüğe giren ve mezkur Kanunu yürürlükten kaldıran 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunla getirilmiş bulunan yükümlülüklere uyum sağlanması, yasal bir zorunluluk teşkil etmektedir.
Ancak Başkanlığımıza müşteriler tarafından yapılan yazılı ve sözlü başvurulardan; söz konusu yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesinde doğrudan Başkanlığımızın muhatap gösterildiğine muttali olunmuştur. Tabi olunan yasal mevzuat uyarınca istenmesi gereken belgelerin “MASAK tarafından istendiği”, yapılmak istenen işlemle ilgili bir tereddüt doğduğunda işlemin tekemmülü için "MASAK'a sorulması gerektiği” ya da mevzuat gereği riskli kabul edilen durumlarda “MASAK izin vermiyor" şeklinde yönlendirmelerde bulunulması, vatandaş nezdinde yanlış izlenimler doğmasına ve işlemin MASAK tarafından onaylanması talebi gibi girişimlerde bulunulmasına sebebiyet vermektedir. Ayrıca yürütülen incelemeler kapsamında Başkanlığımız yahut denetim elemanları tarafından yükümlülerden müşterileri hakkında bilgi talep edildiği durumlarda, müşterinin bu durumdan doğrudan ya da dolaylı olarak haberdar edilmesi 5549 sayılı Kanun’un “Sırrın ifşaı” başlıklı 22 nci maddesi uyarınca sır saklama yükümlülüğünün ihlali olarak değerlendirilebilecek ve yasal müeyyidelerin uygulanması söz konusu olabilecektir.
Bu bakımdan, 5549 sayılı Kanun kapsamındaki yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesinde, müşterilere Başkanlığımızın referans gösterilmesinden kaçınılması hususunda üyelerinizin bilgilendirilmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan yükümlülerin uyum görevlileri yahut çalışanları, Bakanlığımız elektronik bilgi edinme sistemine yaptıkları başvuru vasıtasıyla ve olay anlatımlarıyla görüş talep edebilmektedir. 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 27 nci maddesinde “Tavsiye ve mütalaa talepleri bu Kanun kapsamı dışındadır.” hükmü yer almaktadır. Dolayısıyla görüş talepleri bilgi edinmenin konusunu teşkil etmediğinden, ilgili madde hükümleri uyarınca yerine getirilememektedir.
Başkanlığımızdan görüş talep edilen hususlara ilişkin olarak uygulama birliği içinde hareket edilmesi gerektiğinden; 5549 sayılı Kanun ve İlgili mevzuatın uygulanmasında oluşan tereddütlerin Birliğiniz kanalıyla Başkanlığımıza iletilmesine özen gösterilmesi ve Başkanlığımız tarafından verilen görüşlerin resmi web sitemizin “http://www.masak.gov.tr/media/portals/masak2/files/sss.htm" adresinde yer alan “Sıkça Sorulan Sorular" başlıklı belgede yayınlandığının bilinmesi hususlarında üyelerinizin bilgilendirilmesi, uygulamanın sağlıklı ve etkin şekilde sürdürülmesi için önem arz etmektedir.
Bilgi ve gereğini rica ederim.