Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununun (“Kanun”) ek 1 inci maddesi “İşveren tarafından ödenenler hariç katılımcı adına bireysel emeklilik hesabına ödenen katkı paylarının yüzde yirmibeşine karşılık gelen tutar, şirketler tarafından emeklilik gözetim merkezine iletilen bilgiler esas alınarak Devlet katkısı olarak emeklilik gözetim merkezince hesaplanır.” hükmünü amirdir. Bunun yanında, Bireysel Emeklilik Sisteminde Devlet Katkısı Hakkında Yönetmeliğin (“Yönetmelik”) 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası “Şirketler, işverenler tarafından ödenenler hariç, katılımcılar adına ödenen katkı payına ilişkin veriler ile devlet katkısı hesaplamasına esas diğer verileri, emeklilik gözetim merkezince belirlenen içerik, format ve yönteme göre en geç kaydın oluştuğu günü takip eden iş günü saat 14:00’e kadar emeklilik gözetim merkezine gönderir.” hükmünü; sekizinci fıkrası ise “Devlet katkısının hesaplanmasında, …, işverenler tarafından yapılan katkı payı ödemeleri, … hesaplamaya dahil edilmez.” hükmünü içermektedir. Bunun yanında, Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci fıkrasına göre, işveren sıfatıyla yalnızca işveren grup emeklilik sözleşmesi kapsamında katkı payı ödemesi yapılabilmektedir. Bu kapsamda, bireysel ve gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmelerinde, işverenlerce katkı payı ödemesi yapılmaması gerekmekte olup, işverenlerin yalnızca katkı payı ödemelerine ilişkin operasyonel işlemlerde aracılık yapmak suretiyle ilgili süreçlere dahil olması mümkündür.
Bu çerçevede, katkı payı ödemeleri bir tüzel kişi tarafından yapılacak tüm bireysel ve gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmeleri kapsamında, yukarıdaki mevzuata ve bu Genelge hükümlerine uygun şekilde devlet katkısı iş ve işlemlerinin yürütülebilmesini teminen emeklilik şirketlerince (“şirket”) gerekli tedbirlerin alınması gerekmektedir.
Bu Genelge, ödeyeni tüzel kişi olan, yürürlükteki ve sistemden çıkış nedeniyle sonlanmış tüm bireysel ve gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmeleri kapsamında, yukarıdaki mevzuata uygun şekilde devlet katkısı iş ve işlemlerinin yürütülebilmesini teminen şirketlerce yapılması gereken asgari çalışmaları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Tarama çalışması
(1) Şirketler tarafından, bu Genelgenin yayımı tarihinden itibaren 30 iş günü içinde, ödeyeni tüzel kişi olan bireysel ve gruba bağlı bireysel emeklilik sözleşmeleri için, katılımcı ile tüzel kişi ödeyen arasında işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olup olmadığına ilişkin bir tarama çalışması yapılır ve ilgili katılımcı veya tüzel kişi ödeyene ulaşılmaya çalışılır.
(2) Bu tarama çalışması kapsamında, şirket tarafından işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olup olmadığının belirlenmesine yönelik gerekli tedbirlerin alındığını ispat edici nitelikte iletişim araçları (posta, elektronik posta, çağrı merkezi vb.) kullanılır.
İşveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olan sözleşmeler
(1) Bu Genelgenin yayımı tarihinden itibaren 30 iş günü içinde, katılımcı veya tüzel kişi ödeyene ulaşılan sözleşmelerden, katılımcı ile tüzel kişi ödeyen arasında işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olduğu anlaşılan sözleşmeler için aşağıdaki işlemler gerçekleştirilir.
a) Tüzel kişi tarafından, işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olduğu dönemde yapılan katkı payı ödemeleri için devlet katkısı talep edilmez.
b) Tüzel kişi tarafından, işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olduğu dönemde yapılan katkı paylarına hâlihazırda devlet katkısı ödenmiş ise ilgili ödeme için, müteakip kayıt kesinleştirme süresi içinde, Kanunun ek 1 inci maddesi uyarınca, şirketlerce haksız devlet katkısı bildirimi yapılır.
İşveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı olmayan sözleşmeler
(1) Bu Genelgenin yayımı tarihinden itibaren 30 iş günü içinde, katılımcı veya tüzel kişi ödeyene ulaşılan sözleşmelerden, katılımcı ile tüzel kişi ödeyen arasında işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı bulunmadığı anlaşılan sözleşmeler için aşağıdaki işlemler gerçekleştirilir.
a) Söz konusu tüzel kişilerden, katılımcıyla aralarında bir işveren-çalışan ilişkisi veya iş akdi bağı bulunmadığına dair asgari içeriği Ek-1’de belirtilen yazılı beyan alınır.
b) Ödeyen tüzel kişi ile katılımcı arasında işveren-çalışan ilişkisi olmadığını tevsik eden Sosyal Güvenlik Kurumundan (SGK) alınacak, 1/1/2013 tarihinden sonraki tüm çalışma dönemlerini ve ilgili tüm işyeri sicil numaralarını kapsayan güncel bir belgenin tüzel kişi veya katılımcı tarafından şirkete ibraz edilmesi istenir. Anılan bilgileri içermesi kaydıyla, e-Devlet Kapısı (www.turkiye.gov.tr) üzerinden Kimlik Doğrulama Sistemi kullanılarak alınacak hizmet dökümü/bilgisi vb. belgeler de bu amaç için kullanılabilir.