Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI
Karayolları Genel Müdürlüğü
Trafik Güvenliği Dairesi Başkanlığı
Sayı: E.13065778 - 010.06.01
Konu: Yol Yapım, Bakım ve Onarım Sahalarında Trafik Güvenliğinin Sağlanması
İÇ GENELGE
2022/3
Bilindiği üzere gerek 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 7 nci maddesi, gerekse Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatları Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin (Kararname No:4) 211 inci maddesi ile “karayollarının kullanılmasına, teknik emniyet ve korunmasına yönelik kurallar ile tüm karayollarındaki işaretleme standartlarını uluslararası uygulamaları da dikkate alarak tespit etmek, yayımlamak ve kontrol etmek” yetkisi ile “görev ve sorumluluk alanında bulunan karayollarında trafik güvenliğini sağlayacak her türlü önlemi almak” görevi Karayolları Genel Müdürlüğüne verilmiştir.
Yapım, bakım ve onarım sahalarındaki işaretlemelerin (il yolu, devlet yolu ve erişme kontrollü karayolu), yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerine göre yayımladığımız “Yol Yapım Bakım ve Onarımlarında Trafik İşaretleme Standartları” kitaplarındaki standartlara uygun olarak yapılmasını, bu kesimlerde can ve mal güvenliğinin yeterli düzeyde sağlanmasını ve hukuki müeyyidelerle karşılaşılmamasını teminen yapım, bakım ve onarım çalışmalarının yürütüldüğü kesimlerde yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir.
1. Trafiğe açık karayollarında, trafik güvenliğini sağlayacak gerekli önlemler alınmadan yapım, bakım ve onarım çalışmalarına başlanmaması,
2. Karayolunun çalışma yapılan kesimlerinde, yolun ve çalışmanın özelliği ile çalışma süresine göre “Yol Yapım Bakım ve Onarımlarında Trafik İşaretleme Standartları” kitabında belirtilen esaslar dahilinde Trafik İşaretleme Projesi hazırlanması ve bu projeye göre işaretleme yapıldıktan sonra çalışmalara başlanması,
3. Trafik işaretleme projesinin (Ek-1 ya da Ek-3) dört nüsha olarak hazırlanması, hazırlanan projenin sırasıyla yüklenici firmanın Şantiye Şefi, Kontrol Şefi, ilgili Başmühendis, Trafik Güvenliği Başmühendisi (Erişme kontrollü karayollarında İşletmeler Başmühendisi) ve Bölge Müdür Yardımcısı tarafından imzalanması bir örneğinin Trafik Güvenliği Başmühendisliğinde (ya da İşletmeler Başmühendisliğinde) dosyalanması, işaretleme yapıldıktan sonra düzenlenen ve yüklenici firmanın Şantiye Şefi, Kontrol Şefi, ilgili Şube Şefinin (ya da Trafik Güvenliği Mühendisi ya da Bakım Trafik Teknik Görevlisi) katılımı ile imza altına alınan trafik işaretleme tutanağı (Ek-2 ya da Ek-3) ile birlikte bir örneğinin resmi yazı ile ilgili Valiliğe gönderilmesi (yalnızca üzerinden gece geçen uzun süreli çalışmalar için düzenlenen proje ve tutanaklar gönderilecektir), kalan iki nüshanın emanet işlerde çalışmayı yapan birimde, ihaleli işlerde ise biri çalışmayı yaptıran birimde diğerinin de yüklenicide bulundurulması, ayrıca işaretlemesi yapılan sahanın tarihli olarak fotoğraf ve/veya videosunun çekilerek dosyasında muhafaza edilmesi,
4. İşaretlemelerin, emanet işlerde Bölge Müdürlüğü tarafından, ihaleli işlerde ise yüklenici firma tarafından kendi malzemeleri ile yapılması, çalışma süresi boyunca bakımının ve sürekliliğinin sağlanması,
5. İhaleli işlerde; işaretleme yapmadan ve trafik güvenliği yönünden gerekli tedbirleri almadan işe başlanmasından yüklenici firma ve firmanın iş yeri sorumlusu, işe devam edilmesi halinde başta Bölge Müdürü olmak üzere diğer yetkililer sorumlu tutulacağından bu hususlara azami dikkat gösterilmesi,
6. Emanet işlerde; işaretleme yapmadan ve trafik güvenliği yönünden gerekli tedbirleri almadan işe başlanmaması, bu hususların aksamasından Bölge Müdürü ve diğer yetkililerin sorumlu olacağının bilinmesi,
7. Mevsim şartları nedeniyle çalışılamayan dönemlerde trafik güvenliğini olumsuz yönde etkileyen hususlar ortadan kaldırılarak, çalışma tekrar başlayıncaya kadar çalışma ile ilgili işaretlerin kaldırılması ve yerine standart işaretleme yapılması,
8. Sathi kaplama çalışması yapılan yollarda serbest malzeme oluşmaması için mutlaka basıncı ayarlanabilen kendinden yürür lastik tekerlekli silindir kullanılması, trafiğin etkisi ile özellikle kurplarda ve banketlerde biriken serbest malzemenin süpürülerek temizlenmesi, bu süreç içerisinde de standartlara göre gerekli trafik işaretlemesinin yapılması,
9. Temel takviyeli yol üst yapı bakım onarım çalışması yapılan trafik altındaki yollarda çalışma programının; figüre malzemesinin en kısa sürede serme ve sıkıştırılmasının yapılmasını sağlayacak şekilde hazırlanması, kaplama yapılıncaya kadar standartlara uygun olarak trafik işaretlemesinin yapılması,
10. Özellikle B.S.K. yapım çalışmalarında düşük banket oluşmasının önlenmesi, düşük banket oluşan kesimlerin mutlaka standartlara uygun olarak işaretlenmesi ve kış mevsimine girilmeden önce kaplama ile aynı kota getirilmesinin sağlanması,