Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
GENELGE
2011/02
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Çocuk Evleri Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik 05.10.2008 tarihli ve 27015 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve konuyla ilgili olarak Çocuk Evleri Çalışma Usul ve Esasları Konulu 2008/12 sayılı Genelge yayımlanmıştır. Uygulamada görülen aksaklıklar nedeniyle bazı maddelerinde değişiklik yapılan Yönetmelik 25.07.2009 tarihli ve 27299 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Yapılan değişiklikle birlikte yeni genelge çalışmasına ihtiyaç duyulmuştur. Çocuk evlerine ilişkin uygulamalarda aşağıda belirtilen hususların dikkate alınması gerekmektedir.
I. GENEL HÜKÜMLER
1.
a) Çocuk evleri koordinasyon merkezi, İl Müdürü tarafından belirlenen yerde ve görevlendirilen koordinasyon merkezi sorumlusu ile birlikte en az üç kişiden oluşur.
b) Çocuk evlerinin ilçelerde açılması halinde, varsa ilçe sosyal hizmetler müdürlüğü, çocuk evleri koordinasyon merkezi ile gerekli koordinasyonu sağlar; ilçe sosyal hizmetler müdürlüğünün olmaması halinde, ihtiyaca göre çocuk evi koordinasyon merkezine bağlı olarak hizmet verecek irtibat bürosu oluşturulur veya çocuk evi sorumlularından bir kişi koordinasyon merkezi ile gerekli irtibatı sağlamak amacıyla görevlendirilir.
c) Çocuk evlerinin birbirine yakın (aynı mahalle/semtte) olması halinde, en fazla dört çocuk evine bir çocuk evi sorumlusu görevlendirilir.
ç) Çocuk evi hizmetinde kullanılacak evler; çocuk evi hizmetine, kabulü yapılacak çocukların yaş, cinsiyet ve okul durumuna uygun olmalıdır.
d) Çocuk evi hizmetine uygunluğu tespit edilerek açılışı planlanan evlere ilişkin; gerekçeli rapor, çocuk evi açılış raporu, çocuk evine yerleştirilecek çocuklara ilişkin rapor, yapı kullanım izin belgesi (iskân raporu), kira kontratı, evin CD veya DVD’ye kaydedilen iç ve dış görünüş fotoğrafları, açılış onayı alınmak üzere Genel Müdürlüğe gönderilir.
e) Çocuk evlerinin açılışı aşamasında; öncelikle kabulü yapılacak çocuklar belirlenir. Çocuklar ilde hizmet veren bir kuruluşta kalmakta ise, çocuk evine yerleştirilmelerine ilişkin karar, kuruluşta görevli meslek elemanları ve çocuk evleri koordinasyon merkezinde görevli meslek elemanlarından oluşturulacak komisyonca değerlendirilerek alınır. Komisyon kararının bir örneği ve çocukların isim, yaş ve cinsiyet bilgileri çocuk evleri koordinasyon merkezine iletilir.
f) Çocuk evi açılış taleplerinde; ev için özel şahıs adları, işbirliği protokollerinde geçen şahıs isimleri ile vakıf, dernek isimleri talep edilmez.
g) Koordinasyon merkezi görevlileri ve çocuk evi sorumlularının çocuk evlerine ilişkin görevlerini tam olarak yerine getirebilmeleri ve işleyişte aksaklıklara sebebiyet verilmemesi için ihtiyaç duyulan her türlü araç ve gereç İl Müdürlüğünce temin edilir.
ğ) Çocuk evleri, koordinasyon merkezi görevlilerince ayda en az bir defa ziyaret edilir. Bu ziyaretler, koordinasyon merkezinde karar alınmasını gerektiren tespitler olabileceğinden, en az iki kişi ile gerçekleştirilir.
h) Çocuk evinde kalan çocuklar ile çocuk evine tertip ve nakilleri yapılan çocukların, Yönetim Bilişim Sistemi’nde (YBS)Korunmaya Muhtaç Çocuklar (KMÇ) modülüne veri girişleri yapılır. Çocuk kayıtları hakkında hazırlanan raporlar ve mesleki çalışmalar, koordinasyon merkezince veya irtibat bürolarınca, KMÇ Modülüne işlenir. Verilerin güncelliğinin sağlanmasından koordinasyon merkezi sorumludur. Çocuk evi sorumlusu, koordinasyon merkezine zamanında ve eksiksiz veri akışını sağlar.
2.
a) Bakım elemanı/bakıcı annelerin evin sorumluluğunu alabilecek yaş ve nitelikte olmasına, söz ve davranışlarıyla çocuklara örnek teşkil etmesine özen gösterilir. Bakım elemanlarının seçiminde üniversitelerden kişilik analizi konusunda destek alınabilir.
b) Bakıcı anneler/bakım elemanları, kız meslek liselerinin çocuk gelişimi ve eğitimi bölümleri ile fakülte, yüksekokul veya sağlık meslek liselerinin hemşirelik bölümü mezunları veya lise mezunu olup, çocuk bakımı konusunda sertifika sahibi olanlar arasından seçilir. Buna göre 4 yıllık fakülte mezunlarından pedogojik formasyon almış veya çocuk bakımı konusunda sertifika sahibi olanlar çocuk evlerinde bakım elemanı/bakıcı anne olarak görev yapabilirler.
c) Bakım elemanlarına/bakıcı annelere göreve başlamasıyla birlikte, oryantasyon eğitimi, temizlik, sağlık, beslenme, çocuk eğitimi ve ilkyardım konularında TKY sistem dökümanları ve diğer kaynaklardan yararlanarak eğitim verilir, altı ayda bir hizmet içi eğitime tabi tutulur. “0-6 yaş Benim Ailem Eğitimi” ile “7-19 yaş Aile Eğitimi” programları ve ilgili diğer eğitim programlarından yararlanılması, Genel Müdürlüğümüzce hazırlanan 0-6 Yaş Eğitim ve Rehberlik Programları ile 7-12 yaş Eğitim ve Rehberlik Programları’nın uygulanması sağlanır. Süreç içinde çocuk evi sorumlularınca görevi başında rehberlik devam eder.