Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2015/4
Kurum:
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Kabul Tarihi:
12.11.2015
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
12.11.2015
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
İş Teftiş Kurulu Başkanlığı
Sayı: 49189603/010.06/12
Konu: Teftiş Rehberi
GENELGE
2015/4
İş teftişi; çalışma süreleri, ücretler, iş sağlığı ve güvenliği, işçilerin refahı, çocuk ve gençlerin çalıştırılması, kayıtdışılık, işsizlik, istihdam ve işgücü piyasası uygulamaları gibi çalışma şartlarına ve ortamına ilişkin tüm mevzuat hükümlerinin uygulanmasıyla ilgili olarak araştırma, inceleme ve denetlemeyi de kapsayan ve Devlet adına gerçekleştirilen teftiş faaliyetlerini ifade etmektedir.
Bu görev, 81 sayılı Sanayi ve Ticarette İş Teftişi Hakkındaki ILO Sözleşmesi, 3146 sayılı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile 4857 sayılı İş Kanunu ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu başta olmak üzere, temel iş kanunları ve diğer çalışma mevzuatı hükümlerine göre Bakanlığımız iş müfettişleri tarafından yürütülmektedir.
Bakan adına çalışma hayatıyla ilgili mevzuat çerçevesinde programlı ve program dışı teftiş, inceleme, soruşturma yapmak ve çalışma mevzuatının uygulanmasını izlemekle görevli İş Teftiş Kurulu Başkanlığı, çalışma şartlarındaki ve teknolojideki değişmeler nedeniyle tepkisel teftiş yaklaşımını değiştirerek önleme odaklı “Yeni Teftiş Anlayışı"na geçmiştir. Önleyici teftiş yaklaşımının amacı, işyerlerinde çalışma şartları ve ortamına ilişkin risklerin teftişler yoluyla giderilmesini sağlamak ve teftişler esnasında ve/veya öncesinde tarafları bilgilendirme yahut taraftarla işbirliği yöntemiyle işveren ve işçi/çalışanlarda farkındalık oluşturmaktır.
Bunun yanı sıra 3146 sayılı Kanunun 5 inci maddesi ile 31 Ekim 2012 tarihinde yürürlüğe giren Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Teftiş Kurulu Yönetmeliği uyarınca; Bakanın emir veya onayı üzerine Bakanlık merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşların her türlü hesap, faaliyet ve işlemlerinin, ilgili mevzuat çerçevesinde uygulanması ile buralardaki amir, memur ve diğer görevlilerin her türlü hal ve hareketlerinin incelemesi, teftişi, soruşturulması ve ön incelemesini yapma görevi de Bakanlığımız iş müfettişlerince yerine getirilmektedir.
Bu bağlamda, gerek Başkanlığımızın önleme odaklı yeni teftiş yaklaşımına geçmesi, gerekse çalışma hayatına ilişkin 2014 ve 2015 yılı içerisinde meydana gelen önemli mevzuat değişiklikleri ışığında 31/10/2012 tarihinde yürürlüğe giren İş Teftiş Kurulu Yönetmeliğinin 58 inci maddesi gereğince, Kurulun tüm teftiş faaliyetlerini kapsayacak şekilde Bakanlığımız 2013/4 sayılı Genelgesi ekinde yer alan İş Teftişi Rehberi bu Genelge ekinde yer alan şekliyle
Teftiş Rehberi olarak yeniden düzenlenmiş ve uygulamaya yönelik aşağıdaki esaslar belirlenmiştir.
Buna göre;
1- Çalışma hayatının denetimi ve teftişi, bundan böyle bu Genelge eki Teftiş Rehberi’nde yer alan usul ve esaslara göre yürütülecektir.
2- Bakanlığımız Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri, gereği yapılmak üzere kendilerine gönderilen iş teftişi raporlarında belirtilen işlemleri geciktirmeksizin yerine getireceklerdir. Ancak, raporlarda maddi hata veya mevzuata açıkça aykırı yönler bulunması halinde, raporlar işleme konulmayacak ve aykırılık gerekçeleriyle birlikte İş Teftiş Kurulu Başkanlığına İntikal ettirilecektir. İş Teftiş Kurulu Başkanlığının vereceği karar, Bakanlık görüşü olarak uygulamaya esas alınacaktır.
3- Bakanlık merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşların merkez ve taşra teşkilatındaki tüm birim yöneticileri, her türlü teftiş hizmetinin gerektirdiği biçimde yürütülebilmesi için iş müfettişlerine görevleri süresince konumlarına uygun ve yeterli donanımı olan bir çalışma yeri sağlayacak, gerekli ihtiyaç ve araç talepleri karşılayacak ve diğer tedbirleri alacaklardır.
4- Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri, inceleme talebiyle İş Teftiş Grup Başkanlıklarına intikal ettireceği şikâyet veya ihbar dilekçelerini 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanuna göre inceleyecek ve dilekçedeki eksikliklerin tamamlatılmasını sağlayacaktır. İş Teftiş Kurulu Başkanlığına veya İş Teftiş Grup Başkanlıklarına doğrudan intikal eden şikâyet veya ihbar dilekçelerinde 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun uyarınca eksikliklerin tespit edilmesi durumunda, söz konusu dilekçeler eksikliklerin tamamlatılması için ilgili Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğüne gönderilecektir.
5- Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri, kendilerine intikal eden ve iş sözleşmesi fiilen devam ettiği belirtilen şikâyet dilekçelerini İş Teftiş Grup Başkanlıklarına göndermeden önce, şikâyetçi işçilerin iş sözleşmelerinin devam edip etmediği hususunu, Sosyal Güvenlik Kurumu kayıtları üzerinden kontrol edecektir. Şikâyetçi işçilerin iş sözleşmesinin sona erdiğinin anlaşılması durumunda, şikâyet dilekçeleri İş Teftiş Grup Başkanlıklarına gönderilmeyecektir. Bu durumda il müdürlükleri 6111 sayılı Kanunun 77 nci maddesi ile değişik 4857 sayılı İş Kanununun 91 inci maddesi uyarınca şikâyet ve ihbar dilekçelerinin gereğini yerine getirecektir.