Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2019/16 (1900)
Kurum:
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi:
31.01.2019
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
31.01.2019
Son Değişiklik Tarihi:
09.09.2020
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
09.09.2020
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
GENELGE
2019/16 (1900)
İlgi : a) 03.01.2018 tarihli ve 2018/1(1780) sayılı Genelge.
b) 20.08.2019 tarihli ve 2019/11(1805) sayılı Genelge.
10.07.2019 tarihli ve 30827 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 7181 sayılı Tapu Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un birinci maddesiyle 2644 sayılı Tapu Kanunun 26 ncı maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere "Taşınmaz mülkiyetinin devrini amaçlayan sözleşmelerde, tarafların farklı tapu müdürlükleri veya yurt dışı teşkilatında bulunmaları hâlinde, taraf iradeleri resmî görevliler tarafından ayrı ayrı alınarak sözleşme tamamlanabilir. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir." fıkrası eklenmiş ve aynı Kanunun 28 inci maddesi birinci fıkrası (a) bendi ile de söz konusu maddenin 01.01.2020 tarihinde yürürlüğe gireceği düzenlenmiştir. Bu çerçevede, Kanunun "Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir." hükmü gereğince 01.01.2020 tarihinde yürürlüğe girmek üzere Tapu Müdürlüklerince Yetki Alanı Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'te değişikliğe gidilmiş ve Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 14.12.2019 tarihli ve 30978 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
İş bu Genelge ile yukarıda bahsi geçen Kanun ve yönetmelik çerçevesinde tarafların farklı tapu müdürlükleri ve yurtdışı teşkilatında bulunmaları halinde işlemlere ne şekilde yön vereceği açıklanmıştır.
I- GENEL ESASLAR
Bu Genelge kapsamında;
a) Sadece satış, bağış ve mal değişim işlemleri gerçekleştirilebilir.
b) Tarafların aynı il sınırları içinde farklı birimlerdeki işlem talepleri karşılanmaz.
c) Başvuru, mülkiyeti devreden tarafça yapılır. Mülkiyeti devreden tarafın birden fazla olması halinde taraflarca başvurunun aynı birime yapılması gerekir. Mülkiyeti devralan tarafların da tamamının aynı birimde bulunmaları gerekir. Ancak, devralan taraflardan birinin veya birkaçının devreden ile aynı birimde bulunması mümkündür.
d) Mal değişim işleminde, taraflar hem devreden hem devralan durumunda olduğundan her iki tarafın da talebi aynı başvuru belgesine alınır. Taraflardan birinin talebi üzerine başvuru belgesi düzenlenerek diğer tarafın bulunduğu birime taranarak gönderilir. İlgili birimce aynı başvuru belgesine diğer tarafın imzası alınır ve tekrar ilk başvurulan birime taranarak gönderilir. Resmî senet ilk başvurunun yapıldığı birimce hazırlanır ve resmî senedin hazırlandığı birim devredenin bulunduğu birim olarak kabul edilir.
e) Satış-ipotek işleminde ipoteğin tarafları alıcı ve ipotek lehtarı olduğundan alıcı ve ipotek lehtarının aynı birimde bulunması koşuluyla, satış-ipotek talebi tek işlem olarak gerçekleştirilebilir.
II- BAŞVURUNUN ALINMASI VE İŞLEMLERİN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ
1) Başvurunun Alınması
Başvuru anında, işlemin gerçekleştirilmesi için devreden tarafından gerekli belgeler eksiksiz olarak sunulur ve her iki tarafa ilişkin tanık veya tercüman bulundurulmasının gerekmesi halinde, tanık ve tercümana ilişkin belgeler de ibraz edilir. Başvuru esnasında, başvurunun yapıldığı birimde (resmi senedin hazırlandığı birim) bulunmayan işlem tarafları ve tanık veya tercümanların sadece Türkiye Cumhuriyeti kimlik numaralarının bildirilmesi yeterlidir. Taşınmaz devredenin bulunduğu tapu müdürlüğünün yetki alanında ise taşınmaza ilişkin emlak beyan değeri aranır. İşleme konu taşınmazın başvuru yapılan birimden farklı bir tapu müdürlüğünün yetki alanında olması halinde ilgi (a) Genelge hükümleri kapsamında ilgili tapu müdürlüğünden yetki istenir.
Değişik cümle: 09/09/2020 tarih ve 2165279 sayılı Makam Oluru
Yabancı gerçek kişilerin taşınmaz edinimine ilişkin işlemlerde; değerleme raporunun KEP üzerinden taşınmazın bulunduğu birime gönderilmesi, taşınmaz başvurunun yapıldığı birimden farklı bir birimde ise değerleme raporunun yetki onay yazısı ekinde TAKBİS üzerinden başvurunun yapıldığı birime gönderilmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra, ilgi (b) Genelge kapsamında kimlik bilgileri beyanı formunun yabancı gerçek kişinin veya vekilinin bulunduğu birim tarafından EBYS aracılığıyla başvurunun yapıldığı birime gönderilmesi gerekmektedir. Başvurunun yapıldığı birim bu belgeleri almadan tapu işlemini başlatamaz.
2) Resmi Senedin Hazırlanması ve Yöntem
a) Başvurunun alınmasından ve gerekiyorsa yetki işlemlerinin tamamlanmasından sonra 10/11/2009 tarihli ve 27402 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tapu Sicil Müdürlüklerince Düzenlenen Resmî Senetlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 7 nci maddesi gereğince resmî senet hazırlanır. Resmî senet içeriğinde, düzenleme yeri olarak devreden ve devralanın bulunduğu birimlerin isimleri yazılır ve resmî senedin bu madde kapsamında düzenlendiği belirtilir.