Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu : 659 sayılı KHK’nın Uygulanması Hk,
GENELGE NO :1728
2012/06
........... DAİRE BAŞKANLIĞINA
DÖNER SERMAYE İŞLETMESİ MÜDÜRLÜĞÜNE TAPU VE KADASTRO ........... BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜNE
İlgi: a) 14/07/2005 tarihli 2005/11 (1605) sayılı Genelge b)l 9/10/2009 tarihli 2009/17 (1688) sayılı Genelge
Bilindiği üzere, kamu idarelerin hukuk hizmetleri bugüne kadar 08/01/1943 tarihli ve 4353 sayılı Maliye Vekaleti Başhukuk Müşavirliğinin ve Muhakemat Umum Müdürlüğünün Vazifelerine, Devlet Davalarının Takibi Usullerine ve Merkez ve Vilayetler Kadrolarında Bazı Değişiklikler Yapılmasına Dair Kanun ile 12/12/1983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri çerçevesinde yürütülmekte iken, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun yürürlüğe girmesi sonucunda, kamu yönetimindeki yeniden yapılanmaya paralel olarak yeni bir düzenlemeye ihtiyaç duyulması gerekçesiyle 26/09/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname 02/11/2011 tarihli ve 28103 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Söz konusu Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile birlikte;
- Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ve özel bütçeli idarelerin taraf oldukları uyuşmazlıkların; tarafların hak ve menfaatlerinin eşit ve dengeli olarak değerlendirilerek, adil ve hakkaniyete uygun olarak çözümlenmesi, İdarelerin taraf oldukları davaların, usul ekonomisine uygun olarak, imkanlar ölçüsünde idarelerin bünyesinde görev yapan kadrolu hukuk müşavirleri ve avukatlar tarafından takibi, davaların takibinde, mahkeme kararlarının hukuka uygun olarak adil, süratli ve en az masrafla verilebilmesine yardımcı olunması,
- Taraflar arasında adli yargı mercilerine intikal etmiş veya henüz etmemiş uyuşmazlıkların sulh yoluyla çözümlenmesi amacıyla sulhe davet müessesi ve bu müessesenin usul ve esasları ile adli ve idari uyuşmazlıkların sulh yoluyla halline ilişkin yetkiler ile dava açılmasından veya icra takibine başlanılmasından, kanun yollarına gidilmesinden vazgeçilmeye, davaları kabule, ceza uyuşmazlıklarında şikayetten vazgeçmeye veya uzlaşmaya ve davadan feragat etmeye dair yetkilerin sınırları ile bu konularda karar vermeye yetkili mercilerin belirlenmesi,
- İdarelerdeki hukuk birimlerinin dava ve icra takip ve temsil yetkileri ile bu yetkilerin kapsamı, niteliği ve kullanılması hususları ile İdarelerin taraf olduğu her türlü dava ve icra takibinin idare lehine sonuçlanması halinde idare lehine vekalet ücreti takdir edilmesi,
yönünde yeni düzenlemeler yapılmıştır.
Yukarıda ifade edilen 659 sayılı KHK’nin uygulanmasında uygulama birliğinin sağlanması ve oluşabilecek tereddütleri veya hukuki ihtilafları önceden gidermek amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması gereği hasıl olmuştur. Bu kapsamda;
I- 659 sayılı KHK’nın 4 üncü maddesine göre hukuk birimleri, idarelerde muhakemat hizmetleri ile hukuk danışmanlığına ilişkin, iş ve işlemleri yürütmekle görevli ve sorumlu bulunmaktadır. Söz konusu KHK ile hukuk birimlerinin görevleri ve sorumlulukları arttırılmıştır. Hukuk birimleri, muhakemat hizmetleri kapsamında; idarenin taraf olduğu adli ve idari davalarda, iç ve dış tahkim yargılamasında, icra işlemlerinde ve yargıya intikal eden her türlü hukuki uyuşmazlıklarında idareyi temsil ile dava ve icra işlemlerini vekil sıfatıyla takip etmekle görevli olup,
1) 659 sayılı KHK gereğince, Genel Müdürlüğümüzde, Hukuk Müşavirliği hukuk birimi olup, Genel Müdürlüğümüz aleyhine açılan veya Genel Müdürlüğümüzce açılacak her türlü dava ve icra takiplerini vekil sıfatıyla takip yetkisine haizdir. Genel Müdürlüğümüzün her türlü muhakemat hizmetleri Hukuk Müşavirliğinin koordinasyonunda Hukuk Müşavirliğinde görev yapan hukuk müşavirleri, avukatlar (istihdam edildiğinde) ve yetkilendirilen taşra birim amirleri tarafından yerine getirilir.
2) Genel Müdürlüğümüz veya bağlı müdürlüklerimiz aleyhine açılmakla birlikte, doğrudan tapu ve kadastro bölge müdürlüğü, tapu müdürlüğü veya kadastro müdürlüğüne tebliğ olunan her türlü dava, takip ve sair hukuki evrakın (muhakemat hizmeti temin edilemeyen yani mahallinde hukuk müşaviri, avukat veya Hazine avukatı marifetiyle takibi mümkün olmayan durumlarda ve isim tashihi (düzeltim) davaları ile 21/06/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanunu’nun uygulanmasından kaynaklanan davalar hariç olmak üzere), tebliğ tarihi belirtilmek kaydıyla en seri vasıta ile Genel Müdürlüğümüz Hukuk Müşavirliğine gönderilmesi gerekmektedir. İlgili birimlerce gönderilen evraklarla ilgili gerekli işlemler Hukuk Müşavirliğince yapılacaktır.
II- 659 sayılı KHK’nın “Takip ve temsil yetkileri ile bunların kapsamı, niteliği ve kullanılması” başlıklı 6. maddesinin üçüncü fıkrasında, “5 inci madenin birinci ve ikinci fıkralarında belirlenen usullere göre muhakemat hizmeti temin edilemeyen hallerde” hükmü gereğince, muhakemat hizmeti temin edilemeyen isim tashihi davaları ve 3402 sayılı Kanunu’nun uygulanmasından kaynaklanan davalarla sınırlı olmak üzere (3402 sayılı Kanun un 31 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmüne de uygun olarak); Genel Müdürlükten yeni bir yetki almaya gerek olmaksızın söz konusu davaların takip yetkisi ilgili birim amirlerine devredilmiştir. İlgili birim amirleri de sınırlarını açıkça belirtmek suretiyle bu yetkisini alt kademelere devredebilirler. Muhakemat hizmeti temin edilemeyen diğer (İsim tashihi davaları ve 3402 sayılı Kanunun uygulanmasından kaynaklanan davalar hariç) hallerde adli ve idari davalar ile icra takiplerini yürütmek üzere her adli ve idari dava ile icra takipleri için ayrı ayrı taşra birim amirlerine (ilgilisine göre, bölge müdürü, bölge müdür yardımcısı, şube müdürü, tapu müdürü veya kadastro müdürü v.b.) Birinci Hukuk Müşaviri tarafından temsil yetkisi verilebilecektir. Bu durumda;