Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
KONU : 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu Uygulamaları ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
GENELGE
2013/33
İlgi: a) 17.08.2010 tarih ve 3828 sayılı mülga Bayındırlık ve İskân Bakanlığının Genelgesi
b) 24.02.2009 tarih ve 631 sayılı mülga Bayındırlık ve İskân Bakanlığının Genelgesi
c) 25.07.2006 tarih ve 2669 sayılı mülga Bayındırlık ve İskân Bakanlığının Genelgesi
d) 11.05.2006 tarih ve 1583 sayılı mülga Bayındırlık ve İskân Bakanlığının Genelgesi
29/6/2011 tarihli 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bakanlığın görev alanına giren konularda her türlü etüt, plan, proje, maliyet hesaplarını ve yapım işlerini yapmak veya yaptırmak, görevi Bakanlığımıza verilmiştir. Bakanlığımızca yayımlanan ilgi (a), (b), (c), (d) Genelgelerin sadeleştirilmesi, birlikteliğin sağlanması, yaklaşık maliyetin hazırlanması ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ilişkin iş ve işlemlerin sağlıklı yürütülmesi hedeflenmektedir.
Yaklaşık maliyetlerin hazırlanmasına ilişkin olarak;
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Yaklaşık maliyet hesabına esas fiyat ve rayiçlerin tespiti” başlıklı 10. Maddesinde;
“ (1) İdarelerce, ihale konusu işin yaklaşık maliyetine ilişkin fiyat ve rayiçlerin tespitinde;
a) İhaleyi yapan idarenin daha önce gerçekleştirdiği, ihale konusu işe benzer nitelikteki işlerin sözleşmelerinde ortaya çıkan fiyatlar,
b) Kamu kurum ve kuruluşlarınca belirlenerek yayımlanmış birim fiyat ve rayiçler,
c) İlgili meslek odaları, üniversiteler veya benzeri kuruluşlarca belirlenerek yayımlanmış fiyat ve rayiçler,
ç) Yüklenici veya alt yüklenici olarak faaliyet gösteren, konusunda deneyimli kişi ve kuruluşlardan alınacak, ihale konusu işe benzer nitelikteki işlere ilişkin maliyetler,
d) İdarenin piyasa araştırmasına dayalı rayiç ve fiyat tespitleri,
esas alınır.
(2) İdareler, yaklaşık maliyete ilişkin fiyat ve rayiçlerin tespitinde (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen fiyat ve rayiçlerin birini, birkaçını veya tamamını herhangi bir öncelik sırası olmaksızın kullanabilirler.
(3) İşin bütünü, iş grubu, iş kalemi ve malzeme rayici bazında yapılacak piyasa araştırmasına dayalı fiyat tespitlerinde; iş, imalat ve/veya malzemenin yapımcılarından, üreticilerinden, ana bayilerinden, toptancılarından, yetkili satıcılarından ve satıcılarından fiyatlar veya proforma faturalar alınmak ve gerekli karşılaştırmalar yapılmak suretiyle uygun fiyatlar belirlenir. Tereddüt edilen fiyatların gerçek piyasa rayiçlerine uygun olup olmadığı hususu Ticaret ve/veya Sanayi Odalarından alınacak yazılı rayiçlerle netleştirilir.
(4) Fiyat araştırması için yapılan çalışmalarda fiyat sorulacak kişi ve kuruluşlara yazılan yazıda fiyatı tespit edilecek iş grubu, iş kalemi veya malzemenin ayrıntılı özellikleri ve standardına yer verilir, fiyat istenecek kişi ve kuruluşlara aynı koşulları taşıyan yazılarla başvurulur ve fiyatlar Katma Değer Vergisi hariç istenir. İstenen özellikleri taşımayan fiyat bildirimleri ve proforma faturaları dikkate alınmaz.” Hükmü yer almaktadır.
İlgi (a), (b) kayıtlı genelgemizde de yukarıda bahsi geçen hususlara Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 9. Maddesi olarak değinilmiş ilgi (a), (b) genelgelerin ihalelerin hatalı değerlendirilmesine sebebiyet verdiği belirtilmesi ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin değişmesi sebebi ile İlgi (a), (b) Genelgeler yürürlükten Kaldırılmıştır.
Buna Göre; Yaklaşık maliyet hesabına esas fiyat ve rayiçlerin, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Yaklaşık maliyet hesabına esas fiyat ve rayiçlerin tespiti” başlıklı 10. Maddesinin (a), (b), (c), (d) fıkralarından biri veya birkaçı birlikte kullanılmak ve gerekli diğer fiyat araştırmaları yapılmak suretiyle belirlenmesini,
Teknik şartnamelerin hazırlanmasına ilişkin olarak;
Bazı kurum ve kuruluşların yaptıkları yapım ihalelerinde, Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerinden teknik destek alarak hazırladıkları ihale dosyalarında; işin yapım şartlarına etkisi olmayan ve ihaleye iştiraki azaltacak rapor veya sertifikaların (FİFA Recomended, UEFA Test Sertifikası, ISO 9001 EN, ISO 14001, OHSAS 18001 gibi) istenildiği yönünde Bakanlığımıza şikayetler gelmektedir.
İdarelerin 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa göre gerçekleştirecekleri yapım işleri ihalelerinde uygulayacakları esas ve usulleri kapsayan Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 17. Maddesinin 1. Fıkrasında “İşin teknik ayrıntıları ve şartları ile projesini de kapsayan teknik şartnameler hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur.” ibaresi ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun Temel İlkeler başlıklı 5.Maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur” yer aldığından Bakanlığımız (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) yatırım programında olmayan, kuruluşlarca genel bütçe dışı kaynaklardan yaptırılacak işler ile özel kurum, kuruluş ve kişilerce yaptırılacak işlerde de ihale veya kontrollük hizmeti verilebilmesi için Bakanlığımız ilke prensiplerine, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğine göre hareket edilmesi ve hazırlanan teknik şartnamelerin rekabeti engelleyici olmaması gerekmektedir.