Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2019/11
Kurum:
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi:
20.08.2019
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
20.08.2019
Son Değişiklik Tarihi:
31.08.2021
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
31.08.2021
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
Yabancı İşler Dairesi Başkanlığı
Sayı: 36189470-125.01.01-32/1941
Konu : Yabancı Kimlik Numarası Verilmesi ve Kimlik Bilgileri Beyanı Formu.
GENELGE: 1805
2019/11
İlgi: a) 16/09/2013 tarih ve 2013/13 (1750) sayılı “Yabancılara İlişkin Tapu İşlemlerinde Kimlik Tespiti” konulu Genelge.
b) 2017/3 (1774) sayılı “Tapu Müdürlüklerindeki İşlem Belgelerinin Ayıklanması, Tasniflenmesi, Dosyalanması, İmhası ve Elektronik Ortama Aktarılmasına İlişkin Usul ve Esaslar” konulu Genelge.
Tapu Sicil Tüzüğünün “Hak Sahibinin Belirlenmesi” başlıklı 18 inci maddesinin (8) inci fıkrasında yabancı uyruklu gerçek kişiler ve yabancı ülkelerde kendi ülkelerinin kanunlarına göre kurulan tüzel kişiliğe sahip ticaret şirketlerinin, tapu ve kadastro işlemlerinde kullanılacak belgeleri belirlemeye Genel Müdürlüğümüz yetkili kılınmış ve bu husus ilgi (a) Genelge ile düzenlenmiştir.
2644 sayılı Tapu Kanunu’nun 26 ncı maddesinin (5) inci fıkrasında; “Resmi senede tarafların kimlik bilgileri ile birlikte vergi kimlik numaraları da kaydedilir.”,
22.05.2010 tarih ve 27588 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Maliye Bakanlığı'nın 4 seri numaralı Vergi Kimlik Numarası Genel Tebliğinin 1.1 bendinde; “Yabancı kimlik numarası bulunan yabancılar için vergi kimlik numarası olarak yabancı kimlik numarasının kullanılmaya başlanıldığı tarihten itibaren belgelerde vergi kimlik numarası satırına yabancı kimlik numarası yazılacaktır.”,
18.10.2018 tarih ve 7148 sayılı Kanun ile değişik 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’nun 8 inci maddesinde ise; “4.4.2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu kapsamındaki yabancılara kimlik numarası vermeye, bunları yabancılar kütüğüne kaydetmeye ve herhangi bir işlem sebebiyle Türkiye’de bir kamu kurumuna veya dış temsilciliklerimize müracaat eden yabancılara, talep etmeleri hâlinde yabancı kimlik numarası (YKN) vermeye Bakanlık yetkilidir.”
Hükümleri yer almaktadır.
Bu kapsamda; Genel Müdürlüğümüz ile Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM) arasında 03.07.2018 tarihinde imzalanan “Veri Erişim, Paylaşım ve Kullanım Esaslarına Dair Protokol” çerçevesinde yabancı uyruklu gerçek kişilere ilişkin verilerin düzenli hale getirilmesi amacıyla, Genel Müdürlüğümüzce “Yabancı Kimlik Numarası” verilmesi uygulamasına geçilmiştir.
Buna göre:
1) Veri Giriş Standartlarının Oluşturulması:
Yabancıların taraf olduğu işlemlerde karşılaşılan eksik ve hatalı veri girişlerinin ortadan kaldırılması, istatistiki verileri doğru elde ederek, yabancıların taşınmaz edinimine ilişkin kısıtlamaların takibi ve kurumlar arası koordinasyonu sağlamak amacıyla yabancı gerçek kişi verilerinin belirlenen standartlarda girilmesi gerekmektedir.
Yabancı uyruklu gerçek kişilerin tapu işlemlerinde bu kişilerin tabiiyetinde bulundukları ülkelerin yetkili makamları tarafından verilmiş yabancı ülke kimlik veya pasaport belgeleri tapu işlemlerinde kimlik tespitine esas alınmaktadır. Kişinin kimlik ya da pasaportta yer alan bilgilerinin Latin harfleriyle yazılı olduğu şekilde dikkate alınması, kısaltma ve işaretlerin aynen kullanılması gerekmektedir. Mükerrer kayıt oluşturmamak için sorgulama sonucu kişinin daha önceden kaydı oluşturulmuş ise mevcut sistem numarasından işleme devam edilmelidir.
2) Yabancı Gerçek Kişilere İlişkin “Kimlik Bilgileri Beyanı Formu”:
Yabancı gerçek kişilere ilişkin yapılan işlemlerde tasarruf yetkisinin herhangi bir şüpheye mahal vermeyecek şekilde belirlenmesi, pasaport ya da geçerli kimlik belgelerinde yer almayan bilgilerin temin edilerek eksikliklerin giderilmesi ve GöçNet üzerinden Yabancı Kimlik Numarasının alınarak bürokratik süreçlerin ortadan kaldırılması amacıyla, ekte sunulan Kimlik Bilgileri Beyanı Formunun yabancı gerçek kişilerin her türlü tapu işlemlerinde kullanılması gerekmektedir.
Bu kapsamda;
• TAKBİS’te yabancı kişi hakkında daha önce “Kimlik Bilgileri Beyanı Formu” olup olmadığı ekte yer alan kılavuzda belirtilen esaslara göre sorgulanmalı, Kimlik Bilgileri Beyanı Formunun daha önce doğru bir şekilde sunulmuş olması halinde yeniden form doldurulmaması, daha önce kimlik bilgileri beyanı formu alınmamış olması ya da hatalı alınmış olması halinde, ekte yer alan kişi “Kimlik Bilgileri Beyanı Formu” nun başvuru esnasında ilgilisi tarafından doldurularak imzalanmasının sağlanması,
• Kimlik Bilgileri Beyanı Formunun vekil tarafından doldurulabilmesi için sunulacak vekaletnamede ilave bir yetki aranılmaması,
• Kimlik Bilgileri Beyanı Formunun fotoğraf kısmına; yabancı gerçek kişinin bizzat kendisinin başvurması durumunda fotoğrafının yapıştırılması, fotoğrafın kişinin tanınmasına engel olmayacak şekilde müdürlük mührü ile mühürlenmesi, vekil aracılığıyla yapılan işlemlerde yabancı kişi ya da vekil fotoğrafı talep edilmemesi,