Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
Kabul Tarihi:
03.09.2021
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
03.09.2021
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Amaç: Maden Kanunu ve İlgili Yönetmelikleri’nde yapılan değişiklikler ve madencilik faaliyetlerinin çevresel etkilerinin oluşturduğu kamuoyu algısı nedeniyle. Bakanlığımız ve İl Müdürlüklerimizde ÇED süreci yürütülen veya ÇED Yönetmeliği kapsamında görüş verilen madencilik faaliyetlerine ilişkin uygulamalarımızın gözden geçirilmesi gereği hâsıl olmuştur.
İş bu yürürlüğe girecek olan “Madencilik Faaliyetleri İle İlgili ÇED Süreçlerinde ve Görüş Taleplerinde Uygulanacak Usul ve Esaslar" ile madencilik faaliyetlerinin değerlendirilmesine konu Bakanlığımız içtihatlarında işlevsiz olan uygulamaların yürürlükten kaldırılması, geçen yıllar içerisinde Bakanlığımız tarafından İl Müdürlüklerimize gönderilen talimatlarımızın birleştirilerek sadeleştirilmesi ve uygulamanın tek bir talimata dönüştürülmesi amaçlanmaktadır.
Kapsam: “Madencilik Faaliyetleri İle İlgili ÇED Süreçlerinde ve Görüş Taleplerinde Uygulanacak Usul ve Esaslar" gerek ÇED Yönetmeliği Ek-1 ve Ek-2 Listesi'nde yer alan faaliyetlerin değerlendirilmesini gerekse Bakanlığımızdan veya İl Müdürlüklerimizden talep edilen faaliyet bazlı görüşleri kapsamaktadır.
İçerik: Madencilik Faaliyetleri İle İlgili ÇED Süreçlerinde ve Görüş Taleplerinde Uygulanacak Usul Ve Esaslar aşağıda maddeler halinde yer alan hükümleri içermektedir.
Usul ve Esaslara İlişkin Hükümler:
1- Madenlerin aranması, çıkarılması ve işletilmesine ilişkin projelerle ilgili ÇED başvurularının; madenin aranması, çıkarılması ve işletilmesinde hak sahibi olan ruhsat sahibi tüzel/gerçek kişiler tarafından yapılması gerekmekte olup, rödevansçılar tarafından yapılacak başvurular değerlendirmeye alınmaksızın iade edilecektir.
2- ÇED Yönetmeliği kapsam dışı görüşü veya ÇED Kararı (ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir) bulunan madencilik projelerinde ruhsat temdidinin ve devrinin yapılmayarak ruhsatın Maden ve Petrol İsleri Genel Müdürlüğü tarafından iptal edildiği ve saha terk işlemi gerçekleştirilerek icra veya ihale yoluyla tüm hak ve vecibeleri ile birlikte satışının yapılarak ruhsatın yeniden düzenlendiği durumlarda; bahse konu saha için evvelce verilmiş olan ÇED Karan (ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir) veya muafiyet görüşleri yeni düzenlenen ruhsatın sahibi adına geçerli değildir. Yeni ruhsat sahibinin ÇED Yönetmeliği kapsamında yeniden başvuru yapması gerekmektedir.
3- 3213 Sayılı Maden Kanunu'nun 17'nci maddesinin son fıkrasında, (Ek fıkra:28/l 1/2017- 7061/48 md.)" “Jeolojik haritalama, jeofizik etüd, sismik, karot, kırıntı ve numune alma ile bunlara yönelik sathi hazırlık işlemleri içeren faaliyetler için çevresel etki değerlendirmesi kararı aranmaz" hükmü yer almaktadır. Bu nedenle; bahse konu yöntemlerle yapılan arama ve numune alma faaliyetleri için ÇED Yönetmeliği hükümlerinin uygulanmasına gerek bulunmamaktadır.
4- Daha önce ÇED Yönetmeliği kapsamında değerlendirilen ve ÇED Karan (ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir) verilen petrol veya jeotermal kaynak arama projelerinin ÇED kararına esas çalışma alanlarında aynı yöntemle ilave kaynak arama çalışması yapılması durumunda; İlave edilmesi planlanan yeni arama noktalarının çevresel etkilerinin, ÇED Kararına konu mevcut arama faaliyetinin çevresel etkilerini de içerecek şekilde kümülatif olarak değerlendirilmesi (kullanılacak kimyasalların özellikleri, yapılacak havuzların boyutları, geçirimsizlik özellikleri, sondaj çamuru kapsamında oluşan su ve atığın bertaraf yöntemleri, petrol ve jeotermalin akışkan özellikleri, test kuyusundan çıkan suların bertarafı vb.) gerekmektedir. Değerlendirme sonucunda mevcut karara esas Proje Tanıtım Dosyasında yer alan taahhütlerin ilave açılacak kuyular için de geçerli olması halinde yeni arama noktaları için ÇED Yönetmeliği hükümlerinin uygulanmasına gerek bulunmamakta olup, ÇED kararma esas alan dışında yapılacak aramalar için ÇED Yönetmeliği Ek-2 listesi kapsamında işlem yapılması gerekmektedir.
5- Arama ve üretim faaliyetleri için ayrı ayrı ya da aynı dosyada entegre olarak ÇED başvurusu (Ek-l/Ek-2) yapılabilir. Ancak arama ile üretimin aynı dosyada sunulması halinde işletme ruhsatının da ibraz edilmesi gerekmektedir. Aynı ruhsat alanı içerisinde üretim faaliyeti ile birlikte arama faaliyetleri de yapılabilir. Ancak sadece arama yapılacaksa arama ruhsatının, üretim/işletme yapılacaksa işletme ruhsatının ÇED Başvuru Dosyası/Proje Tanıtım Dosyası'nda yer alması gerekmektedir.
6- Kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılacak başvurularda, hammadde üretim izninin alınamadığı durumlarda erişim numarası ile başvuru yapılabilir. Bu tür başvurular değerlendirmeye alınacaktır.
7- ÇED kararma esas proje alanının herhangi bir nedenle küçültülüp belli bir kısmının çıkarılarak, yerine aynı miktarda alan ilavesi ile genişleme yapılması hususu uygun görülmemekte olup, yeni ilave edilmesi planlanan alanın “Kapasite Artışı” olarak değerlendirilmesi ve ÇED Yönetmeliği kapsamında başvuru yapılması gerekmektedir.